Mijn man zit bijna 1 jaar in de ziektewet. Tot nu toe gewoon 100% salaris gekregen. We hebben al gelezen dat de werkgever 70% mag uitbetalen. Maar mag de werkgever dit ineens doen zonder mijn man hierover te informeren?
Dit staat bijna altijd vastgelegd in de CAO of in het arbeidscontract. In de wet is vastgelegd dat er minimaal 70% betaald moet worden. Werkgevers hoeven hierover niet apart te informeren.
Staat in zijn contract en/of cao. Met het ondertekenen van zijn contract is hij akkoord gegaan met deze cao bepaling dus de werkgever hoeft t niet apart te benoemen.
Zou even in de CAO of intranet (personeelshandboek?) kijken. Wij sturen wel altijd nog een brief van te voren, wel zo netjes ook al hoeft het niet.
Ik weet niet of hij al wel deels werkt. Soms krijg je over de gewerkte uren dan wel 100% uitbetaald, en over niet gewerkte uren 70%. Zou het inderdaad navragen bij leidinggevende of HR.
Dit heb ik ook zo gehad. De tweede keer dat ik uitviel ( andere oorzaak) zoi nijn functie ook vervallen. Ik ben toen behoorlijk gematst en heb tot 2 jaar uitbetaald gekregen. Toen in de wia 70 % en nu met IVA 75%
Mijn vriend krijgt 2 jaar 100% bij ziekte mits een vast contract. Die heeft hij gelukkig. Inmiddels al 7 maanden in de ziektewet. Ik zelf krijg ook 2 jaar 100% uitbetaald. Beide een andere cao overigens.
Ja dat mag, hier is het vanaf dag 1 gewoon 70% en daar kwam ik achter toen ik mijn salaris op mijn rekening gestort kreeg... dat voelde niet echt fijn, vooral omdat er geen communicatie was geweest en het was toch ruim 400 euro minder en voelde ook alsof ik niet echt ziek was, dat ik weer zo snel mogelijk weer aan het werk wilde maar dat kan helemaal niet.
Niet soms, bij deelherstel krijg je doorgaans 100% uitbetaald voor de uren die je gewerkt hebt (Een uitzondering kan zijn dat je je eigen taken niet volledig kan uitvoeren in die uren) De overige uren mogen inderdaad minder zijn - minimaal 70%
Vraagje, vond jij de WIA aanvraag voorspoedig gaan? En wat is IVA? Mijn vriend zit nu in zijn 2de jaar Ziektewet en is 50% afgekeurd maar hij kijkt niet uit naar de Wia keuring als het zover komt en denk dus ook dat hij geen cent overhoud. Is jouw 70% toen hetzelfde bedrag geweest als in de eerste 2 jaar Ziektewet?
Ik was ziek gemeld vanwege lichamelijke problemen die duidelijk chronisch waren in combinatie met een ernstige depressie die nog niet goed opklaarde. Daarbij was al bekend dat ik niet aangeboren hersenletsel. Mijn ervaringen bij het uwv waren eigelijk best positief. Ik voelde me niet onder druk gezet. Bij de eerste keuring was ik kort ervoor nog opgenomen geweest. Ik heb na bijna twee jaar een herkeuring gehad. Mijn vader was de week ervoor overleden en daarom hebben ze me snel duidelijk heid gegeven. .De. keuring erna ging met name over de iva. Dan ben je duurzaam arbeidsongeschikt verklaard. Nadat info was opgevraagd bij mijn behandelaar had ik een gesprek van drie kwartier waarvan het laatste deel vooral door de arts werd gebruikt om uit te leggen dat ik me niet schuldig hoef te voelen. Ik weet dat het ook anders kan gaan maar het kan dus ook gewoon goed gaan.
Ik denk dat het sowieso afwachten is of ie wel überhaupt een IVA toegekend krijgt. Een IVA uitkering krijgt iemand toegekend als diegene praktisch nooit meer zal kunnen werken. Als het UWV vindt dat er kans op herstel is (en dat vinden ze aardig snel) is de kans groter dat ie een WGA uitkering zal gaan ontvangen en dat is geen vetpot nee. Afhankelijk van hoeveel % ze hem afkeuren voor de WGA zal hij dan minimaal 28% en maximaal 50,75% van het minimumloon ontvangen. Een IVA uitkering bedraagt 75% van het WIA maandloon (sv loon delen door 12 daar 75% van).