Wat doe jij aan de ontwikkeling van jouw kind?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sophie221, 9 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sophie221

Sophie221 Bekend lid

11 mei 2015
    608
    374
    63
    Vrouw
    hi dames,

Wat doen jullie aan de ontwikkeling van jouw peuter? Natuurlijk leer je ze alledaagse dingen en hoe ze zich horen te gedragen bijvoorbeeld.

Maar besteden jullie ook echt goed uitgedacht tijd en energie om andere dingen te leren? Dus andere kennis en vaardigheden. Dat je dus bedenkt nou morgen ga ik mijn kind iets over het zonnestelsel leren (als voorbeeld) aan de hand van een spel of boek. klinkt een beetje vaag maar ik hoop dat jullie me begrijpen.

Besteden jullie hier gericht aandacht aan? Hoe vaak en op welke manieren? Of denk je dat kinderen deze kennis en vaardigheden vanzelf en uiteindelijk op school op doen?

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.173
    10.700
    113
    Sowieso altijd veel praten met de kinderen, en veel uitleggen over wat ze willen weten. Als ze veel interesse ergens in hebben, zoeken we daar dingen over op. Dochter had bijvoorbeeld als peuter een fase dat ze alles over het hart wilde weten. Nou prima, dan bekijken we daar plaatjes van, leggen dingen uit, en papa heeft haar zelfs wat filmpjes van een hartoperatie laten zien. We hebben een kaart waarmee alle musea in de stad gratis zijn, dus ik neem ze af en toe mee naar leuke dingen voor hun leeftijd. We werken geen vooropgezet programma af of zoiets. Ik denk dat het ook minder aankomt als jij ineens met een thema op de proppen komt. Ook in de bieb-boekjes probeer ik deels aan te sluiten bij waar zij mee bezig zijn in hun koppies, of wat op hun leven op dit moment aansluit.

Voordeel van in een stad wonen is dat er altijd wel wat te zien en te beleven is

3. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Nee ik ga hem niet gericht onderwijzen op het zonnestelsel. Maar ik ga wel mee in zijn interesse dus als hij iets ergens over wil weten ga ik er mee aan de slag.

Verder veel praten en uitleggen, puzzelen speelgoed en filmpjes passend bij zijn leeftijd. Hem laten helpen en betrekken in alledaagse zaken.

Daarnaast merk ik dat hij onwijs veel leert van alle thema weken op opvang/psz daar haken wij thuis dan ook op in.

En elke week naar de bibliotheek boekjes laten uitzoeken en elke avond voorlezen al vanaf een half jaar.

Oh en dingen als tellen, alfabet, dagen van de week, seizoenen..zulke dingen leren ee hem nu spelenderwijs

4. Boommm

Boommm Niet meer actief

Dingen over het zonnestelsel niet. Vind dat ook niet interessant voor m'n peuter.

Maar ik besteed wel veel aandacht aan ontwikkeling. Zo zitten ze op peuterballet, ook een stukje ontwikkeling ;)

Ook probeer ik inderdaad de thema's van de crèche thuis door te zetten. We proberen 1x in de twee weken naar de bieb te gaan en dan zoeken we boekjes die bij dat thema horen.

Ik leer ze de dingen die zij interessant vinden (en de dingen die ik nodig vind, zoals weekdagen en kleuren etc).

5. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Ik leer hem veel over de natuur dmv bijv de filmpjes van koek en ei.
    Hij is dol op ruimtevaart en weet er best veel van.
    We praten heel veel en hij heeft altijd wel vragen. Hijvroeg laatst hoe ze de vuilniszakken uit de ondergrondse container haalde bijv. Of wat monument iets was en voor wie. Het was een oorlogsmonument en dan vertellen we kort over wat ze hebben gedaan.
    Als we gaan wandelen praten we over wat we zien.
    Het komt eigenlijk altijd vanzelf wel

6. Boommm

Boommm Niet meer actief

Oh en de oudste twee helpen veel met koken, vinden ze erg leuk en leren ze ook veel van.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat doe/deed ik wel. Toen de oudste peuter was zat zij op het kdv waar ik destijds werkte en borduurden we thuis voort op de thema's die ze daar behandelden.
    Toen mijn zoon peuter was was ik al go.
    Ik werk met thema's, biedt alles dus heel gericht en bewust aan. Hij ging daar automatisch in mee.

8. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik haak in op de interesses van mijn dochter op dat moment.
    Zo kan ze je van alles vertellen over tornado's en onweer. :thumup:
    Verder geef ik haar de "basisdingen" mee, zoals tellen, kleuren, seizoenen ed.

9. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Ik leer dingen als kleuren, weekdagen, tellen. Samen puzzels maken. Zoon is gek op lezen dus boekjes lezen. Veel dingen uitleggen maar ook samen spelletjes doen. Maar ook lekker bewegen en veel buiten spelen en ontdekken.

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik verzin thema's aan de hand van wat zij aangeven. De oudste is nu bv dol op indianen, daar lezen we veel over en we knutselen bv dromenvangers. En de jongste is op de psz veel bezig nu met handen wassen/tanden poetsen/haren kammen etc, dus met haar doe ik daar dingetjes mee. Pop verzorgen, knutselen, liedjes/rijmpjes etc.
    Daarnaast ook gewoon puzzelen enzo ;)

11. sydneys

sydneys Niet meer actief

Zoontje is erg geïnteresseerd in de aarde, het heelal, de seizoenen, planten,...
    Hij heeft boeken over het heelal, we gaan soms naar het planetarium. Naast zijn bed hangt een megagrote poster/kaart van de aarde en daar kijken we elke avond even op.
    De tuin en planten laten we aan opa en over. Daar ben ik megaslecht in. :oops:

12. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Nee, ik volg dl gewoon. Soms vraag ik me wel af of ik niet meer zou moeten doen, maar ze is al zo geinteresseerd in alles en leert al zoveel buitenshuis. Dan laat ik haar thuis toch liever spelen of zich vervelen.

13. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Ik ga niet bewust dingen aanbieden waarvan ik denk dat het nuttig voor ze is om te weten ofzo. Dus nee ik bedenk niet dat ik morgen een boek voor ga lezen over een of ander wetenschappelijk onderwerp. Ik wil een warm en veilig thuis bieden, geen verlenging op school.

Wel willen we ze alle kansen bieden zich goed te ontwikkelen. Dus er zijn hier veel boeken, verschillend speelgoed om de ontwikkeling op alle gebieden te kunnen ontwikkelen en gewoon dingen die ze leuk vinden. Verder gaan we met ze zwemmen elke week, ze zitten op resp peuter- en kleutergym en we gaan regelmatig dingen doen. Dat varieert van kinderboerderij tot gewoon een blokje fietsen.
    En we vertellen veel en leggen veel uit. Maar altijd aansluitend op wat zij interessant vinden of waar ze iets over vragen.
    Over een paar jaar als ze bijv van school uit vragen dingen extra te oefenen zoals bijv lezen dan zullen we dat zeker doen en ook ondersteunen bij huiswerk maken etc als dat nodig blijkt. Maar ik ga niks extra stimuleren. Onze oudste is net 5 en gaat straks naar groep 2. Ze doet het prima op school, keurig rapport. Soms heeft ze al interesse in lezen en schrijven en dan wil ze woordjes schrijven of zij schrijft iets en dan moet ik het lezen. Dan doe ik even met haar nee. Maar ik ga niet bewust letters aan zitten leren. Dat komt vanzelf wel.

Wel doen we veel spelletjes met de kinderen, ik denk dat ze daar ook echt heel veel van leren. Ook dingen als concentratie en geduld. Maar wel op vrijwillige basis en toevallig vinden ze dat hier heel leuk. En bij kwartet bijv doe ik wel bewust plaatjes benoemen enzo, dat is denk ik het stukje juf in mij ;)
    Gisteren nog deden we memory met dochter van 5 en zoontje van ruim 2,5. Dat gaat prima, maar na een paar rondes haakt de jongste af en gaat met iets anders spelen. Ook prima. Ondertussen weet hij al prima wat 'op je beurt wachten' is en weet hij an sich hoe veel spelletjes gaan ook al begrijpt hij ze nog niet helemaal.

14. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Ik doe dat niet.
    Natuurlijk praten wij veel over wat we zien, kleuren benoemen, tellen, seizoenen ed komen wel aan bod.
    Maar verder gewoon al spelend leren en hopelijk breed ontwikkelen, wij doen ouder en kind gym, ze helpt vaak in de moestuin, ze puzzelt heel graag ook boekjes lezen vindt ze super leuk, ze knutselt graag, dus al doende pikt ze echt wel veel op.

15. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.867
    5.105
    113
    Wij haken ook in op de thema's die bij de opvang/psz behandeld worden. En verder gaan we ook in in op de onderwerpen die ze interessant vindt. Dus ik ga niet opeens over het zonnestelsel beginnen. Het moet wel echt vanuit haar komen of door de thema's. We halen dan boekjes daarover bij de bieb en we zoeken filmpjes op. En daarnaast natuurlijk de basisdingen zoals kleuren, dagen, seizoenen etc. Verder denk ik dat we de ontwikkeling wel stimuleren door er veel op uit te gaan en te doen (van kinderboerderij tot museum, van peuterballet tot 'gewoon' naar het bos) waarbij we veel vertellen en uitleggen.

Hopsatee vindt dit leuk.
  16. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik doe ook niks bijzonders. Kijk vooral naar de interesses van hem, nu is hij veel met de Engelse taal bezig dus ga ik daar in mee.

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Niets, eigenlijk. In België gaan ze op 2,5 jaar naar school. Voor die tijd laat ik mijn kinderen alleen spelen. Ik vertel enkel extra's als ze daarom vragen, of als we in musea zijn bijvoorbeeld.

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Nee, dat deed ik niet, ik ging gewoon mee in wat op dat moment hun interesse had.

19. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Een beetje, we hebben allemaal een museumjaarkaart en we nemen ze regelmatig mee naar een museum. Maar daarbij houden we wel rekening met hun niveau en enigszins interessegebied. Maar we gaan ook naar dingen die ze nog niet kennen, je weet pas wat je leuk vindt als je het leert kennen.
    We gaan niet bewust oefenen met dingen, maar ik probeer wel in dagelijkse zaken soms een leermoment te maken. Zo probeer ik mijn oudste wat te stimuleren met hoofdrekenen, want daar heeft hij meer moeite mee. Door het met leeftijden of zo te doen, blijft het leuk, maar oefent hij wel.

20. nikki83

nikki83 Bekend lid

11 nov 2013
    526
    4
    18
    Vrouw
    Niet echt gericht iets bedenken om mee aan de slag te gaan. Maar wel als we ergens naartoe gaan of we zien iets erover vertellen.
    Dochter van 2 begint nu ook echt gericht vragen te stellen, zoals wat is dat? En dan kun je er ook wat meer uitleg over geven.

Ik leen wel boeken van de bieb met leerzame dingetjes, en ga er dan ook verder op in als we iets ergens zien wat in dat boek naar voren komt.
    Ook spelletjes als bambino loco, een memory spelletje en een spelletje van nijntje met kaartjes, en dat doen we weleens samen zodat ze daar ook van leert.

Deel Deze Pagina