Best heftig, hoop dat het vals alarm is! Delen centrum Amsterdam ontruimd na bommelding | nu.nl/binnenland | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl Delen van het centrum van Amsterdam zijn woensdagmiddag ontruimd vanwege een bommelding die bij het warenhuis Bijenkorf is binnengekomen. Dat meldt de Amsterdamse politie. Volgens de politie worden het winkelpand, het plein en de omliggende straten uit voorzorg ontruimd. De horecagelegenheden aan de Dam hebben de deuren gesloten. Toegangswegen naar het plein, zoals het Damrak en het Rokin zijn tot halverwege de straat afgezet. Politieagenten schuiven de afzettingen steeds verder op. "De ruime afzetting is om nieuwsgierigen op afstand te houden en goed om te leiden", laat de politie weten. Het is nog onbekend waar de bommelding exact is binnengekomen en uit welke hoek deze afkomstig is. De politie kon daar nog geen details over geven. Er zijn meerdere ambulancevoertuigen naar de Bijenkorf gestuurd. Boven de Dam cirkelt een politiehelikopter. Rokin Inmiddels zijn aan het begin van het Rokin ook enkele panden ontruimd. In het NRC-pand kunnen mensen blijven zitten. Ook de Kalverstraat is nog toegankelijk. Op de Nieuwezijds Voorburgwal achter het Koninklijk Paleis op de Dam is een grote menigte mensen bijeen. Van paniek is geen sprake. Op de Dam is een voertuig van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) waargenomen. Trams 4, 9 en 14 worden omgeleid. Het naast de Bijenkorf gelegen gebouw van de Amsterdamse effectenbeurs aan het Beursplein is niet ontruimd.
Dat was een paar jaar geleden ook. Toen gelukkig vals alarm, maar wel schrikken natuurlijk... Ik heb nog nergens gelezen of het nu weer vals alarm was. Hoe dan ook altijd verstandig om het serieus te nemen natuurlijk! Even off-topic: Op de één of andere manier lees ik het woord bommelding altijd als bommel-ding. Iemand anders ook deze rare afwijking?
Oh, echt wel! Op de basisschool hadden we altijd gym in een ander gebouw, daar heeft de hele klas, inclusief de juf, zich de hele les afgevraagd wat in hemelsnaam een bommel-ding is..
Ik dus met m'n dikke buikje en moeder vanaf m'n zusje 3km naar het centrum van ams gelopen. Dacht goed voor de beentjes en neem ik de tram terug. Even bij de grote hm kinder gekeken en we hoorde al allemaal sirenes. Eigenlijk wilde we naar de c&a om even te kijken voor een zwangerschapsbadpak enzo en dus naar de Bijenkorf. Leuk als je er keer in Amsterdam bent. Nou niet dus. Kon vervolgens ook weer 3 km terug lopen want trams reden er niet meer. Grrr en de politie was ook niet aardig. Moesten vet hard doorlopen en toen reed er ook nog een duffe doos 2x met haar kinderwagen tegen m'n voet aan. Ik geloof dat vervolgens niemand nog wat goed kon doen bij me. Haha hormonen
Whahahaha, lekker gevaarlijk dan! . Gelukkig was er niets aan de hand. Ben blij dat ik niet de enige ben. Misschien moeten ze er een ander woord voor verzinnen...
Oh nee, dat 'niets aan de hand' ging over Amsterdam Dat op school was gewoon een briefje wat naast het evacuatieplan hing in de gymzaal, met info over wat je moest doen tijdens een bommel-ding
Haha, ok! Is ook wel logisch eigenlijk, duh , want zodra iemand het uitspreekt is het meteen duidelijk natuurlijk. Ten zij de omroeper in kwestie het ook maar opleest van een briefje tenminste...
Al bekend wat er nu was? Ml was gisteren heel de dag in de beurs van Berlage, vond het best spannend.