Dat is jammer, want juist de rest was ook zeer de moeite waard! Ik denk ook zeker dat het vooral boeren zijn, gesteund door loonwerkers, vrachtwagenchauffeurs en misschien nog wat andere zoals complotdenkers.
Er was vandaag een boerenprotest in Almelo die eerst heel goed ging, er werd volgens mij voedsel uitgedeeld door de boeren. Helaas loopt die nu uit op het onrust en ruzie, zoals ik het begrijp is dit helaas wel een groep niet-boeren geworden en zijn de boeren allang weer naar huis. Slecht voor de beeldvorming dit, als dit echt waar blijkt te zijn.
Ik bedacht ineens dat deze misschien ook wel interessant is voor de discussie: https://www.aanpakstikstof.nl/documenten/rapporten/2020/06/08/niet-alles-kan-overal Het rapport van de Remkes van 2 jaar geleden, waar niet alleen de boeren genoemd worden maar meerdere sectoren (dus Remkes is niet alleen tegen de boeren) en waar zowel de politiek als boeren belangen organisaties het toen mee eens waren. Sterker nog, LTO zat zelfs in de commissie. Beetje raar framing dat ze 2 jaar later Remkes niet meer vertrouwen.
Ik kopieer even de lokale krant waar duidelijk in staat dat 30 boeren met trekkers alsnog naar het stadhuis willen een dat dat niet mocht, en dat er daarna nog oproer was door boeren. Ik lees nergens dat er 'niet-boeren' ruzie aan het zoeken waren, dat waren gewoon boeren.
Dus er was al een (goedgekeurd) protest gaande, en een tweede groep komt daar zijn eigen protest overheen houden. Goeie samenwerking.
Ik was er niet bij, maar uit de beelden en alles wat ik lees is dat er vooral een hele grote groep burgers bij betrokken was. Als ik deze beelden zo zie https://www.destentor.nl/video/productie/boerenprotest-bij-stadhuis-almelo-loopt-uit-de-hand-318855 lijkt dat wel redelijk te kloppen. Zelfs w. Engel was van de partij. Dan van die 30 trekkers was niet handig, maar volgens mij wordt dit redelijk gekaapt door beroeps-demonstranten. Helaas…
Nou, dat protest was niet goedgekeurd maar omdat ze toch begonnen werd het na overleg gedoogd, er mochten maar twee trekkers bij aanwezig zijn en dat vonden ze stom. In een notendop
Ik ben niet bekend met wat je hier schetst, kan er dus niet zeker over oordelen maar volgens mij waren ze toen al niet eens met de inhoud. Daarbij: wat dus nu vooral zo steekt is wat je hier schetst, iedereen moet aan de bak om het op te lossen. En vervolgens worden alleen alle pijlen gericht op de boeren, onder het mom: de rest volgt nog wel hoor…maar ja, dat is dus echt niet handig! Dan hoor ik Jort kelder bij Op 1 zeggen: “maar als ze op de milieuvergunningen zouden gaan handhaven kunnen de boeren opdoeken.” En dat is nou juist niet het geval! De boeren hebben als bijna enige sector de mb-vergunningen op orde, in tegenstelling tot Schiphol, Tata steel, Rockwool, enz. En toch worden de boeren als eerste nu daarop “aangepakt”, juist omdat het in kaart is en bekend. Als niet alles overal kan, zoals het rapport zegt, waarom dan niet nu direct inzetten op het regelen en in kaart brengen van de uitstoot? Dat is nou net wat een stuk van de pijn veroorzaakt.
Toch nog even verder gezocht…https://www.hartvannederland.nl/nieuws/politiek/noodbevel-in-almelo-na-incident-tijdens-publieksvriendelijke-actie-boeren “Dat waren gewoon boeren”? Ik was er niet bij en lees toch echt tegenstrijdige verhalen.
De milieuvergunningen die als PAS melding gedaan zijn zijn niet meer geldig sinds januari 2021. Ik neem aan dat Kelder hier op doelt. Ik weet niet welke vergunningen Schiphol, Rockwool, Tata en zo niet op orde hebben?
Het lullige was: je kon niet eens een vergunning aanvragen en moest het via zo’n PAS melding doen….maar dat is nog steeds een relatief “klein” gedeelte van de boeren, ik had niet het idee dat Jort daarop doelde toen hij zei: dan kunnen de boeren wel opdoeken. Het grootste gedeelte heeft echt een keurige MB vergunning nml.
Zoals dit: https://eenvandaag.avrotros.nl/amp/schiphol-heeft-al-jaren-geen-natuurvergunning-100000-vluchten-illegaal/
Dit is meer een samenvatting: https://eenvandaag.avrotros.nl/amp/omdat-duizenden-bedrijven-geen-natuurvergunning-hebben-weten-we-niet-hoeveel-stikstof-de-industrie/
Blijkbaar zijn er twee groepen geweest die kwamen verstoren. Die anderen kwamen met trekkers. (En nou schijnen er mensen te zijn die zo'n ding voor de lol thuis hebben, maar ik vermoed toch dat dat vooral boeren zijn) En beroepsquerulant Willem Engel heeft zich ook gemeld.
Ik moet een correctie doen trouwens: ik bedoelde een ander isolatiebedrijf, ipv Rockwool. Zie de link: https://twitter.com/h_vreugdenhil/status/1466036356166078471?s=21&t=ZZ5_XpsVe0XqKE1tlBbiCw
Top thx, van Schiphol had ik wel eens gelezen dat ze hun vergunningen ook niet op orde hadden, maar dat bedrijf is ook al jaren lang zo'n idiote knuffelbeer van den haag geweest, die konden zich alles permitteren. Ik ben er een groot voorstander van dat die zich ook moeten gaan houden aan de wet en regelgeving, in plaats van de regelgeving aan zich aan te laten passen onder het motto 'we zijn een banenmotor '
Fijn om te horen, doet me goed…. Verandert niets aan mijn situatie, maar toch is het echt pijnlijk en veroorzaken dit soort dingen bij een groep boeren boosheid en verdriet die nu soms op verkeerde manieren zichtbaar is. Er is echt best veel wat gewoon niet verloopt zoals zou moeten. Maar dan nog, geweld en vernielen is nooit oké.
[QUOTE="jannanas, post: 24276122, member: 13812"]Ik ben niet bekend met wat je hier schetst, kan er dus niet zeker over oordelen maar volgens mij waren ze toen al niet eens met de inhoud. Daarbij: wat dus nu vooral zo steekt is wat je hier schetst, iedereen moet aan de bak om het op te lossen. En vervolgens worden alleen alle pijlen gericht op de boeren, onder het mom: de rest volgt nog wel hoor…maar ja, dat is dus echt niet handig! Dan hoor ik Jort kelder bij Op 1 zeggen: “maar als ze op de milieuvergunningen zouden gaan handhaven kunnen de boeren opdoeken.” En dat is nou juist niet het geval! De boeren hebben als bijna enige sector de mb-vergunningen op orde, in tegenstelling tot Schiphol, Tata steel, Rockwool, enz. En toch worden de boeren als eerste nu daarop “aangepakt”, juist omdat het in kaart is en bekend. Als niet alles overal kan, zoals het rapport zegt, waarom dan niet nu direct inzetten op het regelen en in kaart brengen van de uitstoot? Dat is nou net wat een stuk van de pijn veroorzaakt.[/QUOTE] Ik voel wel de noodzaak om aan te geven dat er dus door niemand van de commissie en door geen van de geconsulteerden en minderheidsstandpunt is ingediend. Ze waren het er toen allemaal mee eens. 2 jaar en een boel framing en druk later is dat misschien anders, maar het is een goed doortimmerd stuk. Ik meen het, lees het eens. Het is jammer dat de regering hier weer een eigen draai aan heeft gegeven en het niet een op een heeft overgenomen.