Hallo allemaal, ik heb een vraagje. Ons mannetje is bijna 5 maand. En sinds een paar weken heb ik het idee dat hij meer slaap nodig heeft dan eerder. Eerder kon hij nog wel in de box slapen, maar dat is er sinds 1,5 maand wel af. Geen probleem, leg ik 'm wat vaker in bed (wat eigenlijk ook zo hoort). Maar eerder deed ik hem 's morgens na de eerste fles in bed en sliep hij tot een uur of half 10 en was dan wakker tot de 2de fles. Dan ging hij naar bed van een uur of half 12 tot een uur of 3. En vervolgens 's avonds pas weer rond half8/8 uur. Maar nu slaapt hij na zijn eerste fles korter, wil in de loop van de ochtend nog weer slapen (ong. een uurtje). Tussen de middag een uur of twee en rond het avondeten (rond 5 uur) nog weer een uurtje. Vind ik niet erg, als hij daar behoefte aan heeft dan doen we dat gewoon. Maar ik heb soms het idee dat ik hem zomaar weer in bed dump Is het "normaal" dat een jochie van bijna 5 maand ineens weer meer wil slapen??? Of heb ik nu pas in de gaten wat de signalen zijn van dat hij moe is??? Kreeg hij voor die tijd te weinig slaap. Oh, wat moeilijk zeg!!! Hij is een heel tevreden mannetje, speelt graag (ook alleen), eet goed en slaapt 's nachts ook heel erg goed en groeit als kool!!! Rolt zich al sinds 1,5 maand op zijn buik en volgens cb ligt hij qua ontwikkeling voor... Ook wil hij eigenlijk alleen maar zitten, maar ja...
Ik denk dat je t altijd prima gedaan hebt en dat hij, omdat hij zich nu zo ontwikkelt, gewoon moeier is en een ander ritme krijgt. Gewoon lekker in bed leggen; is geen 'dumpen' maar tegemoet komen aan wat hij nodig heeft.
Onze dochter is nu 4,5 maand maar heeft dit sinds een week of 2 ook! Ze sliep altijd 's ochtends 2/2,5 uur, in de middag 2 uur en dan aan het einde van de middag meestal maar een half uurtje. Tegenwoordig is dat half uurtje ook 2 uur geworden. Zelf denk ik dat het komt omdat ze steeds drukker wordt, ze ligt/zit geen moment meer stil en wil van alles. Kost natuurlijk veel energie, dus ik laat haar maar lekker slapen. (Eerlijk gezellig vind ik het nogal ongezellig 's avonds.... Als ik een hele dag gewerkt heb, is het niet zo leuk om haar meteen in bed te moeten leggen. Maar ja om haar nou wakker te houden omdat ik het ongezellig vindt is ook weer wat )
mijn zoontje doet precies zo, ik dacht dat het komt omdat ze ook steeds actiever worden = sneller moe? nu ik dit lees denk ik er eigenlijk pas over na mijn zoontje slaapt van 20.00 tot 7.30, dan weer rond 9u een half uurtje, en rond 11u weer een half uur tot uur. om 12.30 naar bed tot 15u, en rond 17u weer zo`n 3 kwartier.
Oh gelukkig, was al een beetje bang dat wij iets niet goed deden of hebben gedaan. Dat er meer zijn die dit hebben. Hij is idd een stuk drukker nu met dat omdraaien enzo. En maar schoppen met zijn beentjes en zwaaien met zijn armpjes. Mijn schoonmoeder zei het ook al, maar ik wilde er niet aan dat dat het zou kunnen zijn. Nu geloof ik het wel Dank jullie wel voor de reacties en zal proberen om me geen "dumpert" meer te voelen
grappig, mijn dochter is de afgelopen 1,5 week juist minder gaan slapen. Normaal sliep ze sochtends 2 uur en smiddags 2 uur en dan ging ze om 19.00 weer naar bed en werd sochtends rond 8.30 weer wakker. Nu slaapt ze juist sochtends 2 uur en smiddags nog maar 1 uur, ze is dan bijna 3 uur wakker geweest..... vinden jullie het niet lastig als ze savonds rond 17 uur nog naar bed willen? Want dan slapen ze dus voor de laatste fles.... leggen jullie je kindje dan meteen na die laatste fles direct weer in bed?
Als ik Lars rond 17.00 uur in bed leg doe ik een lampje aan in zijn kamer (zodat hij weet dat het nog geen nacht is) en meestal is hij dan rond 18.00-18.30 uur weer wakker. Dan houdt hij het nog vol tot 19.30-20.00 uur. In die tijd heeft hij ook zijn laatste fles gehad en dan naar bed en dan doe ik alles donker.
En heeft hij daarvoor dan al zn groente op? Misschien wel een goed idee idd om een lampje aan te houden.
Ga ik ook proberen! het lampje aandoen....anders slaapt ze gewoon door vanaf 17u en dat is echt niet de bedoeling want ze is de laatste tijd om 4.15 wakker.....!!! tnx voor de tip!!
Ja daar ben ik dus ook zo bang voor dat als ik groente voor 17 uur ga geven en haar daarna op bed leg, dat ze dan door gaat slapen en dus al sochtends vroeg wakker is!!! Is ze om 4.15 ook echt klaarwakker?
ja dan is ze echt wakker en kan ik haar niet 'afschepen' met een flesje...vaak heeft ze nog geen honger....dat komt pas een half uur tot drie kwartier later....ik leg haar wel rond 5-5.15 weer op bed en ze slaapt dan gelukkig meteen weer voor 2 uurtjes (de laatste 2 dagen). Ze heeft ze natuurlijk ook helemaal niet echt een ritme....vaak kan ze het ook niet volhouden om 4 uur tussen een flesje te laten...ze heeft dan echt eerder honger...geef haar al een tijd een fruithapje rond 10-11u....maar dat vult niet echt bij haar heb ik het idee...ga nu beginnen met groentehapje...sinds gisteren eigenlijk..maar ook daar neemt ze nog niet meer dan een paar hapjes van...logisch natuurlijk want ze moet nog wennen.... hoop echt dat ze met een lampje aan beseft dat het nog geen nacht is....
Dinja gaat 's avonds na de laatste fles om 22.00 uur slapen en wordt dan tussen 5 en 7 de volgende ochtend wakker(wisseld heel erg). Na die fles leg ik haar weer in bed, ze is dan een uurtje op geweest en dan slaapt ze een uur tot 2 uur. Dan slaapt ze verder op de dag bijna n iet meer, meestal maar een half uurtje, ooit een uurtje als ik geluk heb! Na de fles van 17.30 uur is ze doodmoe en slaap van 18.00 tot ik haar wakker maak om 21.00 voor de laatste fles.
Mijn dochtertje heeft ook rond de 5 maanden haar slaapritme omgegooid. Ze slaapt nu van 21u tot 8.30u à 9u. Rond 10.30u gaat ze terug in bed en slaapt dan tot 11.30u à 12u. Dan gaat ze terug slapen rond 14u en slaapt dan tot 16u à 16.30u. Rond 18.30u gaat ze nog een keertje slapen tot 19.30u en om 20u krijgt ze haar laatste fles en blijft dan nog wakker tot 21u. Houden jullie er steeds rekening mee dat jullie thuis blijven op de moment dat jullie kindjes een dutje doen? Wij zorgen er voor dat ze in de namiddag en de avond in bed kan slapen (thuis of bij onze ouders als we daar zijn), maar in de voormiddag slaapt ze soms in haar maxi cosi als we weg zijn. Hoe doen jullie dat? En gaan jullie vb soms een dagje shoppen dat jullie kindjes dan in de wandelwagen slapen? Een tijdje geleden hebben we dat gedaan en dat ging best wel goed, alleen ging ze 's avonds dan wat vroeger slapen voor de nacht.
claudia, maak je haar na 17 uur niet meer wakker voor een fles dan? ik zou haar persoonlijk dan niet langer laten slapen dan 18 uur en dan bijv rond 18 uur groente geven en voor het slapen gaan de laatste fles.
Jolan, Jawel maken haar rond 20u wakker en proberen haar even wakker te houden tot 20.45-21u....geven haar dan ook de laatste fles.... Hoelaat doen jullie je kindje in bad?? Ik doe dat meestal rond 16u omdat ze anders echt TE moe is...en daardoor ook huileriger. Als ze om 17u gaat slapen dan is het inderdaad verstandig haar misschien om 18u wakker te maken voor een groentehapje...ik kan het in ieder geval kijken hoe ze daar op reageert. Groetjes Claudia
Toen de wintertijd aanbrak ging mijn zoontje van toen 6 maanden ong. ook ineens de nacht in om 17.00 uur! Hij is nu 7 maanden en slaapt na iedere voeding overdag (dat zijn er 3) nog 2 uur. Hij gaat nu ongeveer om 8 uur naar bed en komt 's avonds laat en aan het eind van de nacht weer.
mijn zoontje krijgt na zijn middagslaapje om 15.30u de fles, en dan 17u zijn groente. daarna gaat hij lekker slapen in zijn gewone kleertjes. tegen 18u / 18.30u is hij wakker en gaat hij lekker in bad, pyama aan, even knuffelen en fles. dan tegen 20u in een donker slaapkamertje de nacht in.
Hoe slaapt ze verder op de dag dan? Ik doe mijn dochter om 18.30/18.45 in bad en daarna gaat ze slapen. Ik maak haar dan om 21.00 nog wakker voor een fles. Geef je nu het groentehapje voor 17 uur? Ik ben daar dus ook bang voor, dat als ze dr hapje voor 17 uur krijgt, dat ze dan daarna al de nacht in gaat.
emma slaapt nu ook wat meer. ze sliep niet veel darvor maar blijkbaar was dat genoeg. ik ga ervanuit dat kinderen zelf aangeven of ze meer slaap nodig hebben of wanneer ze willen slapen. emma valt wel in slaap als ze moe is. nu slaapt ze tussen de middag een uur of anderhalf uur (op bed) en eind van de dag nog een uur (in de box meestal) en dan s avonds gaat ze half 7/7 uur op bed. Volgens mij doen jullie het prima hoor! Hij is waarschijnlik wat meer slaap nodig nu