Laat met praten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door renima, 29 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. renima

renima Actief lid

25 okt 2010
    232
    0
    0
    Even een vraagje van een onzeker gemaakte moeder!

Afgelopen vrijdag waren we bij de ehbo post omdat mijn dochter met haar duim tussen de deur was gekomen! au! een klein scheurtje in het bot als resultaat, maar dat moet vanzelf genezen.

De dienstdoende arts vroeg me: Ze is toch 21 maanden? Ja. Waarom kan ze dan nog niet praten? welke woordjes zegt ze?
    ehm, papa, mama, bal, auto en dan houdt het wel op. Maar ze vroeg of we daarvoor al in behandleing waren? ehm nee, moet dat dan?
    Is ze nou echt zo laat met praten, of valt het allemaal wel mee?

Eind augustus hebben we een controle afspraak bij de kinderarts die ze heeft vanwege de geboorte, dus wil het zeker ter sprake brengen, maar deze arts heeft me wel onzeker gemaakt hoor!!

Wanneer gingen jullie kindjes een beetje praten? Ze snapt trouwens alles wat je zegt en doet, daar ligt het niet aan.

2. tulip

tulip Niet meer actief

nee joh...vergelijken heeft ook geen zin omdat dit zo verschilt per kindje. Mijn meisje kon al woordjes voor ze kon zitten haha, dat was geen gezicht. Die was motorisch wat trager zal ik maar zeggen:) Terwijl een zoontje van een vriendin pas met 2,5 echt goed begon te praten, maar wel al met 1,5 in ballorig op het hoogste rek klom. Nu zijn ze allebei bijna 4 en prima op schema;)

Met 21 maanden is het echt geen must om volzinnen te kunnen praten. Wel is het altijd goed om te stimuleren.

- veel tegen haar praten en vertellen wat je doet, gaat doen. Vertellen wat je ziet wat zij doet.
    - boekjes voorlezen/samen lezen
    - spelletjes zoals lichaamsdelen aanwijzen en haar laten benoemen. Diertjes op de kinderboerderij en dat soort dingen.

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Brabbelt ze wel (onverstaanbaar)?
    Ik geloof dat ze met 18 maanden minimaal 5 woordjes moeten kunnen zeggen (3 naast papa en mama). Dus ja, ik denk wel dat ze wat later is met praten, maar geeft dat?
    Mijn zoontje is ook altijd wat later geweest met praten, hij voldeed/voldoet aan het minimum. Wij stimuleren hem zoveel mogelijk. Ook hebben we weleens met een logopedist een afspraak gehad, maar tot nu toe verloopt het dus normaal.
    Mijn dochter daarentegen (26 maanden) praat nu al in korte zinnetjes 4-5 woorden en haar woordenschat is volgens mij wel redelijk, in ieder geval veel groter dan van mijn zoontje toen.
    Dus ja, de 1 is wat langzamer dan de ander met praten, maar waarschijnlijk legt jouw dochter de focus op andere gebieden qua ontwikkeling.
    Voor je ongerustheid zou ik gewoon eens een afspraak maken. Baat het niet, dan schaadt het niet zou ik zeggen. Succes!:)

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik moet eerlijk zeggen, dat ik niet meer weet hoe ver mijn zoon was met 21 maanden. Maar ons buurmeisje was ook wat later. Maar die ging wel ineens heel veel tegelijk zeggen.

Al met al denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken!

5. renima

renima Actief lid

25 okt 2010
    232
    0
    0
    als we op de fiets zitten benoem ik alles, hond, poes, koe etc. Ze doet wel de geluiden na, maar onthoud ze niet. Ze is vanaf haar geboorte eigenlijk al later met haar ontwikkeling, ze heeft reflux gehad, en de eerste twee maanden wisten we dat nog niet, waardoor ze dus veel pijn had. Daarna is haar ontwikkeling altijd wat langzamer gegaan dan de gemiddelde lijn, later omrollen, zitten, staan, lopen met 16 maanden.
    Weet je, ze brabbelt heel veel, versta er niets van hoor, maar ze kan dus wel praten. Probeer me er ook maar niet teveel druk om te maken, maar door die arts van vrijdag gaat dat een beetje vanzelf.
    ze kan wel alle lichaamsdelen aanwijzen, ze snapt wel heel veel. maar opa en oma vertikt ze gewoon, hi hi het is dan altijd papa of mama.

6. kimke77

kimke77 Bekend lid

24 feb 2009
    526
    0
    0
    joh hier begon zoontje rond zijn tweede pas beter te praten. Tot die tijd zoals je dochtertje. wat een flauwekul om meteen over een behandeling te beginnen. komt vanzelf goed hoor. En zo niet, dan kun je altijd nog naar een logopedist of zo. Intussen gewoon lekker blijven voorlezen, alles benoemen, wat anderen hiervoor ook al zeiden. Laat je niet gek maken door die schema´s van het cb. Dat zijn gemiddelden en elk kind heeft zijn eigen tempo.

7. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Mijn zoontje begon pas met praten toen hij 26 maanden was. En daarvoor zei hij alleen nog maar papa en mama en geen woord meer. Maar geloof me, hij heeft dat volledig ingehaald. Die kwebbel staat nu geen moment meer stil en er komen me toch woorden uit...

Dus probeer je echt niet druk te maken. Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen tempo.

8. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hier een zoontje van bijna 30 mnd en die zegt nog niks, zelfs geen pappa of mamma of dierengeluiden en ja, daar maken we ons wel zorgen over (en gaan we ook hulp voor krijgen).

Maar toen hij 21 mnd was nog niet hoor. Toen waren we blij dat ie net zn eerste stapjes had gezet. Ik zou jou dus ook nog geen zorgen maken. Ze zegt al een paar woordjes en doet dierengeluiden dus de rest komt vast vanzelf.

9. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Onze meid zei tot haar 2e alleen maar losse woorden. Ze had wel een grote woordenschat, maar ze maakte nog geen zinnetjes. Twee maanden later kletste ze ons de oren van het hoofd en maakte ze zinnen met 4-5 woorden. Niet druk om maken, komt vanzelf!

10. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Zou me niet teveel zorgen maken hoor. Het zoontje van een vriendin van mij heeft tot zijn tweede geen woord gezegd. Een week nadat hij twee was geworden begon hij ineens te praten en wist hij een hoop woordjes. Ze slaan het toch op.
    Mijn zoontje van 14 maanden zegt nu zo'n 7 woordjes, dus die is dan weer vrij snel.
    Zou het echt nog even afwachten.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie kon met 19 maand net 5 woordjes. Dat was het minimum van het CB voor 18 maand. Bij de controle van 24 maand kon hij net 2 woorden aan elkaar plakken(bijv bal hebben). Maar die ontwikkeling en de groei van zijn woordenschat had echt die maand ervoor pas een spurt gemaakt..
    De controles erop, bij het cb liep hij wel beter mee richting gemiddeld. Dus dat is goed gekomen..

(alleen wat gedoe met de goede uitspraak, ook logopedie, maar dat heeft niet zoveel te maken met de woordenschat)

12. wannie

wannie Lid

24 jul 2012
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een zoontje van 3,5 jaar is erg laat met praten.Heeft ook nooit gebrabbeld.Begint nu pas met praten.Heeft wel een achterstand vergeleken met andere kinderen.Heb me heel lang zorgen gemaakt maar weet zeker dat hij er wel komt met praten het duurt alleen langer.We hebben alle onderzoeken gehad die er maar zijn van gehoortest tot mri scan.Hij heeft wel al ruim een jaar logopedie wekelijks.In november gaat hij gewoon naar de kleuterschool ipv speciaal onderwijs (voor kinderen met spraak/taalachterstand)Ben lang erg onzeker geweest of ik het allemaal wel goed doe als moeder.Maar daar kan ik nu goed mee omgaan.Al blijft het af en toe wel moeilijk als mensen hem niet verstaan en ik moet uitleggen dat hij nog niet zo goed kan praten.Begrijpen doet hij alles heel erg goed.

13. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Mijn jongste is bijna 18 maanden en zegt pap ipv papa maar mama niet. De woorden zitten er wel in hoor, maar het draakje vertikt het gewoon.

14. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Onze zoon is nu 22 maanden en zegt ook erg weinig, papa, mama, bal, fiets, koud, vis en dan houd het wel op. Hij zegt wel wat dingen wat voor anderen onverstaanbaar is maar wat wij wel begrijpen. Soms denk ik weleens ik wou dat hij al wat meer praatte maar weet ook dat ene kindje het andere niet is. Onze dochter praatte al heel erg vroeg en liep laat. Onze zoon liep vroeg en praat laat. Hij praat ook nog geen 2 woordjes achter elkaar. Maar hij is erg goed in klimmen en klauteren.

15. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    hier een zoontje van bijna 23 mnd, die zegt heeeeeeeel veel..heeft voor alles een woord..alleen het is totaaaal onverstaanbaar...tenminste hij kent alle klanken bijna, alleen bij sommige combinaties begrijpt ie er niks van, bijv hij zegt anna voor ananas maar banaan noemt ie balaa..
    Of opa heel netjes, maar oma, kotm ie niet uit en noemt ie euwa...terwijl de O klank en Ma klank zegt ie perfect...maar samen lukt hem niet...hihi....ik ben ook es beneiuwd wanneer ie beter gaat praten..alleen motorisch is hij wel erg ver en vooral snel dus zou me sowieso nog geen zorgen maken..

16. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Hier een dochter van 22 maand, die qua taalontwikkeling (adhv Van Wiechenschema) ruim een jaar voorloopt..

Ze zat met 18 maanden al over de 100 woorden, en was een paar weken daarvoor begonnen met 2-woord-uitingen. Inmiddels zegt ze 3-4 woordzinnen (aantal woorden dat ze kent houd ik niet meer bij), kunnen andere mensen haar ook al redelijk verstaan.

17. renima

renima Actief lid

25 okt 2010
    232
    0
    0
    Bedankt allemaal voor jullie vele reactie's, het stemt me gerust dat er meerdere kindjes zijn van haar leeftijd die nog geen volzinnen praten. mijn moeder zegt steeds wees maar blij nog even, straks lult ze de oren van je hoofd, en wilde je dat ze haar mond even houdt!

de tip om veel te oefenen ga ik wel gebruiken, herhalen herhalen, en dan probeert ze op haar manier wel steeds de woordjes te herhalen. We komen er wel.

zoals meerdere moeders al zeggen, de buitenwereld kan je zo onzeker maken!! Maar vanmorgen bevestigde de dokter ook nog eens dat het zo'n blij en vrolijk ondernemend kind is, dus probeer ik mijn zorgen gewoon opzij te zetten, en te denken, mijn kindje komt er wel op haar eigen manier en snelheid!

18. Met 21 maanden hoeft dat nog niet zo erg, tussen 2-2,5 jaar zou ik me er wat meer mee bezig houden als ik jou was. Ik vind het wel goed dat ze in ieder geval 4 woorden zegt.. tip vanuit een leren praten cursus: kies 5 woorden die makkelijk zijn om te leren, beginnend met een letter die ze kent. Op een speelmoment herhaal je dat woord 5 keer (wel met genoeg tussenpozen, anders werkt het niet). En dwing het haar niet te zeggen, laat het vrijblijvend zijn.

19. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.594
    1.051
    113
    Hier
    ik moest vorige week naar het cb en daar hadden ze het over 20 woorden (20mnd controle). mijn dochter haalt dat nog niet maar kwebbelt (onverstaanbaar) wel en dat was goed. ze zegt nu papa mama oma opa pap auto bumba heidi plop bal amber lisa en dan houd het wel op

Deel Deze Pagina