Persoonlijk CO2 budget

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Liliane92, 3 aug 2022.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liliane92

    Liliane92 Fanatiek lid

    7 sep 2020
    1.638
    2.613
    113
    Vrouw
  2. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Leuk idee voor de elite die de meeste vervuiling creëert en daar mee wil doorgaan over de rug van mensen die die vervuilende luxe toch al niet kan betalen.
     
  3. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    Emissiehandel ken ik alleen maar uit een model van uitstootreductie op globale schaal, waarbij landen een CO2budget krijgen. Overheden zijn dan verantwoordelijk voor het monitoren en limiteren van uitstoot van bedrijven: (bio-)industrie, luchtverkeer etc. Dit moet eerst gebeuren voordat men de individuele burger verantwoordelijk houdt.

    Dat gezegd hebbende, als het tzt zo ver is dat men de grootvervuilers aanpakt, ben ik meer dan bereid om zoiets ook voor mezelf bij te houden.
     
    Zuul, ClaireDeLune en HappyRabbits vinden dit leuk.
  4. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Huh mag ik zeggen dat ik dit niet kan volgen? Het plan dwingt mensen die relatief veel energie gebruiken (dat dat de "elite" is dat is jouw framing en woordkeus) om hier bewust mee om te gaan, en voorziet voor wie er overheen dreigt te gaan de mogelijkheid hier in feite een soort extra belasting over te betalen die direct ten goede komt aan mensen met een krappe beurs. Als jij een beter voorstel hebt met als einddoel dat we met zn allen minder energie gebruiken, ben ik erg geinteresseerd.
     
    Juul75, ClaireDeLune en HappyRabbits vinden dit leuk.
  5. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Je verbruikt uiteindelijk niets minder, je koopt alleen je co2 verbruik af door corona tegoed te kopen bij de armere die sowieso een vliegvakantie niet kan betalen en dat co2 tegoed dus niet gebruikt. Onder aan de streep veranderd er helemaal niks. De elite denkt goed te doen en gaat alsnog door met grootverbruik van vliegen, reizen, eten ect en diegene met een kleine beurs kunnen alsnog niks. Onder aan de streep heb je alleen mensen die hun schuldgevoel afkopen door co2 tegoed te kopen bij anderen.
     
  6. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    De vraag is of die elite er zoveel bewuster van wordt. En dan is vliegen en vlees eten straks voor behouden aan de rijken? Ik krijg daar wel een beetje nare bijsmaak van. En wie zegt dat het zo uitpakt, want misschien kan die bijstandsmoeder wel alleen een heel oud autootje betalen die heel veel uitstoot en woont ze in een heel oude slecht geïsoleerde woning waarvoor ze veel gas nodig heeft… of ze moet noodgedwongen een houtkachel stoken… en wie gaat het allemaal controleren? Of je wel of niet stiekum je openhaard aan doet?
    En wat nou als je al rijk bent maar je bent vegetarier en je houdt niet van vliegreizen? (Zoals ik:roflmao:) Of je bent heel arm maar je wilt je lieve oude moeder bezoeken in een ander werelddeel?

    Als we zoiets gaan doen, dan liever allemaal gelijke monikken gelijke kappen, vind ik dan. Allemaal op vlieg- en vlees rantsoen.
     
  7. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    #7 HappyRabbits, 3 aug 2022
    Laatst bewerkt: 3 aug 2022
    Ik word een beetje moe van dat ‘elite’ gedoe. We vergeten dat Henk en Ingrid met gemiddeld 1,4 kind, die 4x per week vlees eten en 1x per jaar goedkoop naar Marbella vliegen en 2 auto’s voor de deur heeft in dít voorbeeld/verhaal óók elite is (want enorme voetafdruk).
    We zijn echt bereid nul in te leveren als een ander dat niet ook doet.
    Ik vind ons verwende Hollanders. En ik hoor er zelf denk ik ook bij.

    Btw: het ‘rekeningrijden’ (betalen naar gebruik/verbruik). Wordt al decennia over gesteggeld, is er nog steeds niet. Nu heel misschien pas in 2030. Eerlijk? Dit co2 plan gaat er never nooit niet komen.
     
    Nellie4, Zuul, Sopje1234 en 8 anderen vinden dit leuk.
  8. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    #8 MadeInUSA, 3 aug 2022
    Laatst bewerkt: 3 aug 2022
    Ik denk dat ik met mijn beroep en inkomen zou vallen onder de "elite", wat dat dan ook mag betekenen of impliceren. Maar laat het mijn GroenLinksige bubbel zijn, maar wordt er bewust geleefd en verduurzaamd? Absoluut. Iedereen is wel bezig met dit thema, én handelt daarnaar door huisverduurzaming, elektrisch rijden, bewuste voedselkeuzes. Als ik naar mezelf kijk, ben ik al 33 jaar vegetarier, deels bio etend, en kook ik graag met B-keus groenten. (De moestuin moet nog geactiveerd worden maar die plannen zijn er ook, en we hebben nu een aantal fruitbomen). Man en kinderen zijn parttime vegetarier. Ons vorige rijtjeshuis was energieneutraal, deze villa wordt dat ook als de extra zonnepanelen en warmtepomp geleverd worden. Dan wekken we als het goed is ook genoeg op om uitstootneutraal elektrisch te rijden. Man is een soort politieagent met betrekking tot licht uit doen waar je niet bent, en we stoken al jaren niet boven de 18-19 graden omdat we dat niet nodig vinden. We vliegen deze zomer voor het eerst in 3,5 jaar weer, de afgelopen jaren hadden we 1 lange autovakantie met de Polo per jaar, de andere auto is een Aygo. Binnen het stadje gaat veruit het meeste op de fiets. We kopen voor onszelf goede kleren en doen daar jaren mee. De kinderen groeien in gemiddeld 2 jaar uit een item (prijsklasse h&m/mango/zara), dan geven we het door, het is maar af en toe dat er iets onbruikbaar wordt.

    Zeg me, waar stoot deze elite zo bovenmatig veel uit?
     
  9. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    #9 MadeInUSA, 3 aug 2022
    Laatst bewerkt: 3 aug 2022
    Er ligt natuurlijk een enorme taak bij de woningcooperaties om hun bestand te verduurzamen. Anders schiet het allemaal nog niet op. En als je alles al doet, dan houd je dus ook CO2ruimte over die je kan doneren, bijvoorbeeld aan iemand die een verre vliegreis wil maken maar geen CO2 ruimte kan bijkopen, of doorverkopen aan anderen die niet willen of kunnen besparen. Overigens kost een retourtje Bali ongeveer eenzesde van de gemiddelde uitstoot van een huishouden. Dus voor 1 of 2 personen kom je dan ook nog wel een eind met thuis bezuinigen.

    De handhaving... tsja dat is natuurlijk een ander verhaal, en zal met name gaan om parameters als autokilometers, gas en elektra, en vliegreizen, en een toeslag op georganiseerde reizen.
     
  10. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Maar Henk en Ingrid kunnen nu nog 1x p jaar naar Marbella, maar met de nieuwe energieprijzen doorberekend in vliegtickets straks dan niet meer. Straks kunnen ze misschien ook geen vlees meer eten.
    maar waarom zou jij dan bevoorrecht moeten zijn om andermans co2 emissie te kunnen overkopen? Waarom niet allemaal dezelfde uitstoot? Zeker als jij het toch niet nodig hebt?

    Daarnaast als we het vooral over vliegen hebben… ik ken best wel wat jongelui die vegan zijn en geen auto hebben, maar die toch echt wel hun reizen naar Azie en Zuid-Amerika als een soort gegeven zien waar ze echt niet zonder kunnen. Het lijkt me en vreselijk complex worden als je dat allemaal in het sommetje wil betrekken…
     
    tuc, Neuzeke, SAARC en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.863
    7.627
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #11 Devilschase, 3 aug 2022
    Laatst bewerkt: 3 aug 2022
    Dit werd een jaar geleden al voorspeld door de "wappies" , toen werd er gezegd dat dat achterlijk was en dat dat nooit ingevoerd zou worden of geopperd zou worden. Toen ging de Rabobank "testen" maar dat was gewoon "om mensen bewust te maken van de co2 uitstoot"

    Voor de coronapandemie hebben we met al deze dingen nog nooit te maken gehad. Sinds de corona app kwam, met qr codes, zie je ineens overal qr codes, worden er allerlei dingen gekoppeld etc etc. Dat hele qr corona gedoe is gewoon een opstart geweest van veel meer. Dat kan je gewoon niet meer ontkennen.

    En zie nu hier.. Ik ga maar alvast sparen :roflmao:
     
    mutskuh, Cin85, Spoetnik en 10 anderen vinden dit leuk.
  12. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    Op zich ben ik het ermee eens dat we allemaal wat bewuster met ons verbruik om zouden moeten gaan, mijn gezin en ik zelf ook. Maar van dit soort plannen krijg ik echt de kriebels, vooral voor wat betreft de controlezucht die daarachter zit. Want om dit te kunnen doen, moet wel gecontroleerd worden hoeveel je daadwerkelijk verbruikt van je CO2 budget. Dus dan komt ergens vast te liggen wat je eet, waar je naar toe gaat en op welke manier, en wat je koopt. En dat moet worden gecontroleerd, bijgehouden en er moet op gehandhaafd worden, want anders heeft het nog geen zin. En dat gaat mij allemaal echt veel en veel te ver.
    En het lijkt me ook totaal ondoenlijk. Wij vliegen bijv. haast nooit, maar gaan wel op vakantie met een 22 jaar oude dieselcamper. Die zal ook wel niet zo schoon zijn in het gebruik, maar is dat dan erger of minder erg dan vliegen? En we hebben pas een heel oud huis gekocht en flink opgeknapt en geïsoleerd. Ik denk dat ons gasverbruik gehalveerd wordt vergeleken met de vorige bewoner, maar alsnog zal het waarschijnlijk best veel zijn, gewoon omdat het een groot en vrijstaand oud huis is.

    Ergens denk ik dat het efficiënter is om door middel van hogere prijzen het verbruik aan te pakken. Dus met rekeningrijden, duurder vlees en juist goedkopere groente en eventueel van die vieze vleesvervangers, om dat aantrekkelijker te maken etc. Maar nadeel daarvan is dat je daar dan weer vooral de mensen mee treft die het financieel toch al zo zwaar hebben en ook gewoon die auto nodig hebben om te kunnen werken.
     
    Nellie4 en cowgirl80 vinden dit leuk.
  13. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Maar wat lijkt jou dan een goede manier om de co2 uitstoot te verminderen?
     
  14. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.494
    5.160
    113
    Vrouw
    #14 Saartje33, 3 aug 2022
    Laatst bewerkt: 3 aug 2022
    Bijhouden van wat jij koopt en dergelijk wordt allang gedaan. Alles wat jij pint in winkels (ze kunnen dan niet direct zien wat je koopt maar wel ongeveer; kleding, supermarkt, electra ed) alles wat je online koopt wordt opgeslagen, alles wat via je smartphone. Enige verschil is dat er nu nog nog niks met die info wordt gedaan behalve misschien voor reclame doeleindes. Dus wat dat betreft denk ik dat mensen zich niet realiseren wat ze eigenlijk allemaal al “achterlaten” aan info.

    verder vind ik dit, als “klimaatgekkie”, totaal geen goed plan. Net als bedrijven nu co2 rechten kunnen opkopen en verkopen ed. Het levert geen klap op.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Helemaal mee eens, de elite koopt het weer af. Zoals met alles.
     
    SAARC, Edr89, citroenrasp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    Toch vind ik dat er een verschil is in wat er nu wordt bijgehouden of wat de overheid zou bijhouden. Als ik geen klantenkaart gebruik en cash betaal wordt er niks geregistreerd en dat is prima. Als de overheid zo’n co2 budget oplegt, moet er gecontroleerd kunnen worden. Dan wordt dus verplicht vastgelegd wat je koopt en als je teveel van iets wilt kopen, dan mag het niet. En dat is heel anders dan dat ik nu een bonuskaart pak om aanbiedingen te kunnen gebruiken.
     
  17. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.494
    5.160
    113
    Vrouw
    Ja dat is nu nog anders ja. Ik bedoel maar te zeggen hoe makkelijk het is om (een groot deel) al allemaal te registreren. Omdat veel mensen zeggen dat ze dat toch niet kunnen controleren.
     
  18. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Ik denk dat dit ook prima op een andere manier gedaan kan worden zonder zo’n inbreuk op de privacy. Maak vliegen duurder en treinreizen goedkoper.
    Maak vlees duurder en alternatieven goedkoper.
    Etc, etc.
    Het is wel noodzakelijk om duurzame alternatieven goedkoper te maken. Een groot probleem is ook dat veel mensen niet voor een duurzaam alternatief kunnen kiezen nu, omdat ze dat niet kunnen betalen.

    Persoonlijk vind ik het belachelijk dat het vele malen goedkoper is om te vliegen dan hetzelfde traject per trein af te leggen. Hier is echt zo gigantisch veel milieuwinst te behalen en zo ontzettend makkelijk ook nog eens. Nu lijkt me een prima moment om daar wat aan te doen gezien de problemen op Schiphol….
     
    Vero0504, cowgirl80, Neuzeke en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.494
    5.160
    113
    Vrouw
    Inderdaad, investeer in een goedlopend Europees trein netwerk
     
    Vero0504, Zuul, Mississippi en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Het treinnetwerk is Europees gezien best heel goed. Alleen bereikbaarheid vanuit Nederland gewoon zielig. Alsof de wereld stopt bij de landsgrenzen. Vooral DL slecht bereikbaar vanuit het Westen.
    https://chronotrains-eu.vercel.app/

    Eens dat alternatieven goedkoper en beter moeten. Maar mensen willen over het algemeen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Zo goedkoop mogelijk vliegen, zo goedkoop mogelijk consumeren en autorijden én een beter klimaat. Dat houdt op een gegeven moment (hoop ik) op, want we teren in op de wereld.

    Geen idee of vliegen dan straks alleen nog voor de ‘rijken’ is. Zoals hierboven iemand al aangaf: als je vegetariër bent, zonnepanelen hebt, elektrisch rijdt, dan lever je al een bijdrage. En nee, dat is niet voor iedereen weggelegd dus daar zal de overheid (zoals subsidies op zonnepanelen) een bijdrage moeten leveren. Maar ook jan modaal kan zijn levenswijze aanpassen, wat ik zei: waarom wijzen naar de ander om jezelf zo vrij te pleiten?

    Ik hoor ook wel eens het argument van China, hoe vervuilend ze daar bezig zijn. Dat klopt, maar zij lopen economisch gezien tientallen jaren op ons achter. Onze massaconsumptie is vijtig jaar geleden al begonnen, zij beginnen nu pas te profiteren van economische groei en alle privileges voor de consument die daarbij horen. Dat afremmen zal tijd kosten. Als je al ziet hoeveel moeite wij hebben met inleveren terwijl we zo verwend zijn al die decennia in ons consumptiegedrag! Het mag en kan best wat minder. En ja, dan ga ik maar niet elk jaar op vliegvakantie. Het gaat toch ook om de wereld die onze kinderen erven? Als ik de rijen zie op schiphol en de files op de wegen (met zulke hoge energieprijzen!) dan valt er nog een hoop winst te behalen.
     
    MadeInUSA vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina