Nou ja dat proef ik dus ook wel bij veel mensen. Maar ik ben zelf ook gewoon klein begonnen; eerst een soort studentenkamer met mijn man samen, daarna een klein flatje in een achterbuurt, toen door naar een mooier appartement in een goede wijk, toen 6 maanden bij m’n schoonouders en daarna pas een huis kunnen kopen. Inmiddels alweer verkocht en nu een veel kleinere huurwoning maar ben nog nooit zo blij met m’n huis geweest! Kijkers bij ons koophuis deden ook zo; goh is wel klein, leek op de foto’s veel groter (jong meisje helemaal alleen, woning van 130m2) of; ja wel vervelend dat de badkamer nog vernieuwd moet worden. (Stond te koop voor €180.000, denk dat ik er vorig jaar het dubbele voor had kunnen krijgen met lelijke badkamer en al) maar goed. Dat dwaalt wel ver van de stikstofproblemen en de boeren af. Hoewel het wel aansluit op de boosheid van mensen
Ja dat ben ik het zeker met je eens. Maar zo gaat dat in onze huidige maatschappij helaas niet. Het moet alsmaar beter, luxer, mooier, duurder.. veel draait om status en geld. Zo is onze badkamer zeer gedateerd en echt aan een opknapbeurt toe. Overal om me heen zie ik dan plaatjes van verbouwde badkamers met alles erop en eraan.. En ja mijn eerste gedachte is dan ook; jeetje wat doen wij verkeerd dat wij dit niet kunnen financieren..' maar al snel stel ik mezelf de vraag af of dit dan écht het belangrijkste is in het leven.. we kunnen altijd nog warm douchen, kinderen kunnen in bad.. dus eigenlijk heb ik niks te klagen. En het hoeft geen duizenden euro's te kosten, andere wand en vloer tegels zouden ook al prima zijn. Maar het is een soort van standaard geworden tegenwoordig ofzo.. je huis compleet (kunnen) verbouwen helemaal naar wens.
Ja terwijl het eigenlijk stiekem gewoon echt niks uit maakt als alles nog gewoon goed werkt natuurlijk. Ik snap het wel, heb er zelf ook wel eens last van maar ik kan dat echt snel van me af schudden, en tevreden zijn met wat ik heb. Net als vakanties: toen ik jong was gingen we nooit op vakantie, helemaal niemand bij mij in de wijk of op school. Was echt een enkeling die dat deed en dan was het vaak kamperen, echt niet naar het buitenland. En tegenwoordig moet je je bijna schuldig voelen als je kind nog nooit op Curaçao geweest is bij wijze van spreken. Wordt toch wel tijd dat we inzien dat dit allemaal zo ontzettend luxe is. En dat we dan inderdaad maar meer moeten betalen voor goed, kwalitatief, Nederlands voedsel, waar een groot aandeel van naar de boer gaat en niet bij de supermarkt blijft hangen. Lijkt me ook voor onze gezondheid alleen maar goed. Maar dan een beetje minderen met alle andere luxe zaken
( neemt niet weg dat er genoeg mensen zijn die wel echt heel krap zitten, natuurlijk. Dat wil ik niet bagataliseren!)
We moeten trouwens niet denken dat dit de eerste keer is dat zoiets gebeurt, die woede waar sommigen het hier over hebben. Er is een voedingsbodem nodig en vaak is er sprake van één of meerdere crises (die hebben we nu zowel financieel als met corona) en/of een oorlog (en die hebben we ook dichtbij). Alle ingrediënten zijn dus voorhanden. En we hebben tegenwoordig social media zodat er snel gemobiliseerd kan worden (maar ook opgeruid). Voorbeeldje uit de geschiedenis (en ja ik heb het meegemaakt, alhoewel niet heel bewust): Woningcrisis van nu heette in de jaren 80 woningnood met het epicentrum in Amsterdam, maar ook andere steden. Met een hoogtepunt op de kroningsdag van Bea. Geen woning geen kroning. Een van de grootste rellen in de NL’se geschiedenis. Heeft uiteindelijk ook niks opgeleverd: De kroning ging door (en met terugwerkende kracht vindt nu bijna iedereen het lullig voor Bea), er vielen honderden gewonden (hier werd wel leger en ME ingezet), de schade was gigantisch (zowel materieel als financieel in de miljoenen) en de aanvankelijk grote steun voor deze groep mensen nam enorm af als gevolg hiervan. Overigens is de woningnood in NL nooit echt weggeweest. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kroningsoproer
Herhaling van Op1 van gisterenavond waarin Bart Kemp van Agractie aangeeft (als reactie op dat anderen mogelijk meeliften op de acties van boeren) dat het echt hoofdzakelijk boeren zijn die bewust deze risico’s nemen bij deze acties op de snelwegen. Ze weten wat er op het spel staat omdat het strafrechtelijk niet mag. Is dat ook weer helder.
Na de tweedewereldoorlog was er ook woningnood. In het huis wat later mijn ouderlijk huis werd, woonden toen 2 echtparen en een stel grootouders en kinderen, 12 mensen in totaal! In de jaren 80 en 90 woonden mijn ouders en ik er met zn drietjes… en nu onlangs heb ik het verkocht aan een vrouw alleen. Als we die hang naar steeds groter en luxer niet kunnen loslaten, zal het moeilijk worden de woningnood op te lossen.
Ja, mijn oma zei dat laatst nog. Zij hadden na de oorlog geluk en werden ingeloot voor de koop van een nieuwbouwhuis in een - voor die tijd - moderne nieuwbouwwijk. Huis is geen 100m2 en in de hele straat woonden daar gezinnen in met 5+ kinderen. Nu vinden mensen zo’n huis al te klein met 1 kind…
Hier in Brabant zien we aan vele palen de rode boerenzakdoek flapperen, vindt t een prachtige manier van protest. Zal niet veel uithalen in Den Haag maar het zijn er wel echt veel! Plus borden en leuzen op eigen terreinen en daar kan ik ook prima achter staan.
Toen stampten we ook flatgebouwen uit de grond om dat op te lossen. Niet de meest denderende bouw maar qua indeling echt niet de beroerdste, daar was wel over nagedacht. Helaas vele van die flats zijn bij ons gesloopt en hebben plaatsgemaakt voor de luxe variant, minder woningen, hoger segment.
Ik heb er hier nog niets over gezien dus dacht: dan deel ik het maar even. Speciaal voor de mensen die alleen de negatieve acties kunnen vinden…. https://indebuurt.nl/utrecht/nieuws/publieksvriendelijke-boerenactie-in-utrecht-zaterdag-we-willen-dat-mensen-denken-zo-kan-het-ook~276477/ https://www.hartvannederland.nl/regio/limburg/publieksvriendelijke-actie-boeren-in-maastricht-trekker-bij-concert-andre
Nog een bijzondere actie: https://denoordoostpolder.nl/noordoostpolder/Boeren-geven-signaal-af-met-bijzondere-graanoogst-27842968.html?fbclid=IwAR0ABqVCXugmAI-hUK1V29WyGTqRgmQuqTfvsnkeb6kNxCO8aeqZKeNQj7Y
Ik vind het heel bijzonder dat je alleen dit uit het programma haalt. Het was in mijn beleving echt een uitzending die de moeite waard is om terug te kijken!! Een terreurdeskundige die hele duidelijk uitleg geeft, daarnaast kenners van de politiek die duiding geven van wat er gaande is en Bart Kemp die heel duidelijk schetst wat er allemaal al gedaan en aangeboden is door de boeren maar hoe ze gewoon genegeerd worden en alle aangeleverde plannen overboord worden gegooid. Zeer de moeite waard: Op 1 vrijdagavond.
Voor degene die nog niet uitgegild is…kijk Op 1 van vrijdagavond even terug. Daar dit een echte deskundige op het gebied van terrorisme, hoogleraar volgens mij, die iets heel anders aangeeft dan wat jij hierboven schetst.
Blijf jij nou maar gewoon proberen die acties goed te praten, misschien ga je er nog in geloven. Of erger, misschien geloof je al wel dat dit acceptabel gedrag is.
Maar hij noemt het wel extremisme, zowel het intimideren van bewindslieden als het dumpen van zooi op de snelweg en daarmee moedwillig mensen in gevaar brengen, en geeft aan dat dit voorbij het gebied is waar het mag "piepen schuren en kraken" met enige wetsovertreding. En als er geweld gericht tegen personen in het spel komt, dan wordt het wel terrorisme. Dreigen met terrorisme gebeurt nu dus al volop, en de ervaring leert dat het dan vaak een kwestie van tijd is tot iemand het niet bij dreigen laat. En Kemp en Van den Oever zijn eerder aan het stoken dan aan het de-escaleren. "Dit is pas het begin". Hij zegt het alsof het een observatie is, maar dat is het natuurlijk niet als het uit zijn mond komt. Dat is net zoiets als Trump die hardop mijmert hoe het zou zijn om het Capitool te bestormen om de benoeming van Biden tegen te gaan.
Sorry? Het ging mij niet om een recensie en totale weergave van het programma hier te geven. Maar omdat hier een thema was wat telkens terug bleef komen of dat het wel of geen boeren waren vond ik dat in elk geval goed om te vermelden. Dat wel een weergave willen geven is aan jou zelf als je dat wil.
Een tiny house is wel hip tegenwoordig. En ik volg een kanaal op YouTube dat heet never too small. Waarin kleine appartementen prachtig en praktisch zijn ingericht. Denk dat het vooral de generatie jongeren is die in een dorp is opgegroeid of een kleine stad die verwachten gelijk een rijtjeshuis te kunnen kopen met alles er op en er aan. De stedeling weet niet beter dan hutjemutje te leven.