Laatste voeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door banjabes, 20 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    En daar was je. Ineens werd mijn tweede dochter op mijn buik gelegd en enthousiast begon je te drinken bij me. Wow, wat een mooi moment.

Jouw grote zus werd zes weken te vroeg geboren en kon niet zo goed drinken bij me. Alles was te vermoeiend. Als ze zo lekker bij me lag, dan viel ze binnen een minuut in slaap, waardoor ze veel te weinig dronk. We hebben gekozen voor mijn melk door een flesje. Dat heeft ze een jaar lang gedronken, maar uit mijn borsten wilde ze nooit meer drinken.

Daarom voelt dit moment als speciaal. Je drinkt alsof je leven ervan af hangt. Dit ziet eruit als een goede start. Trots loop ik met je door het ziekenhuis. Ik mag je gewoon mee naar huis nemen. Het voelt alsof het haast niet klopt. Thuis drink je weer bij me, heel de dag door. Wat ben ik trots.

Maar in de volgende dagen val je wat af. Dat kan. Jouw zuster is nog niet ongerust. Maar je blijft maar afvallen. Het lijkt toch echt alsof je goed drinkt. Iedereen kijkt mee, niemand snapt het. Na vijf dagen moeten we naar het ziekenhuis. Je bent veel teveel afgevallen. Huilend kom ik daar aan. Dit gaat toch niet nog een keer gebeuren? Je blijkt helemaal uitgedroogd te zijn. Je bloed is zelfs al helemaal stroperig. Terwijl ik zie dat er nu bij jou ook een sonde je neusje in verdwijnt, moet ik alleen maar huilen. Ik heb zo mijn best gedaan om je binnen te houden deze zwangerschap. Je bent niet te vroeg geboren en ook jij belandt nu in het ziekenhuis. Ik kan er niet bij.

We krijgen een kamer samen. Je bent de kleinste op de kinderafdeling. Je grote zus snapt er niets van. Ze krijgt een zusje en is mama en haar zusje gelijk kwijt. Je drinkt nauwelijks zelf (via de sonde word je volgestopt )en spuugt veel omdat ze in het ziekenhuis vinden dat je nu zoveel weegt en dus 80 ml moet kunnen drinken. Ze gooien het zelfs op reflux. Ik zie aan je dat je een hekel krijgt aan drinken, maar de artsen luisteren niet als we aangeven dat je misschien iets minder moet elke voeding. Nu spuug je iedere keer halve voedingen uit.

Niemand snapt waarom je niet drinkt. Ondertussen lig je al twee. Weken in het ziekenhuis en het verbetert niet. Er worden onderzoeken gestart. Slikfoto's, veel bloedonderzoeken, scans van je hersentjes en ik moet zelfs zien hoe ze een katheter je kleine lijfje in duwen. Uiteindelijk moet je zelfs op andere voeding dan mijn melk om snel aan te komen. Dit doe je dan gelukkig ook. Eindelijk mogen we je zelf laten drinken. Je ligt nu drie weken in het ziekenhuis. Je hebt je sonde eruit getrokken. Blijkbaar was je er klaar mee.

We gaan door met het wegen, bv, wegen, fles ritueel maar nu zonder aanvullen via de sonde. De eerste voedingen gaan niet zo, maar al heel snel ga je uit jezelf ontzettend veel drinken. Je krijgt nu zelf honger! Je wordt niet zo vol gestopt dat je ervan moet spugen, het voelt veel lekkerder voor je. De volgende dag drink je nog meer. Je haalt de intake. En dat blijf je doen. Omdat je er net aan zit willen ze je toch een sonde indoen. We vechten ervoor dat dit niet gebeurt. We geloven namelijk in je. Dit gaat je lukken. Natuurlijk houden we je in de gaten thuis.

En daar gaan we.....eindelijk weer naar huis. We zijn een maand verder. Spannend vind ik het. We doen thuis lang over voeden, maar je drinkt genoeg. Ik durf je slecht bv te geven. De Weegschaal is niet accuraat en ik wil wel dat je genoeg binnen krijgt. Ik geef je 1 voeding per dag. Reflux heb je trouwens helemaal niet. Je hebt nooit meer gespuugd.

Heel langzaam merk ik dat het onwijs goed gaat. Weken lang drink je perfect. Ik durf het steeds meer een beetje los te laten en ik merk dat ik niet meer alles van elke voeding opschrijf. Het gaat goed. Ik durf je zelfs meer bij mij te laten drinken. We wegen je eens per week bij het cb.

Steeds meer begin je bij mij te drinken. We ruilen steeds een flesvoedingen om voor borstvoedingen. Ik geef je zelfs in het openbaar borstvoeding. Dat is nog een heel gehannis met zo'n tepelhoedje. Haha! Je bent 5 maanden als je bij mij in bad zit er je ineens mijn tepel pakt en begint te drinken. Dit lukt. Zonder hoedje! Joepie! Sinds die tijd drink je alleen maar zonder. Je drinkt elke voeding en overal. Ik knuffel je en ben zo verliefd op je. Wat een fijn momentje van ons twee.

Ik had nooit verwacht dat we dit met elkaar zouden mogen delen in het ziekenhuis. Wat bijzonder. Op het werk kolf ik en dat gaat prima. Mijn borsten zijn dat gewend van toen ik je grote zus bv gaf. Toen hebben ze een jaar lang melk af moeten kolven. En ook nu geven ze weer makkelijk melk.

Een jaar ging voorbij. Een jaar met heerlijke momenten. Je bent gek op eten en je drinkt nog maar twee keer per dag bij me, maar je vind het heerlijk. Als ik je wakker maak, trek je zelf aan mijn shirt. Zo geef je aan dat je wil drinken. Samen wakker worden en samen kroelen voor het slapen. Als je bij me ligt, zing ik zachtjes voor je en aai ik over je armpjes en je beentjes.

Morgen zijn we anderhalf jaar verder. Samen zijn we aan het afbouwen. Je trekt niet meer aan mijn shirt. Het is goed zo. Je ontbijt met je grote zus en in de avond knuffelen we nog wat af en lezen we boekjes. Af en toe heb je nog een voeding gedronken, om af te bouwen. Morgen zal je laatste keer zijn. Precies anderhalf jaar ben je dan. Ik ben trots dat je het toch geleerd hebt en ik ben je dankbaar voor alle mooie momentjes. Toch is het even slikken dat het over is.

2. soeee

soeee Niet meer actief

Moet er gewoon van huilen hahaha. Zo mooi geschreven! Diep respect dat jullie hebben doorgezet, met een prachtig resultaat. Mag je trots op wezen :) Ik geef nu 9,5 maand borstvoeding. De gedachte dat er een dag komt dat we stoppen maakt me nu al verdrietig!

3. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier ook tranen!
    maar wat heerlijk dat jullie hebben kunnen afbouwen, gewoon wanneer het goed was!

(ze is maar een paar weekjes ouder dan mijn kleine man)

4. MamaScorpio

MamaScorpio Actief lid

7 mrt 2014
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier nog een met tranen in de ogen!
    Heel mooi geschreven. En super dat je zo hebt doorgezet. Petje af!
    En mooi dat je dochtertje nu zelf aangeeft dat het genoeg is.

Ik geef nu ruim 8 maanden bv en ben een paar weken geleden flink in beide tepels gebeten door dl. Een paar keer tot bloedens toe.
    Vriendlief kon het niet aanzien dat ik zat te voeden met pijn en zei: is het misschien niet beter om te stoppen? Hij bedoelde het goed maar alleen van het idee al moest ik huilen. Ik had geen idee dat zo'n beslissing zo emotioneel kon zijn. Gelukkig gaat het nu beter en ik hoop dat ik mijn dochtertje ook zo lang kan voeden tot ze zelf aangeeft dat het genoeg is!

5. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Wauw wat is dit mooi geschreven zeg! Fijn dat ze op bv wel goed heb kunnen drinken! Wat zijn ze toch af en toe aan het klooien in het zkh zeg :( weet je al wat ze gehad heeft in die tijd dat ze niet/nauwelijks dronk en veel spuugde? Lijkt mij geen reflux hoor!

Geniet van elkaar!

6. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Wow! Doet me even stilstaan bij het feit dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat het altijd goed gaat en dat wij gewoon geluk hebben! Petje af dat jullie hebben doorgezet en toch zo'n mooie tijd hebben kunnen hebben!

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

8. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Bedankt voor jullie lieve reacties. Ik ben inderdaad heel dankbaar dat het uiteindelijk toch nog zo heeft mogen lopen allemaal.

Lynn is door de molen gehaald in het ziekenhuis. Alles is bekeken, maar er is uiteindelijk niets gevonden (gelukkig ook maar natuurlijk). Ze noemen haar dus gewoon een hele langzame starter. Reflux had ze niet. Thuis heeft ze nooit meer gespuugd. Wij hebben steeds het idee gehad dat 80 ml op dat moment teveel was voor haar lijfje en dat ze daardoor zo is gaan spugen.

Vanavond was het zover. De laatste voeding. "Lynn, kom je drinken"? "Nee", zei ze ook gewoon;). Maar toen ze eenmaal gezellig bij me lag, had ze het toch wel weer snel door. Ze dronk rustig en lief en keek me heel de voeding aan. Ik heb haar gekroeld en zachtjes over haar armpjes en beentjes geaaid. Wel raar dat dit straks ineens helemaal over is. Na lang drinken liet ze mijn tepel los en deed ze haar duim gelijk in haar mondje. Het was zo grappig, alsof ze het voelde en de duim voortaan de tepel ´vervangt´.

9. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wow, prachtig geschreven en hier ook tranen.

Mooi!

10. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Hahah ik ben niet de enige jankert zo te lezen.
    Heel mooi geschreven, banjabes!

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Wat een topteam zijn jullie met z'n tweetjes!
    Na zo'n roerig begin nu zo'n mooi afscheid....
    Moet er hier ook nog niet aan denken, die laatste voeding. Toch weer de afsluiting van een mooie (en roerige) periode!

12. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Prachtig!

13. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Moooooiiii....... Hier ook waterige oogjes.....
    Wat fijn en knap dat je zo voor de BV hebt gevochten en er uiteindelijk zo hebt van kunnen genieten!

14. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Mooi! Hier ook traantjes.
    Mooi geschreven!

15. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Wat een lieve reacties weer. Dank jullie!

Deel Deze Pagina