Goedenavond, Ik maak mij vreselijk zorgen. Heb net mijn eisprong gehad en heb 3 chocolaatjes gegeten. Toen ik daarna op het zakje keek zag ik bij ingredienten kirsch staan. Het smaakte er helemaal niet naar maar kennelijk zit er wel alcohol in!!!! Ik drink geen alcohol na mijn eisprong en baal hier dan ook ontzettend van. Tegelijkertijd weet ik ook dat ik erg onzeker ben omdat ik een miskraam heb gehad en alles perfect wil doen en niets wil verpesten. Hierdoor kan ik soms panisch worden van iets dat misschien wel mee valt. Toch maak ik mij zorgen Kan het schadelijk zijn geweest in het geval ik straks zwanger blijk te zijn?
Goedenavond, nee hoor je hoeft je echt geen zorgen te maken. Het is zo weinig wat je binnen hebt gekregen van alcohol, dat als je zwanger blijkt te zijn, dit echt geen effect heeft op je kindje. Succes! Groetjes Monique
Hoi Monique, Bedankt voor je antwoord.Heb jij tips om met dit sort gedachten om te gaan? Ik merk dat ik van dit soort dingen helemaal in de stress kan raken. Er zijn zoveel voorschriften en ik raak in paniek als ik ook maar iets daarvan per ongeluk 'fout' doe. Alcohol in toetje, onder een infra rood lamp gezeten, in de verflucht gezeten, op een terras in de rook enz..... ik zoek het dan op op internet en lees (uiteraard) allerlei verhalen erover. Je vindt dan altijd wel een verhaal dat iets slecht is. Vervolgens loop ik rond met een vervelend gevoel omdat ik het voor mijn gevoel alweer 'verpest' heb. Heb het gevoel dat een kindje in mijn buik totaal afhankelijk is van alles wat ik doe en dat voelt met al die voorschriften als een behoorlijke last op mijn schouders. Hoe kan ik hier wat luchtiger mee omgaan? Een kindje kan toch wel ergens tegen in je buik?
Ik ben nog steeds niet gerust en het lukt me niet om het los te laten ik heb het gevoel alsof ik iets heel erg fout heb gedaan door de alcohol in chocola...blijf er over malen...
Goedenavond, vervelend dat je nog steeds dit soort gedachten hebt, terwijl het nog niet zeker is of je zwanger bent. Het kindje wordt pas echt van jou afhankelijk vlak nadat je ontdekt dat de menstruatie uitblijft. Dan pas begint de echte uitwisseling. Daarvoor kan het eten van een bonbon met alcohol of eventjes in de verflucht zitten echt geen kwaad. Als je het maar met mate doet. Een kindje kan echt wel ergens tegen in de buik en het feit dat je hier wel over nadenkt, maakt je juist een goede toekomstige moeder! Succes! Groetjes Monique