antistoffen in mijn bloed tegen bloed van m'n baby

Discussie in 'Gezondheid' gestart door cizmo, 29 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Hallo meiden,

Ik ben vorige week gebeld door de verloskundige dat er antistoffen E in mijn bloed zijn aangetroffen. Aan het begin van deze zwangerschap waren die er nog niet, dus het is tijdens deze zwangerschap ontstaan door bloedcontact tussen mij en de baby in m'n buik. Ik heb blijkbaar ee en de baby eE of EE.

Morgen moeten mijn man en ik naar de gynaecoloog hiervoor. Het enige wat de verloskundige weet is dat mijn man ook bloed moet prikken en dat ik regelmatig bloed moet afstaan om te kijken of de hoeveelheid antistoffen niet toeneemt.

Eerst was ik erg geschrokken en verdrietig. Dat nare verhaal van de verloskundige over mogelijke bloedtransfusie etc. Nu ben ik er wel redelijk rustig onder. Ik kijk wel uit naar morgen.

Heeft iemand ervaring met het aanmaken van antistoffen tegen het bloed van de baby in jouw buik? (Dus niet van een vorige zwangerschap of bloedtransfusie, want dan hoeft het geen gevaar te vormen voor je kindje)

Hoe is het verder gegaan?

Mocht je bij de verloskundige onder behandeling blijven en alleen voor het bloedonderzoek naar de gynaecoloog? Mijn verloskundige wist dit niet te vertellen. Blijkbaar komt dit niet zo vaak voor.

Ik hoor het graag!

2. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Hier veel antistoffen, niet tegen het kindje gelukkig, maar wel zo "gevaarlijk" dat ik sowieso in het zkh moet bevallen en ook ingeleid moet worden. Het risico zit hem in eventuele bloedingen tijdens de bevalling.
    Ik wil je zeker niet bang maken, maar voor mij is er geen donorbloed beschikbaar. Wacht af wat de gyn zegt. Misschien valt het ook wel mee en zit je in dezelfde situatie als ik. Ook vaak bloedprikken en veel controles, maar ze maken zich zeker geen zorgen over de bevalling. Ik ook niet!

3. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Bedankt voor jouw verhaal!

Hopelijk gaat de bevalling voorspoedig!

Eng idee dat er geen donorbloed voor je bestaat! Gelukkig heeft bijna niemand dat ook nodig!

4. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Dank je. Vandaag de datum gekregen. Ben vorige week te prikken geweest en moet waarschijnlijk deze week nog en volgende week ook nog een keer. Nou ja, als dat alles is...

5. Suusvw

Suusvw Actief lid

13 jun 2014
    163
    0
    0
    Ik heb na het standaard bloedonderzoek aan het begin van mijn zwangerschap al te horen gekregen dat ik mogelijk antistoffen aan kan maken tegen mijn kindje (ook iets met die EE of eE).. tussen 24 en 26 weken moet ik nog een keer prikken om te kijken of ik inderdaad antistoffen aanmaak. Ik schrok er ook wel van hoor! Maar het schijnt vaker voor te komen en ze houden dat heel goed in de gaten.. Ik weet alleen niet wat ze doen als je dus antistoffen aanmaakt.. ik lees nu bloedtransfusie?
    ik ben benieuwd hoe het gaat lopen bij jou!

6. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Dan valt het inderdaad mee bij jou MiMully! Houden zo!

@ Suusvw: dat is inderdaad net zoiets als bij mij, alleen hebben ze helaas wel antistoffen gevonden.

Het gesprek bij de gynaecoloog was een grote teleurstelling. Het was een assistente en ze wist er gewoon niks van. Ze kon alleen vertellen dat m'n man nu bloed moest prikken en ik over 2 weken weer. Over een week hebben we een belafspraak gemaakt voor de uitslag van het bloed van m'n man.

Blijkbaar mag ik vooralsnog wel onder controle van de verloskundige blijven, dus daar ben ik blij om. Dat wist ze ook alleen maar te vertellen nadat ik daarnaar vroeg.

Thuis aangekomen bleek er een transfusiekaartje bij de post te zitten. Die moet ik blijkbaar de rest van m'n leven zoveel mogelijk bij me houden voor als ik na een ongeval, operatie of bevalling een bloedtransfusie moet ondergaan. Dan weten ze van de antistoffen en dat ze bepaald bloed niet mogen geven. Het had wel fijn geweest als de assistent gynaecoloog dat ook vertelde, maar ze wist het waarschijnlijk niet eens.

Nou ja, verder maar weer afwachten dus!

7. joma87

joma87 Actief lid

11 mrt 2009
    305
    0
    0
    verpleegkundige
    Ik heb ook antistoffen, anti-k . Wij zijn hier bij de tweede zwangerschap achter gekomen, toen hebben ze ook mijn man geprikt en hij bleek de antigenen te hebben. Ze zijn toen in mijn bloed gaan zoeken naar bloed ban de baby en hij had ook die antigenen dus grote kans op bleodafbraak door mij en kans op bloedarmoede.
    Ik moest elke twee weken naar de gyn en dan meten ze de bloeddoorstroming in het hoofdje en doen ze een bloedtest om te kijken hoe hoog mijn antistoffen zijn. Ik ben bevallen met 37+6 van een gezind kindje, we moest wel 24-48 uur blijven maar dat had meerder redenen . Zijn bilirubine(stofje dat zorgt voor geel zien) is twee keer geprikt omdat dit door de antistoffen snel verhoogd kan zijn.

Ik ben hu weer zwanger en zit in hetzelfde riedeltje. Het is spannend en onzeker maar er zijn behandelmogelijihedem, al is het in leiden.
    Mocht je meer info willen mag je pben.

8. cizmo

cizmo Fanatiek lid

26 jun 2012
    1.898
    4
    38
    Dank voor je berichtje Joma! Goed om te lezen dat het goed is gegaan bij jou!

Ik wacht even de berichten van de gyn n.a.v. het bloed van m'n man af. Mocht ik nog vragen hebben dan zal ik je aanbod zeker in m'n achterhoofd houden.

Deel Deze Pagina