Verkoop kleding.. boekhouden ervan.

Discussie in 'De lounge' gestart door ladydd, 6 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ladydd

ladydd Bekend lid

23 dec 2012
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo
    is er hier iemand die me een beetje op weg kan helpen met het boekhouden van kledingverkoop.

heb as woensdag een afspraak met mn eigen boekhouder maar ben ff benieuwd ook hoe anderen dit het beste bijhouden.

graag even via een priveberichtje.

2. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Je bedoeld je eigen kleding via marktplaats bijvoorbeeld?

3. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.185
    113
    Dat kun je het best aan je boekhouder vragen ;)

4. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik weet ook niet precies wat je bedoeld? Waarom zou iemand je opweg moeten helpen als je een eigen boekhouder hebt? Ideaal!
    Ik heb vanavond een afspraak met een boekhouder/accountant voor de inkomstenbelasting. Misschien dat hij ook nig wat meer info heeft voor de verdere administratie.

5. marygirl

marygirl Actief lid

25 dec 2010
    377
    0
    0
    @FleurSylvano: Moet je voor kledingverkoop via MP boekhouding bijhouden? :$

Niet dat ik nou zoveel verkoop (en alles tweedehands), maar ik wil nog wel eens wat weg doen via MP.

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Haha geen idee lijkt me niet, daarom vraag ik het vindt het een rare vraag van TS :p Zou niet weten wat voor kleding ze anders bedoeld?

7. marygirl

marygirl Actief lid

25 dec 2010
    377
    0
    0
    Haha ja das waar ;)

8. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.185
    113
    Ik neem aan dat TS een onderneming in kleding heeft...

9. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Wat bedoel je precies?

Kleding die je privé verkoopt via bijv marktplaats hoef je geen aangifte over te doen, dus ook niet boekhouden.

Kleding die je zakelijk inkoopt en verkoopt moet je wel aangifte over doen.
    Je hebt er hele handige boekhoud programma's voor. Bijv accountview. Via dat programma kan je ook de aangifte doen, het is wel handig om je boekhouding eens in de 3 maanden door een boekhouder te laten controleren. Je jaarrekening moet ook via een boekhouder, tenzij je een eenmanszaak bent.

10. ladydd

ladydd Bekend lid

23 dec 2012
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    sorry was ook niet echt duidelijk in mn vraag :D

sindskort eenmanszaak in kinderkleding via fb.
    alleen kwa boekhouden nog niet veel verstand ergens van.
    daar zijn natuurlijk ook boekhouders voor uitgevonden ;)
    maar was gewoon even benieuwd hoe andere mensen de verkochte/ingekocht kleding/winst etc etc bij hielden.

dus iemand die er ervaring mee heeft.
    en misschien een voorbeeld hadden.

11. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Wat ik begrijp dat je heel weinig verstand hebt van boekhouden.
    Waarschijnlijk gaat je boekhouder dat voor je doen. Maar let op dat is meestal uurtje factuurtje. Lever het zo netjes mogelijk in.
    Netjes alle inkoopfacturen of achter de bankafschrift of bij elkaar (liefst per datum). Alle verkopen die je per kas ontvangt opschrijven of in excel. En evt andere kosten die per kas betaalt erbij voegen.
    Heb je een zakelijke bankrekening? Dat scheelt weer tijd met inboeken, mits je ook echt zakelijk houdt. Liever 1x per mnd een bedrag opnemen dan 80x een privé bedrag pinnen. Elke post moet nl ingeboekt worden. En dan graag altijd de bankafschrift uitprinten per mnd met een begin en eindsaldo erop.

Hou rekening met je btw, het verschil tussen inkoop en verkoop moet je 19% btw over afdragen. Ik vermoed dat je wel onder de kleinondernemersregeling valt. Of je bedrijfje moet wel heel erg goed lopen.

Extra tip. Vraag bij verschillende adm kantoren de tarieven op. Er kunnen grote verschillen inzitten.

12. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.185
    113
    21 % btw ;)

13. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Oeps... Inderdaad 21%. Toch proberen om meer dan 2 uurtjes per nacht te gaan slapen. Als die kleine nou ook nog meewerkt..

14. ladydd

ladydd Bekend lid

23 dec 2012
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    dankje voor je antwoord.
    heb een kennis die doet de boekhouding die is nml accountant van beroep :D
    heb een zakelijke rekening en hoef eigenlijk alleen maar voor het verzenden te pinnen en voor enveloppen.
    dit is een uitlopende hobby namelijk geworden.
    iedere 3 maand een aangifte weet niet of dat onder klein valt ;)

ging me er gewoon even op dat ik een voorbeeld tabbel kan zien dan heb ik ff een idee van hoe en wat.
    via google vind ik niets namelijk.

15. ladydd

ladydd Bekend lid

23 dec 2012
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    trouwenshet loopt als een tierelier ;)

oa jumpsuit's op een avond ongv 75 reserveringen ;)

werk namelijk eerst met reservering en dan bestellen zodat ik zelf zekerheid heb.

16. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik houd alles zelf bij in een excel bestand. Dus alle inkomende en uitgaande facturen vul ik daar in, en alle bonnetjes van aankopen en verzendingen van pakketten. Dat scheelt een hoop tijd met het doen van de omzetbelasting.
    Nu moeten we de inkomstenbelasting doen en daar komt wel meer bij kijken en dat weet ik ook allemaal niet precies, dus daar gaan we vanavond even met iemand over babbelen en geven we dan uit handen.

17. ladydd

ladydd Bekend lid

23 dec 2012
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    oke.
    wil het meeste zelf blijven doen ivb hoge kosten. omdat ik de kleding ook niet duur aanbied dus kan dat er niet uit.

18. Frubbel

Frubbel Actief lid

28 sep 2013
    435
    159
    43
    Ik kan je misschien wel een beetje op weg helpen, heb je even een pb gestuurd met wat vraagjes :)

19. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.185
    113
    Maar hoe je het bijhoud en aanlevert kun je het best afstemmen met degene die je boekhouding doet omdat iedere boekhouder zijn eigen manier van verwerken heeft.
    Moet je bij de 1 alle bonnen achter de afschriften stoppen wil de andere alle facturen op datum etc.

20. januari2010

januari2010 Niet meer actief

Pb gestuurd!

Deel Deze Pagina