Mijn zoontje gaat nu al een paar dagen naar kdv. Eerste paar dagen kolfde ik 2 flesjes van 120 tot 120 cc. Dit dronk hij ook op het kdv. Maar ik geef altijd 3 flesjes mee just in case. Nu krijgt hij meer melk daar: flesjes van 150 cc. Maar de tijd dat ik dan dus thuis ben krijg ik dit er gewoon niet uit. Vandaag kolfde ik een flesje van 150 en een van 100. Toen ik hem ging halen bleek dat hij er 2x 150 en 1x 100 cc had gedronken. Maw 150 cc te weinig gekolfd voor wat hij drinkt. Kheb wel iets in de vriezer. Maar das ook maar een beetje. In de avond bijkolven gaat haast niet. Komt sowieso altijd weinig uit in de avond. Weet nou ff niet wat ik moet doen. Maandag moet hij weer gaan. Moet dus nog zeker 200 cc gekolfd krijgen dit weekend. Zal wel lukken hoop ik. Maar dan moet ik maandag dus weer zorgen dat ik 3x 150 cc kolf op mijn werk. Heb geen zin om straks hele tijd achter de feiten aan te lopen. logisch zou zijn als ik kolg wat hij drinkt?? Niet?? Iemand tips om melk te sparen??
Veel moeders kolven helaas minder dan dat hun kindje drinkt... Baby's drinken nu eenmaal erg effectief. Er zijn veel tips hier (en ergens anders op internet) te vinden hoe je je kolfopbrengst kunt verhogen. Succes.
Is hij op het kdv ook tevreden met 120ml? Dat zou ik eerst even proberen, uit de fles drinken ze makkelijker, terwijl hij met 120ml en evt. een speentje misschien ook gewoon tevreden is. Wat het kolven betreft, nakolven na de eerste ochtendvoeding, dan heb je meestal de meeste melk. En wat ik deed, is een aantal uur na de laatste voeding kolven. Eva kreeg dan bijvoorbeeld om 19u de laatste voeding, dan kolfde ik om 22u en dan dronk ze weer rond 1 uur. Maar dat is afhankelijk van hoe je kindje slaapt of dat kan. Misschien kan je syntocinon neusspray gaan gebruiken, mijn tsr was op zich goed, maar met deze spray haalde ik er per kolfbeurt wel 20ml meer uit (kolfde toen fulltime voor Lisa). En alle kleine beetjes helpen
Ik kolfde bij mn oudste s morgens leeg voor ik wegging, had ik een voeding extra en 2x onder werktijd. Ik gaf 3 voedingen mee. Nu bij de jongste even zien, die drinkt meestal wat kleinere hoeveelheden dus ik denk dat ik s morgens wel even probeer te kolven en 2x onder werktijd en die hoeveelheid voeding verdeel over 3 flesjes. Daar moet ze het dan gewoon mee doen. Hier laatst m'n productie opgekrikt door heel vaak aan te leggen, voor en na het slapen en probeerde dagelijks 2x te kolven.
Is het niet zo dat je altijd minder kolft dan dat je kindje drinkt? Mijn dochter van ruim 2 maand gaat sinds ook naar kdv. Omgerekend in kv verhoudingen zou ze allang 150 ml per keer moeten drinken. Ik kolf 100 ml per keer dus uit 2 borsten. Ik heb 1 keer gehad dat ik 100 ml uit elke borst haalde. Maar goed, ik geef porties van 60 tot 100 mee naar kdv. Kunnen ze kijken of ze er genoeg aan heeft en bijmaken als het nodig is... Als baby's aan uit de fles drinken heb je vaak het zogenaamde doordrinkeffect: de melk komt makkelijk uit de fles en de melkstroom is constant. Daardoor blijft een baby maar doordrinken. Bij bv wordt de melkstroom minder naarmate een borst leger raakt en krijgt de baby een seintje dat het bijna 'op' is... Ik zou de flessen minder groot maken met een maximum van 100 tot 120 per keer. Heeft ie er niet genoeg aan, kunnen ze altijd bijmaken. Hoef jij je ook niet een slag in de rondte te kolven. En wat hij minder drinkt haalt hij bij jou heus wel weer live in...
Ik moet morgen weer werken. Zaterdag had ik iets, en ben ik van 9.00-00.30 weg geweest en paste mijn schoonzus bij ons thuis op. Ik heb toen ook 150cc minder gekolfd dan mijn zoontje heeft gedronken. Hij drinkt max 120cc per keer, en ik kolf maar 80 (kan er vaak met de hand nog 100 van maken) Daarbij had mijn zoontje bij haar de hele dag amper gehuild, terwijl hij bij mij bijna de hele dag huilt dus er ging een lampje branden dat ik misschien te weinig voeding heb, en dat hij bij schoonzus onbeperkt kon drinken en daarom wel tevreden was??? Heb hem nu de afgelopen 2 dagen heeeeeel veel aangelegd, vandaag echt elke 1,5-2 uur en hij is veel rustiger en heeft vandaag nog amper gehuild. Zojuist heeft hij zelfs een mondje terug gegeven, dat is in weken niet gebeurd! Ben heeeeel benieuwd wat er morgen gaat gebeuren als ik weer ga kolven op het werk. Je mag een kwart van je werktijd kolven, en ik ben van plan met beginnen elke 2 uur te kolven op het werk. Waarschijnlijk drinkt mijn zoontje niet 4 keer als ik thuis ben, maar dat komt dan inderdaad omdat hij gewoon grotere hoeveelheden aangeboden krijgt. Ik ga dus niet zo vaak kolven als dat hij een flesje drinkt, maar zo vaak als dat hij bij mij zou drinken op een dag dat ik thuis ben. Ik hoop dat het werkt. Inderdaad had ik ook al bedacht een extra voeding te kolven voor ik ga slapen, omdat zoonlief de avondvoeding meestal overslaat. Dan kan ik het eventuele tekort daarmee aanvullen. Maar heb nu nog genoeg reserve in de vriezer gelukkig.
In de meeste gevallen is het zo dat n kindje uit n flesje meer drinkt omdat het niet de natuurlijke boodschap krijgt dat de melk bijna op is (zoals bij de borst). Daarom blijven ze vaak maar doordrinken = doordrinkeffect. Vaak hebben ze wel genoeg aan minder... Mijn tweede zoontje dronk ook veel op de opvang (200-220ml). Ik in de stress, dat kreeg ik niet bij elkaar gekolfd. Toen ik las over het doordrinkeffect ben ik terug gegaan naar flesjes van 150-180 en wat bleek, daar had hij ook genoeg aan! Kleine speen erop, zodat het niet zo snel gaat en ik heb het nog mooi kunnen volhouden zonder stress over het kolven.
Ja mijn man heeft vanmorgen een flesje van 100 gegeven. Die ging op. Waarschijnlijk als er meer in gezeten had had hij ook meer gedronken. Hij heeft het daar gewoon 3,5 uur op gered. Dus denk dat ik voorlopig idd maar zeg dat ze flesjes van 100 moeten geven. Als hij echt nog honger heeft wordt hij dan wel boos of gaat huilen toch? Dan kolf ik 3 keer op mijn werk. Had ik 100cc gekolfd, laat ik het vallen. Muts die ik ben
Dank voor jullie reacties! Na veel aanleggen en kolven, krijg ik er nu gelukkig genoeg uit. Hoop dat het stabiel blijft nu. Het doordrinkeffect had ik nog niet eerder van gehoord. Kan ik er nu ook rekening mee houden.