Dag, Mijn zoon zit in de brugklas tl-havo. Op de DMT heeft hij altijd heel hoog gescoord, evenals is hij goed in spelling en in de tafels (het automatiseren dus) Op begrijpend lezen heeft hij altijd slecht gescoord. Wij krijgen hem niet aan het lezen. Nu met vakken als geschiedenis bio en aardrijkskunde is het ook lastig voor hem merken wij. Want dan moet je toch wel stukken tekst lezen, absorberen, begrijpen etc Verder is hij goed in rekenen. Ik verwacht bij hem een disharmonisch profiel. Hij krijgt op school nu taalondersteuning omdat hij op een toets zeer laag had gescoord op woord enschat. Gisteren zei hij ‘ een dunne gang, ipv een smalle gang. Hij heeft soms moeite om op woorden te komen en zijn vocabulaire is beperkt. We hebben hem veel voorgelezen tot vorig jaar. Onze andere kinderen hebben dit niet. Nu begon mijn man gisteren over dyslectie. Vokgens mij zijn hier geen indicaties voor of zien wij iets over het hoofd? En kunnen wij hier verder iets mee als ouders?
Er is maar 1 manier om erachter te komen of hij dyslectie heeft: testen. Hoe was zijn verdere ontwikkeling qua taal als baby/peuter/kleuter? Wat merkte je nog meer aan verschillen tussen je zoon en je andere kinderen op taalgebied en merk je nu nog andere verschillen?
Ik lees even mee, want hier precies hetzelfde probleem helaas. Zoon zit in brugklas havo, nadat hij tl advies kreeg voor begrijpend lezen en vwo+ advies voor rekenen. Zijn diatoets begrijpend lezen nu was al erg laag en zijn toets (nog geen cijfer) ging superslecht zei hij. Op wiskunde had hij dan wel weer het hoogste cijfers van de klas, terwijl er zoveel onvoldoendes waren dat er een bonus vraag werd gemaakt. Ik begon ook al te denken aan dyslexie, maar basisschool gaf aan dat daar geen reden voor is en ik weet ook niet of dat het is, maar wat veroorzaakt dan zo'n verschil? Zoon heeft verder tot nu heel goede cijfers gehaald, maar hij loopt altijd vast op begrijpend lezen. Het past niet in het plaatje ook bij de rest zeg maar. Wij vragen ons dit al jaren af, maar niemand weet eigenlijk iets. Zoon begon heel laat te praten hier en heeft ook nog logopedie gehad. Vreemd genoeg spreekt hij vloeiend Engels, zonder daar les in te hebben gehad.
Testen. Ik ben geen expert maar ben pas in de 4e klas van het VWO door de mand gevallen met mn dyslexie..
Uhmmmm ik ga enkel testen als er aanwijzigingen voor zijn. hier vind ik nog geen bewijs voor.. a) Kost veel geld B) geeft onrust bij zoon, ik vind het niet niks om hem zo maar even te laten onderzoeken.. het kan ook gewoon een minder intelligent kind zijn toch? Begrijpend lezen is belangrijkste indicator hiervoor voor intelligentie begreep ik
Natuurlijk kan dat en dat is prima. Verder is de conclusie die je trekt wel kort door de bocht. Mijn oudste heeft ook wel slechte scores op begrijpend lezen gehad. Nu en op de basisschool ook. Doet nu een dubbel profiel en zit in vwo 5, dus ik zou daar niet direct de conclusie uit trekken. Zelfde geldt voor mijn dochter, zou eigenlijk niet naar vwo mogen omdat haar begrijpend lezen niet altijd goed was. Zit nu in 4 vwo en haalt heel goede cijfers. Haar woordenschat is ook altijd verbazingwekkend laag geweest. Geen idee waar hem dat in zit. Het is niet zo zwart wit denk ik. Wat is beeld verder van hem dan? Vergeleken met (jullie) andere kinderen? Wat voor cijfers haalt hij? Kost het hem veel moeite om die cijfers te halen etc.. Mijn zoontje heeft tot nu toe de volgende cijfers: 10, 10, 8,5, 8,1, 8,7, maar begrijpend lezen dus waarschijnlijk heel slecht. Vind het dan niet heel aannemelijk dat hij het niveau niet zou aankunnen bijvoorbeeld.
Als hij goed in spelling is denk ik niet dat het dyslexie is. Mijn dochter met ass vind begrijpend lezen ook lastig. Vooral lappen tekst, want ze kan geen onderscheid maken in hoofd en bij zaak en dan word leren wel heel lastig. Ik zeg hiermee niet dat jou zoon perse ass heeft maar dat er verschillende reden kan zijn. Dus goed om iemand mee te laten kijken om in kaart te brengen waar het “fout” gaat. (Wij hebben zowel dochter met dyslexie en andere dochter ass)
Mijn broer met dyslexie kan prima begrijpend lezen maar zijn spelling is om te janken. Hij ziet het gewoon niet. Dubbele letters waar enkele moeten en andersom, d en t, v en f, hij haalt het allemaal doorelkaar. Hij is uiteindelijk afgestudeerd met een scriptie in Engels. Ook boeken 'voor de lol' las hij altijd in Engels. Dat gaat hem gewoon makkelijker af.
Dit. Ik zie eigenlijk niet echt concrete aanwijzingen voor dyslexie in je verhaal. Eventueel zou je op school een screenende test kunnen laten afnemen. Dit is gratis. De officiële test kost echt heel veel geld en op het VO, hoe slecht je kind ook gaat, wordt dit niet vergoed. Hier uit dyslectie zich heel andere. Letters omdraaien bv. Wel langzamer lezen, maar het begrip is heel goed.
Sommige kinderen met dyslexie kunnen heel goed inzetten op het technische lezen, waardoor dat goed gaat, maar ondertussen hebben ze al hun aandacht daarvoor nodig en ‘vergeten’ ze te begrijpen wat ze lezen. Dat kan echt bij dyslexie passen dus. Hier op de middelbare school hanteren ze heel andere eisen voor het onderzoeken van dyslexie dan op de basisschool, ik zou gewoon eens contact opnemen met school en kijken wat zij adviseren.
Je vraagt zelf wat je er als ouder mee kan. Je kan er pas iets mee als je weet wat het is. Ik ken ook meerdere mensen die pas op latere leeftijd erachter kwamen dat ze dyslectie hebben. En dat heeft niks met intelligentie te maken. Hij is oud genoeg om te begrijpen waarom testen nut heeft? Dat het veel geld kost is echt ruk, daar is helaas niks aan te doen. Misschien wil school nog een test doen om te kijken of er een indicatie is. Een gesprek op school kan altijd toch? Er zou natuurlijk ook iets anders aan de hand kunnen zijn (of helemaal niks). Mijn zoon is 7 en die kan ook vaak niet op woorden komen. Een dunne gang, zoiets zou hij ook kunnen zeggen. Beperkte woordenschat, niet altijd het juiste woord gebruiken. Bij hem is een TOS vastgesteld. Ook dit heeft niks met intelligentie te maken, zijn IQ is gewoon gemiddeld. TOS kan zich op verschillende manieren uiten. Ik zeg niet dat jouw kind dat heeft en ik bedoel het ook niet verkeerd. Maar misschien zou je je daarin eens kunnen verdiepen, of je dingen herkent. Wie weet heb je er iets aan (en zo niet, dat is ook prima).
Neem contact met school op en vraag naar een dyslexiescreening. Kan gewoon op school en kost niets. Als daar veel tekenen van dyslexie uit komen, kun je hem altijd nog laten testen. En zorg dat je in dat geval bij een bureau laat testen wat geen contract met de gemeente heeft, die zijn vaak honderden Euro's goedkoper en het is toch een gestandaardiseerde test. Zelf lees ik weinig signalen van dyslexie in je verhaal. Hier drie met dyslexie in het gezin.
Dank jullie wel! Volgens mij heb ik alleen nog geen antwooord gekregen van iemand die kinderen test op dyslexie maar vooral antwoorden gebaseerd op ervaringsverhalen? Ook heel fijn overigens. Een dyslectie screening kunnen we zeker aanvragen..
Vind hij koken leuk???? Hier een zoon die overal goed in was behalve begrijpend lezen. Vanaf groep 7 moet hij 1 keer per week koken (hij vind koken leuk en kookt al jaren een dag onder begeleiding) Maar vanaf gr 7 dus koken met kookboek waardoor hij dus omhoog vloog met zijn cijfers voor begrijpend lezen. Want hij leerde door de recepten steeds beter begrijpend lezen
Ik heb school Gemaild voor een screeming… Ik ga er ook niet van uit… Zou ook nog een ADD/ ADHD achtig beeld kunnen zijn bij hem of gewoon toch intelligentie
Hier ook een vermoeden van dyslexie - maar ze past niet helemaal in het profiel hiervoor. Kregen dus ook geen verwijzing ofzo om te testen en dochter vond het soms wel lastig - maar accepteerde het verder wel. Belangrijkste dingen bij haar (opvallend vanaf groep 7) : Slechte spelling en een lage woordenschat. Heel vaak moest ze op de basisschool al vragen 'wat betekend dit?' waar anderen het gewoon snapte. Gelukkig schaamde ze zich hier niet voor ofzo. Lezen deed en doet ze heel langzaam. Talen op school gingen vrij slecht. Inmiddels zit ze in havo 5. Wat heeft hier geholpen? Luisterboeken... Ze heeft op een cito hoog gescoord op woordenschat omdat ze veel woorden herkende uit 'de grijze jager' serie. Ze luistert vooral Fantasy. Verder keek ze veel engelstalige series met engelstalige ondertiteling. Om ook daarin haar spelling te verbeteren en ook luistert ze inmiddels engelse boeken (omdat het laatste deel nog niet uit was in het nederlands) . Ze leest af en toe... dus haar spelling is nog steeds niet super. Maar haar woordenschat is wel veel vooruit gegaan door het luisteren. En oja, wij spelen thuis veel 30 seconds (op de telefoon trouwens, versie: Micro Minute, met zijn 4en, 2 teams) . Ook hierdoor leren ze veel woorden. Omdat we het zo veel spelen, komen op een gegeven moment sommige woorden wel terug - maar dat is eigenlijk wel praktisch. Dus of je iets met de dyslexie kunt weet ik niet. Maar dit zijn de dingen die hier werkte...
Alles is op en top behalve begrijpend lezen. Maar heel eerlijk dat is ook moeilijk. Zou luisteren en mee lezen hem helpen? En recepten lezen is ook begrijpen dus een mooie optie.
Op grond van wat je aangeeft, denk ik niet dat er sprake is van dyslexie. Hoewel er in het voortgezet onderwijs inderdaad andere testen/criteria zijn dan in het basisonderwijs, blijft het nog steeds een lees- en spellingsprobleem. En dat heeft jouw zoon niet... Wat wel kan, is dat hij niet goed weet hoe hij begrijpend lezen moet aanpakken. Dat kan voortkomen uit onderliggende problematiek, maar ook zie je dit wel bij (juist) heel intelligente kinderen. Hen moet soms letterlijk worden uitgelegd dat je het antwoord in de tekst moet 'opzoeken' (en dus niet zelf moet bedenken). Ik zou eerder kijken of je er achter kunt komen waar het bij hem 'mis' gaat bij begrijpend lezen. Zijn er teksten waarbij het beter lukt? Ziet hij het nut in van zorgvuldig lezen of gokt hij maar wat?