nieuw contract door ouderschapsverlof?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door testje, 5 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. testje

testje Actief lid

6 okt 2009
    192
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo iedereen,

Een vraagje aan de mensen die ook ouderschapsverlof nemen.
    Ik ben al een volle maand thuis geweest van half januari tot half februari. Nu ben ik een week of 3 halftijds bezig, ook nog met ouderschapsverlof. Dit neem ik 2maanden en dan nog eens 5maanden 4/5de. Zo kom ik ook aan 3maanden. Alles is goedgekeurd door de rva enzo.

Nu vertelde mijn baas me dat ik morgen een nieuw contract moet tekenen omdat ik nu halftijds werk? Maar dit is door ouderschapsverlof dat ik halftijds nu werk?? Moet ik dan ook een nieuw contract tekenen?

Volgens mij klopt hier iets niet. Iemand ervaring?

Groetjes

(Ben wel van België)

2. ylvi

ylvi Actief lid

9 dec 2011
    298
    0
    16
    Nee, klopt volgens mij ook echt niet!
    Wanneer je ouderschapsverlof opneemt dan behoud je je contract.
    Je hoeft dus geen nieuw contract te ondertekenen!

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee je krijgt geen nieuw contract hoor. Een van de voordelen van OV is nl dat je recht houdt op je oorspronkelijke contracturen en dat je in principe na afloop van je OV, je gewoon weer je normale uren zou kunnen werken (mits je dat wilt uiteraard)

Dus je werkgever zit in mijn ogen verkeerd met een aangepast contract.

Ik kreeg gewoon een brief van PZ dat ik vanaf datum X voor zoveel uren OV opnam en dat bij ongewijzigde situatie mijn OV eindigde op datum Y.

EDIT: mogelijk dat inderdaad de regels in België anders zijn. Misschien eens contact zoeken met een Belgische vakbond. Mijn antwoord was nl gericht op de NLe situatie!

4. testje

testje Actief lid

6 okt 2009
    192
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb dat contract nu natuurlijk nog niet gezien he, maar volgens mij klopt da ook niet ze. Ze kunnen er dan weer een proefperiode enzo opzetten, en als ze willen kunnen ze dan snel je buiten smijten!

Het zijn zo'n smerige bazen he!

5. bereke

bereke Niet meer actief

Jawel dit klopt wel. Verschil B en NL... . Ik woon ook in België en bij mezelf, mijn man en collega's was dit ook zo.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Duitsland
    In NL zou een proefperiode bij contractswijziging dus ook absoluut niet mogen hè. Je kunt het eerst eens doorlezen en desnoods aangeven dat je eerst navraag wilt doen bij juridisch loket of vakbond om te zien of het contract verder klopt? Niet direct ondertekenen wanneer je twijfelt!!!!

7. ylvi

ylvi Actief lid

9 dec 2011
    298
    0
    16
    Ja, en als voordeel mag je je opgenomen uren ouderschapsverlof doorgeven aan de balastingdienst. Je krijgt hiervoor nog een x bedrag terug aan het einde van het jaar. Wanneer je contract wordt aangepast krijg je dit dus niet en neem je dus in mijn beleving ook geen ouderschapsverlof op.

8. bereke

bereke Niet meer actief

En daar gaat zeker geen nieuwe proeftijd enzovoorts instaan.

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Deze dame is van België dus ook de OV-korting geldt niet voor haar.

10. ylvi

ylvi Actief lid

9 dec 2011
    298
    0
    16
    Oo, ha ha, zie nu pas dat je uit Belgie komt...
    Sorry, maar daar ken ik de regeltjes niet.
    Hoop dat anderen je wel kunnen helpen!
    Succes!

11. testje

testje Actief lid

6 okt 2009
    192
    0
    0
    NULL
    NULL
    Toch bedankt! Ik denk dat ik straks eens naar mijn vakbond bel om al eens te vragen of dit kan kloppen.

12. testje

testje Actief lid

6 okt 2009
    192
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dus jij hebt ook een nieuw contract moeten tekenen?

13. bereke

bereke Niet meer actief

Testje, het klopt echt! Ik heb dit zelf meegemaakt, net als mijn man en een aantal collega's. Ze gaan niets wijzigen aan uw oorspronkelijk contract hoor. Geen zorgen maken. Informeren bij vakbond kan je altijd wel maar je kan echt gerust zijn hoor en vooral niet té aanvallend naar je wg onmiddellijk ;).

14. bereke

bereke Niet meer actief

Ja! Ze noemen het een nieuw contract maar eigenlijk kan je het meer bezien als een tijdelijke wijziging van je aantal uren/werkdagen via een addendum. Het was één blz. met begin- en einddatum van je ouderschapsverlof. Verder mogen ze helemaal niet zomaar je contract gaan wijzigen.

15. testje

testje Actief lid

6 okt 2009
    192
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ok bedankt alvast! een hele geruststelling. Het zijn bazen die graag mensen buiten wippen en ik voelde mij al een beetje bang. 2 Kindjes kort na elkaar (11maand verschil).
    Dacht al dat ze me wou buiten zwieren :)

16. bereke

bereke Niet meer actief

Ah vandaar je reactie.

17. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Ik vind dit niet zo heel raar. Ik heb het ook gehad toen ik ouderschapsverlof opnam. Ik kreeg gewoon een nieuw contract met het aantal uren dat ik wilde werken. Toen mijn ouderschaps verlof afgelopen was kreeg ik een nieuw contract opgestuurd met mijn oude uren. Volgens mij is het maar net hoe je werkgever het regelt.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.188
    113
    @vash: dat is dus niet zo in Nederland. Jij hebt dus gewoon geluk gehad dat je daarna je oude uren weer terug kreeg, maar dat was je werkgever dus niet verplicht geweest, gezien jij dus een contract met minder uren hebt getekend.

19. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Sowieso altijd handig om een expert te laten kijken naar een eventueel nieuw contract, voor je het tekent.

Deel Deze Pagina