36 weken zwanger veel melk

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Starling, 4 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Starling

Starling Actief lid

12 jul 2012
    253
    0
    0
    Beste lactatiekundige.

Ter achtergrondinformatie.
    Ik heb al jaren wat melkproductie, sinds mijn eerst vmk (nu dik 3 jaar geleden) zonder een verhoogd prolactine te hebben. Ben hier voor onderzocht, er is geen oorzaak gevonden.

Nu ben ik 36 weken zwanger, de hele zwangerschap merk ik dat ik steeds meer druppeltjes melk verlies, draag sinds ongeveer 25 weken borstcompressen, is ook echt nodig.

Sinds een week heb ik ook echt druk op mijn borsten, en tijdens het wassen onder de douche spuit het er echt in straaltjes uit.
    Ik probeer er zo veel mogelijk af te blijven, wil het niet verder stimuleren. Maar de druk begint af en toe echt vervelend te worden, ook heb ik regelmatig steken in mijn borsten.

Ik weet nu niet waar ik goed aan doe, een vriendin raadde me aan om het af te kolven, is dit verstandig.
    En gaat het kostbare colostrum nu niet verloren, of komt dat pas na de bevalling.
    De melk is oranje/donkergeel van kleur.

Alvast bedankt.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

als je er last van gaat krijgen kun je het afkolven inderdaad.
    Je kunt onder de douche masseren dat je de spanning kwijt bent, maar je kunt het ook opvangen in een bakje en invriezen in kleine beetjes. Je maakt nu al colostrum aan, en dat blijf je doen, ook na de bevalling. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Het voordeel van nu kleine beetjes invriezen is, is dat als je kindje om de 1 of andere reden bijvoeding nodig heeft, je je eigen melk kunt geven!
    Kolf alleen de spanning eraf dan,zodat je de productie niet teveel stimuleert.
    Ik kopieer ene link naar borstvoeding.com over kolven in de zwangerschap. We raden het soms aan bij mensen waar we verwachten dat de baby het nodig heeft. Maar in jouw situatie kan het dus ook handig zijn.
    Lees het eens door en bij vragen hoor ik het graag.
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kolvenenwerken - Kolven in de zwangerschap

Mirjam

Deel Deze Pagina