Ik snap de uitleg van SusyQ wel hoor, hij heeft een contract van 36 uur, dus hij neemt ook 36 uur vrij. Maar... Hij werkt die week standaard 4 dagen, 32 uur, dus dan hoeft hij toch ook maar 4 dagen vrij te vragen? Als hij steeds in de weken van 40 uur vrij neemt en ze schrijven iedere keer 36 uur op, dan komt de werkgever toch ook uren te kort? Ik denk dat het lastige in dit verhaal is dat er qua urenberekening niks in zijn contract staat, jullie hebben samen besloten dat de uren anders dan normaal gewerkt worden.. Dus in dat opzicht heeft de werkgever misschien toch wel gelijk, alleen is het niet fair.. Want je kan mij niet wijsmaken dat, als het andersom geweest was, de werkgever je zomaar iedere keer die 4 uur cadeau doet, zonder compensatie dus.
Ja maar jij krijgt die uren die je meer werkt toch ook gewoon betaald? Daarvan zeg je toch ook niet "laat maar zitten"? De man van TS werkt 36 uur in de week, das over 4 weken genomen 144 uur. Hij werkt dan 2 weken 32 uur ( dat is 64 uur) en 2 weken 40 uur ( dat is 80 uur) totaal die 144 uur.. Nu wordt er berekend voor die 4 weken 1x 32 uur + 1x 36 uur + 2x 40 uur = 148 uur.. Dan zijn er toch 4 uur over ten nadele van de werknemer? Ik snap het niet meer hoor
Heb niet alles gelezen maar het steeks als volgt in elkaar (als de werkgever tenminste ook in de 40 urige werkweek 36 vakantieuren schrijft) Je man heeft een contract van 36 uur. Hierop gebaseerd heeft hij een aantal vakantiedagen meestal is dit 23. Normaal gesproken zou jou man dus iedere week 4,5 dag werken (36 uur) Bij opname van een week vakantie rekenen ze dus ook 4,5 dag (36 uur vakantie) Om het helemaal recht te trekken zouden ze idd wat jij zegt 40 uur in de 40 urenweken en 32 uur in de 32 urenweken af moeten schrijven. Als je man alleen vakantie in de 40 urige weken zou nemen zouden ze volgens contract nog steeds 36 uren af moeten strepen. Dit is dus in het nadeel van de zaak omdat hij de week erop wel gewoon maar 32 uur werkt snap je? Hij zou dan eigenlijk in die vakantieweken 4 uren cadeau krijgen. Op basis van vijf vakantieweken (gemiddeld) zou hij dus 2,5 dag extra krijgen. Daarom schrijven ze in de 32 urige weken wel gewoon 36 uur af om dit recht te trekken wat als je het slim speelt dus niet werkt. Als hij alleen in de 40 urige werkweken vakantie opneemt heeft hij bij deze constructie dus 2,5 dag extra vakantie per jaar.
Nee, dat is zijn contract niet ... zijn contract is 36 uur ... niet 40. Een week 32 en een week 40 per saldo is 36. Maar in zijn contract staat nog steeds een werkweek van 36 uur. Heeft ie de week ervoor gewoon 36 uur vakantie opgenomen (zoals in dit geval) dan dient hij de week erop ook gewoon 36 uur te werken. Je werkgever kan je niet verplichten om dan meer te werken dan in je contract staat (overuren niet meegerekend).
Dus jij bedoelt???: week 1 - 32 uur week 2 - 40 uur week 3 - vakantie 36 uur week 4 - werken 36 uur week 5 - 32 uur week 6 - 40 uur
Ik snap eerlijk gezegd niet waar je nu moeilijk over doet nu hij dagen op wilt nemen? Je doet toch ook niet moeilijk over dat hij er 32 werkt en 36 uitbetaald krijgt? Of dat hij er 40 werkt en 36 uitbetaald krijgt? Ik vind het wel logisch dat als je dan een week vakantie opneemt je ook dan die 36 opneemt, dat is namelijk ook hetgeen waarnaar je uitbetaalt krijgt... Als je het in een 40-urige werkweek had gedaan, had je er neem ik aan ook maar 36 op moeten nemen. Toch?
Wij werken ook met een 36-urige werkweek, waarvan je de ene week 4 dagen (32 uur) aanwezig bent en de andere 5 dagen (40 uur). Als je vrij neemt in een week dat je 32 uur werkt, hoef je maar 4 vakantiedagen op te nemen, en in de week dat je 40 uur werkt 5 vakantiedagen. Bij ons mag je er zelfs voor kiezen dat wanneer je vakantie op wil nemen in een week dat je 40 uur werkt, je je roostervrije dag verplaatst naar je vakantieweek en je dus maar 4 vakantiedagen hoeft op te nemen. En dan werk je de week voor of na je vakantie 40 uur (5 dagen ipv 4). Duidelijkheid voor iedereen lijkt me.. Ik vind ook zeer onlogisch geregeld bij het werk van je man. En zo ook zeer lastig bij te houden hoe het zit met vakantiedagen. Maar ja, hij zal niet de enige zijn met dit contract en dus zal het zo al wel een tijdje (goed) werken voor dat bedrijf. Maar als je man nu bv zijn roostervrije dag op vrijdag heeft.. Kan hij dan niet gewoon maandag t/m donderdag vrij vragen (ipv een volledige week). Dan hoeft hij dus maar 32 uur in te leveren.
En als hij voor een week vakantie 36 uur moet inleveren, dan zou dat toch betekenen dat hij voor een dagje vrij 36/5=7,2 uur moet inleveren. En niet 8 uur..?? Want hij bouwt zo ook maar 7,2 vakantieuren per werkdag op..
Wat ik me dan afvraag; Krijgt je man de ene week 32 uren uit betaald en de andere week 40? Of elke week 36 uur? Als hij elke week 36 uur uitbetaald krijgt, klopt het gewoon wat zijn baas doet. Ik snap dat de logica een beetje weg is, maar jij zegt dat de uren kwijt zijn als dat niet gecompenseerd wordt. Maar bij uitbetaling van 36 uren terwijl hij er normaal 32 had moeten werken, heeft hij ze daar weer 'terug' Poeh, lastig omschrijven, hopelijk begrijp je een beetje wat ik bedoel, haha!
ik snap er vrij weinig meer van, haha Maar hij gaat nu geloof ik regelen dat hij dan de week voor onze vakantie ook 36 uur werkt, en dan is het eerlijk geregeld wat mij betreft. Dus via de Strijkkraal-methode, zeg maar
thanks Hij is er trouwens helemaal niet blij mee dat ik zo op zijn centjes let... Heeft zelfs een account hier aangemaakt om mij in de gaten te houden voortaan, vertelt ie net
De Strijkkraal methode lijkt mij voor beide partijen het meest eerlijk! Toevallig hadden mijn man en ik, gisteravond een soortgelijk gesprek. Hij werkt op dit moment ook 4 dagen om zijn overwerk te compenseren. Dus hij dacht mooi maar 4 dagen verlof op te kunnen nemen, bij hem gaat dat ook niet op. Lollerdelolz.