ik vroeg me af of iemand hier dat weet, ik heb een contract van 24 uur, ik werk veel over, vaak 32 uur. nu staat op de website van de rijksoverheid dat je niet meer over hoeft te werken vanaf 3 mnd zwangerschap of terwijl je hebt het recht om nee te zeggen. geldt dit ook voor parttime contracten? dus mag ik mijn werkgever verplichten zich te houden aan de 24 uur die we hebben afgesproken? ik krijg nu vaak het gevoel dat ik geen nee kan zeggen en ik krijg ook geen greintje begrip eerlijk gezegd als ik zeg dat ik rustiger aan wil doen en niet voor niks een 24 uurs contract ben aangegaan. wat zijn mijn rechten? mag ik nee zeggen zonder consequenties? ik heb een jaarcontract namelijk en ben bang dat ze dit tegen me gaan gebruiken.
Je kunt inderdaad nee zeggen tegen overwerk. Maar jouw werkgever kan er ook voor kiezen om jouw contract niet te verlengen. Lastige situatie dus! Ik zou toch nog eens goed in gesprek gaan met je werkgever en uitleggen waarom het nu voor jou lastig is om 32 uur te werken. Maar dat je wel graag flexibel wilt zijn voor hun. Misschien kun je afspreken dat je nog hooguit 28 uur maakt in één week (zo lang dat nog wel gaat.)
Er hoeft geen reden opgegeven te worden om een jaarcontract niet te verlengen dus in die zin kan het wel tegen je gebruikt worden..
Klopt, maar ik geloof niet ik nog bij een baas wil werken die dusdanig lastig doet en dreigt mn contract niet te verlengen omdat ik niet meer dan mn contracturen wil werken. Een werkgever staat het vrij om een tijdelijk contract niet te verlengen, en daarvoor hoeft hij geen redenen te geven. Het wordt ook niet gezien als "ontslag", zoals dit wel geldt bij een contract voor onbepaalde tijd.
Volgens mij hangt het ook een beetje af van je contract. Bij ons is het namelijk gebruikelijk dat je meer of minder werkt afhankelijk van de drukte. Dus over het jaar heen zit je op je contract uren, maar het kan dus per seizoen verschillen hoeveel je werkt. Dat staat ook vastgelegd in de cao. Bij mij is dit trouwens niet het geval omdat het niet uitkomt met mijn kinderopvang. Ik zou dus ook even je cao nalezen en kijken of er zoiets instaat. Want als het is vastgelegd in de cao wordt het volgens mij niet als overwerk beschouwd.
Ik heb gelezen dat je na 20 weken voor je gezondheid beter niet meer dan 9 uur op een dag moet werken. Als je van 24 naar 32 uur gaat dan werk je minimaal 9 uur op een dag. Let goed op jezelf hoor! Als je merkt dat je veel harde buiken krijgt dan moet je zeker actie ondernemen. Ik begrijp je dilemma echt, omdat je je contract niet kwijt wilt raken. Succes ermee!
bedankt voor de antwoorden, ik werk bij de overheid, niet seizoensgebonden dus mijn cao ik heb een jaarcontract die bij goed functioneren automatisch wordt omgezet in een vast dienstverband. ik vind het heel erg moeilijk, ik heb besloten om het te doen zolang het gaat. vaste banen zijn zo schaars, ik durf eigenlijk niet minder dan mijn stinkende best te doen en met mijn gezondheid gaat het nog goed gelukkig. geen harde buiken. bedankt in ieder geval!
het is ook echt lastig, want een jaarcontract niet verlengen kan zonder opgaaf van reden. Bij mij is het in de eerste zwangerschap ook gebeurt en mij heeft het mijn baan gekost. Ik was al extreem moe vanaf het begin en met 20 weken kon ik gewoon niet meer. Briefje van de vk dat ik alleen nog halve dagen mocht werken, kort erop kreeg ik te horen dat mijn half jaar contract niet verlengd zou worden en stond ik met 7 maanden zwangerschap op straat. Achteraf het beste wat mij is kunnen overkomen, maar als je het geld echt nodig hebt kan het natuurlijk voor de nodige problemen zorgen.
ja dat is dus precies waar ik ook bang voor ben, ook al wisten ze dat ik zwanger was tijdens de sollicitatie, ze zullen natuurlijk niet blij zijn als ik voor bezettingsproblemen zorg ook al kan ik er niks aan doen. als ik er niet ben moet er namelijk gelijk vervanging gezocht worden, mijn werk kan niet blijven liggen. moeilijk hoor, het is een baan met hele goede toekomstperspectieven, opleidingen en doorgroeimogelijkheden. ik ga in ieder geval wel 6 weken voor die tijd met verlof dan is de tijd nog te overzien tot ik met verlof ga.
Natuurlijk is een werkgever nooit blij wanneer er vervanging moet worden gezocht.... maar denk ajb wel aan jezelf en het wondertje wat in je groeit!!!! Je bent "maar" negen maanden zwanger, maar je lijf moet nog wel je hele leven mee! Dus wanneer het niet gaat, ga ajb in overleg met je werkgever! De overheid is niet "moeilijk" over het algemeen. Je hebt ook je rechten hè. Die 24 doe je normaal in drie dagen? Maar die 32 doen je die dan ook in drie dagen of werk je meer verdeeld over de week? En daarnaast de Arbowetgeving regelt ook dat je meer pauze mag /moet hebben verdeeld over de dag.
die 24 uur zijn verdeeld over 4 dagen, dus lange dagen heb ik niet. als ik 32 uur werk dan werk ik 5 dagen soms 4. pauze heb ik niet, ik eet en drink op mijn werkplek omdat ik vaak alleen zit en niet weg kan lopen ivm klanten die zich melden aan de balie en telefoon. zodra ik advies krijg vd vk of internist dat ik het rustiger aan moet gaan doen dan zal ik dat absoluut volgen, het is voor mij alleen heel lastig om mijn grenzen te stellen zonder dat ik een arts achter me heb staan, gek he? heel vaak denk ik dat het dan minder serieus wordt genomen.