Wat vinden jullie van de straf van Sander V. ?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Dahlia, 26 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Sander V. heeft 18 jaar gevangenisstraf en tbs met dwangverpleging gekregen op de moord van Milly Boele.

Elsevier.nl - Nederland - Sander V. krijgt 18 jaar cel en tbs voor moord op Milly

Wat vinden jullie van deze straf?

Zijn leven is sowieso verpest, want als Sander V. vrijkomt over 18 jaar, dan kotst iedereen hem uit. (Eigen schuld, dikke bult).
    Maar ik vind de straf te weinig. Deze man had levenslang opgesloten moeten worden. Wat jullie?

2. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Erg dubbel.

Vaak wordt er vergeten dat TBS echt een enorm zware straf is, volgens een van mijn docenten strafrecht misschien wel een van de zwaarste straffen. Veel mensen zitten liever wat langer dan dat ze TBS krijgen.
    Anderzijds denk ik dat het voor "Nederland" beter was geweest als hij levenslang had gekregen, vooral voor de nabestaanden.

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Hij is niet zomaar na 18 jaar vrij hoor!
    Hij moet 18 jaar zitten...daar kan dan eventueel nog iets vanaf gaan.
    Maar dan moet ie nog tbs hebben...en dan is het maar de vraag wanneer je vrij komt.
    Tbs kan echt heel lang verlengd worden, zelf tot het einde van je leven.
    Elke keer wordt getoets of je er klaar voor bent om weer de maatschappij in te gaan.
    Bij sommigen is dit na 2 jaar...bij anderen na 10 jaar, en sommigen komen er nooit meer uit.

Ik vindt persoonlijk niet dat iemand levenslang moet hebben.
    Dit is zijn eerste (maar wel vreselijke) overtreding.
    Ik werk zelf met mensen met een psychische stoornis, sommige van deze mensen hebben ook verselijke dingen gedaan.
    Maar zij kunnen nu met de juiste begeleiding, en de juiste medicatie redelijk goed functioneren in de maatschappij.

4. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Nee inderdaad, met die TBS erbij heeft hij eigenlijk wel levenslang gekregen. Hij komt echt niet meer uit die kliniek.

Maar van die 18 jaar gaat in dit soort gevallen niet veel meer af toch? Ik heb hier laatst iets over gelezen maar weet het niet meer precies.

5. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    @mvliam, het zou kunnen dat er niks meer van zijn straf af gaat.
    TBS betekent echt niet meteen levenslang...het ligt er net aan wat voor stoornis iemand heeft en of en wanneer die verholpen kan worden.

6. Nikske89

Nikske89 VIP lid

3 mrt 2009
    6.374
    0
    36
    Vrouw
    Doktersassistente
    Limburg
    Moeilijk moeilijk... Er zitten natuurlijk meerdere factoren aan deze zaak waardoor hij zo zwaar beladen is...

* Ex-politie agent (politie krijgt dus weer slechte naam)
    * Moord
    * Sexueel misbruik / verkrachting ?!

Zeker zou levenslang beter zijn voor de gemoedsrust van Nederland, aangezien drie kwart van de mensen zo hard schreeuwt en precies weet hoe ze iemand zouden moeten straffen. Maar zo zit het strafrecht nou eenmaal niet in elkaar hier...

Wat betreft de straf van 18 jaar en TBS, dat is zeker geen lichte straf, dus ik vind hem meer dan terecht !!

7. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    TBS betekent niet meteen levenslang inderdaad, maar als iemand echt gestoord is vaak wel. Iemand zit misschien niet zijn leven lang gevangen maar van die TBS behandelingen komt hij niet meer af indien hij niet "beter wordt". Zolang ze het idee hebben dat er ook maar een ieniemienie gevaar voor de samenleving bestaat wordt je TBS weer verlengd.

En zo hoort het in mijn ogen ook. Als hij 8 jaar had gekregen had ik het belachelijk gevonden maar 18 jaar én TBS zie ik als een passende straf.
    Helaas zal 75% van de Nederlanders dat niet zo zien.

8. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Precies! en gelukkig maar!
    Mensen denken soms zo makkelijk over tbs.

9. Leliana

Leliana Niet meer actief

Er was van de week een uitzending over TBS. Misschien wel interessant om te kijken:

Documentaire In de TBS Longstay kliniek De Corridor wonen psychiatrische patiënten die vreselijke delicten hebben begaan. Ze hebben gevangenisstraf en tbs-behandeling erop zitten, maar ze komen niet vrij.

NCRV's Dokument: ma 22 nov 2010, 23:00 - Uitzending Gemist

OT: nadat ik deze documentaire heb gezien over TBS ben ik pas gaan begrijpen wat het inhoudt. Ik vind dit dus een passende straf..
    Had je het mij gevraagd terwijl ik dit dus niet gezien had had ik de straf (hoogst waarschijnlijk) te laag gevonden!

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik vind het denk ik ook wel een passende straf.

Heb het allemaal op de voet gevolgd aangezien ik vlakbij het hele gebeuren woon. Vanmiddag ook live de uitspraak gezien op internet en werd wel even naar van de beschrijving van hoe het allemaal gegaan is, onbegrijpelijk dat iemand zoiets kan doen.

11. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Ik heb me inderdaad nooit verdiept in wat de straf 'tbs' inhoud.
    Als ik het zo van jullie hoor dan moet dit een vreselijke straf zijn....

Het belangrijkste vind ik iig dat hij niet in herhaling valt wanneer hij weer vrij is...

12. jojo32

jojo32 Fanatiek lid

26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    eigenlijk moesten ze hem ook dood maken hij heeft zelf ook een onschuldig meisje vermoord die haar hele leven nog voor zich had en haar familie blijft voor altijd slachtoffer en als hij naar zon kliniek gaat wie betaald dat wij met ons allen

13. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Mijn eerste gedachte was, veel te kort. Kan mij niet lang genoeg zijn.
    Maar ik heb niet zo heel veel verstand van TBS e.d. Ik dacht namelijk dat hij na 18 jaar de gevangenisdeur achter zich dicht kon trekken en gewoon verder kan gaan met z'n leventje...
    Maar zo werkt het niet blijkbaar.

Hij zal nooit meer 'helemaal' vrij zijn zeg maar... als ik het goed begrijp.

14. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Dat was dus ook mijn gedachte erbij.

15. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik vind het te weinig, vaak gaat er al 1/3 van de straf af.
    Moordernaars mogen van mijn part voor altijd achter slot en grendel liggen.
    Maar dat ligt hier nogal gevoelig. Ik heb 2 weken geleden mijn schoonbroer herdacht die 5 jaar terug is vermoord, helaas komt de moordenaar over 5 jaar al vrij! Die kan terug naar zijn vrouw en kinderen. Maar wij de nabestaanden krijgen onze lieve schoonbroer nooit meer terug!

16. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg

ja vind dat ook niet zo gek met die nieuwsfeiten van de laatste tijd. weekendjes verlof worden zo uitgedeeld alsof het snoepjes zijn. hoe kan het zo dat iemand tijdens zijn verlof bijv een moord pleegt. hieruit blijkt wel dat tbs in nederland weinig voorsteld. wie bepaald of iemand wel of niet in staat is de kliniek te verlaten? of iemand "genezen" is.

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    voor nederlandse straffen is dit netjes. 18 jaar voor een moord wordt niet vaak gegeven.

toch is geen een straf goed genoeg voor zulke gekken. nabestaande hebben levenslang

18. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Precies, voor Nederlandse begrippen is 18 jaar lang! Maar vind het echt niet lang genoeg voor een moord. Doodstraf sta ik niet helemaal achter. Maar levenslang zou ik echt toe juigen!

Maar hoe lang heeft trouwens iemand tbs? Is dat heel wisselend? Of word dat pas bepaald wanneer iemand naar een tbs kliniek gaat?

19. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    18 jaar is erg lang. Ik vind het een gepaste straf.

20. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    veel te kort!!!!! ik had liever een andere straf gezien

Deel Deze Pagina