Hallo dames, Ik heb jullie advies nodig. Ik ben ruim 2 maanden geleden bevallen van mijn dochter na een opname in het ziekenhuis met pre-eclampsie. Deze opname was niet de leukste tijd zoals jullie dat kunnen voorstellen. Ze hebben mijn bevalling in moeten leiden wat 3 dagen heeft geduurd. In die dagen hebben 6 artsen inwendig onderzoek e.d. moeten doen. Ik heb dit als heel vervelend ervaren en had soms het gevoel dat ik gewoon maar gezien werd als een persoon zonder gevoelens. Hup hand er in en duwen maar ook al verging ik van de pijn, daar werd geen aandacht aan besteed. Nu moet ik nog op nacontrole (is 2 keer niet door kunnen gaan) maar ik twijfel om een nieuwe afspraak te maken. Ik ben als de dood dat ze weer inwendig gaan onderzoeken en dat staat me momenteel erg tegen. Nu is mijn vraag doen ze dit altijd tijdens de nacontrole? En zo ja ben ik hiertoe verplicht? En hoe belangrijk is het dat ik uberhaupt deze afspraak ga doen? Groetjes
Jammer dat je alles zo ervaren hebt. Kan me voorstellen dat je daardoor opziet tegen de nacontrole. Hier stelde het trouwens niks voor. Ik moest op nacontrole komen omdat de gyn mij heeft moeten hechten (totaalruptuur). En dan krijg je schijnbaar standaard een nacontrole. Ik ben ook wel gegaan, maar hij vroeg eigenlijk alleen hoe het ging, en had het over de anticonceptie. Het is dat ik aan hem vroeg of hij nog even naar de hechtingen wilde kijken anders had hij dat zelfs niet gedaan. Het lijkt me sowieso onwaarschijnlijk dat hij een inwendig onderzoek wilt doen. En de enige reden voor een lichamelijk onderzoek (uitwendig zeg maar), zal zijn om even naar de hechtingen te kijken (mocht je daar last van hebben). Maar als je zelf geen vragen of klachten meer hebt, kun je de afspraak wel gewoon afbellen lijkt me. Heb je ook een nacontrole (gehad) bij de verloskundige..??
Je bent echt niet verplicht om een nacontrole te gaan doen. En als je geen inwendig onderzoek wilt, gebeurt het niet. Vaak wordt er in het gesprek nog nagepraat over de bevalling, wordt er gekeken naar eventuele hechtingen (alleen als je dit wilt) en wordt er gepraat over hioe het nu met je gaat (en met je kindje natuurlijk). Maar het is zeker niet verplicht!
Hai meid, Niet leuk he zo'n periode! Ik heb ook pre-eclampsie gehad. Ben niet ingeleid want tijdens een controle braken spontaan mijn vliezen en er werd bij mij pas inwendig gekeken toen ik al ruim7 cm ontsluiting had, omdat ze eigenlijk de bevalling 2 dagen wilden proberen uit te stellen. Ik weet niet of je hechtingen oid hebt? Ik had dat niet en de nacontrole was meer een gesprek over hoe ik de bevalling had ervaren en hoe ik me voelde, of ik me al beter voelde en me redde met een baby thuis. Verder niets, geen voelen aan mijn buik en zeker geen inwendig onderzoek. Groetjes!
Erg he al die verschillende handen in je. Net alsof je dan ineens geen mens meer bent die daar ligt en het zal hun een worst zijn of het pijn doet of niet. Maar nee, die controle is niet verplicht en een onderzoek al helemaal niet. Ik heb 2 keer een ks gehad. Eerste keer tijdens de controle alleen een gesprekje van 2 min gehad en de 2e keer niet eens een nacontrole gehad, vonden ze niet meer nodig, nieuw beleid ofzo.. Vond het wel prima eerlijk gezegd. Had me toch voorgenomen om bij klachten naar ha of vk te gaan.
wat is pre-eclampsie? ik ben ook ingeleid en werd ook door veel verschillende mensen daar bekeken. leuk is inderdaad anders neemt een gyn contact op voor na controle of moeten wij dat zelf regelen?
pre-eclampsie is een vorm van zwangerschapsvergiftiging. Ik kreeg bij ontslag uit het ziekenhuis een kaart mee met een telefoonnummer en met de week waarin ik een afspraak moest maken. (6 wk na de bevalling)
Ik moest ook een afspraak maken voor een nacontrole bij de gyn, omdat ik een fluxus heb gehad en een scheur in mijn baarmoedermond. Ik was ook erg bang dat hij weer zou willen kijken, maar het kwam volgens mij niet eens in hem op! Ik denk ook niet dat hij nog een reden heeft om je inwendig te gaan onderzoeken (?). Misschien kun je een afspraak maken en aan de assistente je angst uitleggen? Misschien kan zij je vertellen wat de bedoeling is en je geruststellen!
Ik heb ook een klinische bevalling gehad omdat ons meisje klem heeft gezeten en er niet zonder knip uitkwam. En ik moest na 6 weken ook terug voor nacontrole. Omdat ik tijdens de hele zwangerschap onder controle stond bij mij vk heeft zij de nacontrole gedaan en heb ik de gyn afgebeld. De controle stelde op zich niet zoveel voor. Het was meer een gezellig napraten en de kleine showen. Ze heeft wel mijn hechtingen nagekeken maar dat was meer op mijn verzoek dan dat van haar afkwam.