Sinds het weekend heeft onze peuter een peuterbed. Het ledikantje hebben wij namelijk zometeen nodig voor nummer twee. Peuter is 2,5. Sinds oktober slaapt hij overdag op de opvang(2 dagen) niet meer. Andere dagen bij ons of opa en oma nog wel 1,5-3 uur. Slapen snachts van 19-6 a 630 (wij werken beide 4 dagen en staan doordeweeks dus ook rond 615-630 op en dan hoort hij ons, tijdstip van wakker worden vinden we niet heel erg want tja dar is ook ons ritme. Als hij ins niet hoort slaapt hij vaak tot 630/7 maar ook niet. 6 uur is meestal het vroegste dat hij wakker wordt) Maar goed terug naar het peuterbed: sinds twee weken wil hij ook thuis in z'n ledikant overdag niet meer slapen. Deze week nog even geprobeerd in z'n peuterbed maar daar kan hij natuurlijk ook uit dus dat ging al helemaal niet meer. Prima die fase komt eens natuurlijk. Dan de avond. Ging prima sliep ineens van 19-7 a 730 de afgelopen dagen. Maar vandaag hoor ik om 6 ineens trippelende pootjes en meneer die wil spelen. En ondanks dat wij ook rondom die tijd sommige dagen op staan zou ik liever hebben dat hij tot 630 in z'n bed blijft. Voor mijn part met een boekje maar niet spelen. Net geprobeerd maar dat is krijsen en steeds eruit (sorry buurman) ik wil dit omdat ik niet wil dat hij dit ook bedenkt om 5 uur. Wat het beste te doen? Toch terug blijven leggen tot wij het acceptabel vinden 630? Of laten jullie ze wel op de kamer spelen? Zon kidssleep kopen?
Hier ligt zoontje nu 1,5 maand ongeveer in een groot bed, maar sinds 2 weken ook met regelmaat vroeg wakker. Wel of niet 's middags slapen maakt amper verschil. Hier is de minimale tijd 7.00 en tot die tijd moet hij dus ook in z'n bed blijven. Soms ben ik dus ook inderdaad een uur bezig om hem in bed te houden, al gaat hij hier niet spelen, hij wil naar beneden tv kijken of op de tablet. En het begint redelijk z'n vruchten af te werpen. Steeds vaker hoor ik hem pas weer na 7.00. Vind in onze situatie 7.00 ook echt een acceptabele tijd, hij gaat namelijk pas tussen 19.30-20.30 naar bed, als hij er al vanaf 18.30 in lag vind ik het een ander verhaal. Maar hoe eerder naar bed, hoe eerder hij wakker is hier, dus dat doen we niet, hij gaat niet eerder dan 19.30 naar bed (als hij niet geslapen heeft 's middags) en slaapt dan met geluk tot minimaal 6.30. Heb ook nog aan zo'n slaapwekker gedacht, maar ik heb hier echt het vermoeden dat hij z'n bed uit wil voor de tablet (ben begin van m'n zwangerschap wat te makkelijk hierin geweest), dus hier gekozen om gewoon even vol te houden en de tablet niet meer te geven zodra hij wakker is en dat lijkt nu z'n vruchten af te werpen. Denk dus dat jouw zoontje ook gewoon liever gaat spelen zodra hij wakker is en op de 1 of andere manier lijken ze daardoor toch eerder wakker te worden, zou dus ook nog even volhouden met terug leggen tot een voor jullie acceptabele tijd. Werkt het niet zit er natuurlijk wel iets in zo'n slaapwekker, dus kan natuurlijk een prima optie zijn.
Ik vind trouwens 3 uur slapen overdag nog wel vrij veel. Weet niet of hij langer slaapt na een dag opvang? Als hij hier 's middags slaapt beperk ik het echt tot max. 1-1,5 uur en zelfs dan gaat hij 's avonds al een uur later naar bed. Dus wellicht kan je nog wat met z'n middagslaap? Ik moet 'm hier ook altijd wakker maken 's middags, maar heeft aan een uurtje blijkbaar ook genoeg, want hij stuitert gewoon vrolijk door tot 20.30.
Ik zou het middagslaapje af gaan bouwen. Ik verwacht dat je zoontje dan wel later wakker zal worden 's ochtends.
Hij slaapt niet meer overdag dat deed hij na een dag opvang nog wel tot 2 weken geleden (in z'n ledikant) en sliep dan ook gewoon van 19-6/630. Enige was dat hij er toen niet uit kon tot ik kwam haha. Geen middag slaap maakt hier dus geen verschil nu. Als hij niet slaapt is hij ook gewoon om 6/630 wakker. En als ik hem om 1930/20 naar bed doe ook. Ik denk inderdaad gewoon volhouden haha
Hij slaapt dus niet meer overdag sinds twee weken. Ik zie dat ik het niet duidelijk heb omschreven in mijn opening (staat er wel maar wat later) Het maakt alsnog geen verschil hij slaapt ook gewoon van 19-6 a 630. Ook de dagen vanaf oktober dat hij bij de opvang niet slaapt doet hij dat gewoon. Nooit langer. Later naar bed ook gedaan maar olifant is het geen garantie dat hij later wakker wordt.
Oeps, sorry, niet goed gelezen. Op zich is het natuurlijk niet slecht hè, tot 06.00/06.30 uur. Voor mij is 06.00 uur de grens, eerder gaan we niet uit bed (wij staan doordeweeks altijd om 06.00 uur op). Ik snap je gedachte, maar het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat je zoontje straks om 05.00 uur wakker wordt. En zo'n slaaptrainer al eens geprobeerd? Zo'n wekker die licht geeft als je zoontje uit bed mag komen?
Heb je ook gelijk in. Misschien ben ik te vroeg nog maar ik krijg visioenen dat hij ook om 4 uur gaat spelen haha. Zon slaapwekker zou best iets kunnen zijn inderdaad. Ga ik ook eens naar kijken..
Je zou misschien een slaaptrainer kunnen proberen? 6 uur vind ik persoonlijk ook erg vroeg. Mijn zoon wilde in het begin ook steeds meteen zijn kamer uit wanneer hij wakker was maar nu is hij soms al om half 7 wakker maar speelt nog een uurtje. Speelt hij wel eens op zijn kamertje?
Ja dat wil hij dus graag maar mij lijkt 6 uur zo vroeg om te gaan spelen toch? Zometeen bedenkt hij dat ook om 5 uur haha. Daar ben ik vooral bang voor...
Wat als.... heeft niet zoveel zin. Misschien gebeurt dat wel helemaal niet? Je zoontje heeft ook zijn slaap nodig, zeker nu zijn middagslaap eraf is. Heb vertrouwen (bedoel ik positief, niet belerend!).
Sorry, ook verkeerd gelezen! Ik denk dat je zelf moet bepalen welke tijd je acceptabel vind. De ene moeder vind dat 6.00, de ander 7.00. Hier dus gekozen voor 7.00, maar dat hangt dus ook weer samen met de tijd dat ze naar bed gaan. Zeker als hij 's middags niet geslapen heeft denk ik dat een nacht van een uurtje of 11 wel wenselijk is. Mijn zoontje wordt er ook niet gezelliger van als hij vroeg wakker is, dus vandaar dat wij gewoon volhouden dat hij tot 7.00 in bed blijft liggen. Denk zeker niet dat je bepaalde tijd kan afdwingen, maar een paar maanden geleden sliep hij hier nog van 20.00-8.00/8.30 en dan 's middags ook nog 1-2 uur, dus in mijn ogen slaapt hij nu echt al een stuk minder, als we dan ook nog eens om 6.00 op gaan staan... Tot voor kort sliep hij nog wel eens bij ons in bed, maar dat doet hij ook niet meer en spelen op z'n kamer resulteert ook in elke 3-5 minuten mama dit, mama dat.
Onze jongste is tegenwoordig ergens tussen 5 en 7 wakker. Soms is de dag dan echt voor hem begonnen. Ik neem hem vaak bij me (mijn man is meestal al naar zijn werk) en laat hem een filmpje kijken ofzo, of hoop dat hij nog even indut. Als het echt 5 uur is, en hij is om half 6 nog steeds flink aan het feesten, dan leg ik hem terug in zijn bed, en tot nu toe valt hij dan wel weer in slaap tot 7 uur. Wat bij onze oudste heel goed hielp met 2,5 jaar was een schemerlampje met tijdschakelaar op zijn kamer. Die sprong om 7 uur aan, dan mocht hij er uit. Ging prima. Maar de jongste is daar nog te jong voor, ik geloof niet dat hij daar iets van snapt, dus tot dat wel zo is, doen we het maar even zo
Denk ik ook wel. Het is gewoon even de nieuwigheid waarschijnlijk. De eerste dagen/ nachten nog van al het nieuwe onder de indruk en daarna gaan ze op onderzoek uit.
Grappig ons zoontje is van sep 2014 en nu ben ik ook weer 21 weken zwanger. Ik kan je me nog herinneren toen ik hier schreef in 2014 (onder een andere naam)
Uk heeft fases dat hij bepaalde tijd wakker is.hij kan al bijna een jaar uit zijn bedmaar blijft er wel in liggen, hij roept me wel altijd en met een beetje geluk kan ik nog een 15min rekken. De laatste tijd is hij om 6.15 klaar wakker, ook doordeweeks maar de wekker gaat hierom 5.15/5.30 dus dat is het hier niet. Voor deze fase was het 7.00 dus jammer dat die voor bij is. Je kan er voor kiezen om hem in bed te laten liggen/ spelen/boekjes lezen of je begint aan de dag. Onze uk is een gezelschapsbeestje en dan doe je hem echt geen plezier om dan eerst te spelen in plaats van lekker knuffelen en naar beneden.