Boerenprotesten en acties

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door mamameer, 28 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Er is wellicht een enkeling waarvan ze de grond op willen kopen met een ander doel. Dit is overigens geen nieuw fenomeen. Er worden vaker boerderijen met landbouwgrond opgekocht om op die locaties woningen te bouwen. Dus ook hier zal dat misschien soms gebeuren. Ik snap overigens wel dat deze mensen daar heel boos om kunnen worden.

Ik vraag me wel af bij hoeveel boeren dit dan het geval is uiteindelijk. Want van de meeste wordt verwacht dat ze hun handel anders in gaan richten op het stuk land dat ze hebben.

Net als dat Schiphol flink moet gaan snijden in het aantal vluchten. En nee niet omdat er gebrek aan personeel is, maar om de uitstoot te beperken.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Nee, ik denk dat de mensen niet meer heel helder kunnen nadenken vanwege de wanhopigheid die ze voelen. Dat ze ook eerder gezien hebben hoe dingen in deze regering helemaal fout gaan.
    En dat zo'n twitter bericht dus niet slim is omdat het iets oproept in mensen.

3. tuc

tuc Niet meer actief

En dat bij Schiphol volgend de TU delft dus 70% niet mee wordt gerekend. Dus dat ' flink snijden' wat jij noemt gaat maar over 30% van de uitstoot en zou volgens de TU delft nog veeeel meer moeten zijn.
    Maar dan komen we aan het grote geld en dat is een probleem.met dit kabinet.

4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.185
    10.763
    113
    Ik zal ook nog een keer mijn punt maken. De veeteelt in zijn huidige vorm is onhoudbaar. Dat weten we al jaren, inclusief de boeren zelf, en al jaren is er aangetobd met filtertje hier en speciale vloer daar en een beetje ruim rekenen, omdat niemand de olifant in de kamer wilde aanspreken. En dat is nu wel gebeurd. En onmiddellijk is de vlam in de pan. Vanaf de eerste protesten 2 jaar geleden speelt een deel van de boeren het op de man bij iedereen die ook maar iets dreigt te gaan zeggen dat ze niet aanstaat, is de sfeer bedreigend en en "mijn trekker is groter dan jouw auto dus ik doe waar ik zin in heb". En nu wordt grens na grens overschreden. En dan heeft het geen zin om dit soort gedrag recht te kletsen, dat lukt je toch niet en je haalt jezelf omlaag als discussiegenoot. Tot het punt dat het lachwekkend wordt en je dit soort reacties kan verwachten.

Elsss, Taiga, HappyRabbits en 7 anderen vinden dit leuk.
  5. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Goed praten van agressie en geweld is wat mij betreft niet normaal. Aanwezig zijn (als groep) bij geweldadige activiteiten maakt jou (als boer) daar ook onderdeel van. Dat dit voor jou blijkbaar normaal is zegt genoeg over jou.

6. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Deze vlieger gaat natuurlijk niet op. Ook de export van vlees is een mega inkomstenbron. De sector is alleen onhoudbaar zoals al vaker door anderen hier uitgelegd.

Dat Schiphol moet verduurzamen is zeker waar. En als we dat willen zal dat ook zeker gebeuren. Maar dat betekent niet dat de veeteelt dan dus niet ook mee moet.
    We moeten allemaal mee. Ook de grote vervuilers. Maar sommige zijn makkelijker in te passen dan andere.

Zoals een tata steel. Die maakt ook heel veel grondstoffen voor producten die ons juist weer duurzamer laten leven. Hoe los je dit dan op? Vast dat sommige productieprocessen anders kunnen, maar het is wel een fabriek die we nodig hebben.
    Dus ook voor hen zullen andere normen en regels gaan gelden.

7. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Nou ja, de boeren weten het wel, maar eigenlijk is ze elke keer een worst voorgehouden: als je hierin investeert, dan komt het goed. En dat elk kabinet opnieuw en elke keer hebben veel boeren ook geïnvesteerd. Als dan blijkt dat je eigenlijk je voor jan lul aan de regels hebt gehouden en geld hebt geïnvesteerd, dan snap ik best dat mensen pislink worden.
    Dat neemt inderdaad niet weg dat bedreigingen en dergelijke gewoon absoluut niet kunnen.

8. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Dat zeg je dus eigenlijk wel. En dat mensen die (volgens jou) verkeerde berichten plaatsen kunnen rekenen op tegenreacties. En als die geweld of intimidatie inhouden hadden ze dat kunnen verwachten etc. etc.

Iemand thuis opzoeken is nooit oké! Niet voor een fruitmand, niet voor een kop koffie en niet voor een protest.

Iemand heeft ook kinderen en een partner. En je zult maar buren zijn van een bewindspersoon of ander publiek type. Buren kwamen op tv en zijn zich kapot geschrokken van dit soort types en politie in de straat.

Anan en Huismuisie vinden dit leuk.
  9. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.888
    6.425
    113
    Dat valt voor mij in de categorie ‘geen rokje dragen, want dan kunnen sommige jongens zich niet inhouden door al hun gevoelens’.

Chayammy, ellessinia, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.185
    10.763
    113
    Ja klopt, en dat is de vorige regeringen ook zeker aan te rekenen. Maar de geluiden dat dit m uiteindelijk niet ging worden zijn er ook al die tijd al geweest.

Huismuisie vindt dit leuk.
  11. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het ook niet goed om iemand thuis op te zoeken, ook niet voor een kop.koffie nee. Het probleem wat ik aangeef is dat dat door de persoon in kwestie dus WEL toegejuicht werd. En ik ban mening ben dat dat echt niet slim is in deze situatie.

Je maakt er zelf van dat ik het wel prima vind dat dat gedaan wordt.

12. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik vraag me wel af hoeveel geld ze letterlijk zelf hebben geïnvesteerd. Er zijn hele flinke subsidies geweest namelijk.

13. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Klopt, maar ik snap wel dat mensen liever luisteren naar de boodschap die hun beter uitkomt. Als straks echt het water in de straten staat gaat ook iedereen moord en brand schreeuwen, maar we weten natuurlijk al heel lang dat dat binnen afzienbare tijd gaat gebeuren. Maar daarvoor je vliegvakantie opzeggen gaat veel mensen nu te ver. Lange termijnvisie is voor veel mensen heel moeilijk, zeker als je wel netjes aan de afspraken houdt die je telkens worden voorgehouden.

monique7 en tuc vinden dit leuk.
  14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ze hebben zelf ook echt wel geïnvesteerd. De meeste subsidies komen boven op eigen investeringen, dus er zit ook genoeg in vanuit het bedrijf zelf.

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  15. tuc

tuc Niet meer actief

En lange termijndenken terwijl je je aan de regels houdt wanneer je weet dat het je ziel en zaligheid is dat eraan gaat is bijna niet te doen.

16. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Dan zou ik het terecht vinden als ze deze investering vergoed krijgen. Maar volgensmij wordt hier ook naar gekeken als ik de plannen goed heb begrepen.

17. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Het vervelende is dat tal van boeren al veel langer weten hoe het zit. En een grote groep op een veel duurzamere manier bezig is met hun bedrijf. Die doen er andere zaken bij, worden biologisch of verkopen lokaal ipv alleen maar goedkope massaproductie die ook nog eens voor 60 á 70% naar het buitenland gaat.

En genoeg boeren die dit al lang zagen aankomen zijn intussen naar het buitenland vertrokken waar wel alle ruimte is.

Dus de huidige groep wist het wel maar wilde het niet weten. En de overheid heeft daar absoluut een rol in (op die mensen hebben wij overigens zelf gestemd). Maar dat hoeft niet te betekenen dat ze het voor eeuwig en altijd maar in stand moeten houden. Ik hoop dat ze met de boeren bekijken wat de mogelijkheden nog wel zijn (ipv kijken naar wat niet kan). Want dit heeft niet voor iedereen dezelfde gevolgen. En dat ze ook eens kijken naar al die boeren die willen stoppen (of geen opvolger hebben). Dat zijn er ook genoeg. Dus met die mensen in gesprek. In een vergaderzaal dus. En niet bij iemand in de voortuin of aan de keukentafel.

Zoe123 en Huismuisie vinden dit leuk.
  18. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Het is ook niet altijd voor iedereen eerlijk. Soms moeten er keuzes gemaakt worden in het belang van het geheel die ten koste gaan van een enkeling. Uiteindelijk moeten we hier met zn alle profijt van hebben.

19. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113

Gewooniemand en tuc vinden dit leuk.
  20. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    wauw, wat weet jij veel zeg! Knap!

Edr89, Gewooniemand en tuc vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina