Wanneer begin je met zwemles ?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by allstar, May 15, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. allstar

allstar Actief lid

May 29, 2012
    344
    6
    18
    Hoi allemaal!

De titel zegt het eigenlijk al ...

Wanneer is het het beste om te starten met zwemles ? Onze zoon is nu vier jaar en 2 maand en zit dus net hele dagen op school en moet zeggen dat hakt er aardig in bij hem, helemaal munt .... Einde van de dag.

Het vergt veel energie .

Nu zie ik al een kindje op zwemles zitten in zijn klas ....
    Mijn vraag;

Wat kunnen we het beste doen?
    Ervaringen?

We willen sowieso een klein groepje met zwemles , iets van max 6 kindjes in een groepje . Graag lees ik jullie tips en ervaringen ! ☺️

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    In het zwembad bij ons in het dorp mogen ze pas vanaf 5 jaar starten.
    Kinderen die ouder en kind zwemmen hebben gedaan kunnen op woensdagmiddag een speciale zwemles doen en als dat goed gaat mogen ze af en toe eerder doorstromen naar de reguliere zwemles.

Ik zou lekker nog even wachten, over een paar maand is hij lekker gewend aan school, is hij een stuk groter en sterker en ben je waarschijnlijk een stuk sneller klaar.
    En dan lekker komende zomer vaak gaan zwemmen om hem goed watervrij te hebben voor je begint.

Maar je kunt gewoon eens informeren bij jullie in de buurt. Misschien zijn er wel grote wachtlijsten en moet je sowieso nog een tijd wachten voor je kunt beginnen.

3. Tegeirian

Tegeirian Fanatiek lid

Sep 27, 2016
    1,218
    215
    63
    Female
    Mijn zoontje is met ruim 5,5 gestart.

Voor hem was dat het beste. Hij is klein en mager en motorisch niet de vlotste. Het gaat nu echt goed. Hij kan het goed volhouden en houdt zijn aandacht erbij.

Maar hij heeft ook een vriendje die met 5,5 al een A- en B-diploma in de pocket had. Is een heel ander kind en hij kon het dus prima aan om al op vroegere leeftijd op zwemles te gaan.

Conclusie: Er is geen goede of verkeerde leeftijd. Kijk naar je kind en je kunt zelf vast het beste beoordelen of hij er al aan toe is.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,905
    3,932
    113
    Hier kunnen ze starten vanaf 4,5 maar ze adviseren minimaal 5 jaar, liever zelfs nog 5,5. Omdat ze het dan fysiek beter aankunnen maar ook qua concentratie.
    Wij hebben vanaf baby bijna wekelijks ouder-kindzwemmen gedaan en pas het laatste half jaar kunnen we zeggen dat onze dochter (nu bijna 5) helemaal watervrij is. Dat wil zeggen dat ze zonder problemen in het water springt en duikt en zelf 'zwemt' op haar buik en rug (uiteraard nog geen officiele zwemslagen). Ze start na de zomer met echte zwemles. Ze zit dan ook in groep 2. Fysiek had ze misschien wel eerder kunnen beginnen, maar qua concentratie merk je wel dat het nog lastig is. De eerste 20 minuten gaat het super, daarna begint ze wat te klieren en luistert ze niet goed meer. Over een paar maanden is dit hoop ik nog wat beter en het zal wel schelen dat wij er als ouders niet meer bij zijn straks (luistert ze veel beter).

Ons buurmeisje is drie weken ouder dan onze dochter en is 3 maand terug al begonnen. Toch denk ik dat ze niet auto,atisch ook een half jaar eerder haar zwemdiploma zal hebben.
    Kijk wat voor jouw kind het beste, verstandigste, handigste is, maar ik zou toch wel ongeveer 5 jaar aanhouden.

5. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Wij hadden hem opgegeven voor juli, hij is dan net anderhalve maand 4 maar als ik naar hem kijk en bedenk dat die schooldagen er zometeen flink in hakken stel ik het 6 maanden uit.
    Tegenwoordig beginnen de meeste pas bij 5 omdat dat vroeg genoeg is.
    Zou nog eventjes wachten ts.

6. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Het advies is 5,5 jaar, heb ik me laten vertellen door een zwemleraar.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Ik heb mij laten vertellen door meerdere mensen dat 5 a 5,5 jaar vaak betere leeftijd is om te starten.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hier is advies met 4,5, maar achteraf had ik met 5,5 ook wel prima gevonden; mijn oudste vindt het vrij spannend allemaal, ook al gaat het prima.

Met mijn jongste gaan we met 3jr peuterzwemmen (soort voorbereinde lessen op diploma-zwemlessen) zodat ze met 4 kan doorstromen naar zwemles, zij is écht een waterratje.

Qua leeftijden hier op schoolerg wisselend; de een begint met 4, de ander met 6.

9. Ongeduldje31

Ongeduldje31 Fanatiek lid

Jul 16, 2011
    1,001
    29
    48
    Mijn zoontje is een maand voor zijn 5e verjaardag begonnen, sowieso was er een wachtlijst. Maar heb ook even gewacht tot hij energie overhad na school

10. Rundeeprunwild

Rundeeprunwild Fanatiek lid

Apr 1, 2011
    1,612
    38
    48
    Mijn dochtertje was 5 jaar en 3 maanden toen ze begon, ze pakt het geweldig op. Ze heeft op zaterdagochtend zwemles, energie genoeg die dag!

11. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    er is een tijdje een campagne geweest; 5 jaar zwemjaar! En dat is in de meeste baden ook wel het advies.
    Vanwege concentratie, conditie en ook vooral vanwege het begrip. Vooral schoolslag is moeilijk te begrijpen voor jonge kinderen - omdat je dan 2 dingen tegelijk moet doen, maar moet starten op een ander moment (armslag en beenslag).

Als je kindje vanaf 3 maanden zwemt, is het soms zonde om te stoppen met zwemmen en sommige baden hebben dan aangepaste lessen waarin ze doorstromen. En soms heb je gewoon een supergemotiveerd en energiek kind dat gewoon wil leren zwemmen; ook prima. Als je het kan betalen; lekker starten dan. En zo halen sommige kinderen voor ze 5 zijn ook al hun A (en B) diploma. Maar dat zijn wel de uitzonderingen. Hoewel het natuurlijk altijd een veilig gevoel geeft als je kind eenmaal een diploma heeft.. uiteindelijk telt natuurlijk iedere seconde..

Maar oke, in jouw situatie: lekker nog 6 maanden wachten en dan verder kijken.

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,136
    8,869
    113
    Beginnen met inschrijven. Waarschijnlijk is er een wachtlijst en duurt het sowieso een aantal maanden voor hij kan starten. En als je dan een oproep krijgt, kun je altijd weigeren als hij er nog niet aan toe is.

Hier wisselt het erg wanneer minderen starten, alles tussen 4 en 6 is hier heel gemiddeld. Een zwembad kunnen ze vanaf vier starten, bij de ander vanaf 4 jaar en 9 maanden. Mijn dochters zijn allebei met vier jaar gestart. Werkte voor hen prima.

13. tassie1980

tassie1980 Actief lid

Jul 1, 2011
    473
    52
    28
    beilen
    Zoontje is met 4 jaar 9 maanden begonnen.binnen 6 maanden a diploma gehaald nu 6 weken later mag hij woensdag diploma zwemmen voor b..Kindjes waarmee hij begonnen is zijn nog lang niet zover.Het is per kind verschillend.

14. Jute

Jute Fanatiek lid

Jul 20, 2011
    2,011
    204
    63
    Female
    Dochter is begonnen met 4 jaar en met 5 jaar had ze A en B. Met 5,5 had ze C. Ze is nog steeds niet klaar met zwemmen. Ze wilde zelf (want na ABC mocht ze kiezen) snorkelen 1, 2 en 3 halen. Dat heeft ze gedaan en nu is ze bezig met zwemvaardigheid. Zolang zij het leuk vindt en wil, mag ze van ons alle zwemlessen volgen die er maar zijn.

Ocean83 likes this.
  15. patje20

patje20 Fanatiek lid

Sep 14, 2006
    2,871
    13
    38
    Female
    Ergens in de polder
    Ik heb bewust gewacht tot na zijn 5e verjaardag. Hij mocht toen hij 5 jaar en 2 mnd was beginnen met zwemmen, en nu ruim een jaar verder mag hij in juli afzwemmen.
    De 2e ga ik net zo doen, want nu is hij 4 maar nog lang niet toe aan zwemles, luisteren is een probleem dus dat gaat gewoon niet werken, zonde van het geld.

16. sillies

sillies Fanatiek lid

Aug 15, 2013
    3,182
    1,393
    113
    Wij beginnen na de zomer, dan is ze 4 jaar en 10 maanden. Ze staat te springen om te gaan (al vanaf september), anders hadden we gewacht tot begin volgend jaar.

Als je kind niet zo nodig wil zou ik wachten tot 5 jaar, dan is de motoriek beter en de armen en benen sterker.

17. Cloud9

Cloud9 Bekend lid

Nov 17, 2016
    564
    307
    63
    Cloud 9
    Mijn dochter heeft altijd meegedaan met baby/dreumeszwemmen en daarna peuterzwemmen. Vanuit het peuterzwemmen is ze doorgestroomd naar reguliere zwemlessen met vier jaar. Ze doet het uitstekend en heeft al twee sub diploma's gehaald. Ze moet er nu nog drie om te mogen afzwemmen voor haar A. Ik denk dat het per kind verschilt. Mijn dochter is een echte waterrat en heeft ondanks de jonge leeftijd veel kracht in de benen. Bij haar gaat het dus al heel goed.

18. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Wij hebben twee zeer verschillende kinderen. Onze oudste barst altijd van de energie. 5 dagen naar school gaan is nooit een probleem geweest. Ze wilde graag op zwemles en ze is met 4 jaar en 3 maanden gestart.
    Onze jongste is bijna vijf jaar. Sinds een maand of twee merken we dat ze wat meer energie over houdt naast school. Ik heb haar vorige week opgegeven voor zwemles en ze mag volgende week al starten. Wat mij betreft was na de zomervakantie ook prima geweest.

19. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Wij zijn met 6 maanden begonnen met ouder&kind zwemmen en daarom mocht zoontje toen hij 4 werd gelijk beginnen met zwemles maar hij is in december jarig en én naar school en de feestdagen en zwemles vonden we ff teveel en hebben daarom gewacht tot het volgende plekje vrij kwam...dat was drie maanden later. Hij zwemt op zaterdagochtend een uur en de verwachting is dat hij voor de zomervakantie mag afzwemmen. Hoe het gaat zal per kind verschillen, zoontje is bijvoorbeeld gek op zwemmen maar is erg onzeker maar ben wel blij dat we het zo gedaan hebben.

Je zou 'm alvast kunnen inschrijven en wanneer er een plekje vrij komt kijken hoe en wat...

20. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,836
    113
    Mijn oudste 2 konden beginnen met 5 jaar en 3 maand. Toen mijn jongste 4.5 was heb ik hem ingeschreven, hij kon gelijk beginnen. Ik merk wel aan hem dat hij het vermoeiend vindt, had er ook een beetje op gerekend dat hij ook pas met ruim 5 opgeroepen zou worden. Aan de andere kant, hij vindt het tot nu toe echt heel erg leuk, dus laten we het ook maar zo.

Share This Page