Boerenprotesten en acties

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door mamameer, 28 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
     
    evaleana, ClaireDeLune en Chayammy vinden dit leuk.
  2. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Wat afschuwelijk voor je schoonouders en helemaal eens met je laatste zin.
     
  3. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    Zoals ik al zei, heb ik te weinig verstand van het stikstofprobleem. Maar wat je hier zegt is toch logisch. Stel je hebt een boerenbedrijf in Brababt of Limburg, misschien al meerdere generaties in het bezit van jouw familie, overgenomen van je ouders. Dan is het toch vreselijk wanneer je deze moet sluiten, of moet voortzetten in Groningen, of zelfs Canada. Dan zit je toch helemaal niet te wachten op een reguliere baan, om ergens voor een baas te gaan werken. Dit is hun leven.
    Als ze tegen mij zouden zeggen dat ik mijn huidige werk niet meer hier kan doen, maar wel honderden kilometers verderop, of in een ander land, zou ik ook gaan steigeren.

    Verder heb ik geen goed woord over de manier waarop FDF te werk gaat. :|
     
    Roanna en Zxcvb vinden dit leuk.
  4. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    6D37BAD9-0E23-4B3A-B77F-4F726AFA9E00.jpeg

    vind dit wel een treffend artikel.
     
  5. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    weet niet of het leesbaar is?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Ik zeg niet dat het niet vreselijk is. Maar ik zeg wel dat het niet iets unieks is. Weer terug naar die column van Schimmelpennink waarin hij zegt dat leerlooiers, smeden en andere beroepsgroepen ook ander werk moeten zoeken, en hun kinderen met hun. Ik heb ook wel eens het hoofdkantoor van een bedrijf verplaatst waardoor mensen ofwel 150 km moeten reizen ofwel een andere baan moesten zoeken. Hoe denk je dat de mensen in Groningen zich voelden toen de KPN toch graag het hoofdkantoor op de zuidas neerzette?

    Er is niets nieuws onder de zon, zulke situaties komen al eeuwen voor. De straatlantaarnaanstekers gingen ook niet uit pure boosheid vernielingen aanrichten toen elektriciteit werd uitgevonden.
     
  7. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.439
    1.611
    113
    Ik vind dat er toch echt wel verschil zit tussen een boerenbedrijf dat al jaren van ouders op kinderen gaat of een baan bij KPN:)
     
  8. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Ik denk alleen dat een andere baan zoeken echt niet hetzelfde is dan een bedrijf, een manier van leven, iets wat vaak al decennia van ouders op kind wordt doorgegeven, moeten stoppen. Waar je helemaal in vergroeid bent. Maar met dat ik dit schrijf realiseer ik me je dat wellicht toch niet zult begrijpen, het voelen.
    Verplaatsen in Nederland is echt geen optie meer, er is geen ruimte en dat zal met deze plannen ook niet beschikbaar komen. Plus: niemand durft nu nog aan om te investeren. Wij blijken ook ineens in 70% reductie gebied te zitten, is nooit sprake van geweest. In de noord oost polder zijn ineens gebieden aangewezen die tot 10 juni niet waren aangewezen. Deze onbetrouwbaarheid zal ervoor zorgen dat boeren niet meer durven te investeren.
     
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.820
    14.154
    113
    @Droompje123 de crue vraag komt in me op of ze door het weidevogelbeheer niet juist zichzelf de das om hebben gedaan dat het daardoor natura2000 is geworden...

    Iemand overigens als eens de kaart bekeken wat allemaal natura2000 is geworden?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
  11. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.684
    9.649
    113
    Adapt or perish, now as ever, is nature's inexorable imperative.
    H.G. Wells
     
    Brunette, Kolibrie2 en Juul75 vinden dit leuk.
  12. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Nou inderdaad. Ik was redelijk neutraal in de discussie, want ik heb weinig verstand van het boerenleven en het stikstofprobleem, maar het lijkt me verschrikkelijk om je ziel en zaligheid te moeten opgeven.
    Maar wat een sukkels, dit doe je toch niet? Demonstreren prima, kom op voor je bedrijf en gezin. Zou ik ook doen. Maar bedreigen en vernielen? Mijn respect (en ik denk dus ook van een aanzienlijk deel van het land) hebben ze in ieder geval verloren.
     
    Lomo vindt dit leuk.
  13. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.684
    9.649
    113
    Kijk, de meeste andere mensen wonen niet op hun werk, maar dat wil niet zeggen dat het voor anderen geen onderdeel van hun identiteit is, ze we niet in vergroeid zijn. En ja, in mijn beroepsgroep leef en adem je ook veelal je werk, maar verplaatsingen over honderden kilometers omwille van de inhoud van je werk komt regelmatig voor, en ook mensen die om wat voor reden dan ook moeten stoppen komen vaak heel ergens anders terecht in hun oude vak of wat anders.
     
  14. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Toch blijft het bijzonder. Volgens mij wonen we in een land waarin we altijd zeggen dat je niet een hele groep verantwoordelijk mag houden en mag veroordelen op het gedrag van een aantal. Ik kan zo een aantal politieke partijen opnoemen die dit altijd heel hard roepen. Maar dat mag nu bij de boeren ineens wel? Meneer Paternotte gisteren bij Humberto leek het eigenlijk ook alleen maar over de rellende boeren te willen hebben. Over het perspectief voor de rest hoor ik bar weinig, alleen holle woorden als: “ja, er moet perspectief zijn, heel belangrijk. Ja, er moet een verdienmodel komen”.
    Hoe dat dan moet in ons vrije import- en exportland weet helemaal niemand. Niemand die daar tot nu toe iets inhoudelijks over zegt. En dat is de enorme zorg van alle boeren. Ook die niet rellen.
     
    Gewooniemand, Roanna, NiVa0230 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Het heeft echt niet alleen met wonen op je werk te maken. Het is een levensstijl die het hele gezin raakt. Zelfs ik, als ingetrouwde boerin, snap de worsteling van mijn man niet. In maart waren we bij de boekhouder om jet jaarrapport door te spreken. Bij doorrekenen komen we nog niet eens aan een minimumloon verdienste. Ik begrijp dan ook echt niet waarom je dat doet? Zo hard werken, zoveel uren, voor zo weinig beloning. Altijd tijdens feestdagen werken, op verjaardagen, s nachts als je net een feestje hebt gehad, voor zo’n loon? Iemand bij een bedrijf zou allang opzeggen, dat doet niemand. Maar dat kan mijn man zelf ook niet uitleggen, het is echt passie wat je als boer hebt.
     
  16. Maan14

    Maan14 Fanatiek lid

    6 feb 2022
    2.385
    2.551
    113
    Ik woon in een omgeving met heel erg veel boeren. ' Brabant' ben ik het eens met de manier van actie voeren... nee niet van allemaal. Maar kan het wel begrijpen. En dan kunnen mensen hier makelijk roepen. ' verplaats je boederij maar' of dan ga je wat anders doen.

    Maar die mensen vergeten dat dit het leven is wat deze mensen leven. Het is niet zomaar een 'baan'

    Hier veel bio boeren die echt nadenken over wat ze doen zonder mega stallen. En juist deze zouden moeten gaan verdwijnen omdat ze te dicht bij natuur gebieden staan.


    Dat ze gewoon goed per bedrijf gaan kijken doe wat aan de mega stallen en aan de export van vlees en anderen dingen.
     
    Gewooniemand en tuc vinden dit leuk.
  17. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Je hebt gelijk, ik heb nog even over mijn reactie nagedacht en hij is tekort door de bocht. Ik heb het respect verloren voor de mensen die daar staan ja. En zeker als ze het in naam van ‘de boeren’ doen.
    Ik snap dat jullie grote zorgen hebben.
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Dat gaat ze idd nooit begrijpen, want joh, dan ga je toch lekker in Canada wonen:rolleyes:
     
  19. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Dank je wel, dit raakt me enorm en doet me even goed zo op deze ochtend!
     
    Roanna, Eppo82 en tuc vinden dit leuk.
  20. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    En ik ben het als boerin ook met jouw standpunt in dit bericht eens.
     

Deel Deze Pagina