Het zal aan mij liggen maar ik vind het te ver doorslaan https://www.ad.nl/binnenland/geen-goedemorgen-jongens-en-meisjes-meer-in-de-klas-volgens-nieuwe-taalgids~af16821a/
Zoals Kawesi zelf ook zegt : ,,Dat vinden wij helemaal niks negatiefs, zeker als we taalgebruik kunnen verbeteren. Tegenstand, daar moeten we als samenleving nou eenmaal doorheen bij veranderingen. Ik ben juist blij dat dit thema emoties losmaakt, dan kunnen en willen wij er vervolgens het gesprek over aangaan.” Ik vind het ook heftig, maar ik vind het wel goed om te doen. Ik ben voor een inclusieve maatschappij en om die te krijgen moeten we veranderen. En dat houdt in ook onze bewoording. ,,Taal wordt gebruikt om betekenis te geven aan onze denkwereld, dus woorden hebben gevolgen”
Helemaal mee eens! Ieder mens is uniek, dat je respect hebt voor een ander en een ander in zijn/haar waarde laat vind ik echt belangrijk. Maar dat ga je m.i. op deze manier absoluut niet bereiken. Al was het maar om de weerstand die het oproept, met dit opgelegde gedrag wordt de kloof alleen maar groter.
Sorry hoor wat een onzin. Ik heb toch gewoon jongens en meisjes in de klas? Het meest pure verschil tussen verschillende wezens. En een beperking ipv gehandicapt? Of doubleren ipv zittenblijven? Het betekent gewoon hetzelfde hoor, dus kwestie van tijd dan mogen die woorden ook niet meer. Leer kinderen (en volwassenen!) liever respectvol om te gaan met verschillen. Want verschillen mogen er zijn toch?
Heel eerlijk? Ik kan mij daar totaal niet druk om maken. In mijn tijd werd al wel eens gezegd: goedemorgen kinderen! Poe schokkend... Wel vind ik dat je dingen niet mooier moet maken dan ze zijn. Ik werkte met blinden aan een onderzoek en wij moesten visueel beperkt zeggen. Wat zei de eerste beste deelnemer? Och meid, door mij visueel beperkt te noemen ga ik niet beter zien hoor! Noem mij aub gewoon blind want dat is wat ik ben. Je hebt ook de stichting voor het gehandicapte kind. Je kan de woorden mooier maken, maar het blijft een handicap. Mijn vader is ook gewoon dood. Je kan er wel verzachtende woorden aangeven maar het veranderd niets aan de pijn.
Er is ook helemaal niets mis met een begroeting als "goedemorgen kinderen", maar ik vind het wèl een probleem als dat opgelegd wordt van boven. Laat ze dat lekker aan de leerkrachten en docenten over laten!
Ik vind een ‘goedemorgen allemaal!’ echt geen enkel probleem. Het bv knutselen in groepjes zoals ‘de meisjes maken een schattige prinses en de jongens een stoere ridden’ vind ik wél een probleem, en ik ben blij dat mijn dochter meteen zei dat ze geen prinses wou knutselen maar juist wel een stoere ridder, waardoor de juf besloot dit niet meer zo aan te pakken.
Wat gaan we weer ver… Zoooo overdreven, nog even en je weet niet meer wat je mag zeggen. Je heb toch jongens en meisjes. Dat verschil is wel duidelijk.. raar gedoe weer..
Ik wordt er langzamerhand kotsmisselijk van. Je mag zijn wie je wilt zijn, jij bent anders dan ik en dat is helemaal prima. Of je je nou verwant voelt aan draken, of zowel man als vrouw tegelijk of geen van beiden of welke uitvoering jijzelf t beste vindt aansluiten. Gelukkig zijn we allemaal anders het zou verdraaide saai worden als we allemaal hetzelfde zouden wezen. Mensen ongeacht hun keuze, verwantheid, voorkomen etc voor vol aanzien is vele malen belangrijker dan "geachte reizigers". En ik ben niet van mening dat het doorduwen van "inclusief taalgebruik" nou in het voordeel is van de integratie, eerder omgekeerd. Ik typeer ook niet als dame dame, ik ga echt niet krijsend ten onder als ze "jongens/heren" roepen als t over mijn team gaat waar ik de enige vrouw in ben (niet ongebruikelijk in de IT). Maar intussen loopt men soms wel op eieren, vooral klanten, wat ronduit bezopen is. Waardeer me liever waarvoor ik sta, wie ik ben als persoon en de talenten/skills die ik heb. Ik vind t helemaal prima als ze mij zien als "one of the guys" dan ben je dus volledig geaccepteerd. Hoeft men nog niet een rode boei voor te krijgen want "oeh straks neemt ze er aanstoot van". Dat is nu dus veel meer dan 10 jaar geleden, ik vind t echt een achteruitgang. Heb respect voor elkaar en waardeer dat iedereen anders is, wordt de wereld een stuk beter van.
Ja, er zijn jongens en meisjes en er zijn ook kinderen met blond en donker haar. Waarom is dat jongens en meisjes benoemen dan zo belangrijk? Ik vind het allemaal prima.
Wat ik wel denk is dat we aan de “nieuwe” woorden ook wel weer een lading gaan geven. Dus nu is zittenblijven negatief maar dat wordt doubleren dan ook. niet meer zeggen: laag geschoold, maakt het stigma niet kleiner want het nieuwe woord zal toch weer een negatieve klank krijgen door bepaalde mensen.
Dan wordt het wel wat lastiger he, je haar is namelijk niet enkel alleen maar donker of blond, daar zit nog zoveel tussen en naast.
En het helpt geen drol, op school gingen ze op niveau rekenen en taal doen. De groepjes waar je bij ingedeeld werd kregen een kleur of vorm. Dus bijv. je rekent in het paarse groepje en spelling doe je bij het driehoek groepje (ja echt, hoe ze het verzonnen hebben ) maar die kinderen weten donders goed wie op welk niveau zit, waar ze zelf niet of juist wel goed in zijn. Dat maakte echt 0,0 verschil. Dus als je als groep 7-er bij geel ging rekenen was je ècht slecht in rekenen hoor, dat werd ook gewoon benoemd door de kinderen. Dus degenen die slecht in rekenen waren gingen zich er niet beter door voelen. Voor ons als ouders was er overigens geen touw meer aan vast te knopen. Ze geven nu weer gewoon klassikaal les, en wie goed mee kan komen krijgt extra uitdaging van de eigen leerkracht en wie ergens moeite mee heeft krijgt extra hulp. Wat een verademing! Want zo komen de kinderen die moeite hebben met rekenen (blijkt nu) verder dan ze al maar op het zelfde niveau te laten werken.
Ik heb hier geen problemen mee hoor. Kleine moeite om 'goedemorgen allemaal ' te zeggen. Klinkt toch ook gewoon goed! Ik heb meer moeite met dingen als mensenmelk ipv moedermelk etc. Die vind ik erg ver gezocht. Ik ben echt welvoor inclusiviteit, maar soms slaan we wel door denk ik. Net als dat je momenteel bijna alleen reclames ziet waarbij dan heel duidelijk staatdat het veganistisch is. Het heeft inmiddels bijna het omgekeerde effect agv de irritatie. Terwijl het best goed is als we allemaal bewustere keuzes maken qua voeding etc. Wat ik wel goed vind is om inderdaad niet op geslacht de groepjes in te delen, maar gewoon gemengd. En met gym niet groepjes laten kiezen door steeds een paar kinderen om de beurt een naam te laten zeggen. Gewoon willekeurig een nummer geven die de groepjes vormen en bij echte verschillen in kracht bijv 1 of 2 kinderen even omwisselen.
Ook goed: kinderen met Nederlandse en andere achtergrond, kinderen met lang en kort haar, grote en kleine kinderen, er is zoveel te zeggen over een kind behalve zijn/haar geslacht. Dat ze in de klas niet benoemen in de ochtend bij welk geslacht jouw kind hoort, betekent toch niet dat jij blij mag zijn met jouw jongens of meisjes?
Dat is ook prima als iemand het zo wil doen. Maar waarom zou je daar afspraken over moeten maken? Laat iedereen elkaar verwelkomen op een respectvolle manier, en ga niet opleggen hoe we iemand moeten gaan begroeten.
Wat is het probleem dan? Dat er wordt opgelegd wat iemand moet zeggen? Met goede bedoelingen, want het moet heel naar zijn je niet je eigen geslacht te voelen en dan wel elke dag daarmee geconfronteerd te worden als iemand specifiek jongens en meisjes zegt. Of gaat het om het feit dat er kinderen gezegd wordt ipv jongens en meisjes?
Er is idd veel over te zeggen, maar het zijn allemaal grijze gebieden. Jongens en meisjes is dat niet. Overigens interesseert het mij helemaal niet wat ze smorgens zeggen, maar zoals ik al eerder zei; de gedachtengang erachter, daar vind ik wel wat van.