Hoi, Overmorgen ben ik 24 weken zwanger alleen kom ik zo veel aan! Ik ben nu al bijna 20 kilo aangekomen (19,5 om precies te zijn) en begin mij toch wel zorgen te maken. Ik woog 59 toen ik zwanger raakte en vanochtend woog ik 78.5! Het gaat echt als een trein bij mij terwijl ik niet eens zoveel snoep e.d. Wel eet ik meer maar dat is omdat ik dan echt honger heb zoals een grotere lunch of extra avondeten. In het begin van de zwangerschap was ik extreem misselijk en moest ik continue overgeven. De meeste mensen vallen dan af of blijven op hun gewicht maar zelf in die periode kwam ik veel en heel snel aan. Ik heb wel verschillende keren met de verloskundige gesproken omdat ik mij zorgen maakte maar die stelde mij gerust door te zeggen dat iedereen anders reageert op een zwangerschap en dat sommige mensen gewoon heel veel aankomen. Ook hebben verschillende mensen het over veel vruchtwater maar bij zit het dus echt overal. Niet alleen mijn buik is aangekomen (hij is echt heel groot) maar dus ook mijn armen en benen zijn een heel stuk dikker. Nu beginnen die extra kilo's toch wel heel zwaar te worden lichamelijk en vraag ik me af of dit wel "normaal" is en of misschien meerdere vrouwen dit hebben? Ik begin me zelfs af te vragen of het misschien met mijn schildklier te maken heeft (2 directe tantes hebben een ernstig verstoorde schildklier) of met zwangerschaps-suiker (diabetes komt veel voor in mijn familie). Wat zijn jullie ervaringen of wat vinden jullie? Groetjes!
Hey Mamachan! Vervelend voor je dat je zo veel en snel aankomt. Ik kreeg vorige keer van mijn blijkbaar heeeeele ouderwetse vk al kritiek dat ze mij teveel vond aangekomen voor mijn zwangerschapsduur. 10 kilo bij 26 week. Ik had echt zoiets van ? Ik was me tot dat zij er wat van zei echt van geen kwaad bewust. Leef naar mijn idee ook gewoon gezond en beweeg voldoende, veel meer kunnen we niet doen toch? Ik zou als ik jou was wel heel goed opletten hoe je suikers zijn. Heeft je vk niet al gezegd dit regelmatig te checken? Het zóu nmnlk kunnen dat je inderdaad zwangerschaps suiker hebt als je in eén keer veel en snel aankomt tijdens de zwangerschap. Maar hoeft ook lang niet altijd. Ik zou zeggen; hou jezelf in de gaten. Voel je je gewoon fit en gezond dan ben je gewoon eén van de vrouwen die wat meer aankomt in de zwangerschap? Nou en? En wie weet gaat het vanaf nu juist wel heel langzaam met de kilo´s. Ik denk altijd maar; de eén komt 30 kilo aan, de ander 5. Je kan er gewoon geen pijl op trekken. Geniet van je zwangerschap! Liefs, Vlindertje
Zelf ben ik inmiddels in de 29e week en al meer dan 12 kilo aangekomen, dus ik ken het verschijnsel! Voor de zwangerschap woog ik 64, nu dus al 76 kilo. Ik heb mijn hele leven nooit meer dan 65 kilo gewogen (bij een lengte van 1.80) dus ook voor mij is het wel even schrikken, al die kilo's. En zoals je zegt, ik eet ook niet zoveel meer dan anders, tenminste niet overdadig en zoet. En ik wandel veel met de honden en zwem ook nog erbij. Toch vliegen de kilo's eraan. Wel heb ik een enorme dikke buik. Ik zou je maar niet teveel zorgen maken. Mijn verloskundige vind het gewoon heel normaal dat ik zoveel bijkom (typisch trouwens dat VK's daar dus zo verschillend over denken!). De groeicurve van de baby is perfect op schema, dus niets verontrustends dus. Ook heb ik verder nergens last van. Opvallend trouwens is dat er in mijn verloskundigenpraktijk steevast niet wordt gewogen. Mijn VK legde uit dat dat gewoon niet hoeft, aangezien kilo's niets zeggen over de groei van de baby, je gezondheid e.d. En dat vond ik wel een hele goeie. Ik hoef dus nooit op de weegschaal tijdens controle. Dus, ik denk dat je je niet ongerust hoeft te maken hoor. Die kilo's gaan er straks waarschijnlijk gewoon weer lekker af als je bevallen bent. groetjes Cat
in het begin was ik ook veel misselijk en overgeven, maar ik was in totaal 13 kilo aangekomen. toen ik 5 maanden zwanger was, was ik in een maand 5 kilo aangekomen en ik moest dan dieten volgen van de dietiste, omdat ik zwangerschapsdiabetes had. je moet ook niet voor 2 eten. hebben ze bij jou getest voor het zwangerschapsdiabetes?
Ik ben bij de eerste 45 kg aangekomen dat was wel vooral vocht, maar ook wel vetjes hoor. Na 9 maanden had ik het er weer af! Ik maakte me toen ook heel veel zorgen. Nu weet ik dat het er ook weer af gaat, als je weer gaat sporten en je oude leefritme terug hebt. Mijn vk houdt zich er niet zo mee bezig.
Hier ook al 20 kg....hou ook al vocht vast...en volgens de verlosk. houd mijn lichaam gewoon heel veel reserves vast....Maar herken het uit mijn eerste zwangerschap dat was 30 kg extra...maar was alles vrij snel kwijt..zo ie zo een week na de bevaling al bijna 15 kg...voornamelijk vocht...dus meis je bent niet de enige...ik begrijp het je voelt je dan al zo dik en al die kilo's...maar het komt echt weer goed hoor!
Ook ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Ik vond dat ik ook al veel was aangekomen, 10 kilo... ben nu 22 weken. Toevallig ben ik vanmiddag bij VK geweest en die vond het normaal. Ze vertelde dat je lichaam gewoon reserves aanlegt waarvan hij denkt dat het nodig is. Ik kreeg met 4 weken ook direct een zwemband, soort ring van vet om me heen. Heel gek maar dit schijnt te gebeuren. Sommige mensen krijgen direct een reservebron op de heupen, billen of buik in een vroeg stadium. Volgens VK gaan deze kilo's (ook bij mij worden ze er niet aangegeten) vrij vlot er vanaf na de zwangerschap. Zeker als je BV gaat geven. Succes en maak je niet te druk. Je houdt het toch niet tegen ben ik bang.
Ik ben morgen 24 weken en ben 9 kilo aangekomen. En dat ook allemaal ondanks dat ik niet overmatig meer eet als voor de zwangerschap, daarnaast zwem ik nu één keer per week terwijl ik dat voorheen niet deed. Daarnaast wandelen en fietsen met de hond... En dus geniet ik maar gewoon lekker van mijn zwangerschap en hoop dat het er na de bevalling snel weer vanaf gaat
ik ben nu 24 weken en 10 kilo aangekomen, helaas komt het bij mij volgens mij niet alleen door de (tweeling)zwangerschap maar ik snoep gewoon meer.Normaal was ik altijd een echte sportfanaat en ad en dronk altijd gezond en snoepte nooit, en toen ik zwnager werd kreeg ik gewoon enorm veel zin in zoetigheid.Ik probeer ook gewoon fruit te eten maar snoepjes zijn opeens zo heerlijk geworden haha.Soms denk ik wel eens ohoh minder snoepen,maar ach ik wil gewoon van me zwangerschap genieten en daarna ga ik gewoon weer lekker sporten.
Je zou je vk kunnen vragen om ene glucosedagcurve te doen. dan moet je nuchter laten prikken op het lab en dan 2 uur na ontbijt, lunch en diner. Dat kam thuis met een vingerpriksetje (heel simpel) of je moet er een paar keer op een dag voor naar het ziekenhuis.
Bijna 22weken zwanger, en ben 1,5kilo aangekomen! Ben hier erg blij mee. Bij mijn eerste ben ik 20kilo aangekomen, en 10kilo is er nog altyd aan gebleven, dus nu met 1,5 kilo ben ik erg blij....
Hoi, Heb niet alles gelezen maar las dat familie schildklierproblemen heeft. Krijg jij geen extra bloedcontrole/ schildklierprotocol? Mijn zusje heeft een afwijking aan haar schildklier en daardoor loop ik het schildklierprotocol door. Want tijdens zwangerschap kan je een afwijking ontwikkelen. Misschien heeft iemand het al geschreven, dan sorry. En zo niet, dan kun je m.i. ook vragen om extra bloedcontrole hierop. Verder balen zeg als je zoveel aankomt! Maar als het mate name vocht is, dan niet te druk maken. Bevallen en je bent het snel kwijt (zeggen ze...)
Zo ben ik effe blij met deze topic! Ik ben ook 24 weken en 13 kilo aangekomen. Ik dacht al dat ik extreem veel aangekomen was. Gelukkig zijn er meerdere met mij. Ik moet zeggen dat ik wel meer lekkere trek heb dan normaal. En ik heb ook ineens dikkere benen met putjes, die heb ik echt nooit gehad. En ook 2 cupmaten gegroeid. Dat telt natuurlijk ook wel mee in gewicht. Vorige week heb ik mijn suiker laten prikken, dus da's nog even afwachten. Het nadeel van zoveel aankomen is dat je ook snel uit je positiekleding groeit. Ben al aan mijn 2e ronde kleding bezig en dan heb ik nog niet eens zomerkleding. Ik hoop dat ik nog een beetje stil blijf staan qua gewicht de komende periode, want het wordt lichamelijk inderdaad wel zwaarder. Lopen gaat moeilijker en mijn bekken/onderrug gaat ook wel opspelen nu.
Hier nu 26 weken en 5 kg aangekomen Bij mijn eerste zwangerschap zal er nu al het dubbele aan Maar alles komt goed na 9 mnd ben je het ook weer kwijt al je zelf wil tenminste
haaaiiiii wat een fijn topic... ik ben nu 33 weken en al 14 kilo aangekomen van 58 kilo naar 72 kilo....... voel me ook echt een waggelende , kreupele pinguin en een aangespoelde zeekoe... stom he? terwijl ik het niet eens echt heel heel erg vindt, en ben er zeker niet heel de dag mee bezig, maar af en toe als ik in mn nakie loop, dan schuren mn bovenbenen tegen elkaar, en ik voel gewoon meer putten in mn bovenbenen en billen, heb meer vetrandjes en dat had ik eerst helemaaaaal niet. ik denk wel, als ik overal die gewichten lees, dat hoe lichter je bent, hoe meer je aankomt. misschien heb je dan meer reserves nodig ofzo? geen idee, maar ik snoep ook niet meer dan normaal, juist minder omdat ik niet 40 kilo wil aankomen straks. Wel beweeg ik niet veel meer ivm erge bekkenklachten, heeft er ook mee te maken. Nouja, na de bevalling maar weer hart sporten met zn allen hihihi