Goedemorgen, Inmiddels lees ik (30 jaar) al een tijd mee hier en zou heel graag horen hoe jullie zouden omgaan met mijn huidige situatie. Eind mei een GRIP zelf vruchtbaarheidstest gedaan om zo iets meer inzicht te krijgen in mijn eigen lijf en vruchtbaarheid. Op dat moment waren we nog niet echt met het (kunnen) krijgen van kinderen bezig en was ik nog aan de pil. Uit de test kwam tot onze schrik een lage AMH van 0,5. Vervolgens gestopt met de pil en nog naar de huisarts geweest. Die gaf echter aan dat dit niets zei over het wel of niet kunnen krijgen van kinderen en dat het geen reden was voor zorgen. Inmiddels zijn we 4 maanden verder waarin we geprobeerd hebben zwanger te worden waarvan laatste 2x ook met gebruik van ovulatietest. Ovulatietesten gaven beide keren duidelijke piek aan en ook de cyclus is redelijk stabiel (alleen deze maand minder ongesteld dan normaal). Ondanks dat de huisarts zegt dat het geen reden tot zorgen is, zorgt het toch voor onzekerheid of we niet bepaalde andere stappen zouden moeten zetten omdat we inmiddels wel weer aantal maanden verder zijn. Zouden jullie in de geschetste situatie niet te druk maken en gewoon blijven proberen of toch ook andere stappen ondernemen? En zo ja wat voor stappen? Alvast dank voor het meedenken!
Wat vervelend dat je je zorgen maakt. Kan me voorstellen dat je je ongerust maakt. Maar inderdaad is dat misschien helemaal niet nodig. Ik weet niet of er nog andere dingen onderzocht zijn? Of alleen AMH. Ik moest voor een andere reden bloed prikken en toen is mijn AMH meegenomen. Die was ook laag, maar de gyn zei toen dat het geen probleem hoefde te zijn. Dus wellicht icm je andere uitslagen is het beeld anders. Voor je eigen gemoedsrust zou je nog kunnen temperaturen om te kijken of je daadwerkelijk een eisprong hebt. En verder zou ik het, hoe moeilijk ook, nog een aantal maanden de tijd geven. Misschien kun je nogmaals bij je huisarts aangeven dat je erg ongerust bent en vanaf wanneer je een verwijzing kunt krijgen. Wellicht zegt hij dan dat je bijv over 6 maanden proberen terug kunt komen. Dan heb je misschien meer rust. Dan kun je het gewoon nog even zelf proberen met ovulatietesten en dan weet je ook dat er een punt is waarop je gaat doorpakken. Wie weet lukt het gewoon spontaan voor die tijd. 4 maanden voelt misschien lang, maar is nog best kort. Het grootste gedeelte van de koppels wordt binnen 12 maanden na het proberen zwanger. Je bent nog jong en hebt je leeftijd in ieder geval mee als er daarna nog een medische molen zou komen. Maar hou vertrouwen, er is vast een grote kans dat het spontaan lukt!!
Dankjewel voor je reactie! Nee alleen AMH is getest, waarbij wel werd aangegeven dat deze nog wat kon terug stijgen na het stoppen met de pil. Het is vooral alles wat je over lage AMH waardes leest wat voor de onzekerheid zorgt wat misschien helemaal niet terecht is. We gaan het in ieder geval gewoon komende maanden weer proberen