Hoi twoboys. Je schildklier kan zeker de boosaard zijn voor je historie. De reden dat ik echter naar je MTHFR vraag is dat Gent dit (veeal standaard test bij herhaald miskraam). Het zou zonde zijn om niet te weten wat je MTHFR "status" is zeker als je al in Gent loopt. Dus zou ik het navragen als ik jou was (en dan de gegevens op papier vragen in je eigen dossier). Ik zou je graag de zekerheid geven dat de schildklier het enige punt is maar uit ervaring weet ik dat het zwanger raken en een kindje verliezen je niet in je koude kleren gaat zitten. En soms helpt het ook om enige zekerheid te hebben in het uitsluiten van problematiek zeker ook omdat er toch een beperking zit op het aantal IVF's en zo'n traject nou ook niet echt een pretje is voor je schildklier en immuunsysteem. Tot slot is zwanger zijn zelf al een gebeurtenis die tot trombofilie leidt, dus als je er gevoelig voor bent kan dit net dat beetje zijn wat je tegenhoudt. Nou ja, it is up to you, maar Gent test vaak al zoveel dat het meeste al bekend zou moeten zijn. Kijk er nog eens kritisch zelf een keer naar. Ik kan mensen begrijpen hoor dat ze liever met zo min mogelijk poespas aan een zwangerschap beginnen, maar dat is nou eenmaal niet voor iedereen weggelegd (hoewel de kans groter is bij spontaan zwanger worden en herhaald miskraam dan met IVF zwanger worden en dan herhaald miskraam). Laat ik zeggen dat bij hashimoto en schildklierproblemen ik zelf verwacht dat er miskramen in de eerste 3 maanden plaatsvinden, als er in de weken erna (dus zoals je beschrijft bij 16 wkn) oid dan denk ik eerder aan trombofilie (bloedstollings)problematiek. Het kan zelfs zo zijn dat mocht hier iets in zitten dat je kunt proberen spontaan zwanger te raken door inseminatie van donorzaad. (als je donor daar aan mee wil werken). Voel je vrij om te doen wat bij je past, veel groetjes en wat vreselijk dat je zoveel miskramen gehad hebt!
Goedemorgen MamavanH en Pien, Het is inderdaad zo dat we maar beperkte kansen hebben omdat we nu via ICSI verder gaan. Dan wil je natuurlijk zorgen dat het niet eerst weer een paar keer mis gaat. Wat je zegt mamavanH, het gaat echt niet in je koude kleren zitten, al die miskramen. Kwam ook nooit vanzelf los, altijd curretages, is dat ook niet bijzonder? Pien, ze zeiden altijd tegen mij dat mijn schildklier waardes in orde waren, ook in Gent. Bij de een na laatste MA kwam dus prof even langs om te kijken naar mijn echo, deze was erg onduidleijk en de arts wilde dat ze mee keek. Zij zag dus dat de zw niet goed was, en keek in mijn papieren. Ze zag het direct, zei de TPO is veel te hoog. Daar moet wat aan gebeuren. Ben toen naar de endocrinoloog in Gent geweest, die schreef EUthyrox voor, 100 (? dacht ik even hoor). Toen ik zwanger werd van de donor weer, ben ik direct naar de endocrinoloog gegaan en deze heeft het opgehoogd tot 125. Helaas toch weer een negatieve echo een weekje of wat later. Maar, ik ben nooit meer daarna geminderd met die 125. Gewoon die hoeveelheid aangehouden. Pauze van 2 jaar ingelast, zoontje uit China mogen krijgen, en toen wilden we dat ij een brusje zou krijgen, zodat hij niet alleen zou zijn later als wij weg vallen, er is niets bekend van hem, en we wilden graag dat hij familie zo overhouden als wij wegvallen. Dus eigenlijk gingen we er vanuit dat het nog wle een poos zou duren eer ik zwanger (goed) zou raken.. ...en die poging was goed raak!! Kan het zijn dat mijn lijf door die 125 eindelijk goed ingesteld was? Daardoor ook de TPO naar beneden gegaan zijn? Tijdens die zw hoefde ik maar 1 keer op te hogen, en ben van 125mg naar 137,5 gegaan, wat ik nu nog altijd slik want mijn waardes blijven netjes, goed. Toch ook wel apart of niet? Dat ik nu op die 137,5 weer goed zit, vorige keer goed zat op 125, of kan dat komen door de zwangerschap? Zelf heb ik nooit naar de waardes gevraagd, maar als we 3 sept weer naar Gent gaan, ga ik mijn zorgen gewoon op tafel gooien. Dat we graag weer ICSI willen maar dat we dan eerst mij zo goed als kan door moeten lichten zodat we in elk geval dat weg kunnen strepen voordat er een embryo teruggeplaatst gaat worden. En dan vraag ik mijn waardes op en mail ik je door!! Mag je die kopieeren daar of hoe gaat dat? Ben van mijn exen ook zwanger geraakt dus dat is indd het probleem niet. Was ook altijd snel zwanger en 2 keer door de pil heen. Nou is dat wel jaaaaren geleden, mijn eitjes zijn nu ook ouder natuurlijk. Zwanger blijven is het probleem. Onze donor is anoniem en uit Denemarken, als de rietjes er nog zijn, zal helaas dus altijd Gent nodig hebben om zwanger te proberen worden. Ik hoefde met de IUI D ook geen hormonen te gebruiken, mijn eisprong is mooi en regelmatig en dik bmmslijmvlies altijd. Alleen pregnyl maar dat is puur om de kansen te verhogen op het juiste moment te insemineren. Best klote dat mijn man en ik beiden een probleempje hebben mbt vruchtbaarheid, maakt het wel wat ingewikkelder. Wat mij ook heel erg bezig hield, en ms staat het hier los van hoor, maar tijdens mijn zw zijn bv mijn borsten NIETS gegroeid, niet groter geworden, niet voller...niks...geen pijntjes eraan.. Wilde bv geven, week bezig geweest met intensief kolven en aanleggen....geen druppel!! Pas na een week of 3 was er opeens de druppel melk. Ook nooit stuwing gehad. Vroeg me af, zou dat ook met hormonen te maken hebben die ms bij mij niet goed op niveau zijn? Ben heel blij door jullie kijk erop, ik kan nu heel gericht dat gesprek in gaan bij de arts! Kan goede vragen stellen. En desnoods opper ik of prof de Sutter eens kan kijken naar mijn waardes. Zij is toch de miskraam expert?
Twoboys: fijn dat je wat aan ons gehad hebt in elk geval . Ik begrijp inderdaad dat het zwanger worden geen probleem is, maar het gaat om het zwanger blijven. Je hebt in elk geval wat waardes die je vooraf kunt laten testen in Gent, dat lijkt me niets teveel gevraagd in jou situatie. Het is inderdaad wel apart dat het steeds MA's zijn geweest en geen MK's. Ik heb ook een MA gehad na mijn eerste IVF poging in juni en wordt morgen gecurreteerd. Geen idee of er een verband is met de schildklier. Heb ik nog nooit van gehoord in elk geval. Mijn waardes waren in elk geval erg goed toen ik net zwanger was (en dat niet wist, want ik was gewoon ongesteld geweest, maar dat even terzijde...). En wat je borsten betreft heb ik ook geen idee. Ben geen borstenexpert . Heel veel succes met alles!!
Dank je Pien voor je reactie. Kan niet wachten om te starten, eerst te kijken hoe mijn waardes eruit zien...ben benieuwd!!
Hoi Pien welke waardes zijn getest in het ziekenhuis tijdens de IVF? alleen je TSH en T4? en mag ik vragen hoe hoog ze waren (net na je positieve test)? ook je anti-TPO getest bij positieve test? de hoogte ervan kan nl. een MA veroorzaken (en is te compenseren door prednisolon gebruik en utrogestan). Ik weet dat je het eigenlijk niet horen wil...maar kan het niet nalaten het mee te geven. Het spijt me te horen van je MA, en wens je sterkte met de curretage en het weer op orde komen en hoop dat je bij je volgende poging geluk zult hebben! xx Twoboys: Als je ter plaatse in Gent bent en je vraagt om je bloeduitslagen printte de vroedvrouwen dat voor me uit en kreeg ik het meteen mee. Ze zijn zo vriendelijk. Alleen voor de MTHFR uitslag (ik keek het direct ff snel door) heb ik nog nagevraagd of die er ook was en toen klikte ze op een separaat tabje in dat programma en "och ja mevrouw dat is ook geprikt en negatief" , ik: "zou ik toch graag een uitdraai ervan mogen"..? "tuurljk mevrouw . De uitslag liet zien dat ik 1 mutatie heb in dat gen (geen twee - vaak wordt alleen bij 2 afwijkingen het als "erg" beschouwd). Maar in dat boek van Alan Beer stond dat er dus ook bij 1 afwijking een grotere kans was op miskramen. Verder heb ik daarna aanvullend een test via 23andme laten doen (voor 99 dollar) en daaruit bleek dat ik nog 3 mutaties had in genen die met trombofilie te maken hebben. Uit de literatuur op Pubmed staat dat er bij 3 of meer mutaties een grotere kans is op miskramen waarbij het vaak verholpen kan worden door gebruik van aspirine 100 mg en lovenox/clexane. verder slik ik dus ook de actieve B vitamines. De Sutter is idd de miskraam expert. Hoewel ze mij eens vertelde dat anti-TPO niet het probleem zou zijn...??!! "gelukkig" had ik dan ook een hoge anti nucleaire factor wat dan toch weer een indicatie is voor prednisolon gebruik (in Gent). Van je borstvoedingsvraag weet ik niet, maar het is wel opmerkelijk. Ik zou die vraag eens posten als ik jou was op "borstvoedingsforum.nl" daar krijg je erg goed en vaak vakkundig advies! Het klinkt in mijn oren als "te weinig prolactine" heb je wel veel huid-op-huid contact gehad destijds (ongeveer 24 uur per dag je kind bloot op bloot op je borst/buik laten liggen, veel ruiken aan je kind, veel rust, geen stress, weinig visite, genoeg gedronken en voldoende gegeten etc? en ongeveer iedere 2 uur aangelegd ook al zegt iedereen dat dat niet nodig is??). Dat "protocol" was voor mij goed om een soort van lollo ferrari ervaring mee te mogen maken . Overigens heb ik tijdens de zwangerschap zelf ook weinig volle borsten gehad.
Hoi MamamvanH: lief dat je meeleeft hoor . Ik had geen positieve test, dat was het maffe... Ik werd op 12 dagen na tp ongesteld, heb toen getest en die was echt negatief. Maar goed, dat kan dus gekomen zijn omdat ik aan de vroege kant was met testen, en kennelijk was de innestelling wat laat... Toevallig moest ik ongeveer een week later toch mijn schildklier laten prikken en was mijn TSH 1.0. FT4 weet ik zo niet meer, maar was ook prima. Weet wel dat mijn TSH 2 maanden daarvoor nog 0.5 was, dus wel een lichte stijging, maar ja, we gingen er niet vanuit dat ik zwanger was, dus 1.0 was perfect. Ik heb de nodige discussies proberen te voeren met mijn internist, maar dat is niet te doen. Hij wil gewoon echt niet op meer dingen prikken dan dat. Ooit heb ik met veel pijn en moeite mijn B12 weten te prikken. Hij beweert ook dat Anti-TPO geen invloed heeft op miskramen, maar dat die antistoffen zich alleen richten op de schildklier. Op zich heeft hij gelijk dat er weinig aan te doen is verder dan mijn TSH/FT4 op orde te houden. Selenium slik ik nu al bijna 2 jaar op eigen initiatief. Niet meer altijd even consequent, maar dat is het enige waarvan ik gelezen heb dat je je anti-tpo misschien mee naar beneden kunt krijgen. Dus dat doe ik dan maar... En misschien dat ik inderdaad prednison nodig zou hebben... Maar zelf denk ik dat er nog wel iets meer mis is met ons dan alleen mijn immuunsysteem. Ik ben op de natuurlijke manier en via IUI nooit zwanger geworden. Nu met de IVF was dit echt de eerste keer dat er uberhaupt iets gebeurd was. Verreweg de meeste miskramen worden veroorzaakt door een verkeerde celdeling o.i.d. van het embryo zegt men, dus ik hoop ergens dat ik nu ook, net als zoveel vrouwen, even pech heb gehad en dat het een volgende keer wel goed gaat. Ik kreeg zelf wel weer hoop na dit gebeuren, ook al was het heftig. Ik heb uiteindelijk zelf nog een miskraam gehad dinsdagavond en nacht. Gisteren zijn nog de laatste resten gecurreteerd. Nu eerst weer even herstellen van dit alles...
hoi Pien, anti TPO gaat naar beneden met prednisolon. En indirect heeft het wel degelijk effect (op Pubmed gezocht) want de anti-TPO beinvloed de Natural Killercellen (NK cellen). Dus theoretisch heeft hij gelijk maar de anti TPO zet de NK cellen aan tot destructie van wat zich innestelt. Heb je bij je IUI's ooit utrogestan gebruikt? zo nee dan kan dat de reden zijn voor een nooit positieve test. Utro onderdrukt ook je immuunsysteem in lichte mate. Heb je het bij de IVF wel gedaan? en dag 12 kan idd nog wat te vroeg zijn. Soms duurt het even bij imuundames voor er een reactie komt. Selenium..zorg dat je niet teveel neemt
Hihi ik heb hem de eerste maanden alleen maar gedragen. Kon hem niet wegleggen gevoelsmatig. En de eerste weken zaten we echt veel huid op huid idd. Visite heb ik minimaal gehad, en mijn kind niet rond laten gaan (dat gaf hele kwaaie gezichten, maar pech, ik konh et niet).. Eten en drinken was wat minder, ik was behoorlijk ziek na de bevalling, de knip ging ontsteken en ik had flinke koorts en ab gekregen. Ook geen stuwing gehad. Iedereen zei pas maar op dan komt de stuwing....niks... En ik heb echt heel vaak gekolft, aangelegd, zodat je wel zou denken dat je melk zou moeten gaan produceren of stuwing.. niets.. Pas na drie weken kwam er voeding. Maar heel fijn dat je dit allemaal uitlegt en verteld, ik ga nu echt goed voorbereid het gesprek in. Wat heb jij al veel gedaan en uitgeplozen..snap dat je er inmiddels heel erg veel van weet.
Als je TPO goed is, geen idee of die van mij nu goed is, dan hoef je in principe geen prednisolon? Of is ondersteuning dmv prednisolon wel wenselijk?
Dankje voor je reactie MamavanH. Ik heb bij IUI nooit utro gehad... en ik ben bij de IVF poging ook te vroeg met de utro gestopt, omdat ik gewoon flink ongesteld was... geen strakke actie achteraf, maar ik was zo overtuigd van mezelf . Ik had al wel bedacht dat ik mijn cryo in kunstmatige cyclus wil laten terugplaatsen en niet mee wil doen aan het onderzoek waarbij je ook in eigen cyclus kunt laten terugplaatsen. Omdat bij IVF ook je cyclus helemaal plat gelegd wordt en alles kunstmatig is en het daarmee dus wel eventjes gelukt was, had ik voor mezelf de conclusie getrokken dat ik beter 'gedij' onder een kunstmatige cyclus, dus ook met utro. Heb nog over van de vorige keer door mijn actie, dus die kan ik dan bij een volgende poging 'extra' gebruiken dacht ik zo... Ik heb een second opinion aangevraagd bij Wolvega, Nij barrahus. Daar werken ze samen met DD voor de IVF. Ik neem aan dat ze daar dus wel wat meer openstaan voor prednison gebruik etc. Maar ze zijn zo aardig voor me in het ziekenhuis waar ik nu ben, dat ik het liefst daar zou blijven. Ik moet maar bekijken hoe lang dat nog verstandig is... Hoeveel selenium is teveel eigenlijk? Ik neem nu een paar keer in de week nog 1 tabletje van de etos, dat is 74 eh.
Er zijn ook wel natuurlijke supplementen die antistoffen verlagen waaronder selenium (maar je wil selenium in de hoognormale range hebben kun je in je bloed laten meten, maar niet hoger dan dat). Maar ook andere dingen kunnen je antistoffen doen dalen waaronder bijv. enzymen (ik heb een poos wobenzym gebruikt) en je kunt eens kijken naar maxi flavone Maxi Flavone ik heb 'm zelf niet gekocht omdat ik het aankoopproces lastig vond, maar heb wel de ingredienten los gekocht via een andere internetsjop . Ik was erg tevreden bijv. met de silymarin (mariadistel of milk thistle) en pycnogenol en grape seed extract. Maar als ze 'm op een makkelijker manier gaan aanbieden en via internetbetaling accepteren ga ik deze zeker aanschaffen. Het lastige van anti-TPO is dat als ze gezakt zijn ze kunnen gaan stijgen als je net zwanger bent, meestal zakken ze weer weg rond het 2e trimester maar de eerste periode is lastig. Als je een clue hebt van wat er aan de hand kan zijn , dus waar de antiTPO vandaan kan komen dan helpt dat wel. Er kan bijv. een verborgen "gebrek" aan de hand zijn waardoor je lichaam van slag is. Dit kan een bacterie zijn (chlamydia, of ander vervelende bacterie zijn h.pylorie of , of een virus (zelf koortslip virus, CMV, Epstein Bar etc) . Het helpt als je een idee hebt waar je naar zoekt. Prednison zou ik zelf wel inzetten en het laten opvolgen bijv. door dr. Pf uit DD of het nog nodig is / of dat de dosis evt. opgehoogd moet worden. Later meer
Poeh poeh...ingewikkeld hihihi... Gaat nu op schieten, bijna 3 sept. We twijfelen nu of we niet nieuwe setje rietjes bestellen ipv icsi. Rietjes is natuurlijk voor mij minder belastend, en meer kansen..
Mammavh: ik vind het ook erg ingewikkeld... Denk je dat ik teveel selenium slik ( zie eerdere berichtje)? Ik kreeg trouwens de dag na tp een koortslip. Ik heb wel eens vaker een koortslip gehad, maar wel vrij zeldzaam. Maar ze zeggen toch ook dat je immunsysteem even wat minder reageert als je zwanger bent, daarom worden vrouwen vaak ook grieperig, verkouden etc als ze net zwanger zijn. Een vriendin van me had ook een koortslip toen ze net zwanger was. Ik zag het wel als een gunstig teken . Kun je ook zeggen of je denkt dat doordat ik een paar dagen te weinig de utro heb genomen de kans op een miskraam heb verhoogd? Two boys: goh dat lijkt me inderdaad wel een lastige keuze. Hoe staat jouw man er in? Heeft hij geen voorkeur? En maakt het voor jullie nog uit richting de andere kinderen?
Ik vind het ook nog zo abracadabra allemaal, moet me er echt in gaan verdiepen ZO nieuw voor me! Pien: Onze kinderen zijn onze kinderen. De oudste dus geadopteerd vanuit CHina en de jongste via IUI D. Voor mijn man maakt het echt niet uit of we weer voor een donor gaan of dat we icsi gaan doen. Hij zou het wel bijzonder vinden om zichzelf terug te zien in zijn kinderen, zoals hij mij terugziet in de jongste, maar dat weegt niet zwaar. Hij ziet erg tegen een ICSI op omdat dat zoveel meer belastend is voor mij en ons gezin dan IUI D. De wens voor een brusje is zo sterk dat het niet uitmaakt waar het zaadje vandaan komt, we houden evenveel van ze. We zouden als we geld genoeg hadden ook graag nog willen adopteren, maar dat is echt een brug te ver financieel. Dus wij praten veel hoe we verder gaan, donor of icsi eigen zaad....in sept het gesprek dan willen we er wel uit zijn hihi.
Onze oudste snapt het wel, we hebben gevraagd wil je nog een broertje of zusje, zijn voorkeur gaat uit naar een zusje hihi.. EN hij vroeg of die dan uit china kwam of uit mijn buik..Ik vroeg hem wat zou jij willen, 'haalt schouders op, weet niet mama, maakt niet uiy '... jongste is net 1 jaar, die heeft nog geen vragen
Dat is mooi gezegd Two Boys. Ik dacht al wel dat je er zo in zou staan . Dus jullie gaan voor een meisje .
Hihi dat wil de oudste graag Hier hoop ik alleen maar dat ik goed zwanger raak en een gezond kindje op een goede termijn op de wereld zet!! Keek van de week naar de docu: hadden we het maar geweten ( oid), te vroeg geboren kindjes rond 26 weken waarvan er eentje overleed... Hard zitten janken.... Jongen of meisje ons is het om het even, als het maar goed mag gaan.
Oei ja dat heb ik ook gezien, vreselijk he . Nee maar natuurlijk, als het maar gezond is! Maar wel leuk dat de oudste ff meedenkt .