Stel, je loopt te winkelen en ziet op de grond geld liggen of juwelen, enz.. Wat doe je dan? Ga je naar de kassa ermee of steek je het in je zak? En wat als je als verkoopster in de winkel staat, wat doe je dan? Houden of afgeven aan leidinggevende?
Ligt aan de situatie. Als ik iemand in de buurt zie lopen vraag ik of de persoon 'iets' heeft laten vallen of iets kwijt is (iedereen is geld kwijt, duh, vertel mij maar hoeveel). Verder zou ik juwelen/huissleutels/portemonnee bij de filiaalleider achterlaten ofzo. Dat omdat ik daar als eerst zou gaan vragen als ik zelf zoiets kwijt was. Voor de rest: afgeven op het gemeentehuis. Behalve bij contant geld. Ik zou bijvoorbeeld 20 euro zonder eigenaar in de buurt waarschijnlijk wel in mijn zak stoppen. Hoort niet - maar ik doe het wel. Hondenpoep hoort ook niet op mijn stoep en kauwgum spuug je ook niet uit op straat - en helaas voor mij doen nog steeds mensen dat dagelijks. Dus ik weet dat het fout is (voor de moraalridders ) maar ik zou het wel zelf houden.
Afgeven bij de kassa! Als een verkoopster in een winkel zoiets zou houden, zou ik dat zelfs diefstal vinden. Je weet dat het dan ofwel van een collega is, ofwel van een klant...
Ik zou het teruggeven als het iets herkenbaars is (sieraden, portemonnee e.d.) maar geld weet ik eigenlijk niet hoor. Toen ik nog in een winkel werkte, ging gevonden geld gewoon in de kassa en daar hoort het ook niet als iemand het verloren heeft. (als ze terugkwamen om het te melden kregen ze dat geld natuurlijk wel terug hoor, maar de meeste mensen gaan niet weer alle winkels af om dat te vragen)
Als ik geld zie liggen en zie dat niemand het kwijt is stop ik het in me zak Portomonee's sieraden enz geef ik af bij de winkel!
Ohjee, dit wordt weer zo'n topic waarbij de ene kant de andere kant moraalridders noemt, en de andere kant de ene kant dieven/asociaal/e.d. Juwelen, sleutels e.d. zou ik afgeven. Als er iemand vlakbij het geld staat, zou ik vragen of diegene iets verloren is. Staat er niemand vlakbij? Heb ik mazzel..
Als ik zie dat iemand geld laat vallen geef ik het terug, anders heb ik geluk. Andere dingen geef ik wel af bij het politiebureau of kassa. Ik moet zeggen dat als ik zie dat er bijna geld uit iemand zijn zak valt ik het wel tegen diegene zeg. Maar, ter aanvulling, als ik bij een kassa teveel geld terug krijg of iets niet is aangeslagen zeg ik het ook niet.
Moet hier geen poll tegenover staan met een aantal tijdstippen erin genoemd hoe laat het precies uit de hand gaat lopen? Hoe laat de popcorn en de cola erbij genomen gaan worden en hoe laat de slotenmaker langskomt?
Geld steek ik in de zak, tenzij ik zie dat iemand het verliest.. En als ik een werknemer was dan zou ik het wel even apart leggen (overleggen) en de uiteindelijke kas afwachten.. Sieraden vind ik weer anders, die zou ik afgeven..
Geld steek ik in mn zak, behalve als ik heb gezien dat iemand het liet vallen of als het duidelijk is bij wie het hoort (tijdens uitgaan of op een terrasje bij de tafel etc.) Alle andere dingen lever ik in bij een balie/kassa/politiebureau enz.
Ik geef helemaal niks af! Ja enkel mijn telefoonnummer ja (aan degene die in de winkel werkt) zodat als degene zich meldt contact met mij kan opnemen en dan zal ik t netjes afgeven. Heb ik al een keer eerder zo gedaan.