Sorry voor het zoveelste doorslaap topic, maar ik zit echt met mijn handen in het haar. Mijn zoontje is nu bijna 6 maanden en een superlieve lekkere baby, maar hij wil maar niet doorslapen! Heb tot vorige maand bv gegeven, maar ben gaan afbouwen in de hoop dat hij daardoor de nachtvoeding zou laten vallen. Helaas. Nu zitten we op een ritme waarbij hij in totaal 5 x 200 ml kv krijgt, de laatste met rijstebloem, meestal rond 19.00 uur. Daarna wordt hij sinds een aantal weken om een uurtje of 11 wakker, soms al wel om 22.00 uur, maar nooit later dan 23.30. Hij heeft dan echt honger ook. Daarna slaapt hij soms tot 5 uur, als we echt mazzel hebben tot 6 uur (dat vind ik wel acceptabel). Maar vanacht bijvoorbeeld was het 4 uur en dan is hij dus echt wakker, soms wel een uur. Ik neem hem dan maar in bed, en dan valt hij meestal nog wel even in slaap, maar vaak ook niet. En eerlijk gezegd, om 5 uur 's ochtends alweer benenden zitten met een wakkere baby begint me na 6 weken echt op te breken. Hoe krijg ik het voor elkaar om dit ritme te doorbreken? Hij slaapt overdag best veel, zeker 2 keer 2 uur, maar met die vroege vogel ochtenden soms ook wel 2 keer 3 uur. Wat ik zelf kan bedenken is: 1) overdag minder lang laten slapen, na max 2 uur wakker maken in de hoop dat hij dan 's avonds vermoeider is. 2) Oh horror, niet meer reageren en hem 's nachts laten huilen/jammeren. Ik ben niet zo'n harde wat dat betreft, maar mijn zus gaf als tip, oordoppen in en op zolder gaan liggen. Is het binnen een paar dagen over. Hebben jullie ervaring met bovenstaande? Of andere tips?
De beste tip? Laat het los! Jammer dat je hiervoor gestopt bent met de bv. Dan kon je hem om 05.00 uur voeden en lekker nog even te slapen leggen... Mijn dochter is 8 maanden en komt 's nachts nog 2x, nou en? Ze heeft het kennelijk nodig... Als jij dorst hebt wil je toch ook een slokje drinken? Misschien kun je de avondfles wat kleiner maken en dan 's nachts nog een flesje geven? Zodat hij daarna gevuld en al weer lekker kan gaan slapen? Laten huilen is wat mij betreft een no-go. Hij huilt niet voor niks...
ja, zonde he, dat ik hiervoor de bv heb afgebouwd... die nachtvoeding was toen een stuk makkelijker. Er waren ook nog andere redenen voor hoor, zakenreisjes naar buitenland (geen mogelijkheid tot kolven), gebrek aan energie etc. Laten huilen is ook heel erg niet mijn ding. Wellicht dat ik dat nachtelijke flesje maar 's ga proberen. Het erge is dat hij op bv die laatste avondvoeding wel oversloeg, dus kon ik vroeg naar bed en kwam hij 1 keer 's nachts en sliep daarna tot 7 uur. Grrrr.
Doorslapen is niet te sturen! Overdag langer wakker houden resulteert alleen maar in een jengelig kind, ze gaan daar niet beter van slapen! En 2x 2 uur slapen (of3x) vind ik niet bijzonder veel hoor op zo'n dag. Onze dochter sliep wel meer.... Je zult even vol moeten houden, uiteindelijk komt het allemaal wel goed. Het ene kindje slaapt gewoon al door met enkele maanden, de ander (helaas) niet.
Dat laatste wordt ook niet echt opgelost zo . Wel jammer dat je afgebouwd hebt! Flesvoeding mag ook wel op verzoek, je moet alleen opletten dat je niet over de maximum hoeveelheid komt. Ik kan je helaas niet vertellen hoeveel dat is (heb ik geen verstand van) maar dat staat wel op het pak!
Helemaal met Kruimel eens; het bewijst het maar weer een keer dat doorslapen en borstvoeding geen biet met elkaar te maken hebben. Ik vond het supermakkelijk; kind huilen, kind aanleggen, kind slapen. Hoefde er mn bed niet voor uit, heb het twee jaar lang zo gedaan. Wij overigens; mijn man haalde en bracht ons zoontje. Dat vond hij het minste dat hij kon doen. Gaat jouw man er ook 's nachts uit, doen jullie dit samen? Dat is wel heel makkelijk aan kv; dat je man ook de fles kan geven! Na een korte onderbroken nacht, ging ik vaak ook slapen 's middags. Een uitgeruste moeder is een leukere moeder.
Tsja, ook dat zal wel een beetje van de baby afhangen, want mijn dochtertje sliep weldegelijk door vanaf het moment dat ik ging afbouwen en rijstebloem in de laatste fles deed. Voor haar heb ik NOOIT 's nachts een fles gemaakt, nul keer. En nee, mijn man heeft wel een schop onder z'n kont nodig af en toe eerlijk gezegd. Die is wel verwend geraakt door de bv, want toen deed ie helemaal niets en nu moet ie wel aan de bak en dat gaat niet altijd even veel van harte.
Zo snel als onze oudste doorsliep zo lang duurd het bij onze jongste. Ook ik heb bv gegeven en toen sliep onze jongste wel snel de nachten door, dit ging goed tot aan de 10 maanden. Ik heb 5,5 maand bv gegeven bij de jongste en toen wilde hij zelf niet meer. Maar toen hij 10 maanden was was het ineens op met doorslapen en kwam hij 1 of 2x per nacht voor of een voeding of gewoon om uren te mopperen :x. Hij is nu inmiddels 17 maanden en slaapt helaas nog steeds niet door. Ik zou het proberen om het wat los te laten dat doorslapen, en wat al eerder gezegd is proberen overdag wat te rusten als dat mogelijk is. En wat ik weleens doe is. Als meneertje echt al een week niet doorslaapt en ik echt op begin te raken, dan gaat hij gewoon een nachtje naar oma, puur en alleen om ff bij te tanken. Hier heb ik echte mama kindjes en helaas kan papa ze s´nachts niet overnemen want nee dan wil hij alleen maar mama . Dus helaas heb ik voor je geen tip dan er alleen maar aan toe te geven, uiteindelijk slapen alle kindjes door. De vraag is alleen wanneer.
Hm, dat laatste herken ik, maar ik geef nog bv dus ik blijf de pineut nog even. Tja, kindjes verschillen enorm, en het lijkt me erg lastig voor je dat je vergelijkingsmateriaal hebt en dus wel verwachte dat hij door ging slapen. Ik vind hem nog veel te klein om doorslapen te willen afdwingen. Het is gezonder voor de hersentjes om elke paar uur voeding te krijgen. Hopelijk wordt het vanzelf beter, maar dat kan best nog even duren. Wij hebben gewacht tot ze een was en toen ingegrepen door 4 nachten geen bv te geven maar te troosten etc. Dat ging eigenlijk makkelijk, dus honger was het niet. En sinds die dag "slaapt ze door", nou ja, alleen als ze zich lekker voelt, want zodra ze ergens last van heeft wordt ze weer wakker 's nachts en voed ik haar. Dat is momenteel vaker wel dan niet...
Hier ook geen doorslaper. Meestal 1x mn bed uit, vannacht was het 5-6x maar dat is een uitzondering. Ze is snotverkouden en heeft de waterpokken, zal wel meespelen.
Hij is ook wel nog klein, maar hij is echt dik zat om de nacht door te kunnen maken, daarom begin ik ook iets minder geduld te krijgen. Als het nou een piepje van een baby was OK, maar buddha hiero was bij de laatste meting (toen bijna 5 maanden) al 68 cm en 8.8 kilo (!!!!). Je zou zeggen dat ie wel wat reserve heeft, hahaha... tis gewoon een kleine hongerlap. En een onwijs mama's kindje, wil altijd dicht bij mij zijn, moet ik hem dat gaan ontzeggen? Hmm, weet niet. Hij ligt pas sinds een week op zijn eigen kamertje, daarvoor in z'n ledikantje op onze slaapkamer. Misschien dattie daarom ook weer vaker wakker wordt. En overdag rusten (was iemand anders die die tip gaf), dat zou ik wel willen, maar denk niet dat mijn baas dat erg op prijs stelt.
Het verschilt echt per kind. Mijn dochter sliep met 4 weken elke nacht helemaal door. Mijn zoon daarentegen is een ramp... Overdag is hij super lief en tevreden, slaapt goed. Maar snachts... Hij wordt om de 2, soms 3 uur wakker. Na een half jaar zitten we er behoorlijk doorheen. Nu is hij ook nog eens ziek, dus afgelopen nacht 2 uur geslapen. Gaaaaap. Denk dat wij binnenkort, als hij weer beter is, toch aan de slag gaan met het laten huilen. Niks anders lijkt te helpen, hij valt alleen in slaap als wij hem wiegen en dat blijf je niet doen... Maar goed, eerst beter worden en dan zien we wel verder. Maar het is echt slopend.
Haha Nou je kunt het proberen @dik, ik weet echt niet of het over reserves gaat of over stofwisseing oid, waarom ze elke paar uur willen eten, dus ik zou die conclusie dat hij makkelijk zonder moet kunnen niet zo snel trekken. Over op z'n eigen kamertje slapen, dat hoor je hier ook wel, bijv Fafje geloof ik, heeft haar zoontje toen weer terug op hun kamer genomen en een 3 mnd later lukte het wel. Enneh, je man inschakelen! Zeker als jullie allebei werken, komop hoor... Ik zou zeker 2 nachten per week afspreken dat hij "dienst" heeft en jij met oordoppen of op zolder oid slaapt. Bijv 1x door de week en 1x in het weekend ofzo.
@dik: die argumentatie gaat nergens over. Geef je dan bij honger overdag ook geen eten als daar om gevraagd wordt? Baby's zijn overigens nooit tedik. Bovendien wordt een kind vaak niet wakker van de honger, maar omdat er een andere vorm van onbehagen is (kou, angst, pijn) en daarom lekker veilig tegen mama's warme borst aan wil liggen. In melk zitten ook allerlei stofjes die kalmerend werken. Een kind dat een half jaar op verzoek is gevoed, is ook geconditioneerd. Krijgt het kind inmiddels kv, kan je daar vast ook mee troosten, lekker warm tegen je aan. Ik weet het niet, maar dat hoop ik dan maar.
Haha, ja dat was ik. gelukkig doet ie wel andere dingen hoor, boodschappen voor de hele week, koken, met de oudste leuke-dingen-doen etc. En op woensdag en zondag slaap ik sowieso uit (hoewel op woensdag maar tot 7.30 uur, op zondag tot 10.30 uur). Maar qua nachten is het echt een slappe dweil eerlijk gezegd, das waar... Qua dik, is dat echt geen argument? Hmm, ik dacht altijd de hoeveelheid eten wel ook relatief was tot het gewicht. Misschien dan toch die nachtvoedigen in ere herstellen. Want da's wel een punt natuurlijk, de kleine man was wel echt gewend aan 'snachts nog lekker bij mama drinken.
Sluit me aan bij de voorgangers. Sommige kindjes hebben meer nodig dan anderen. Wij hebben altijd op verzoek gevoed (met flesvoeding!), maar op den duur stuurde ik een beetje met de 1e fles: dus elke morgen zette ik mijn wekkker om 7.00 uur en kreeg hij een fles, ongeacht hoe laat hij al een fles op had. Hierdoor creerde ik met zachte hand een soort ritme, zorgde ik dat hij overdag echt voldoende binnenkreeg, waardoor het nachtbraken echt puur aandacht was (wat natuurlijk mag! heb hem nooit laten huilen) en sliep hij bij 8 maanden van 19.00-7.00. Maar mss werkt bij jouw mannetje niks en wil hij gewoon lekker vroeg zijn flesje. Dus dan is het na zijn laatste fles (kan die mss eerder? dat je hem daarvoor wakker maakt om 22.00 uur? ook dat hebben wij gedaan op een gegeven moment. Na die fles meteen hop zelf naar bed, heb je toch zo'n 6 uur slaap....
Niet alle reacties gelezen maar ehh kan je niet gaan kolven kolven en nog eens kolven zodat je productie weer terug komt? Echt te zonde dat je bent gestopt om zo'n reden. De tip?? Tsja, wat ik hier boven heb geschreven. En dan lekker bij jou in bed gaan voeden. Als je zoontje klaar is om door te gaan slapen, zal hij dat denk ik vanzelf gaan doen. De tip van jouw zus vind ik (sorry) echt te belachelijk en onmenselijk voor woorden. Wat wil een moeder daar haar kindje mee bijbrengen? 'Hoe hard je ook huilt, hoe verdrietig je ook bent, je hoeft niet te verwachten dat mama je komt troosten?' Nee, dat is niet mijn ding. Maar zo te lezen ook niet jouw ding. Gelukkig maar voor jouw zoontje
hoi ook ik kan je niet echt een goed advies geven. Mijn zoontje van bijna een jaar slaapt ook nooit door. Is vaak rond 5 uur klaar wakker en schreeuwt dan het huis bij elkaar. Wij hebben sinds vorige week hulp van een pedagoog om te kijken waarom dit zo is. Wij zijn inmiddels stappen verder gekomen. Hij slaapt welliswaar niet door maar huilt minder. als je meer wilt weten mag je altijd een pb sturen
Goh? in mijn idee is het heel "normaal" als kleine kindjes niet doorslapen, of komt het ieg ontzettend veel voor, en hebben ze dan "gewoon" behoefte aan voeding of contact. Wel bijzonder dat jullie daar een pedagoog voor inschakelen, dat heb ik nog nooit gehoord. (Of is het om een andere reden dat je die hebt ingeschakeld.)