Boerenprotesten en acties

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door mamameer, 28 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Dus een wei of akker met bloemenranden is niet meer gevarieerd, zoals de tuin die je noemt?
     
  2. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.358
    5.613
    113
    Nee, omdat de wei / akker het grootste oppervlakte bestrijkt. Dus dat randje is prima, maar daar blijft een groot deel monocultuur tegenover staan.

    Er zijn boeren die voor een meer gevarieerd weiland gaan, met meerdere soorten, oa kruiden.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Ik ben er zelfs mee bezig, ook al heb ik maar 1 hectare wei. Dat engelse raaigras is geweldig productiegras maar meer niet. Ik voeg weer inheemse planten toe die veilig zijn voor de dieren op de wei :) kleine moeite,maar wel de wei vol bijen :D
     
  4. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.358
    5.613
    113
    Ik ben dit voorjaar in Friesland op vakantie geweest, bij een boer. Het was nog maar een hobbyboer, maar hij bezat nog wel de graslanden. Die waren mooi egaal groen. Ernaast lag een perceel dat een pilot was om de weilanden meer gevarieerd te maken, in samenwerking met de natuurorganisaties. Zo'n mooi verschil! Veel bloemen, veel leven naast de grazende koeien.

    Ik hoop dat de kennis gebundeld kan worden, waardoor iedereen toegang krijgt tot die kennis om de bedrijfsvoering zo efficient mogelijk te laten verlopen. Wat minder melkopbrengst zal wel het gevolg zijn, maar misschien zijn er nieuwe inzichten, of komen die eraan? Kan heel de keten tegen het licht worden gehouden? Ik zie echt voordelen in samenwerking, tussen boeren, maar ook met andere partijen.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  5. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.484
    113
    Maar!!:roflmao: Mijn tuin is 6,5x7. Leuk dat je dat hebt, lijkt mij heerlijk! Mijn ouders hadden dat vroeger ook.
     
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Mijn eigen tuin is ook niet royaal hoor :roflmao: wei is niet bij huis helaas, naja helaas... beesten trekken ook hoop vliegen/muggen/prikbeesten aan. Blijf wel een stadsmeisje hoor :D maar t is idd heerlijk. Kinderen laarzen aan, rondrennen, spelen in de modderplas, kikkertjes vangen,bloemen plukken, leren over planten en bloemen ♡♡♡
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  7. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Kijk alsjeblieft allemaal dit filmpje! https://www.rtlnieuws.nl/economie/tv/video/5318356/eerlijke-prijs-voedsel-melk-boeren-landbouw

    In hele duidelijke taal uitgelegd wat alle boeren (ook biologisch enzovoorts) proberen duidelijk te maken!! Dit gaat niet goed komen met de kosten en is niet rond te rekenen. Dit gaan alle consumenten enorm voelen!
    Tenzij…we de melk, brood, vlees uit het buitenland halen. Want daar zijn onze regels niet, kunnen ze lekker goedkoop produceren en kan hier hier goedkoop in de schappen blijven liggen. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn??
     
    Nellie4 en Maan14 vinden dit leuk.
  8. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.715
    1.526
    113
    Vrouw
    Thuis
    Minder stikstof en fosfaat in dierlijke mest (cbs.nl)
    Ik begrijp het geloof ik niet meer....zit de uitstoot onder het plafond is het nog niet goed...Waarom moet het dan nu zo drastisch omlaag gaan als er al een dalende lijn te zien is en de uitstoot onder de (europese) norm zit?Is het dan niet slimmer om innovatiever te werk te gaan ipv met de botte bijl boeren te onteigenen?
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  9. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Tsja als je kijkt naar die laatste grafiek, dan lijken jullie wel gekke gerritje geweest de afgelopen 40 jaar. Alle prijzen zijn tig keer over de kop gegaan, maar die melkprijs per kilo loopt maar een beetje op. Terwijl het pak melk in de supermarkt al een stuk duurder is geworden. Dus tijd voor een flinke prijscorrectie, dit is het moment, en dan mag die meerprijs verdeeld worden over minder winstmarge voor de supermarkt en een wat hogere consumentenprijs.

    Overigens snap ik niet zo goed waarom brood en aardappelen er steeds bij gehaald worden. Het stikstofprobleem ligt bij de grote beesten, niet bij zo'n knalgroen aardappelveld. Of mis ik iets hier?
     
    Juul75 en Saartje33 vinden dit leuk.
  10. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Ook voor de akkerbouwers staan allerlei maatregelen gepland. Dus het gaat niet alleen over veeboeren.
     
  11. jannanas

    jannanas Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.797
    1.653
    113
    Vraag me niet wat precies, ik ben geen akkerbouwer en heb daar geen verstand van. Hier staat het een en ander: https://www.bo-akkerbouw.nl/nieuws/2022/1/akkerbouw-heeft-grote-zorgen-over-aanvullende-nitraatmaatregelen

    Ik hoor over reductie gebruik kunstmest, bufferzones naast sloten ed die niet gebruikt mogen worden, teeltverboden en iets van verplichte rustperiodes. Ook zal dierlijkste mest veel minder beschikbaar komen wat natuurlijk veel gebruikt wordt, minder beschikbaar=duurder. Akkerbouw en veeteelt zijn nauw aan elkaar verbonden. Veel restproducten worden nu bv ook als veevoer gebruikt, kan de akkerbouwer dus nog rendabel maken. Maar veel minder vee betekent hier geen vraag meer naar.
    Is er een akkerbouwer in de zaal wellicht?
     
  12. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Wat zijn die lui compleet random bezig vandaag. Wat willekeurige kruispunten in Hengelo, een afvalbedrijf, het Mediapark... oh ja en de vissers hebben geen piepje met stikstof te maken (tenminste, de boeren zijn nog niet begonnen over de dikke motoren in schepen) maar zijn boos omdat de brandstof duur is. Dus maak je het maar onmogelijk om van een waddeneiland af te komen.

    Ik snap die supermarkteigenaar wel die op zijn beurt de tractors vastgezet heeft.
     
    Juul75, Syane en mamameer vinden dit leuk.
  13. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Saartje33 vindt dit leuk.
  14. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.284
    2.893
    113
    Het is om te laten zien hoe belangrijk boerenwerk is, het wordt tijd dat dat eens wordt ingezien. Dat proberen ze te doen door de bevoorrading van supermarkten te beperken/stop te zetten. Dat geldt ook voor de visserijsector.
     
    Edr89, Dubbelgeluk en Nikki23 vinden dit leuk.
  15. Nikki23

    Nikki23 Fanatiek lid

    26 mei 2007
    1.907
    1.878
    113
    Juist! Ik sta 100% achter de boeren. Demonstreren op een veldje haalt niets meer uit. Ze hebben niets te verliezen. Ik hoop en bid dat ze hier wat mee bereiken.
     
    Tulala, Edr89, Clairemin en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.284
    2.893
    113
    [​IMG]
     
    Tulala, Edr89, Felice en 3 anderen vinden dit leuk.
  17. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Sure. Vertel me eens. Wat is de bijdrage in de stikstofuitstoot van de bouwsector? Van de zware industrie? En van de veehouderij?
     
    Mamafiets en Saartje33 vinden dit leuk.
  18. Kukido

    Kukido Fanatiek lid

    16 jun 2016
    2.284
    2.893
    113
    Geen idee, maar ik vind wel wel dat het heel eenzijdig vooral op de agrarische sector is gericht
     
  19. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    En het blokkeren van een afvalcentrale en havens en veerdiensten?
     

Deel Deze Pagina