Boekjes over gehandicapten en verschillen tussen mensen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door TanjaK, 16 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    832
    638
    93
    Vrouw
    Mijn kleindochter (bijna 3) is ineens erg geinteresseerd in verschillen tussen mensen. Waarom heeft die meneer maar een been? Waarom zit het meisje in een "karretje"? Waarom is die mevrouw zo dik? Waarom heeft die jongen zoveel krulletje in zijn haar? enz enz. Soms worden die vragen keihard gesteld en, hoewel de meeste mensen er om moeten lachen en het zelf uitleggen, is het niet altijd leuk. Bovendien blijft er altijd een "waarom".
    Waarom zit die man in een karretje?
    -Hij kan niet lopen.
    Waarom kan hij niet lopen, hij is toch geen baby?
    -Omdat zijn benen het niet goed doen
    Dan wordt er even over nagedacht en gezegd, maar waarom probeert hij het dan niet nog een keer? (Want ze heeft geleerd dat als iets niet lukt, je het vaker moet proberen).

    Zijn er boekjes voor de peuter/kleuter leeftijd over verschillen tussen in het algemeen en ook over het invalide zijn? Het mag ook in het Duits of Engels zijn.
     
  2. AprilM

    AprilM Lid

    9 apr 2017
    77
    55
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Kan zo niet een boek noemen die echt ingaat op deze verschillen, maar ik zie wel veel diversiteit in boeken terugkomen als gewone karakters. Recent van de bibliotheek geleend: 'dribbel in de trein' (zit een konijntje in een rolstoel) & 'prinsje kiest zelf' (diversiteit in huidskleur, haar etc.).
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  3. MSL12

    MSL12 Fanatiek lid

    11 feb 2013
    1.366
    191
    63
    TanjaK vindt dit leuk.
  4. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    832
    638
    93
    Vrouw
  5. Korenbloem86

    Korenbloem86 Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.673
    1.021
    113
    #6 Korenbloem86, 4 mei 2022
    Laatst bewerkt: 4 mei 2022
    Onze dochter zit in een rolstoel. We hebben dit boekje in de kast staan, vinden we zelf een heel fijn boekje. https://www.bol.com/nl/nl/p/karel-en-kaatje-karel-en-zijn-nieuwe-vriendje/9200000040653274/

    Als (groot) ouder kun je best uitleggen aan mensen met een beperking dat je (klein)kind leert hoe ze met mensen om moet gaan die anders zijn, maar dat ze het soms wat onhandig kunnen vragen. Zo leert het kind dat het gerust vragen mag stellen en weet de aangesproken persoon dat het niet zo bot/lomp bedoeld is zoals het soms gevraagd kan worden. Kinderen zijn soms nog wat sociaal onhandig tenslotte.
    Ik vind (als ouder van een kind in een rolstoel) het vervelender als er wordt gezegd dat een kind dat niet mag zeggen, niet mag kijken (maar zelf wel uitgebreid staren). Dan is het meestal fijner als er wat uitleg gegeven kan worden waarom ze in een rolstoel zit en ze vervolgens samen kunnen spelen.


    Wat je gesprekje met je kleindochter betreft:
    Onze kinderen weten dat papa's ogen niet goed kunnen kijken, daarom heeft papa een bril zodat hij ook goed kan kijken.
    Opa's oren konden alles niet goed horen, daarom had opa een gehoorapparaat. En bij grote zus doen de benen het niet en daarom heeft ze rolstoel zodat ze overal naar toe kan rollen ipv lopen.


    Ken je van die trekpoppen (kun je ook zelf knutselen), als je aan een touwtje trekt, vliegen de armen en benen in de lucht. Als je een touwtje doorknipt, beweegt dat lichaamsdeel niet meer. Dat maakt het voor een 3-jarige wat visueler.
     
    juf1987 en TanjaK vinden dit leuk.
  6. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    832
    638
    93
    Vrouw
    Hele goede tips! Ik zou ook nooit zeggen dat ze het niet mag vragen, maar wil graag dat ze het min of meer begrijpt. Dat met de trekpop ga ik zeker proberen. Ze begrijpt nu dat er hele kleine "beestjes" zijn die je ziek kunnen maken, zodat je keelpijn krijgt of koorts, dus denk ik dat als ze ziet dat bepaalde lichaamsdelen niet meer kunnen bewegen ze dat ook wel doorkrijgt.
     
  7. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.550
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Geen specifieke titels, maar in de bieb kun je altijd zoeken in de catalogus op bijv. trefwoord.
    Daar kom je vaak al een heel eind mee (en anders gewoon even vragen aan een medewerker daar) :)
    Bieb abonnement is voor kinderen nog gratis ook, dus kun je meteen boeken lenen! :)
     
  8. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    832
    638
    93
    Vrouw
    Ze woont niet in Nederland en in de bibliotheek in het land waar ze woont is er echt niets te vinden, maar misschien toch bedankt voor de tip, want zo kan ik wel zoeken naar boekjes en die eventueel bestellen.

    Toen ik vorige week bij haar was, en we op straat liepen, was er een oudere man die heel moeilijk liep met twee krukken en speciale schoenen. Meteen "Waarom loopt die man zo?" Omdat ik niet over de man in een taal die hij niet begreep wilde praten (omdat ik alleen Grieks tegen haar spreek , zei ik "waarom vraag je het hem niet?". Daar moest ze even over denken en toen ging ze toch, aan het handje, naar de man toe. Gelukkig viel de vraag goed en legde hij uit dat hij zo geboren was, maar goed zich kon redden. Ze vroeg nog of het dan geen pijn deed en daarna was het goed.

    Nu nog kijken of we het een volgende keer ze hier is aan iemand met paars of groen haar durven te vragen want dat zijn meestal pubers die het misschien niet zo leuk vinden.
     
  9. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    832
    638
    93
    Vrouw
    Nu ze iemand met roze haar gezien heeft is ze ineens heel positief over andere kleurtjes en wil ze haar haar ook roze verven en ook nog een tatoeage van een eenhoorn of een zeemeermin.o_O

    De boekjes en flashcards met kinderen die een lichaamsdeel missen of in een karretje zitten en het trekpoppetje helpen goed om de verschillen tussen mensen uit te leggen. De volgende stap is begrijpen waarom sommige mensen heel dik zijn. Als we zeggen dat ze teveel gegeten hebben, gaat ze vast tegen ze zeggen dat ze niet zoveel moeten eten.
     

Deel Deze Pagina