Boerenprotesten en acties

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door mamameer, 28 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Dan even als een zijstapje: Ierland gaat Mischa Kat uitleveren....... zal ook wel weer door het WEF of de Bilderbergconferentie komen :roflmao:

Whoopy vindt dit leuk.
  2. tuc

tuc Niet meer actief

Dat denk ik dan ook, hoe groot is je referentiekader als je praat over rechtse engerds of linkse klimaatgekkies.

3. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.495
    13.968
    113
    Vrouw
    Oh dat soort mensen heb je hier ook in de buurt, gingen bloemen leggen bij baby grafjes bij een random begraafplaats hier in de buurt. Deze baby's zouden geloof ik eerst 6 jaar verkracht zijn (ja je leest het goed) en ze werden daarna satanisch zijn geofferd.

Maar daar hebben de boeren (zover ik weet) niets mee te maken.

4. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.495
    13.968
    113
    Vrouw
    Zelf vind ik het altijd leuk om andere gedachten/ meningen te horen.
    Vind het daarom wel eens jammer dat ik geen veganisten en of vegetariërs in de omgeving heb.
    2 vriendinnen van mij stemmen GL en D66, gelukkig zijn zij niet zo eng als de partijen waar zij op stemmen. :p

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  5. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb wel 1 veganist in mn omgeving. Helaas zet zij de veganisten niet in een goed daglicht. Echt heel 'radicaal' als je dat zo mag noemen, heel dwingend. Facebook wordt de hele dag volgespamd met vegan reclames en boodschappen. Zij zorgt er echt voor dat je een hekel aan vegans krijgt.

6. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.874
    7.938
    113
  7. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.601
    1.057
    113
    Hier
    Van der Valk noemt steunbetuiging aan boeren 'ongelukkige actie' - https://nos.nl/l/2436976

Lees eerst het bericht voor je reageert. Want het gaat mij vooral om de vindingrijkheid van de boeren.

Vlaggen mogen niet meer, oké.

Dan passen we plaatsnamen aan.

Ik ben benieuwd wie er nu weer gaat zeuren met dat, dat ook niet goed is.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
  9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Goed en helder stuk.

Basisprobleem hiermee dat @jannanas ook al noemde: Nederlanders steunen de boeren wel maar zodra dat met de portemonnee moet (lees:biologische producten en een faire prijs voor eten) kalft die steun snel af.

En het tweede probleem: de meeste 'productiemelk' is voor de export dus het aanpassen van het binnenlands consumptiepatroon helpt hier maar deels. Ze geven in het stuk ook aan: uitkopen van een aantal grote 'productieboeren ' is onvermijdelijk.

En ten derde: interessante verwijzing naar de grote concerns die belang hebben bij de boerenprotesten en daar ook wel een vinger in de pap hebben. Dus de boer is niet alleen de speelbal van de overheid maar ook van 'big agro' als je van samenzweringen houdt.

Whoopy, femkes, cowgirl80 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.188
    10.780
    113
    Wat een zure reactie zeg.
    Overigens snap ik heel goed dat het moederconcern van zo'n hotel niet gelukkig is met zo'n afbeelding als spontane actie van een franchisenemer. Veel bedrijven willen toch neutraliteit uitstralen. Een omgekeerde vlag symboliseert ook veel meer dan sympathie met de boeren m.i.

Whoopy vindt dit leuk.
  11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.439
    21.825
    113
    Ik ken helaas ook alleen maar zulke vegans, en ik ken er heel wat. Krijg trouwens via Instagram ook vaak doodsbedreigingen e.d omdat ik flexirariër ben.
    Ik denk eerlijk gezegd dat de minder radicale vegans zeldzaam zijn.

12. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.926
    5.945
    113
    Vrouw
    Ben blij dat ik alleen maar aardige vegans en vegetariërs ken :roflmao: ook op m’n werk een aantal jonge weekendhulpen die heel bewust zijn van wat ze eten die erg aardig zijn en totaal niet veroordelend.

Syane en Maslov vinden dit leuk.
  13. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.926
    5.945
    113
    Vrouw
    Mensen moeten inderdaad hun portemonnee laten spreken. Dat vind ik de laatste jaren sowieso heel erg belangrijk, bijna belangrijker dan op welke partij je stemt.
    Maar daar verander je de exportmarkten nog niet mee, en dat is juist een groot deel.

ik heb eens een documentaire gezien over melk productie in Europa. (Nl kwam er ook in voor maar was zeker niet de enige) en hoe de grote bedrijven (FrieslandCampina etc,dus niet de boeren zelf) er voor zorgen dat het niet meer rendabel is voor mensen in armere landen is om zelf koeien te houden omdat de Europese melk en vaak ook melkpoeder daar zo goedkoop is dat een koe voeren duurder is.

citroenrasp vindt dit leuk.
  14. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    582
    383
    63
    Vrouw
    Ik ben het hier zeker mee eens. Maar ik vind ook dat er wat in de keten moet gebeuren. Ik zat even te googlen om te kijken hoeveel cent de boer meer krijgt voor zijn melk, 12 cent. Dat terwijl het in de supermarkt voor 30 cent meer wordt verkocht. Dus wie profiteert het meest... Die 30 cent zou wat mij betreft volledig naar de boer moeten gaan. De supermarkt heeft geen extra kosten lijkt me of ze nu gewone of biologische melk verkopen. Volgens mij zou biologisch boeren dan veel rendabeler en eerlijk zijn.
    https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/12/06/gelderland-wil-meer-biologisch-melkvee

Gewooniemand, Syane, citroenrasp en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    zoals ik al eerder zei: als wij biologisch, met de helft van onze koeien, een boterham kunnen verdienen: kom maar op!
    Maar dat gaat niet werken. Vanmorgen las ik op Twitter iemand die zei: “mooi, meer biologisch, en dan kan het ook goedkoper worden.”
    En dat is nou net het probleem!! Als we zo blijven denken en besturen, dan wordt het probleem niet opgelost. Dan blijf je de producenten van voedsel, ook wel boeren genoemd, in een systeem drukken van zo laag mogelijk en zo efficiënt mogelijk produceren. Wat uiteindelijk ook weer tot schaalvergroting, zo efficiënt mogelijk werken, en zoeken naar de randen zal leiden.

waarom gaat er veel van onze producten naar het buitenland? Omdat we jaren lang gestimuleerd, gepushed zijn om zo goedkoop en efficiënt mogelijk te produceren. Dat gaat makkelijker als je groter wordt, dat is in alle sectoren het geval volgens mij. Dan ontstaat overschot van onze producenten maar gelukkig is het buitenland gek op ons goed geproduceerde voedsel. Dus wij voeren dat uit en halen iets anders wat wij niet kunnen maken weer naar binnen.
    Als alle boeren biologisch zouden worden, is dat overschot misschien wel weg? Maar…kunnen wij ons dure product wel kwijt in Nederland? Ik denk het niet, marktaandeel biologisch stagneert al tijden op 3 a 4 %, tenzij de overheid ingrijpt. Door verplichting tot afname van onze producten en verbod op import van die producten. Geen gangbare melk, vlees en groente meer in de supermarkt, alles biologisch.
    Maar ook…vaststellen wat ons goed geproduceerde en volledig bij onze Nederlandse eisen passende voedsel kost en niet langer een ratrace to the bottum in stand houden. Dit is de prijs, goedkoper wordt het niet. Dan is de macht van de tussenhandel nml ook uitgespeeld. Die pushen nml boeren om zo laag mogelijk te verkopen. En de ellende is: je maakt dagverse producten die je zelf bijna niet kunt vermarktem, daar kun je niets mee afdwingen als boer. Als ik zeg: ik ben niet akkoord met de melkprijs, dan halen ze gewoon de melk niet op. Prima hoor voor hun. Hangen ze een briefje op in de supermarkt: door droogte is er minder melk beschikbaar (echt gebeurt!!) of Desnoods halen ze het uit het buitenland. En wij kunnen de melk, uien, enz weggooien. Dus je hebt gewoon weinig macht. Tenzij het systeem dus veranderd.
    Iemand opperde hier om zelf iets te starten met verkoop. Heel sympathiek plan natuurlijk, maar dat is nog steeds maar een heel klein deel. We kunnen als boeren nou eenmaal niet zelf 17 miljoen inwoners voorzien van voedsel, daar heb je echt tussenhandel voor nodig, transport, enz. Het is heel leuk dat een klein groepje mensen zelf bij de boer haalt, maar dat is niet realistisch voor zoveel inwoners en zal dus een nicheproduct blijven. Vroeger kon dat, toen we nog veel minder inwoners hadden en onze samenleving er heel anders uitzag.

Het belangrijkste is: de prijsprikkel, hoe kan het zo goedkoop mogelijk, voor zowel boer, consument als tussenhandel, moet eruit. Maar daar heb ik een zwaar hoofd in eerlijk gezegd…

Gewooniemand, joes, Clairemin en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Ze hadden beter gewoon alleen de tekst kunnen plaatsen, zonder vlag. Iets als: van der Valk is trots op de Nederlandse boeren. Is prachtig toch?

17. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.188
    10.780
    113
    Had al een hoop gescheeld maar zelfs dat is op het moment niet meer zo neutraal als het klinkt. Zoals je als volksvertegenwoordiger al niet meer kan laten weten dat je een ongepland goed gesprek thuis hebt gehad, zonder volgens sommigen een bedreiging uit te nodigen...

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Juist in deze tijd is dat nu zo moeilijk.

Boodschappen zijn al verschrikkelijk duur en ik lees dat veel lage en middeninkomens al niet meer goed rond kunnen komen.

Waar moeten mensen het geld nog vandaan halen.

Onze dochter had een hele dure sport ( bijna 100 euro per maand en dan nog 40 km ervoor moeten rijden met die dure bezine zit je al op 135 euro per maand) dat doen we nu even een jaar niet meer. Nu heeft ze wel haar examen jaar en werkt ze veel...dus het komt ook niet slecht uit.

SAARC vindt dit leuk.
  19. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.997
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    Volgens mij zit er een verschil in leeftijd ook ergens. Ik heb een paar 40+ vegans in mijn kennissenkring en dat zijn echt vrij radicale mensen met een behoorlijke bekeringsdrang.
    Maar op mijn werk zie ik vegans van 25 en jonger zeg maar. En die zijn heel anders, die houden het veel meer bij zichzelf. Zijn wel vegan maar zitten niet perse in de alternatieve activistische hoek. Gewoon gezellige hippe jonge mensen die toevallig ook vegan zijn. Toch een generatiedingetje denk ik.

Deel Deze Pagina