Klusjes voor je kind?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Prikje, 3 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Mijn dochter kwam vandaag met het idee om wat geld bij te verdienen.
    Ik ben zelf voorstander om een kind te leren hoe ze met geld omgaan en ook leren dat ze er wat voor moeten doen (dus geen zakgeld, maar een extraatje zeg maar).
    Nu zit ik me suf te piekeren over welke klusjes ze kan doen. Hond uitlaten vind ik dat ze kan doen omdat het leuk is.
    Tot nu toe heb ik: tafel dekken, helpen afruimen, vuilnis weggooien, bed opmaken. Maar verder kom ik niet.
    Hebben jullie ideeën? Het gaat om 2 meiden van 9 en 11 (bonusdochter kan ook meedoen).
     
  2. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    De klusjes die jij opnoemt vind ik echt bij de dagelijkse dingen horen, mijn kinderen krijgen daar echt geen geld voor :)
    Mijn kinderen kunnen iets extra's verdienen met echt flinke klussen, zoals:
    - auto stofzuigen en/of wassen
    - onkruid wieden
     
  3. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.118
    15.184
    113
    Stofzuigen, stoffen, was opvouwen, koken, vaatwasser uitruimen


    Er is zat te bedenken maar is ook afhankelijk van wat ze gewend zijn. Tafel dekken/afruimen hoort er gewoon bij hier. Net als eigen kamer opruimen en savonds helpen beneden netjes maken (zeker nu)
     
  4. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.118
    4.333
    113
    Home
    Container bij de weg zetten en weer halen
    Helpen met koken
    Vaatwasser legen
    Was ophangen

    Die van mij zijn 4 en 6 en tas opruimen, kamer netjes houden zijn dingen die ze nu al moet maar niks voor krijgen dat hoort gewoon zo
     
  5. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.281
    3.526
    113
    Hier krijgt hij elke week zakgeld, daar staat tegenover dat hij gewoon meehelpt en wat doet in huis als ik dat van hem vraag. Geen vaste dingen, maar de ene keer de vaatwasser leeghalen, soms een keer tafel dekken of eens de container halen bijv. Wat hij wel standaard moet is zn tas leeghalen als hij uit school komt, zn kleren in de wasmand gooien, speelgoed opruimen en dat soort dingen, maar dat vind ik van vanzelfsprekend en dat is niet waar hij geld voor krijgt.
    In de vakantie kan hij wel wat extra verdienen door bijv zn kamer schoon te maken, de tuin eens op te ruimen, stofzuigen enz. Maar goed, hij is 5.
    Bij kinderen van 9 en 11 zou ik alleen geld geven voor grote klussen.
    De dingen die je zelf benoemt vind ik voor kinderen van die leeftijd niet meer dan normaal om te doen of daaraan mee te werken.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Wat jij noemt vind ik onder normale bezigheden vallen, dus voor wat extra geld zou ik zelf naar iets grotere klusjes kijken.
    Stofzuigen, (helpen met) onkruid wieden, dat soort dingetjes.
     
  7. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Bedankt voor het meedenken.

    Hier zijn ze weinig gewend, dus wil met kleinere klusjes beginnen en dan later uitbouwen.
     
  8. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    735
    477
    63
    Speelgoed uitzoeken en alles waar niet meer mee gespeeld wordt en alles wat weg kan en er nog goed uitziet of nog goed functioneert aan de speelgoedbank geven en als die het niet wil hebben naar de kringloop brengen.
     
  9. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Dus ze doen nog niet eens; tafel dekken, helpen afruimen, vuilnis weggooien, bed opmaken?

    Dit hoort bij ons gezin standaard vanaf 5 jaar? iedereen help mee, dus niet mama doet alles.
    Daarnaast verdienen ze hier hun telefoonabbo met wasbakken badkamer schoonmaken en de ander hun kamer en overloop te stofzuigen. Daarnaast gaan ze regelmatig karton en glas wegbrengen.
    Inmiddels wil mijn 13e ook 1 dag in de week koken (daar zeg ik zeker geen nee tegen)....
    Verder moet iedereen zijn zooi opruimen, anders vind je het gewoon op je bed.

    Grotere klusjes zijn idd auto stofzuigen, onkruid wieden tussen de tegels (daar heb ik zelf ook een pesthekel aan ) boodschappen doen en elk geval klussen waar ik zelf ook iets aan heb.
     
  10. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    735
    477
    63
    Dit is alleen geen klusje dat ze iedere week kunnen doen. Wat je ze wel regelmatig kan laten doen, is boodschappen doen, paar keer in de week verantwoordelijk zijn voor het avondeten, dus met een bepaald budget een (gezonde) maaltijd bedenken, inkopen daarvoor doen en (samen met jou of je man) koken
     
  11. Prikje

    Prikje Actief lid

    18 dec 2017
    221
    81
    28
    Vrouw
    Nee hier doen ze dat niet. Zo zie je maar dat iedereen zijn eigen mening heeft over hoe het moet
     
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.074
    113
    Vrouw
    Ik zou inzetten op de periodieke klussen ipv de normale dingen die er dagelijks bij horen. Onkruid wieden, container een keer een sopje geven, grote schoonmaak badkamer.
     
  13. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Ik heb eigenlijk geen idee. De 'normale' huishoudelijke taken horen er hier gewoon bij. Vaatwasser legen, tafel dekken, afruimen. Dit doen ze omdat ze gewoon moeten helpen. Jong geleerd is oud gedaan. Ze maken hun eigen schoollunch, stofzuigen eigen kamers enz. Misschien douche/wc schoonmaken voor extra centen? Tuin opruimen, onkruid oid. Een boodschapje doen. De was? Koken?

    Elk gezin heeft natuurlijk zijn eigen opvoeding. Ik weet van ons dat ze hier best veel taakjes doen dat normaal voor ze is. Als extra koken ze nu 1x in de maand zelf en mama is hulp-chef. Ze volgen dan zelf recept, ik help ze met kookwater afgieten enzo, maar grootste gedeelte doen ze zelf. Willen ze overigens zelf zodat ze leren koken, niet omdat het van mama moet;)
     
  14. Miss T

    Miss T Fanatiek lid

    3 mei 2012
    4.350
    298
    83
    Ik zou inderdaad ook andere karweitjes kiezen dan degene die ze normaliter ook uitvoeren (tafel dekken en afruimen, vaatwasser in- en uitruimen, bed opmaken, etc.). Ik zou denken aan: de auto wassen, de auto stofzuigen, de huiskamer stofzuigen, strijken of de was wegvouwen, onkruid tussen de tegels weghalen, glas naar de glasbak brengen, boodschappen halen. (al vind ik die laatste twee eigenlijk ook gewone klusjes die erbij horen)

    Krijgen ze al wel zakgeld?
     
  15. Libelle82

    Libelle82 Fanatiek lid

    26 jun 2008
    4.998
    355
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Lege flessen inleveren bij supermarkt.
    Schone was in de kasten leggen.
    Auto wassen
    Fietsen wassen
    Speelgoed schoonmaken/uitzoeken.
     
  16. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    -Elke week(Of regelmaat die jullie thuis aanhouden) het bed verschonen.
    -Eigen was opvouwen en opruimen.
    -1× per week kamer stoffen, stofzuigen en dweilen.
    - In de lente en zomer planten water geven.
    - De lege container terug in de tuin zetten.
     
  17. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Mijn dochter wordt 8.
    Vanaf haar verjaardag willen we met zakgeld beginnen.
    Mijn man en ik hebben wat dingen bedacht die ze moet leren(vooral qua regelmaat).
    We hebben een week planbord gekocht met leuke magneten. Deze komt in haar kamer met alle taken die ze per dag moet doen.
    Ze krijgt €2 per week als ze alles netjes gedaan heeft. In het begin helpen we haar herinneren op het bord te kijken.
    Taken die ze onder andere moet doen is haar bed elke dag opmaken, vuile was in de wasmand, kamer opgeruimd houden, schooltas leegmaken en opruimen.....
    Echt nog de basis.
     
  18. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Mijn dochter is nog wel jong maar wilde graag een zoals zij het zegt Centje krijgen.
    Dus we hebben nu afgesproken dat als ze elke dag de tafel dekt en het glas naar de bak brengt in de voortuin dat ze dan op zaterdag een ‘centje’ krijgt voor in der spaarpot.

    dit zal elk jaar dan wat uitgebreid worden qua klusjes.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  19. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    stofzuigen!
     
  20. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.490
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    dagelijks klusjes (tafel dekken, vaatwasser regelmatig, kamer opruimen) horen bij het zakgeld. Hoewel we eigenlijk die link niet leggen.
    Extra klusjes = extra geld. Dingen waar je zelf dus ook wat aan hebt. Zeker als ze 11 zijn kunnen ze al een stuk meer:
    Ramen zemen, simpel koken (pasta's etc) , auto wassen/uitzuigen, woonkamer stoffen en zuigen, muren/vloer douche schoonmaken, boodschappen halen (simpel lijstje ;) en zoveel dat het in haar fietstas past) .
     

Deel Deze Pagina