Boekentips - groep 8

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Linda86, 7 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik heb 2 extreme filmfanaten in de omgeving die dat neuzen en het proces van zoeken/afwachten/collecteren echt missen en nog zoveel mogelijk blijven doen.
    Terwijl bij een film het uiteindelijk kijken niet verschilt tussen een dvd of netflix. Beide komen uiteindelijk op dezelfde tv-scherm. Ik vergelijk het eerder met kijken op witte doek tov thuis op tv. Andere beleving.

    Maar dat is echt puur persoonlijk hoor. Ons halve huis bestaat uit volle boekenkasten met heel veel (zeer oude) collecties en verzamelingen, dus boeken zijn voor mij redelijk heilig ;)

    Qua nieuwe generatie loopt het (gelukkig :)) nog niet zo storm met digitaal lezen. Bijna 95% van de boekenverkopen zijn nog steeds fysieke boeken, ook onder de jongeren.
     
    Linda86 vindt dit leuk.
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik denk inderdaad ook dat het is wat je gewend bent en wat je zelf prettig vindt.

    Ik je e-readers heel lang ‘afgehouden’, maar een jaar terug heb ik er toch een aangeschaft. Het redt het voor mij niet bij een echt boek, maar het is absoluut een goede aanvulling. En het heeft ook voordelen, bv. als je moeite heb met kleine letters ofzo en ik vind het makkelijk vasthouden, makkelijk lezen in bed, fijn dat hij onthoudt waar je bent, enz.
     
  3. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Mijn jongens zijn juist meer gaan lezen sinds ze een ereader hebben! Fijn niet zon zwaar boek! Ook lezen met licht als t wat donkerder is op hun favoriete plekje en stiekem s avonds in bed.... niet meer wachten tot de bieb een boek heeft maar meteen downloaden. ach t is maar net wat je gewend bent. Ik las ook graag boeken maa rvind nu zelf de ereader ook ideaal.
     
    Athina, suus1983 en Fristi2012 vinden dit leuk.
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Zijn daarin ook cijfers meegenomen van e-books die je niet hoeft te kopen? Zoals van de bieb/lenen/kobo (huren)?

    Ik koop ook meer boeken fysieke boeken, maar ik lees meer digitale boeken.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Hier ook hoor. Dochter en ik zijn er weg van.
     
  6. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.613
    25.673
    113
    Vrouw
    Die waren bij ons ook een succes.
    En het vervolg: de Broederband nog meer.
    Verder: dummie de mummie
    De smokkel kinderen
    Kruistocht in spijkerbroek
    Oorlogsgeheimen
    Percy Jackson serie
    Apollo serie
     
    duikster vindt dit leuk.
  7. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.613
    25.673
    113
    Vrouw
    Wij zijn juist onze boeken weg aan het gorn.
    Het is niet een kast vol, maar een zolder plus halve slaapkamer en nog wat in de woonkamer vol.
    En we lezen bijna alles vanaf de e-readers. Makkelijker en met koobo plus zbo ook goedkoper.

    Maar... Niets zo fijn als in een van die grote tot boekenzaak omgebouwde kerk rond sneupen.
    En de kinderen lezen ook liever 'echte boeken'. Dus die kopen we dan wel weer bij.
    De e-reader is vooral praktisch. Licht op scherm, dus je stoort de zonder niet s avonds. Licht om vast te houden. Makkelijk meenemen. En met vakantie scheelt het een flinke koffer.
     
  8. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Je zou ook eens kunnen kijken naar Lijsterboeken, mijn zoon las die in de brugklas en hij haat lezen maar deze vond die wel leuk. Je kunt ze online bestellen.
     
  9. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    broederband en percy jackson / boeken van rick riordan zijn hier inmiddels inderdaad ook allemaal gelezen! onze oudste vind overigens de boeken van carrie slee ook leuk. Die heeft hij in gr 8 allemaal gelezen
     
  10. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    Oh maar dat is een heerlijke leeftijd voor de klassiekers! Roald Dahl (GVR, de heksen, matilda...), Jan Terlouw (koning van katoren, oorlogswinter), Thea Beckman (kruistocht in spijkerbroek, hasse simonsdochter), Astrid Lindgren (De gebroeders Leeuwenhart, ronja de roversdochter), Alice in Wonderland, tovenaar van Oz....
     
  11. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    anna woltz "s boeken. bijvrbeeld Alaska, tien dagen in een gesloten auto etc

    rob ruggenberg's boeken bijvrbeeld de boogschutter van hirado…
    voor zeer goede kinderboeken zoek uitgever Querido. allemaal prachtig!
     
  12. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Lampje van Annet Schaap. Waanzinnig mooi geschreven boek, ook nog voor volwassenen.
    Ik heb het deels voorgelezen, lukt heel goed bij dit boek, en ze heeft het deels zelf gelezen.
     
  13. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    732
    477
    63
    Konng van katoren van Jan Terlouw is nu voor 2 euro te koop in de boekhandel
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Toch nier meer met 12 jaar? Nou misschien Kruistocht in spijkerbroek of Oorlogswinter, maar GVR is hier voor dochter van 10 al niet meer interessant.
     
  15. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    Ten eerste: Roald Dank heeft een vanaf leeftijd maar zeker geen tot leeftijd :p. En er wordt hier advies gevraagd voor een kind dat niet uit zichzelf tot lezen komt. Dus ga een beetje uit van gemiddeld ipv een boekenwurmpje. De bibliotheek deelt de GVR in als "vanaf circa 10 jaar".
    Mijn beste herinnering uit groep 8 is de meester die de landkaart van katoren op het bord had getekend en over maanden steeds een stuk voorlas.
     
  16. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Oh ja, heerlijk!!!!! Ik heb het gros van die boeken zelf ook gelezen, grootste deel via de bieb.
    Ik haalde meestal op vrijdag een nieuwe lading (dikke boeken ook) en leverde ik een week later weer in.... tot grote verbazing van de bibliothacaris/bibliothecaresse.... Je wilt toch niet zeggen dat je ze allemaal nu al hebt gelezen????? Toch wel :)

    Kruistocht in Spijkerbroek was vorig jaar of twee jaar geleden ook voor een paar euro te koop (net zoals Koning van Katoren nu :) ) Mijn oudste heeft deze voor haar verjaardag gehad.

    Tips.... hmm heb hier meiden, dus maakt het uitdagender :) Hier worden vooral veel paardenboeken gelezen :)
    Het oneindige verhaal van Michael Ende
    Is je zoon sportief? "Dromen van Succes" van Barbara Barend en Marlies van Cleeff
     

Deel Deze Pagina