Hoi, Wij gaan over 2 weken verhuizen van een appartement naar een huis met tuin. Nu zijn onze katten nooit buiten geweest en ik wil ze wel hun oude dag lekker in de tuin gunnen. Nu ben ik alleen bang dat met name één kat de hort op gaat. Iemand ervaring hiermee en hoe ik dit kan voorkomen? Weet ook iemand of katten en kippen samengaan? En er schijnen 1 à 2 zwerfkatten in de buurt te zitten kan dat nog kwaad?
tja in het begin moet je ze natuurlijk wel binnen houden anders raken ze de weg kwijt. daarnaast als je niet wil dat ze weg gaan kun je ze ook aan een tuigje doen. oudere katten die nooit zijn buiten geweest zijn vaak geneigd om weg te gaan op verkenning. katten en kippen kan goed gaan maar ook niet. onze oude kat maakte kippen dood.
Heel mooi gedacht natuurlijk, maar is het ook verantwoordelijk? Ze zijn dus nooit buiten geweest............... Wat je ook kan doen is een kattenren maken achter het huis zodat ze dan wel buiten zijn maar niet wegkunnen.
Ik weet niet hoe oud je katten zijn. Wij zijn ook verhuisd toen onze katten (2 broertje) mee verhuisden van een bovenwoning naar een huis met een tuin. Ik heb ze de eerste maand binnen gehouden zodat ze konden wennen aan het huis. Daarna even in de tuin als ik er bij was. Ik zorgde ervoor dat ze niet de tuin uit gingen. En na een tijdje gewoon hun gang laten gaan. Ze komen nu wel buiten de tuin, maar niet verder dan het einde van het blok. Hier ging het dus hartstikke goed. Mijn katten waren 3 jaar toen ze verhuisden. Dus wel redelijk jong nog. En gewoon heel langzaam laten wennen. Maar ja, dit ligt natuurlijk ook een beetje aan het karakter van je katten. Succes
Wij hadden een kat van 12 die in ons nieuwe huis ook de achtertuin in mocht. Weliswaar hebben we wel een schutting om de hele tuin. Ik had eerst een tuigje met een touw gekocht, maar daar wurmde hij zich uit. Maar hij heeft nooit de moeite genomen om over de schutting te komen. Hij vond de tuin prima, lag lekker in het zonnetje te luieren.
Ik zou hem zeker de eerste 3 à 4 maanden binnen houden, zodattie kan wennen aan het nieuwe huis. Daarna in de tuin laten wennen aan een tuigje voor een tijdje. Hierna kan hij wel alleen en komtie heus terug naar zijn huisje. Heb dit zo gedaan met mijn 5 katten
als je op het nieuwe adres zit, pootjes insmeren met boter ( likken ze hun oude geur af.. hun feromoon klieren zitten tussen de kussentjes) en paar dagen in huis houden. ja ik denk dat katten moeten wennen, anders pikken die kippen hun wel.. dus gewoon een oogje in het zeil houden
Eerst inderdaad een tijdje binnenhouden. Vaak wordt er 6 weken geadviseerd. Wat wij doen, maar al wel van jongs af aan, is ze elke avond rond 10 uur eten geven, zodat ze dan binnen zijn als wij naar bed gaan. Dan gaat pas smorgens de deur weer open. Maar of jij dat er nog in krijgt is de vraag natuurlijk... succes met de verhuizing! (wij verhuizen over 3 mnd en dat gaat dan ook nog leuk worden, om ze 6 weken binnen te houden)
Ik raad je aan om de tuin af te zetten. Geen zorgen over aanrijdingen en kattenhaters. Dat hoeft niet moeilijk / duur te zijn. Ook hoeft je tuin er geen gevangenis of grote kooi van te worden: Slap vijvernet (kunnenn ze niet in klimmen) voor de struiken, of een 'rolbalkje' op de schutting. Onopvallend of vrolijke bloementjes erop schilderen, of kek zebra-printje.
wij zijn 3 weken geleden verhuist van appatement naat huis+tuin, 2 katen zijn buiten gewend, 1tje niet, nu blijven ze alle 3 nog binnen en strax kijken of we ze wel naar buiten laten, we zijn namelijk bang dat er 1tje niet meer terug komt (die is al erg schuw)
De eerste 6 weken zeker binnen houden!! Daarna kan je ze wel naar buiten laten. |Zorg dan dat je dat doet als ze honger hebben! Dus net voor etenstijd! En dan gewoon ff 5 minuutjes en dan rammelen met het voer zodat ze weer naar binnen komen! En dat gewoon zo de eerste tijd even doen, zodat ze weten dat ze weer naar binnen moeten! En in ieder geval zorgen dat ze voor die tijd gechipt zijn (als ze dat nog niet zijn)
Bedankt voor de reacties, ik laat ze zeker de eerste tijd binnen dan. De tuin is gelukkig geheel omheind en de straat op kunnen ze niet, tenzij ze over een aantal schuttingen van buren gaan springen.