Boerenprotesten en acties

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door mamameer, 28 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Ik snap die ook niet. Dieren hebben daar niks te zoeken, Ook niet dat dreigen met het slachthuis. Ehm, ja? Daar zijn haar broertjes en zoontjes allang heen, en zal zij zelf over maanden of jaren toch wel belanden. Dus wat willen ze nou precies zeggen? Dat is waar die industrie om draait, moetej we het nu ineens zielig vinden?
     
    Saartje33 en Chayammy vinden dit leuk.
  2. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.009
    5.151
    113
    Precies, en als we dat nu zielig vinden of onethisch, is dat alleen maar een argument vóór het halveren van de veestapel - of nog rigoreuzer.
     
    Zeebra, Saartje33 en Chayammy vinden dit leuk.
  3. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.284
    2.893
    113
    Een citaat van een boerin:

    "Het wordt grimmiger en de boeren zijn de wanhoop nabij. Dit leidt tot acties en ik ben bang uiteindelijk tot een boerenopstand. En ik snap het ik voel het want ook wij hebben het zwaard van Damocles boven ons hoofd hangen. Ik stond naast Rianne, een jonge boerin met twee zoontjes, een van 7 en een van 4. Zij sprak Johan Hamster aan op zijn gevoel. Haar oudste was op schoolreis geweest, Rianne zelf was in Stroe om te vechten voor het bestaan van hun bedrijf. Toen ze thuis kwam zou je denken dat zoonlief honderuit zou vertellen over zijn schoolreis maar nee.. hij vroeg aan zijn moeder of hij nog wel boer kan worden. Een ventje van 7. Denk aan de vele boerengezinnen die nu om tafel zitten en niet meer weten hoe nu verder. Er is namelijk geen perspectief en het beleid waardoor de boeren nu zo in opstand komen rammelt aan alle kanten. De uitvoering ervan is over de schutting gegooid naar de Provincie en vandaag begreep ik dat die pas volgend jaar met een plan komen. Volgend jaar. Volgend jaar een plan op beleid wat niet deugt. Een jaar vol onzekerheid en angst, een jaar waar wij als boeren nog steeds vast zitten, onze landerijen nog minder waard worden, we geen mogelijkheid krijgen om te investeren in bijvoorbeeld emissie reducerende technieken, een jaar zonder perspectief. En de leidraad een kaartje waarop we wel de stempels hebben gekregen.. Ondertussen ligt er een plan voor de Eemshaven die 1000ha wil uitbreiden waarvoor dan 500 ha landbouwgrond moet worden opgeofferd in Oldambt voor “natuur”. En dat kleine ventje, dat ventje van 7 kan die nog boer worden denken jullie? En onze kinderen? Gaat dit straks een soort toeslagenaffaire worden waaruit over tien jaar blijkt dat het toch verkeerd ingezet was? Er een totale leegloop van ons prachtige platteland is ontstaan, elke boer is goed voor 10 arbeidsplekken..en als de boeren vertrekken zal er weinig overblijven van ons prachtige Nederlandse platteland. en onze plattelandscultuur. En onze kinderen? Die kunnen naar het buitenland want boer zijn in Nederland is niet meer mogelijk. Steun ons!"

    #boerenprotest
    #stikstofcrisis
    #vanderwalindesloot
    #nofarmersnofood
    #koeslief​
     
    Gewooniemand, bloem82, Clairemin en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    columbella, Zeebra, Suzy85 en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    ...
     
  6. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    #46 Juul75, 28 jun 2022
    Laatst bewerkt: 28 jun 2022
    Zoals al eerder gezegd, het uitkopen van boeren om uit te breiden voor huizenbouw of bedrijventerreinen is al heel vaak aan de orde en heeft geen bal met de stikstof discussies te maken. Sterker nog, als boerin Rianne graag een boerenbedrijf aan haar zoon wil geven kan ze beter de boel oppakken en naar noord Groningen of Friesland gaan. Daar heb je vanwege weinig natura2000 gebieden minder stikstof beperkingen. Moet je natuurijk niet akkerland gaan kopen vlak bij een groeiend bedrijventerrein of een grote stad.

    Maar het is makkelijker om er van alles bij te halen dat niet met de stikstof discussies te maken heeft een dat met een emotie sausje te overgieten.
     
    Mamavandrie34 en Saartje33 vinden dit leuk.
  7. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.284
    2.893
    113
    Dan heb je niet goed gelezen en ook niet zo'n goede kennis van de Nederlandse topografie. De wadden zijn Natura 2000 gebied. Eemshaven is zo'n beetje het noordelijkste puntje van Groningen. Liggend aan de Waddenzee.
    Ook hier moeten dus zgn "stikstof boeren" wijken voor uitbreiding van stikstof (en weet ik wat voor stoffen nog meer) uitstotende industrie. Uitbreiding van kolencentrales en wellicht de komst van kerncentrales.

    Dan heb ik liever een weiland vol koeien, die dan op natuurlijke wijze het weiland bemesten en waar dan de mooiste weidebloemen weer gaan groeien.
     
    bloem82, Maan14, Nikki23 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.553
    7.367
    113
    Klopt, boeren worden vaker uitgekocht, hoor je verder niets over. Gaat vaak in overleg, zal ook wel eens hard tegen hard gaan. Maar dat betreft dan bijv. uitbreiding van een woonwijk of industrieterrein waar de landbouwgrond daadwerkelijk fysiek voor nodig is.

    Onteigening om stikstof is toch echt wat heel anders i.m.o. ... Nederland heeft allergruwelijkst veel Natura 2000 gebieden, echt onnozel veel!! Kan blijkbaar niet terug gedraaid worden. Nederland moest destijds weer het beste jongetje van de klas zijn :rolleyes: en nu loop je daar o.a. tegen de stikstof problematiek aan.

    Intensieve veehouderij met de koeien op stal en niet buiten, eens, doek maar op.
    Maar de gewone veehouderij, die in verhouding genoeg grasland heeft om de koeien te weiden, die worden net zo hard getroffen!

    En wat veel mensen niet snappen, is dat boeren (tenminste die ik ken) naast hun boerenbedrijf ook zeker rekening houden met de natuur. De meeste boeren hier in de omgeving hadden het prima voor elkaar, natuur lag er goed bij, tot bijv. NatuurMoneyMenten zich er mee ging bemoeien, echt, wat die al niet verpesten :| maar ach, zolang de brave burger ver weg van het platteland (excuus als ik te veel over 1 kam scheer) maar het idee heeft wat goeds voor de natuur te doen door die lui te blijven sponsoren, kunnen ze rustig hun gang blijven gaan :rolleyes:

    En wat mensen zich ook niet beseffen, door massale krimp raak je naast veel bedrijven en voedselvoorziening óók veel kennis kwijt.
    Je wordt zo veel afhankelijker van het buitenland. Moet je dat willen in de huidige wereld?

    En wat al eerder genoemd werd: hier moet alles aan heel veel regels voldoen. Als het hier niet wordt geproduceerd wordt het wel ergens anders gedaan, en reken maar van yes dat ze daar niet aan dergelijke regels hoeven te voldoen.

    Ben trouwens wel benieuwd waar jij @Juul75 vandaan komt/woont, of je enige affiniteit hebt met het platteland?

    Edit: OT, JA ik sta achter de boeren!! (Maar dat was denk ik al wel duidelijk ;))
     
    sannever, Gewooniemand, Nikki23 en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Of dat ventje nog boer kan worden? Vast wel, boeren blijven wel nodig. Of dat op het stuk grond kan zijn en op de manier kan zijn waar rn hoe zijn vader nu boert? Mogelijk niet. Sorry maar zo is het. Verplaatsen, veranderen van activiteit, kleinschaliger gaan... het is toch ook aan zijn vader of het bedrijf blijft bestaan.
     
  10. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.284
    2.893
    113
    Maar je verplaatst niet even zomaar een boerderij, bedrijven die al generaties lang bestaan. Beeld je je eens even in: dat je de boodschap krijgt dat je even 70% van je bedrijf moet inkrimpen, nou lekker dan.

    En waar halen we dan onze zuivel, vlees, eieren vandaan? Ook (lees: nog meer) uit het buitenland? Je ziet nu al in de wereld hoe kwetsbaar je bent als je heel erg afhankelijk bent van het buitenland, oorlog in Oekraine, Coronapandemie om maar een paar voorbeelden te noemen.

    Wordt daar ook aan gedacht? Ik heb het idee dat er veel vanachter bureautjes berekend en beslist wordt maar dat er maar weinig in het werkveld wordt onderzocht. Want als er één sector baat heeft bij een gezonde bodem en lucht dan is het de agrarische sector wel.

    Ik mis heel erg de empathie en de menselijke maat.
     
    Zonnestralen, oktober91, Nikki23 en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.284
    2.893
    113
    Ik vind dat er ook verder gekeken moet worden dan de boerensector grotendeels te laten opdraaien voor de stikstofuitstoot. In Italië zijn tijdens de lockdown metingen zijn verricht, daaruit blijkt dat toen minder schadelijke stoffen werden uitgestoten.

    https://www.esa.int/Space_in_Member_States/The_Netherlands/Coronavirus_de_uitstoot_van_stikstofdioxide_daalt_in_Italie

    uitstoot van stikstofdioxide daalt in Italië
    13/03/2020738 VIEWS0 LIKES
    ESA / Space in Member States / The Netherlands


    Nieuwe data van de Copernicus Sentinel-5P satelliet onthullen de daling van de luchtverontreiniging, met name de uitstoot van stikstofdioxide, in Italië. Deze vermindering is vooral zichtbaar in Noord-Italië, dat samenvalt met de landelijke lockdown om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen.

    De animatie toont de fluctuatie van de uitstoot van stikstofdioxide in Europa vanaf 1 januari 2020 tot 11 maart 2020, met het gebruik van een voortschrijdend gemiddelde van 10 dagen. Deze data zijn te danken aan het Tropomi-instrument aan boord van de Copernicus Sentinel-5P satelliet, die wereldwijd een veelheid aan luchtverontreinigende stoffen in kaart brengt.

    Claus Zehner, ESA’s Copernicus Sentinel-5P missiemanager, merkt op, “Vooral de daling van de uitstoot van stikstofdioxide in de Po-vallei in Noord-Italië is duidelijk.”

    “Hoewel er kleine variaties in de gegevens kunnen zijn als gevolg van bewolking en veranderend weer, hebben we er alle vertrouwen in dat de vermindering van de uitstoot die we kunnen zien, samenvalt met de lockdown in Italië die zorgt voor minder verkeer en industriële activiteiten.”

    Josef Aschbacher, ESA’s directeur voor aardobservatieprogramma’s, zegt, “Copernicus Sentinel-5P Tropomi is vandaag de dag het nauwkeurigste instrument die luchtvervuiling meet vanuit de ruimte. Deze metingen, wereldwijd beschikbaar dankzij het gratis en open gegevensbeleid, bieden cruciale informatie voor burgers en besluitvormers.”

    Het coronavirus (COVID-19) werd onlangs als een pandemie verklaard door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), met momenteel wereldwijd meer dan 125.000 gerapporteerde ziektegevallen. In Italië is het aantal gevallen van coronavirus drastisch gestegen, waardoor het het land is met het grootste aantal gevallen buiten China.

    In een poging de verspreiding van de ziekte te verminderen, kondigde de Italiaanse premier Giuseppe Conte een lockdown van het hele land aan, waarbij scholen, restaurants, bars, musea en andere locaties in het hele land werden gesloten.

    De Sentinel-5 Precursor – ook bekend als Sentinel-5P – is de eerste Copernicus-missie die toezicht houdt op onze atmosfeer. De satelliet draagt het Tropomi-instrument om een groot aantal sporengassen in kaart te brengen, zoals stikstofdioxide, ozon, formaldehyde, zwaveldioxide, methaan, koolmonoxide en aerosolen - die allemaal de lucht die we inademen beïnvloeden en daarom ook onze gezondheid en ons klimaat.

    Gezien het groeiende belang en de behoefte voor voortdurende monitoring van luchtkwaliteit, zullen de aankomende Copernicus Sentinel-4 en Sentinel-5 missies, als onderdeel van het Copernicusprogramma van de EU, de belangrijkste luchtkwaliteit, sporengassen en aerosolen monitoren. Deze missies zullen informatie opleveren over de luchtkwaliteit, stratosferische ozon en zonnestraling, evenals het monitoren van het klimaat.

    Credits: bevat gewijzigde Copernicus Sentineldata (2020), verwerkt door ESA, CC BY-SA 3.0 IGO
     
    Vero0504 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  12. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.591
    10.486
    113
    Helemaal mee eens, en ook met @Felice
     
    Felice vindt dit leuk.
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    Zien we hier ook, kassen zijn leeg komen te staan, terrein is verkocht...goh wat komt er nu toch weer bovenop.

    En als je dan "normale" woningen zou bouwen ala, nee dit zijn wederom de 500k+ /600k+varianten, daar zijn we ENORM mee geholpen maar niet heus.

    Ik vind de protesten meer dan terecht, maar vluchtstroken blokkeren, fik steken, puin maken dat kan ik niet goed keuren.

    Van de agrarische sector zijn de boeren in Nederland behoorlijk innovatief. Productie technisch voor de hoeveelheden product bijzonder zuinig, beetje t stereotype zunigheid wat allicht meewerkt.

    Hetgeen mij echter tegen t heel verkeerde been aanschopt, is dat er een vrachtwagen met vlees (gegroeid en geslacht in nederland) de grens over gaat voor de export. En een soortgelijke lading uit argentinie overkomt. Dat soort draaideur constructies mogen van mij verboden worden. Je moet niet gaan importeren wat je zelf binnen je grenzen maakt en vervolgens exporteert.

    Bij tarwe is dat bijv. dan weer een lastiger product, omdat de ene wel geschikt is voor pasta's en de ander alleen voor brood.

    Vind t een import /export natuurheffing ook geen beroerde (zei t rot uitvoerbaar). Vlees wat we importeren betalen we een heffing aan argentinie. Vlees wat we exporteren naar bv duitsland betaald duitsland de heffing voor natuurschade. Dan is t in ieders belang om te kopen daar waar de minste heffing is, omdat de productie verschrikkelijk schoon is. Ratrace naar de minimale uitstoot. (Gewoon een hersenspinsel waar ik op zat te broeden overigens)
     
    Zuul, Maan14, femkes en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Droompje123

    Droompje123 Bekend lid

    28 okt 2020
    670
    725
    93
    Vrouw
    Echt onwijs lastig de situatie die aan het ontstaan is. Sta ik achter (een deel van) de boeren, jep! Maar inderdaad niet achter veel van de manieren waarop actie is gevoerd. Ik vind het ook heel jammer dat hiermee de sympathie voor de boeren verminderd, mijn schoonfamilie heeft een boeren bedrijf, en zij staan ook niet achter deze manier van actievoeren.

    Ik vind het echt een lastige kwestie vooral omdat ik het van zo dichtbij meemaak. Als dit allemaal doorgaat dan zijn mijn schoonouders met hun bedrijf wel 1 van de eerste die gaan omvallen. Een biologisch, dynamisch bedrijf. Geen achterlijke hoeveelheid koeien. Net genoeg om van rond te komen. De kalfjes lopen bij de koeien, nu in de zomer lopen ze 22 uur per dag buiten. Ook onderhouden zij al járen het natuurgebied waar wij aan wonen, wie had anders het weidevogelbeheer opgepakt, de sloten gebaggerd, de kanten gedaan.. maar hee het is een natura2000 gebied. Als je het mij vraagt zijn dit de boeren die we willen en moeten behouden, maar nee.. ze staan op het punt om alles te verliezen.

    Ik hoop zo dat ze gaan stoppen met alle boerenbedrijven over 1 kam scheren, laat ze eerst eens focussen op de megastallen, de super intensieve veehouderij, laat die inkrimpen..
     
    Roanna, Caithxxx, Minoesje en 7 anderen vinden dit leuk.
  15. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.591
    10.486
    113
    #55 Dubbelgeluk, 28 jun 2022
    Laatst bewerkt: 28 jun 2022
    Ik hoop mee voor je schoonfamilie
     
    Droompje123 vindt dit leuk.
  16. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Ik denk dat dat inderdaad moet zijn waar de beweegruimte zit. Dat dat soort bedrijven hun plekje kunnen houden. Het probleem is vaak niet bedrijf X alleen, maar de optelsom van alle bedrijven in de buurt samen. Als je die totale som maar genoeg verlaagt, heb je je doelen behaald. Dus laat de beschikbare ruimte dan voor bedrijven als dit gebruikt worden.
     
    Droompje123, ClaireDeLune en Chayammy vinden dit leuk.
  17. oktober91

    oktober91 Fanatiek lid

    22 mei 2013
    1.121
    398
    83
    Dit inderdaad, helemaal mee eens!
     
  18. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Ondertussen gaan er boeren over op hooligan gedrag. Grote jongens hoor. Ga vooral zo door met de beeldvorming van je beroepsgroep en de sympathie van de bevolking verpesten. Je zet je collega's buitenspel.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  19. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
     
    ClaireDeLune en Chayammy vinden dit leuk.
  20. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Kijk nog maar even naar het kaartje van naturaa2000 vs de grootste stikstofvervuilers. Er is nog voldoende ruimte in noord Groningen, Friesland en de polders. Dus niet gaan cherry picken om een gammel argument kracht bij te zetten.

    Er is trouwens niet voldoende 'stikstofruimte' voor wie boeren in Nederland. Maar he, er is ook al lang geen mestquotum ruimte meer voor alle investeringen die boeren gedaan hebben en dat wisten ze ook al. Er zullen boerenbedrijven moeten stoppen. Maar dat doen ze al jaren. In de laatste 20 jaar is het aantal bedrijven gehalveerd.
     
    ClaireDeLune vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina