Hoi Hoi, Zijn hier meer meiden die op het platteland wonen? Ben benieuwd! Hier is VL melkveehouder, ik zelf werk niet op de boerderij, maar ben wel betrokken met het reilen en zeilen. Ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen meiden m.b.t. hoe jullie dingen geregeld hebben/hadden met bijv. kraamzorg, en bedrijfsverzorging. Liefs,
sorry meid, kan je niet helpen... maar er moeten toch meiden zijn die wel op een boerderij wonen? misschien nog even geduld hebben?
Jep hier is er 1! Ben alleen niet zwanger meer Maar dat komt wel weer een keer Wat wil je weten? Wij hebben BTW een melkveehouderij (modern bedrijf met drie melkrobots)
Ah kijk toch iemand! Helaas niet echt een vergelijk of hadde jullie nog geen robots tijdens de zwangerschap/geboorte? Vl hier doet het bedrijf alleen, zo'n 56 melkbeesten en 45 jongvee. Ben vooral benieuwd naar of en hoelang anderen bedrijfsverzorging hebben gehad? Vl kan uiteraard niet zomaar vrij hebben, hihihi. Ben ook stieke een beetje bang om álles alleen te moeten doen..... qua kindje... Liefs,
Hoi hoi, hier ook! Man heeft alleen op de dag van de bevalling hulp geregeld voor het melken, ik was tijdens de avondmelkbeurt nog net niet klaar met bevallen. Hij heeft via de bedrijfsverzorging een melker geregeld, gewoon tijdens de bevalling overdag gebeld om dit te regelen. Je weet van tevoren nou eenmaal niet hoelang het gaat duren en wanneer je gaat bevallen dus dit kun je pas op het laatste moment regelen. De rest van de kraamweek heeft hij weer gewoon zelf gemolken. 's Ochtends vroeg ik de kraamhulp om op tijd te zijn, zij begon om 7.00 uur al zodat ik niet alleen zou hoeven opstarten. Nadeel is dan wel dat ze ook al weer heel vroeg weg is natuurlijk, volgens mij ging ze tijdens mijn middagdutje weer weg. Dan was eerst mijn man gewoon nog in huis, maar om 17.00 uur moest die natuurlijk ook weer melken. Ik dacht van tevoren tijdens de avondmelkbeurt het wel alleen te kunnen regelen maar dit viel bij ons tweede kindje toch wel erg tegen de eerste dagen! Dus toen heb ik mijn moeder een aantal dagen gevraagd om aan het eind van de middag te komen tot ongeveer 18.30 uur. Jij hebt nog geluk dat je in de winter bevalt.....Ik was beide keren in de zomer en het bevallen ging echt tussen het inmaken door. Tijdens onze eerste moest nog snel 's morgens het laatste worden afgemaakt voor we naar het ziekenhuis konden.... Het is wel bijzonder om dit met een boer mee te maken. Het grote voordeel is dat hij veel thuis kan zijn, vooral de eerste tijd. Nadeel is dat hij niet voor 100% vrij is, het melken, voeren, enz gaat natuurlijk gewoon door. Succes met regelen, niet te druk over maken want het loopt vast vanzelf wel!
Realiseer me nu pas dat je in ongeveer juni uitgerekend zal zijn... Toch een zomerkindje. Maar de maand juni is wel de gunstigste maand wat betreft het inkuilen, de eerste snee is er dan meest wel af ( behalve dit jaar.....)
tuurlijk! je bent niet de enigste hoor haha mja ook al hebben we robots, er is echt niet minder werk (en we hebben nogal wat meer beesten dus dan heb je zoiezo velen uren werk) Maar onze knul is in de tijd geboren van de eerst grassnede (18 mei). Dus het was hooien en inkuilen geblazen, lekker combi. Hier doet schoonvader nog wel wat mee werken en die heeft toen wat meer uren gemaakt in de kraamtijd. Ook had ik een topkraamverzorgster die heel goed voor ons zorgde, Ze maakte zelfs mijn man zijn boterhammen zodat hij rustig bij ons kon zitten als hij tussen de bedrijvigheid door binnen kwam. Maar dat is echt een geluk geweest. Wij hebben dus niet gekozen voor bedrijfshulp... maar ik weet niet of je schoonvader nog meewerkt? anders is het zoiezo onder de bavlling lastiger, maar het regelt vaak zichzelf wel. Als je bevalling begint onder melkerstijd, kan je partner de melkronde gewoon afmaken. en als je aan het bevallen bent en je merkt dat het lang kan gaan duren kan je altijd de bedrijfshulp bellen om een melkmaal over te nemen. en als je wilt (en je partner) kan je meerdere melkmalen over laten nemen... Ik ben veel op boerenbedrijven geweest (ik was inseminator) en daar heb ik vele gezinnen meegemaakt, en overal ging het uiteindelijk toch goed ooh ja en schoonmoeder of mijn moeder zorgde ervoor dat ik de eerste week zeker niet alleen was als mijn man savonds na het eten weer na stal ging (meestal is hij half 9 pas afgewerkt) Voor de rest doe ik heel veel zelf, mijn man kan flexibel zijn in zijn werktijden, en schema wat aanpassen maar hij moet gewoon veel uren werken waardoor de zorg van onze zoon vrijwel helemaal op mij aankomt, inclusief de nachten (ons ventje heeft nog steeds nachtvoedingen). De enige dag dat mijn man wat zorg overneemt is op de zondagmiddag (dan wordt er bijna nooit gewerkt op storingen of koeienkalverijen na) Wel probeer ik mijn man altijd mijn zoontje zoveel mogelijk aan hem te geven als hij binnen is om te eten (als ons zoontje wakker is) Want anders hebben ze zo weinig tijd met elkaar...
@ Jannes, ahh kijk zulke verhalen zoek ik!!! Ja, hopelijk beter weer dit jaar en niet net inkuilen, hahahaha! Je kan het inderdaad ook natuurlijk van te voren niet weten, hoe en wat, dat van de kraamzorg is wel handig, haar eerder te laten komen, die ga ik onthouden, zou me zo alleen voelen als ik er dan ook alleen voor zou staan.. @ Corry, ik bedoelde ook niet dat je minder werk hebt, hoor. Verkeerd omschreven denk ik! Waar ik op doelde is dat je dan minder 'gebonden' zit aan vaste melktijden. Hier is schoonvader helaas al ruim 13 jaar overleden, VL doet echt alles alleen, alleen met inkuilen helpt een vriend mee. En inderdaad, alles komt ook vast wel goed! Vind het fijn om dit soort dingen te horen van jullie! Het gaat me ook vooral om de eerste paar dagen/2 weken, wat jij ook al schrijft, na het avondeten, dat je dan zo alleen zit ineens. Liefs,
hier ook een boerinneke Wij hebben ook een melkveebedrijf met melkrobots en de rest ook alles geautomatiseerd. Ik werk niet mee op het bedrijf muv tractor werk en waar hij hulp bij nodig heeft. Toen ik zwanger was van nummer 1 werkte ik nog 36 uur in de gehandicaptenzorg. Toen ik zwanger was van nummer 2 werkte ik nog 24 uur en nu bij nummer 3, 18 uur gewerkt en nu ga ik stoppen met buitenshuis werken. Ik ben nu met verlof. Ik ben nu dus zwanger van nummer 3 en ik doe alles alleen. Mijn man runt het bedrijf en ik het huishouden, tuin en de kids. Af en toe wel zwaar vooral de eerst komende tijd met nachtvoedingen. Ik sta nu tenslotte ook niet op als er storing is snachts overdag heb ik straks kraamzorg en savonds kijk ik dat ik af en toe iemand hier kan hebben die mij de oudste kids verzorgd. We hebben een leuke meid als oppas dus dat komt goed. Daarbij zullen de 2 oudste straks wat vaker nar opa en oma gaan. Ze gaan ook beide naar de peuterspeelzaal vanaf volgende week. verder runt mijn man het bedrijf alleen met af en toe wat hulp van mijn vader zijn vader kan het niet meer. we hebben afgelopen jaar verbouwd en zijn bijna volledig geautomatiseerd. Mijn man gaat ervan uit dat als ik na mijn verlof de kalfjes ga doen maar dat zal hij binnen toch ook echt iets uit handen moeten nemen . met bevallingen en vakanties zal hij wel terug vallen op de AB service (zegt jullie misschien wel iets). Hij is wel bij beide bevallingen geweest. Of ja ik kwam er bij de eerste pas met 7 cm achter dat ik aan het bevallen was en ze was te vroeg dus moest naar het ziekenhuis dus uiteindelijk heeft hij de persweeën meegemaakt . tweede was een spoedkeizersnede en daar was hij ook bij oh mijn andere kids zijn 3,5 en 2 jaar
Hahahaha, mooi verhaal! Ook wel herkenbaar. Ab wordt het hier dan ook, vakanties vind vl sowieos al niets eigenlijk. Het is dat ik perse elk jaar 2 dagen wegwil, hoop het uit te kunnen breiden naar eens een keer een midweekje. We zijn trouwens wel aan het kijken naar een vervangende melker buiten ab om, dat is wat goedkoper. Liefs,
Je moet je afvragen of het goedkoper is...als het "wit" is zijn het bedrijfskosten en in een jaar met een goed resultaat ( hoge melkprijs, weinig investeringen) drukt dat je winst. Is belastingtechnisch wel zo handig! Bovendien ben je niet verzekerd he als je iemand "zwart" laat werken, dus komt er penicilinemelk in de tank dan ben je de sjaak! Dus neem dit wel mee in je overweging!
Tja... snap precies wat je bedoelt. Laat ik het zo zeggen: VL wil het liever in 'eigen' beheer houden. Ga ik helemaal geen discussie over voeren, heeft helemaal geen zin. En dan heb ik het ook gewoon over een bekende, hiervoor deed z'n oom het melken, maar die kan het niet meer, dus we moeten opzoek naar iemand anders. Oh, en m.b.t. belasting, ja en nee. Wel een hoge melkprijs, maar ook volledige/maximale investeringen per jaar, VL is een echte investeerder, en kijkt altijd juist eind van het jaar nog wat er nog te investeren kán worden, zonder over de grens te gaan. In ieder geval wel bedankt voor het meedenken!! Liefs,