Dreumes groeit niet genoeg (mn gewicht)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Flubje, 11 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flubje

Flubje Niet meer actief

Hello ladies,

Toch maar een keer mijn verhaal, want ik merk dat ik er toch onzeker van begin te worden:

Mijn zoontje is dysmatuur geboren (2600 gram met 40 wk). Deed het gelijk goed, thuis geboren en op wat bijvoeding na de eerste 3 dagen geen enkele bijzonderheid. Hij groeide als kool op de bv, tot een maand of 7 waarop hij in gewicht langzaam begon af te zakken. Dat is dan wel normaal, maar hij bleef afzakken.

Inmiddels lopen we sinds een hij een maand of elf is bij het zkh, de kinderartsen. Zijn ijzer was te laag dus daarvoor ijzerdrankje. Inmiddels is het ijzer goed, maar heeft hij nog wel het drankje. Echter zijn gewichtscurve blijft te laag.

Dus nu ook al doorverwezen naar het eetteam, die eigenlijk niets zinnigs te zeggen hadden. Zoonlief eet niet geweldig. Wel veel brood en fruit en pasta (tortelini's) maar verder vind hij avondeten niet echt lekker en eet hij dus weinig. Hij drinkt ook te weinig, ik denk zo'n 700ml per dag ipv een liter. Dat zal hij wel van mij hebben want ik drink nog steeds nauwelijks een liter per dag.. Uiteraard zijn we hem wel aan het stimuleren meer te drinken en gevarieerder te eten.

Anyhow. Als ik de data invul bij WHO curves ziet het er vlgens mij best ok uit. Echter in de curves van zkh en cb zit hij qua lengte op -1, wel redelijk stabiel, en qua gewicht onder de -2...

Zijn er dames die ook zo'n lichtgewicht hebben?

even voor de duidelijkheid zijn WHO curves..

Edit: hij is nu ruim 18maanden :)

2. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Mijn eerste reactie toen ik de curven zag, ziet er gewoon goed uit, ik vind het best in verhouding eigenlijk.

Hier een snelgroeier, , maar ze heeft niet lengte en gewicht tussen de zelfde lijntjes...lengte op +2,5 en gewicht op +1

Ik hoor veel ouders die zeggen dat kind weinig eet en drinkt, hier wel een redelijk goede eter, maar een slechte drinker.
    Ik hoop voor je dat het een periode is, en dat er binnenkort verandering komt in de groeilijnen, maar eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat kinderarts zich er zo druk over maakt, het ene kind groeit gewoon sneller als de ander, we worden immers ook niet allemaal 2 meter....
    En ik denk zolang je maar met lengte en gewicht tussen dezelfde lijnen zit, dat er niets aan de hand is. Onze kinderarts zegt altijd,we zien het liefst gewicht een lijn lager als de lengte....

3. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Oei hier moet ik de curve van mijn dochter niet bij leggen

Ik vind het hartstikke netjes hoe zijn lijntje loopt hij is nu 9 kilo??

4. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Mijn zoontje is met 38 week geboren en was 3320 gr. Hij groeide als kool de eerste 6 mnd op bv. Maar daarna wilde hij ook niet eten.. fruit en brood gaan wel maar warm eten is drama.. hij heeft een periode gehad dat hij afviel elke week weer 50gr.. zo is hij 300 gram afgevallen in 2mnd. Daarna ging het eten langzaam beter maar nog niet geweldig. Hij krijgt altijd vers maar even voor de vergelijking een potje avondeten van 4mnd krijgt hij niet leeg en meer als 2 boterhammen per dag dus ochtend en middag krijg ik er niet in. Wel 2 of 3 stuks fruit.

Hij is nu bijna 18mnd en weegt net 10 kilo en is 78cm.

Wij zitten ook bij het eetteam op het cb.. maar daar heb ik weinig aan. We eten altijd aan tafel, maken er geen drama van, bieden altijd alles aan enz. Maar hij weigerd gewoon of spuugt het uit..
    Drinken gaat de laatste weken beter.. ik denk 800cc per dag..

Hij lijkt geen honger te hebben maar ik vind het wel is frustrerend dat hij dan 's avonds zonder eten naar bed gaat. Hij krijgt nog wel bv. 'S avonds en 's nachts

5. sweet84

sweet84 Bekend lid

16 apr 2011
    607
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier n zoontje van 19 maanden die 10 kilo is en 86cm.
    Hier vindt het cb hem ook te licht.Verschil hier is dat mn zoon 3750 bij zn geboorte was (40+3).Lengte loopt netjes gemiddeld alleen gewicht daalt nu naar -1.
    Is je zoon erg bewegelijk?Dan verbrand hij natuurlijk ook veel.
    Ik zie geen rare dingen als ik naar de groeicurves kijk.Die van mn zoontje is onregelmatiger.....

Ik snap wel de frustratie van het niet eten,heb ik ook,maar je kan het er moeilijk onder dwang erin proberen te krijgen.Je wint t toch niet.

6. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Mijn meisje weegt ook maar net 13 kilo hoor.
    ze is 25 mnd oud.
    Je zou zeggen is toch netjes?
    Nee, ze is 1m04 lang en is 3 kilo te licht want hoort nu 16 kilo te wegen.

gewicht 0 lijn en lengte +4 lijn.

ze is ook erg vaak ziek en heeft een te snel werkend schildklier.

7. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik heb geen lichtgewicht. Was ze wel bij geboorte (2100 gram, prematuur), maar inmiddels lengte 0 SD (gemiddelde) en gewicht -1 SD. CB zei inderdaad dat gewicht 1 lijntje onder lengte helemaal prima was.

Groeicurve van je zoontje vind ik netjes, 700 mL drinken vind ik netjes. Blijkbaar eet hij ook genoeg om netjes zijn lijntje te volgen, dus ik zou me er geen zorgen om maken. Wel zijn ijzer in de gaten blijven houden na het ijzerdrankje, en kijken of hij vlees, appelstroop / andere ijzerrijke producten goed eet.

Ik zou denken 'gewoon' een kleiner kindje, een niet een geweldige eter misschien zoals wel meer dreumessen. We kunnen simpelweg niet allemaal gemiddeld zijn! Maar goed, ik ben geen kinderarts, dus weet niet wat hij er precies over te zeggen heeft, maar aan de curve zie ik niets zorgwekkends.

8. maliro

maliro Niet meer actief

Mijn dochter is een lichtgewichtje. 17 maanden, 74 cm, 8710 gram. Ze loopt wel bij de kinderarts om het in de gaten te houden (en omdat ze forlax gebruikt), maar die maakt zich nog geen zorgen.
    Volgens de WHO ziet haar curve er redelijk uit, in het zkh zit ze op -2, soms er net onder, soms er net boven. Ze eet als een bouwvakker maar komt er niet veel van aan. Gelukkig ontwikkeld ze zich prima dus het zal wel goed wezen.

9. Flubje

Flubje Niet meer actief

Dank voor jullie antwoorden dames!
    Ik denk er dus hetzelfde over: dit hoort wrs gewoon bij hem.

Hij weegt nu 9,3kg bij 80cm

Als je de cb curves ziet is het wat minder geruststellend omdat hij dan onder/ op -2 lijn zit. Maar wat mij dus onzeker maakt is dat de arts het toch steeds een reden vindt om weer terug te komen. Ze lijken vaak ook verbaasd dat hij er zo gezond uitziet...

En ja, hij is enorm actief, vanaf het moment dat hij geboren is eigenlijk :)

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier twee dames die beiden qua lengte gemiddeld zaten en met gewicht op de -1. Zelfde verhouding dus als jouw zoontje. Onze kinderarts zegt dat dat helemaal prima is en dat ze dat eigenlijk het liefste zien, die verhouding van gewicht een lijn onder de lengte.
    Ik zou me er niet al te druk om maken dus: hij groeit en dat is, zei de dietist destijds tegen ons toen CB ons bij de oudste doorstuurde, dan gewoon OK. Kindjes die niet meer groeien of die afvallen: dan is er wat aan de hand. Groeien is OK, ook als dat maar langzaam gaat.

11. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Jou verhaal lijkt wat op het onze.
    Onze dochter is ook dysmatuur geboren, heeft 3 ijzerkuurtjes gehad via de kinderarts en is ook nog klein. We hebben tot ze 18 mnd was bij de ka gezeten, die zei dat ze het goed deed en waarschijnlijk veel last had van allerlei ziektekiemen waardoor ze meer ijzer verbruikte.
    Nu is ze een stuk fitter, nog steeds klein, (27 mnd, 83 cm en 10 kg) maar volgt haar lijntje.

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik vind dat het geen hele gekke curve. Hij volgt een eigen lijntje en groeit wel, maar niet hard. Deels te verklaren door zijn eten denk ik. Maar lijkt mij zo niet 123 reden tot zorgen..

Hier op de cb curve en in het zh trouwens ook een slechtere curve ten opzichte van de who-curve. Dus heb ze daarop geattendeerd vorige keer. Want zo slecht groeide ze niet in die curve: juist helemaal niet.

13. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

Mijn meisje is 30 maanden) 86 cm en 10,3 kilo. Niet dysmatuur geboren 3760 gram.
    Mijn zoon. Is 7 maanden 75 cm en 9 kilo.

Niet ieder kind is hetzelfde

14. Ongeduldje31

Ongeduldje31 Fanatiek lid

16 jul 2011
    1.001
    29
    48
    Hier een prematuur 2165 Gr
    Inmiddels 21 mnd 86 cm en 10,5 kg
    Zijn papa is ook erg dun dus verwacht dat de mini ook wel in gewicht achter zal blijven. Kinderarts is tevreden dus ik ook

15. Butterfly30

Butterfly30 Actief lid

29 nov 2011
    247
    0
    0
    Emmen
    Mijn dochter is 18 maanden en scheelt niet veel met jouw meisje.
    Ze was deze maand 84 cm en 11,3 kilo. Haar lengte zit ze wel op plus 2 en haar gewicht op de middenlijn. Ze is niet dysmatuur geboren met een gewicht van 3580 gram.

16. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Ik vind het helemaal niet gek!
    Het verschilt zeer weinig met m'n zoontje
    Hij is nu pas 12 maand en 8 kg. En eigenlijk krijg ik nooit commentaar op het cb. Terwijl hij dan wel met 3600 geboren is.
    Hoe vind jij dat hij is?
    Is hij vrolijk ziet hij er goed uit?
    Laat je niet gek maken. Het ene kind is nu eenmaal minder groot dan de ander.

17. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Lengte 2+ ?
    Mijm dochter was met 18 mnd 81 cm en raakte de 0+ niet eens aan. Heel vreemd.

18. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Nou, die curve ziet er niet zo heel anders uit dan die van mijn dochter eigenlijk. Ook een kleintje: met 39+5 geboren, 3000 gram rond. Nu met bijna 8 maanden weegt ze 6,7 kg. Ze zit dus elke keer onder aan de curve, maar wel consequent dus het cb zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken.

19. Senna84

Senna84 Actief lid

11 jan 2012
    443
    0
    0
    Ik zie dat veel mensen zich weinig zorgen maken mbt het gewicht. Ik zie het anders;

Allereerst zou ik willen weten of hij voldoende eet, je gaf aan dat hij bijv. het avondeten slecht eet. Maar komt hij wel in totaal aan voldoende eten en drinken per dag? Zo niet zou ik persoonlijk het avondeten vervangen door een boterham, zolang hij maar voldoende binnen zou krijgen.

Daarnaast het drinken. Wanneer dit echt zo weinig is zou ik ook weer zoeken naar iets wat hij heeeel lekker vind. Ik zou er eerder voor kiezen om hem iets te laten drinken wat misschien niet direct je voorkeur naar uitgaat maar waarmee hij voldoende drinkt.

Als ik naar mijn eigen zoontje kijk, die drinkt vanaf 13 maanden geen melk (ook geen melkproducten) meer. Hier ben ik niet heel gelukkig mee. Wanneer ik hem toch melk blijf aanbieden weet ik zeker dat hij dat lekker laat staan, met het gevolg, hij gaat te weinig drinken. Die van mij wil alleen ranja of roosvice. Niet geweldig wel vocht. Ik maak het dun aan en vind het prima. Mensen kunnen hierover commentaar leveren, prima.

Nou wanneer de conclusie is dat hij voldoende voedingsstoffen en calorieën binnenkrijgt dan zou ik willen weten hoe het komt dat hij zo weinig groeit. Is er een onderliggende reden. Is er bijvoorbeeld een ziekte waardoor dit gebeurd (schildklier, stofwisseling etc.)

Pas wanneer dit alles uitgesloten is, tja dan heb je gewoon een kleintje.....

Ik denk dat het voornamelijk zowel bij het consultatiebureau als bij de artsen gaat om wat er gebeurd als ze een keer flink ziek worden. Dan vallen ze heel snel veel af (vaak). Het is dan fijn wanneer een kindje iets heeft om bij te zetten.

Mijn zoontje is toen hij ernstig ziek werd in 2 weken tijd een kilo afgevallen en iedereen op het ziekenhuis vond zijn gewicht helemaal geweldig haha,tja hij was ook een dikkertje maar daar was ik toen blij om, dat was namelijk een zorg minder. At hij een keer 3 dagen niet, prima, hij kon het hebben, ik denk dat dat wel van belang is (overigens allemaal goedgekomen is nu 17 mnd en 11.5 kilo, gemiddeld dus, terwijl hij met 10 mnd, 10 kilo woog)

Succes!

20. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Ik snap je punt. Hier ook een aantal weken geleden fiks ziek geweest, gevolg: met een kilo eraf. En dat is veel als je niet veel weegt. Het is dus idd wel belangrijk om uit te sluiten of er echt niets anders speelt. Bij onze dochter is dat gelukkig zo, dus: gewoon een klein prulleke.

Deel Deze Pagina