Wel of geen dubbele nationaliteit?? Dienstplicht Turkije

Discussie in 'De lounge' gestart door lovewinnie, 13 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Hoi. Ik had een vraagje voor de moeders vaders hier met Turkse en Nederlandse ouder geboren in Nederland. Hoe zit dat met jullie nationaliteit?

Het zit zo. Mijn partner is half Turks. Turkse vader en Nederlandse moeder en geboren in 1981 ( erkent en naam van zijn vader). Toen de tijd heb ik begrepen kreeg je automatisch de nationaliteit van zowel vader als moeder. Dus zou mijn partner Turks en Nederlands hebben.

Bij het erkenning van onze oudste vroegen ze of we ook de Turkse nationaliteit aan haar wilde geven ( en volgende kinderen) en hebben voor nee gekozen. We gingen er dus vanuit uit oké hij heeft ze echt bijde anders vragen ze dat niet.

Dan staat er op zijn id alleen Nederlandse bij nationaliteit. Ook inloggen bij de gemeente met digid staat bij nationaliteiten alleen Nederlands. Is hij nu dus alleen Nederlands omdat er geen Turks bij staat??? Of is dit bij iedereen zo.

Ik vraag dit omdat hij dolgraag een keer naar Turkije wil naar zijn familie en voor vakantie uiteraard echter is hij turks op papier moet hij dienstplicht uitvoeren, is hij dat niet dan niet uiteraard. Dit is af te kopen hebben we begrepen maar hoe werkt dit? Heb je dan nog een plicht van 3 maanden en voor welke leeftijd moet dit.

Je hoort van elke Turks weer andere verhalen maar wie weet er meer over uit ervaring. Kun je bijvoorbeeld ook je nationaliteit afgeven en ben je dan klaar? Of moet je dan nog betalen?

Zijn vader woonde toen mijn man geboren werd in Nederland wel in Turkije en zegt hem aan te hebben gegeven bij de Turkse ambassade. Zijn moeder zegt dat dit klopt maar dat ze dit heeft aangevochten in Nederland waarna dit ongedaan is gemaakt. Maar zijn moeder zegt meer wat niet klopt en heeft meerdere kinderen van buitenlandse mannen waardoor het ook best van zijn broertjes of zusjes kan zijn geweest. De rechtzaak dan.

Zijn vader zegt dus je hebt ze bijde, zijn moeder zegt nee je hebt er maar 1. De gemeente vraagt bij erkenning wil je hem doorgeven en op zijn id en inloggen gemeente staat dus enkel Nederlandse nationaliteit.

Waar kunnen we meer info krijgen? Turkse ambassade in Nederland? gemeentehuis?

Alvast erg bedankt voor de info. Hopen zo volgend jaar veilig naar Turkije te kunnen zonder dat mijn man wordt opgepakt om zijn dienstplicht te vervullen of gestraft wordt voor ontlopen ervan. Is niet bepaalt een weekje maar gewoon 1,5 jaar.

Zouden jullie kunnen controleren wat er als nationaliteit staat als je echt dubbele nationaliteit hebt?

2. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik weet niet precies hoe het zit maar ik zou beginnen met het opvragen van de geboorteakte van je man,daar staat als het goed is op welke nationaliteit je hebt.
    Het lijkt mij dat ze bij de ambassade meer uitleg kunnen geven vooral over de dienstplicht.
    Als je eenmaal een antwoord hebt is het misschien handig om dit zwart op wit te hebben en het laten vertalen in het turks,vooral omdat je zoveel verschillende antwoorden hoort.

3. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Een collega van mij is 35 jaar en hij heeft naast de nederlandse ook de Turkse nationaliteit. Hij heeft ongeveer 5000 euro betaalt en moest daarna nog 2 weken dienstplicht vervullen, omdat je het kennelijk niet helemaal kan afkopen.

Volgens mijn collega deden ze die twee weken wel een beetje lullig tegen hem, omdat de 'gewone' turken neerkijken op de 'buitenlanders' die de dienstplicht grotendeels afkopen.

4. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik heb geen antwoord op al je vragen. Maar wat betreft de nationaliteit die op zijn ID kaart staat en bij inloggen op sites van de overheid kan ik je vertellen dat bij mijn vriend ook overal alleen Nederlands staat. Terwijl hij de Nederlandse en de Iraanse nationaliteit heeft. Dus dat zegt volgens mij niks.

5. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Met betrekking tot de dienstplicht kan ik je niet helpen,
    Voor wat betreft de dubbele nationaliteit is het zodat sinds 2014 de 2e of volgende nationaliteit niet meer in de bevolkingsregistratie wordt opgenomen (bron: Rijksoverheid).

Ik heb ook een dubbele nationaliteit en zie dit nergens terug.

6. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ben al een beetje wijzer nu. Dus mensen met dubbele nationaliteit hebben ook in hun gemeente register en id er maar een opstaan.
    Stel het klopt wat zijn vader zegt en na de geboorte is hij aangegeven bij de Turkse ambassade. Dan moeten we dit dus terug kunnen vinden op zijn geboorte acte?
    Met ons trouwen hebben we deze kort ingezien maar niet echt opgelet omdat we het toen niet van belang vonden. We gaan deze denk ik dan maar zowiezo aanvragen.

7. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    ik denk dat jullie dit het beste bij de turkse ambassade in Nederland kunnen navragen.

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Tegenwoordig is het 1000€ en niet meer in dienst (helemaal niet dus). Verder zou ik het consulaat vragen.

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Bedankt. Ga hem ff opzoeken en is informeren

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Dat hebben we er wel voor over. Bedankt voor de info. Is toch minder dan de bedragen die ik eerder las

11. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik weet niet hoe het zit met Turkije maar mijn kinderen hebben beide nationaliteiten (hebben 2 identiteitskaarten) en als ik zijn papieren opvraag bij de spaanse overheid wordt daar ook enkel vermeld dat hij de spaanse nationaliteit heeft. Nergens wordt de belgische vermeld. Het zou dus best kunnen dat hij beide heeft. Even navragen bij de Turkse ambassade in Nederland. Daar zou dat moeten bekend zijn.

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Inderdaad informeren bij de Turkse ambassade. Het is soms niet helemaal duidelijk. Ik ken ook kinderen die in het GBA wel als Turks vermeld staan omdat de vader Turks is, maar niet de Turkse nationaliteit hebben omdat ze nooit zijn aangegeven bij het consulaat. Het GBA geeft deze informatie niet door aan het consulaat. Onze kinderen hebben allebei wel de dubbele nationaliteit maar die hebben we daarvoor ook aan moeten geven bij het consulaat.

13. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    We hebben gebeld en moeten langs komen. Uiteraard geven ze geen informatie via de telefoon. Plannen we maar meteen een dagje uit die kant op. Hier bij de gemeente kunnen ze ons niet helpen. Zijn vader zegt hem te hebben aangemeld en moeder zegt dit te hebben aangevochten. Erg onduidelijk dus

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Heeft hij nog met zn vader? Heeft zn vader nooit een kimlik kaart gehad van zijn zoon?

Deel Deze Pagina