Voor onze nieuwe woning ben ik opzoek naar mooie planten voor in de tuin. Onze achtertuin heeft de gehele dag vanaf een uur of 11 zon tot hij onder gaat. De voortuin heeft maar kort zon. Nu wil ik heel graag pioenrozen (struiken) in de tuin, maar zijn onze tuinen daar wel geschikt voor vraag ik me af? Zijn er hier dames met ervaring, en eventueel tips voor het planten, welke aan te schaffen etc? Andere tips voor soortgelijke planten zijn ook welkom!
Wij hebben pioenrozen in de voortuin (zuidwesten), ze doen het prima. Helaas is de bloeitijd nooit zo lang, maar er staan ook genoeg andere bloemen. Soms duurt het wel even voor pioenrozen het goed doen. Is het de eerste jaren nog een zielig plantje. Wij hebben onze pioen meegenomen van het vorige huis en overgezet.
Gaaf! Heb jij tips qua planten die er mooi bij zijn misschien? We moeten de boel flink opfleuren namelijk.
Ik heb van de voorzijde helaas geen betere foto dan deze, maar wel een soort van beeld. Alles is steen nu. Aan de rechterzijde ligt een grindpad waar de dus planten in willen (grind eruit). Aan de achterzijde zelfde verhaal. Waar nu het grind ligt willen we volzetten met planten en bloemen. Maar dus inderdaad graag en mengsel van langbloeiers etc.
Ik heb ook pioenrozen, staan redelijk in de zon. Maar ik vind de bloeitijd wat tegenvallen. Dus zou ze om die reden eigenlijk niet nog eens nemen.
Wat wij hebben gedaan toen we onze borders wilden vullen was naar een kwekerij gaan die ook aan particulieren verkoopt. Van te voren even bedenken wat je belangrijk vind (qua groen blijvend/bloeiperiodes) en hoe de zo'n erop staat. Ik had een paar foto's met m'n telefoon gemaakt zodat ik t kon laten zien. Je zou ook nog aan klimplanten kunnen denken. Wij hebben een prachtige groenblijvende clematis die vroeg in het seizoen vol met bloemen is. Daarna echter alleen groen blad dus ik het er nu twee naast gepland die later bloeien maar niet groenblijvend zijn. Ik zou geen klimop oid doen omdat dat echt in de voegen gaat woekeren. Klimhortensia is trouwens ook mooi. Wij hebben trouwens ook pioenrozen, maar die stonden er al en ik doe er eigenlijk niks aan, maar ze bloeien wel. Wat ik ook heel mooi vind zijn lupine, zonnehoed en salvia
Jeetje, waren die mensen allergisch voor groen ? Wat een kale boel, maar wel genoeg ruimte om wat leuks neer te zetten en te planten. Ik heb verder lavendel, lavatera, een plantje met blauwe bloemetjes wat groen blijft (weet de naam even niet) en een klimroos in de voortuin. Plus een beukenheggetje en nog wat planten in potten. Ik ben echt vreselijk met plantennamen. Tegen die muurtjes in je achtertuin is een lei(fruit)boompje misschien leuk. Ik heb in de achtertuin ook fruitleibomen, twee bolcatalpa's die aardig dezelfde hoogte houden, hortensia's, gebroken hartjes in de schaduw, verder in de zon een vlinderstruik en kruiden als tijm, rozemarijn en munt. Oh ja, ook nog siergras, zowel in de voortuin als achtertuin. Verschillende soorten. Ik heb ze bij een bamboe/siergraskwekerij gekocht, dan kun je tenminste een soort kiezen wat bij je tuin past, hoogte, breedte, wat voor pluimen enz. De bolcatalpa's hebben we ook gewoon bij een kweker gehaald. Kun je zelf een boompje uitzoeken wat aan je wensen voldoet.
Ik vind pioenrozen prachtig maar bloeien maar kort. Wij hebben ook potten staan en daar doen we altijd sundayville in, die bloeien van april tot oktober, echt heel lang en weelderig
Hier ook pioenrozen. Klein stekje van m'n zus gekregen en ze groeien enorm hier!! Inderdaad is de bloeitijd maar kort, maar ik vind ze echt prachtig. Geen idee welke wij hebben. De bloem is roze aan de buitenkant en binnenin is ie geel.
Ja zonde he Jojo? Ik vind het ook maar een saaie en kale bedoeling hoor. Kan er niks mee haha! Dus heel rap kleur en groen erin. Vind zon vlinderstruik ook mooi, en whisteria.
Vlinderstruik vind ik prachtig en heb ik en blauwe regen ook. Ik heb buj ons in de tuin gewoon overal gezaaid en dan een bloemenmengsel. Ben gek op vlinders en bijen dus vandaar. Was niet echt de vraag sorry. Ik heb geen pioenrozen maar vind ze wel prachtig haha. Ik wil ook graag zonnebloemen deze zomer en klaprozen,korenbloemen en al dat spul. Ik hou niet van grind. Wij hebben dus ook gras en zo veel mogelijk bloemen. Echt genieten is dat en het bijhouden vind ik ook leuk
Mheb je al een idee watvoor planten het worden? Ik ben wel benieuwd, denk dat je tuin er super leuk uit zal zien als de rand mooi met bloemen gevuld is.