Droogte periode

Discussie in 'De lounge' gestart door snoes79, 29 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Waar ik woon is code geel van kracht wat betreft de water voorziening.
    Dit houd in dat er nog geen tekort is, maar dat er word afgeraden om de auto te wassen en je tuin te sproeien.
    Nu is het dus niet verkeerd om gewoon wat water te besparen in huis!

Iemand tips?

Angel1980 vindt dit leuk.
  2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Niet twee keer per dag douchen? :p
    Wc doorspoelen na een een paar keer plassen?
    Niet de kraan laten lopen tijdens het tanden poetsen?

En verder, geen idee. Handen wassen moet. De was doen moet. Afwassen moet. Lijkt me dat we daar niet gek veel water voor gebruiken.

Ik wist niks van code geel btw. was dat op t nieuws? (Zit te kijken maar zie t niet)
    Ons gras moet helaas water, gezien het net gezaaid is. Maar voor de rest wil ik dr best rekening mee houden

zon1980 en Angel1980 vinden dit leuk.
  3. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Hier nog nooit gehad maar we hebben een wc met 2 doorspoelstanden, douchen niet iedere dag en max 5min, de tuin krijgt niet iedere dag water, vaatwasser en wasmachine gaan alleen aan als ze helemaal vol zijn en dan op eco-stand. (Op de hand afwassen is nog zuiniger.)

Syane en snoes79 vinden dit leuk.
  4. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Met het water uit de wasdroger kun je heel goed plantjes water geven.
    Kook een thermoskan water, blijft zeker 7 uren heet genoeg om thee mee te zetten.
    Niet elke dag de wasmachine aan, moet dat wel dan maar eens een kort programma.
    Gebruik de besparing op de spoelbak vd wc voor het doortrekken van plasjes ipv een volledige stortbak. Sla een dagje douchen over en was jezelf met 2 liter water in een teiltje.

zon1980 en snoes79 vinden dit leuk.
  5. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Handen wassen en het water opvangen om de planten binnen water te geven, of het opgevangen water in een emmer doen om de wc door te speoelen als je genoeg water hebt verzameld.

Douchen en water opvangen, zodat je daarmee ook de wc kan doorspoelen

geen gekookte aardappels of gekookte rijst eten en alles wat je moet koken, maar alles opbakken

Die laatste heb ik zelf verzonnen, de bovenste twee doet een tante van me al jaren om water te besparen.

snoes79 vindt dit leuk.
  6. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Eten bestellen, heb je geen water nodig om te koken. :D

Brinta, 2littlemonkeys, Melief en 18 anderen vinden dit leuk.
  7. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Best. Idea. Ever. :D

snoes79 vindt dit leuk.
  8. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Hier is het ineens ook héél droog! Zit niets anders op dan eten te bestellen vanavond. Helaas helaas helaas. Wát vervélend..

Belle22, Colour, Pinkblossom en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Ik woon in België. En in onze regio is het dus droog. Moet ook eerlijk zeggen dat het al lang niet echt heeft geregend.
    En twee keer per dag douchen deed ik al niet!
    Vanavond gaan we maar samen douchen;)

cowgirl80 vindt dit leuk.
  10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Kijk twee vliegen in een klap haha.

En zo ja. Nou misschien komt het hier ook nog dan..

snoes79 vindt dit leuk.
  11. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    We gaan vanavond in ieder geval al ergens bbqen!

12. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.230
    6.683
    113
    Soms zetten wij een emmer in de douche dat water opvangt. Kun je best mee schoonmaken of de WC doorspoelen.

Grote zwembaden vullen zou ik ook niet doen nu.

Beaujuulais en snoes79 vinden dit leuk.
  13. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Ons zwembad heeft netjes overwinterd! Geen water daarvoor nodig!

14. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Hoi! Ik hoorde ook van code geel, inderdaad de groot waterverbruikers zoals zwembad vullen en auto wassen zou ik gewoon al niet meer doen.

Zo beperkt mogelijk je tuin sproeien, geen halve (af)wasmachines draaien, water opvangen uit de droger en daarmee toilet spoelen / tuin water geven. Inderdaad water uit de douche opvangen voor toilet (en tuin).

Kranen niet open laten staan, wat minder heet water gebruiken (omdat je dan altijd ff een minuut de kraan open moet houden, wij althans), dus koud water koken voor heet water.

eten enzo wassen in een teiltje, niet onder de lopende kraan.

Of gewoon eens een uur je hoofdkraan uitzetten en kijken waar je tegenaan loopt en dan bedenken wat echt nodig is en wat kan wachten op de regen :).

cowgirl80 en snoes79 vinden dit leuk.
  15. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Jij bent goeeeed :roflmao:

Deze ga ik gebruiken vanavond :roflmao::thumup:

16. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.045
    2.913
    113
    't Gezellige Brabant
    Een regenton voor je tuin. Ik las laatst dat het in een aantal gemeenten al verplicht is, niet om de droogte, maar juist om bij heftige regenval overschotten te voorkomen. Die van ons is nu ook leeg hoor met die droogte, maar we kunnen er altijd heel goed de potten mee bewateren en we wassen de auto er mee (dat geeft geen watervlekken!). Het scheelt zeker aanzienlijk in het verbruik en bij droogte kan je net even langer voort in je tuin tot hij leeg is.

Zonnestralen en snoes79 vinden dit leuk.
  17. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Die is dan aangesloten aan een regenpijp?
    Hier zijn er zelf huizen met regenputten in de grond, maar ik heb geen idee of wij er een hebben. Vaak lopen de toiletten op zo’n put. Scheelt ook natuurlijk.

Vandaag wel een wasmachine gedraaid en de afwasmachine. We zijn pas net thuis, dus morgen maar vroeg in het zwembad. Zit chloor in, dus zijn de kinderen goed schoon:roflmao::D

18. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    Geen idee hoe serieus code geel is. Nog niet meegemaakt. Maar bij een dreigend watertekort zou ik een x aantal flessen bronwater inslaan aangezien de warmte nog wel even aanhoud.

Ladylittleangel en snoes79 vinden dit leuk.
  19. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Code geel? Dan ben ik wel erg slecht bezig geweest vandaag, ik heb het terras schoongemaakt met de hoge druk reiniger, 2 auto’s gewassen, 3 wasmachines gedraaid en 2 keer de vaatwasser.

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.825
    19.149
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Foei. Vanavond verplicht uit eten!

Ik zag het gisteravond. Nadat ik drie kwartier de tuin had staan sproeien. En ook al het zwembadje voor de kinderennhad gevuld. Oeps. Sorry.
    Aan de andere kant: wij sproeien niet elke dag, maar 2 à 3 keer per week. In het begin heb ik nog water uit de regenton gebruikt. Het was nu ook echt weer nodig, de planten begonnen slap te worden. Dit was trouwens voor het eerst dat ik ook de voortuin sproeide, daar staan veel planten in die het normaal gesproken eigenlijk niet nodig hebben. Maar nu konden die ook wel een slokje gebruiken.
    Ik snap het idee wel achter ‘liever niet sproeien’. Maar in alle eerlijkheid... ik wel dadelijk ook liever miet de helft van mijn planten moeten vervangen. Dus waar mogelijk beperk ik het heus, maar ik vermoed dat ik voor de droge periode voorbij is nòg wel een of twee keer zal sproeien.

Wij hebben trouwens nog wel regenpijpen waar geen ton op aangesloten is. Die staan alleen op onhandige plekken voor een regenton. Toch heb ik het er met mijn man al wel over gehad om eens te kijken voor een extra regenton. Ik vind het wel prettig namelijk om zoveel mogelijk regenwater te gebruiken voor de tuin. Dat is voor de planten ook beter. En het is natuurlijk van de zotte om daar drinkwater voor te verspillen. Liefst zou ik de wc’s ook aansluiten op een regenwater reservoir. Als je daarover nadenkt is het ook idioot om water dat zo ver gezuiverd is, te gebruiken voor de wc. Maar dat is nu niet aan de orde.
    Wel een vraag voor de mensen die auto’s en ramen wassen met water uit de regenton: het water uit onze ton is ècht vies. Daar ga ik geen streeploze ramen mee krijgen. Hooguit zonwerende ramen ;) Die ton stond eral toen we het huis vorig jaar kochten. Moet je een regenton soms aan de binnenkant schoonmaken ofzo? Hoe werkt dat?

snoes79 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina