Ik zie indd dat het Avi 3 is (volgens mij hebben we dat boekje ook liggen thuis), dat is inderdaad véél te makkelijk. Boekjes met korte zinnen en grote letters (de lagere Avi niveaus doorgaans, dus) wil hij ook niet meer lezen
Dit is niet officieel getest ofzo, maar volgens onszelf en zijn leerkrachten loopt hij sociaal-emotioneel ‘gewoon’ prima op leeftijdsniveau. Daarom is ook besloten hem groep 2 niet te laten overslaan, ondanks dat hij in groep 1 al aardig kon lezen en schrijven. En dat is nu juist het lastige: hij loopt (zeer) voor op oa het gebied van lezen, schrijven, rekenen, taalbegrip en het opzoeken, begrijpen en toepassen van kennis over allerlei onderwerpen. Maar hij is nog steeds een jongetje van net 6 jaar (eind april jarig) en gedraagt zich dus doorgaans ook zo. Het zorgt regelmatig voor uitdagingen, zo ook bij het bepalen van wat voor leesboeken geschikt zijn voor hem. Maar ik zie ook dat zijn belevingswereld niet altijd aansluit bij dat van zijn leeftijdsgenootjes. Zo spelen vriendjes bijv. graag met auto’s. Hij ook, maar hij is dan vooral geïnteresseerd in de techniek erachter, de geschiedenis ervan, zoekt dan graag informatie op, etc. Long story short vermoed ik dat Harry Potter echt nog wat te spannend is voor nu…
Zorgen voor veel verdieping op het gebied van algemene kennis. Hier zijn naast de ruimte dieren, natuur, geschiedenis, de aarde, landen en vlaggen en talen erg interessant. Onlangs bij bibliotheek weer allerlei afgeschreven boeken gescoord voor 50 cent per stuk, van Esperanto tot Yemen en gordeldieren. Leesboeken pakt hij niet zo snel maar dit soort boeken wel. En dit soort onderwerpen kan geen kwaad in het schoolproces als je er veel van af weet.
Hier lezen we idd voor het slapen altijd zelf een aantal pagina’s en dan leest ze ons voor uit het boek wat ze aan het lezen is. Dan weet je meteen hoe ze erin zitten.