Boerenkool

Discussie in 'De lounge' gestart door Foxter, 26 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
  2. Foofer

Foofer Bekend lid

25 jul 2010
    831
    4
    18
    NULL
    NULL
    Zo dat klinkt lekker! Ik heb nog nooit boerenkool gemaakt, maar ben de laatste tijd anders gaan koken (wat meer tijd insteken en veel uitproberen). Wat voor soort bouillonblokje gebruik je dan? En moet je aan het eind het overgebleven kookvocht wel afgieten?

Krijg er honger van :D

3. Foofer

Foofer Bekend lid

25 jul 2010
    831
    4
    18
    NULL
    NULL
    Hmm ga ook eens kijken voor zo'n snelkookpan.
    Hachee ga ik deze week proberen te maken, dus als jullie daar nog een succes recept voor hebben dan hoor ik het graag :)

4. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja! Die heb ik ook, mijn grote vriend. Die wordt hier echt intensief gebruikt. Net als mij aardappelstoomnetje.

5. Baylee

Baylee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.417
    0
    36
    shoarma bij de boerenkool?

Mmm zouden we ook eens moeten proberen
    wel leuk al die nieuwe ideeen:)

6. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Ik weet niet of het al genoemd is, maar hier doen we er azijn over op het bord. Dat haalt het gronderige eruit en geeft een frisse smaak.

7. mbeekje

mbeekje Bekend lid

9 jan 2012
    725
    1
    18
    Werk als sociaal pedagogisch hulpverlener en passi
    Groningen
    Ja gewoon een of twee handjes gort apart koken door de stampot heen doen op t laatst. Doen wel meer mensen uit t noorden. Ik mis echt wat wanneer er geen gort door zit :p

8. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik kook alles apart en bak 2 uien met de spekjes mee.

9. Fleuri

Fleuri Fanatiek lid

17 okt 2010
    1.097
    0
    36
    NULL
    NULL
    Aardappels onderin, boerenkool er op. Spekjes knapperig bakken. Gelderse rookworst (uit de verpakking) 30 min tegen de kook aan in ander pannetje

Aan de pan met afgegoten aardappels en boerenkool voeg ik nog toe:
    een lepel vocht uit de augurken pot
    een paar lepels vocht uit het rookworst pannetje
    een scheut kikoman (less salt) soja saus
    een lepeltje mosterd

Dan spekjes er door.
    Augurkjes klein snijden en in kommetje op tafel

Altijd lekker!

10. Ukkepukkie

Ukkepukkie Niet meer actief

Alles bij elkaar in de pan, en een klein beetje melk erbij.

11. Fleurrebel

Fleurrebel Niet meer actief

wat klinkt dat allemaal zout en vettig wat er over het algemeen door elkaar gekookt en gestampt word.
    De spekbokjes zijn al vrij zout om dan ook nog zout toe te voegen vind ik niet nodig, ook spek bovenop meekoken vind ik ronduit goor klinken.

Hier doe ik zo stamppot boerenkool: aardappels aan de kook brengen, dan de boerenkool erop , vers of uit de diepvries, ondertussen spekjes bakken. Aardappels gaar dan afgieten en iets kookvocht erbij laten , dan stampen, spekjes erdoor met niet al het vet wat eruit komt. scheut sap van de zilveruitjes erdoor en wat mosterd. Jus maak ik van de verse worst en niet van het spekvet En de jus doet ieder naar behoefte erbij op het bord.

12. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Zo doe ik het ook! En lekker stampen met een beetje warme melk en evt spekjes

13. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Zelf doe ik de aardappelen onder, boerenkool erop, aan de kook brengen, worst (in plastic) erop, 15 minuten later even in de aardappels prikken; zijn de gaar? Dan de worst eruit, boel afgieten, half kopje warme melk en een klontje roomboter erbij, stampen en klaar!

Maar mijn man houdt van boerenkool die wat gaarder is, dus soms zet ik eerst de boerenkool op, laat ik die 5 minuutjes koken, dan de aardappels erbij, 5 minuutjes later de worst en dan nog 15 minuutjes laten koken.

14. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.816
    2.674
    113
    Hier aardappels en boerenkool apart koken en na het afgieten door elkaar stamoen met een beetje melk. Rookworst doen wij altijd in een braadpan, kwartiertje braden net als verse worst, daar krijg je lekker jus van. Mijn vriend eet de boerenkool met zilveruitjes en augurkjes, en ik met picallilly.

Ben nog steeds benieuwd wat gort is, heb er nog nooit van gehoord.

Deel Deze Pagina