Boete

Discussie in 'De lounge' gestart door Achterkantvandemaan, 4 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Daar ben ik het niet mee eens. Even gekeken maar als ik naar keulen moet, afgerond 200km, scheelt het toch echt al zo een halfuur of ik dat met 100 of met 130 doe. 2u of 1,5u vind ik best een verschil.
    Naar Mainz, zo'n 380km, scheelt 100 of 130 zo'n 55 minuten

    *daadwerkelijke tijden liggen iets anders want het is uiteraard niet hier gelijk de snelweg op en pas bij bestemming er af.
     
    Ysabella en Huismuisie vinden dit leuk.
  2. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Maar juist omdat je ook altijd zit met het stuk naar de snelweg en er weer af is het verschil veel kleiner. En op langere afstanden moet je dan ook weer rekening houden met meer tanken omdat je meer verbruikt.
     
  3. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    Die maximum snelheid van 100 km per uur heeft namelijk niks te maken met de veiligheid. Die regel is ingesteld om de stikstof uitstoot te verlagen. En daar is best wel wat controverse over dus ik vind het best begrijpelijk dat er mensen zijn die harder dan honderd rijden
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik heb ook nergens gezegd dat de 100 om veiligheid gaat. Ik vind er ook wat van, maar het blijft wel de maximum snelheid nu. En je mag er dus vanuit gaan dat mensen max 100 rijden. Ingehaald worden met 100 of 120 (wat er dus door veel nog gereden wordt blijkbaar) is nogal een verschil. Als er iemand langzamer dan 100 rijdt wil ik graag inhalen. Ik schat dan in hoelang de auto achter mij erover doet om vlakbij mij te komen. Met 100 heb ik meer tijd om zelf in te halen dan wanneer iemand met 120 op mij afkomt.
    Dit kan dus echt wel voor gevaarlijke situaties zorgen.
     
    suus1983 en femkes vinden dit leuk.
  5. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.621
    11.169
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Maar als je tijdswinst belangrijker vind dan een keer extra tanken. En als je 300 km rijdt kan dat best op 1 tank.


    Ik moet zeggen dat ik inmiddels behoorlijk gewend ben aan 100. Dus als ik 130 mag doe ik dat eigenlijk niet meer. Vind het niet eens zo fijn om zo hard te rijden.
    Mn vriend heeft dat ook. Toen je overdag nog overal 130 mocht reed hij in de avond gerust 200 op een lege snelweg. Doet hij nu ook niet meer. Ook gewoon rustig aan.

    Ik heb 3x een boete gehad. Allemaal binnen de bebouwde kom. En op van die rotstukken waar je van 70 naar 50 gaat op een onbekende locatie en dan net te laat afremmen. Dus 5/10 km te hard.
    Die zijn gewoon zuur maar niet onbetaalbaar.
     
  6. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.621
    11.169
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    maar je ziet toch of een auto snel of minder snel nadert?
    En verder zit er op elke auto iets handigs. Dat heet een richtingaanwijzer. Als je die gebruikt weet de auto die aan komt zijlen dat ie even vaart moet minderen.
    Dat werkt over het algemeen best goed.
    Iemand die besluit zich niet aan de regels te houden zal toch extra rekening moeten houden met de rest van het verkeer dat zich wel langzamer voortbeweegt.
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Rij jij überhaupt wel eens op de snelweg? Ik kan grote knipperborden aan mn auto monteren, maar de snelheidsduivels die ik tegenkom trekken zich daar niks van aan. Komen alsnog met hoge snelheid op je af en dan toeteren of flitsen enz.
    Ik snap wel hoe het moet hoor, maar dat betekend niet dat het in de praktijk ook zo werkt.
    Echt niet fijn als je iets harder dan 100 gaat met inhalen en dan iets met 130 op je af ziet komen vliegen.
     
  8. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.621
    11.169
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    #68 Huismuisie, 6 dec 2022
    Laatst bewerkt: 6 dec 2022
    Nou juist. En ik vind het om die reden ook best een goede regel eigenlijk. Want minder uitlaatgassen zorgt wel weer voor een veiligere/ schonere leefomgeving.
     
    femkes vindt dit leuk.
  9. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.621
    11.169
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik denk zelfs dat wij dezelfde stukken snelweg rijden aangezien we redelijk bij elkaar in de buurt wonen.
    En ongeveer 20.000 km per jaar, voornamelijk snelweg.

    Auto’s die dit gedrag vertonen zijn heel vervelend. Maar ik heb er zelden last van om eerlijk te zijn. wat ik wel bloed irritant vind is het rijgedrag van die snelle audi’s van de politie. Die komen met een noodgang aanzetten om vervolgens heel dicht op auto’s te gaan hangen om ze te scannen. Heb er nu al een paar keer een achter me gehad en daar schrik ik wel echt van, omdat je niet verwacht dat ze ineens achter ja gaan rijden als je op de rechter baan zit. Normaal rijdt een auto gewoon door. En als het donker is zie je ook niet direct dat het om politie gaat.
     
  10. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Maar heel veel mensen gebruiken hun knipperlicht helemaal niet of weten niet wat ze ermee moeten doen of zo.
    In een ideale wereld is iedereen altijd alert en actief (als in echt bezig met) aan het autorijden. De realiteit is echter dat dat niet zo is en als jouw snelheid dan significant afwijkt van die van anderen op de weg, dan is dat gewoon gevaarlijker dan wanneer je meer met elkaar in lijn bent. Als iemand namelijk minder goed oplet of minder goed is in inschatten, dan gaat het sneller mis als iemand met 130 aan komt rijden dan wanneer iemand met 110 komt aanrijden. Als je dan zelf heel bewust te hard rijdt en je nergens door laat afleiden dan valt het nog wel mee, maar ook daarin is de realiteit dat de meeste mensen uit gewoonte te hard rijden en ook gewoon eens afgeleid raken door een jengelend kind achterin. En een grotere afwijking in snelheid tot de rest is dan gevaarlijker dan een kleinere afwijking tot de rest.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  11. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.621
    11.169
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ja dat valt me ook op. Niet normaal hoeveel mensen gewoon zomaar van baan wisselen. Ook op rotondes geen richting aangeven is zo asociaal!

    en verder zal dat allemaal wel. En ik snap heus dat het irritant is. Vandaar lijkt het me ook logisch dat iemand die bewust te hard gaat rijden zich wel realiseert dat andere weggebruikers wel gewoon met normale snelheden inhalen.
    Maar na 7 uur is het sowieso 130 op de meeste plekken dus zal je die inschatting dan toch moeten kunnen maken als je jezelf veilig door het verkeer wilt bewegen.

    Ik heb overigens zelf meer last van mensen die te sloom inhalen. Echt met 95 een vrachtwagen proberen in te halen. Dat schiet echt niet op. Blijf er dan gewoon lekker achter hangen als je er niet voorbij wil.
     
  12. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Zeker op zo'n rit van 4u is het buiten de snelweg maar relatief korte afstand dus dat valt wel mee. 10km binnendoor, dan 5km snelweg, dan 5km binnendoor maakt het inderdaad weinig uit. Maar 10km binnendoor, 385km snelweg, 5km binnendoor dan merk je het echt nog wel.
    Doe bij mijn berekening geen thuis-tot-bestemming maar beginsnelweg-eindesnelweg en dan zie je dat er echt wel flink verschil is.
    En op 4u rijden moet je toch een keer stoppen, of je dan 30 of 40l er in gooit maakt ook weinig uit qua tijd. 2u rijden, kwartier stoppen, 2u rijden blijft dan hetzelfde. Of ik niet tank, 5l tank of 50l tank.
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  13. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.373
    5.644
    113
    Met de rijlessen heb ik geleerd dat je pas je richtingaanwijzer aan pas doen als er ruimte is om in te halen. Maar daarbij moet je ervan uit kunnen gaan dat de auto erachter een normale snelheid rijdt. Dat zou wat zijn, als je je moet conformeren aan iemand die de regels overtreedt. Die kan seinen wat hij wil, maar ik trek me daar niets van aan.

    en 100 is veiliger dan 130: Minder ongelukken op snelweg na verlaging limiet van 130 naar 100 km/uur (parool.nl)

    Dus winst voor milieu én veiligheid. In NL heeft dat vooral ermee te maken dat er veel af/opritten zijn en er veel van baan wordt verwisseld.
     
    Ella1988, masami, nizzie86 en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. Liva

    Liva Fanatiek lid

    5 dec 2016
    2.017
    3.041
    113
    Maar dat is een aanname. Gebeuren er meer ongelukken wanneer de max snelheid 120 is? Want dan rijden er genoeg mensen gewoon 100. Volgens mij niet hoor.

    Ik vind met 4 banen 100 naast elkaar rijden veel linker eerlijk gezegd. Moet dan veel meer opletten en anticiperen dan wanneer ik 120 rij waar je 100 mag.

    Ik rij op snelwegen bijna altijd harder. De linkerbaan rijdt het lekkerste en op rechts zitten de meeste prutsers vind ik. Veel gevaarlijker.

    On topic: ik woon in Utrecht en rij naar Amsterdam wel rond de 105 ivm boete. Naar den haag rond de 120 en nog nooit een boete gehad.
     
  15. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.373
    5.644
    113
    Maar juist die snelheidsverschillen zijn gevaarlijk! Als er nu in ieder geval niet harder dan de maximumsnelheid wordt gereden, dan is het verschil in snelheid veel kleiner. Vrachtauto's zie je ruim van tevoren al en auto's die veel langzamer rijden zijn by far in de minderheid tov de notoire hardrijders.
     
    tuc en femkes vinden dit leuk.
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Er gebeuren niet meer ongelukken als de snelheid hoger ligt, er gebeuren meer ongelukken als het verschil tussen weggebruikers groter is. Ook als de max dus 120 is en iemand met 100 over de linkerbaan gaat. Dat is overigens geen aanname, maar gewoon logisch nadenken. Hoe groter het verschil in snelheid, des te moeilijker het is om in te schatten hoe hard iemand gaat.
     
    evaleana vindt dit leuk.
  17. Inge1984

    Inge1984 Fanatiek lid

    10 sep 2015
    1.593
    1.413
    113
    Hou me meestal aan de snelheid maar nog nooit last gehad van mensen die te hard rijden. Je ziet toch in je spiegels hoe snel iemand aan komt rijden? En als je dan ziet dat iemand snel aankomt dan wacht je toch even tot diegene voorbij is. Heb echt nog nooit meegemaakt dat mensen naar me gaan seinen als ik inhaal. Zie het nog wel eens bij andere gebeuren. Maar dat is eigenlijk altijd als mensen hem nog even voor de ander gooien en dan vervolgens met een slakkengang gaan inhalen.
     
    Biny, Leesteken, Sado en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.024
    5.172
    113
    Oh hier juist regelmatig, haal ik gewoon netjes in , komt er achter me iemand aan gescheurd die denkt wel even door mij en eventuele voorgangers heen te kunnen duwen al seinend. Gruwelijk irritant.
     
    Vogelinnetje en tuc vinden dit leuk.
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik wacht niet zomaar als iemand op hoge snelheid aan komt hoor. Dat betekend dat snelheidsjagers altijd voor gaan?? Nee hoor.
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Nou dat, gebeurd echt regelmatig.
     

Deel Deze Pagina