Ik weet dat het een luxe"probleem" is maar ik was even benieuwd hoe jullie over het volgende denken: Mijn dochter is 5 september geboren en ze woog 3600 gram precies. Ik heb haar meteen aangelegd en vanaf het begin loopt de borstvoeding als een trein. Ik voed op verzoek en ze meldt zich gemiddeld om de 2 tot 2.5 uur. 's Avonds wil ze clusteren en 's nachts slaapt ze door of ze drinkt 1 tot 2 keer. Per voeding drinkt ze 1 borst en doet ze er gemiddeld 10 tot 15 minuten over. Ik ga volledig mee in haar ritme en ik heb hier geen enkel probleem mee, ik heb ouderschapsverlof tot 1 januari dus ik kan dit nu ook makkelijk doen. Nu weet ik dat je van borstvoeding nooit te veel kan geven maar mijn prinsesje ziet er wel heel erg gezond uit Met 4 weken woog ze 5010 kg en met 8 weken was ze al 6445 kg schoon aan de haak Ik heb eigenlijk 2 vragen: - Zijn er nog meer mama's met zulke snel groeiende baby's en wat is jullie ervaring met de groei? Ik neem aan dat er niet iedere maand 1.5 kilo aankomt (toch??) - Is het slim om tegen de tijd dat ik weer aan het werk moet op een bepaald schema te krijgen? Mijn vriend/(schoon)ouders kunnen uiteraard geen borst op verzoek aanbieden en ik weet niet zo heel goed hoe ik dit nu het best kan voorbereiden. Graag hoor ik jullie ervaringen! Liefs Michelle
Wow, volgens mij gaat het hartstikke goed idd. Wat fijn! Hier ook een snel groeiende baby. Roan is 5 mnd, is in die tijd ruim 4 kilo aangekomen. In het begin harder dan nu. Dus is heel normaal volgens mij. Wat betreft je 2de vraag,... Dat komt vaak wel. Een schema kan je naar mijn idee niet echt opleggen als jij je kindje wil blijven volgen. En elke 2,5 - 3 uur is toch ook een schema? Of bedoel je het anders? Als je genoeg melk achter laat, kunnen ze gewoon op verzoek voeden. Ons kdv is daar erg flexibel in. Ik laat allemaal kleine hoeveelheden achter en meestal drinkt Roan 3 x over de dag , soms 150 cc, soms 120 cc.
Nou super toch! Hier ging ze ook eerst als een speer en vanaf een maand of 7 groeit ze nog amper. Nu een heel slank dametje. Ik gaf hier 3 voedingen mee naar de oppas en kolfde 2x onder werktijd. Kolfde s morgens nog voor ik wegging, dan had ik ook een voeding bij elkaar. Hier kwam ze meestal om de 3 uur bij de oppas. Ze kreeg daar ook gewoon op verzoek.
Degene die voor je kind zorgt als jij werkt kan dan wel geen borst op verzoek geven, maar een fles op verzoek kan wel. En dat werkt het handigste als je je afgekolfde melk in wat meer kleinere porties meegeeft. Dus 6 flesjes van 50-75cc als je kind, dan kan degene die voor je kind zorgt zelf het beste uitvinden hoe vaak je kind wil en hoeveel het per keer drinken wil. Voor babies bij wie de borstvoeding optimaal verloopt is het normaal dat ze de eerste 4 maanden hard groeien en dat de groei daarna afvlakt (en dat is bij kinderen die kunstvoeding krijgen juist omgekeerd). Op borstvoeding.com kun je een account aanmaken om de gegevens van je kindje in de curve van de Wereldgezondheidsorganisatie te zetten. Dan kun je goed zien hoe je kind het doet. Tegen de tijd dat je gaat werken zal alles er vast al weer heel anders uitzien. Mijn kinderen kregen als ik werkte gewoon fles op verzoek. Voor ik naar mijn werk ging voedde ik altijd op MIJN verzoek, zodat ik de werkdag met lege borsten kon beginnen en na het werk was het eerste wat ik deed ook altijd aanleggen (even de boel weer leegmaken). Verder geen schema, maar door die vaste tijden op mijn verzoek zat er natuurlijk wel een beetje schema in.
Bedankt voor dit advies meiden! Dat met die kleine porties ga ik zeker uitproberen, het kan soms zo simpel zijn Sorry voor de korte reactie maar ik ben mijn dochter aan het voeden en met 1 hand tikken is niet mijn sterkste punt. Ik ben iig blij met jullie reacties!
mijn was met de geboorte 2940 gram...met 5 wkn 4,5 kg en met 5 mnd 7 kg.. idd kleinere porties laten geven tegen de tijd dat je gaat werken....een flesje met een newborn speen is de melkstroom al vaak hard genoeg!
Mijn zoontje groeide ook zo hard, de eerste 3 maanden groeide hij ook 1,5 kg per maand, daarna ging het wat minder hard, maar het is nog steeds een flinke knul.
Hier juist een klein kindje! Mijn meisje (voor het laatst op het CB met 6 maanden) weegt nog geen 6,5 kilo Het zal dus ook gedeeltelijk aanleg zijn denk ik. Ik groeide precies zo, maar dan op de fles.
Mijn zoontje was de eerste 6 maanden een olliebollie en nu wordt hij langzaam een slankerd. Keurige bv-curve trouwens. Ritme komt vanzelf, ik heb een paar dagen een flesjesdag ingelast de laatste weken van mijn verlof om inzicht te krijgen en wanneer en hoeveel hij wilde drinken. Dat hielp geen tierelier Uiteindelijk kwam het allemaal wel goed, hij dronk redelijk op vaste tijden en dat werkte prima de dagen dat ik er niet was.
Mijn zoontje kwam de eerste maanden ook meer dan een kilo aan (maand 1 1500 gram, maand 2 1400 gram, maand 3 1200 gram). Kan het woord "Hollands Welvaren" ook niet meer horen! Nu zit hij keurig iets boven de middellijn. Wacht maar totdat hij kieskeurig wordt met eten of ziek wordt, dan ben je blij met die spekkies! Na de eerste verjaardag en als ze gaan lopen, krijgen ze een heel ander figuur en gaan de mooie rolletjes ook weg!