boodschap nr 2, durft hij niet op de wc

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Daggie1984, Sep 11, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Daggie1984

Daggie1984 Fanatiek lid

Jul 3, 2008
    1,435
    0
    0
    limburg
    hallo dames

mijn oudste zoon van 3 is al sinds april dit jaar overdag zindelijk!
    hij heeft sinds dien ook nooit een ongelukje gehad en t ging heel gemakkelijk met hem

alleen poepen durft hij dus niet op de wc en klaagt dan overdag over buikpijn, laat dan scheetjes en houdt t op tot hij s'avonds een luier om krijgt als hij naar bed gaat . hij poept dan in zijn slaap.
    als hij t nu gewoon op de wc deed was hij s'nachts ook gewoon zindelijk!

we hebben al eens geprobeerd een gat in zijn luier te knippen en hem zo op de wc te zetten. dat werkt óók niet en hij blijft dan huilen en is dan helemaal overstuur!

als hij s'ochtends wakker wordt met een volle poep luier vind ik t echt smerig..en door zo'n luier is hij ook vroeg wakker!!

cb gevraagd die hadden geen tips en zeiden alleen dat bij hem gewoon een knop om moest gaan om t op de wc te doen..

iemand misschien een ideetje?

2. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Tjah, das ook het enige dat ik kan zeggen. Heel veel kindjes hebben dit. Onze dochter was al een half jaar zindelijk, voordat ze (per ongeluk) op de wc poepte. Sindsdien gaat het goed (in het begin met stickervel en kadootjes gewerkt).
    Tis wel sneu dat je zoontje echt ophoudt. Onze dochter vroeg altijd om een luier, die meteen uitmoest als ze gepoept had. Ook wel eens geprobeerd een tijdje geen luier te geven, maar daar raakte ze verstopt van en das ook zielig..
    Succes!

3. Barocky

Barocky Actief lid

Apr 27, 2009
    160
    0
    0
    Zit in precies dezelfde situatie. Plassen op de wc gaat prima maar poepen... totaal niet! Precies zoals jij wacht ze dan meestal totdat ze naar bed gaat en doet het dan in haar luier. Geregeld sta ik dus nog een luier te verschonen als wij 's avonds naar bed gaan. Da's niet zo'n punt want ze slaapt gewoon verder maar hier schieten we niks mee op. Ze snapt wel dat ze naar de wc moet als ze aandrang voelt maar ze dúrft het gewoonweg niet. Inmiddels heeft ze in de afgelopen 4 weken 3x op de wc gepoept maar dat vindt ze zó eng dat ze bijna zit te huilen tijdens het poepen. Ik laat het maar een beetje gaan, ik geloof erin dat het ooit een keertje goed komt maar omdat het ook geregeld gebeurt dat ze haar grote boodschap in haar onderbroek doet, word ik het wassen van die vieze onderbroeken wel heel klein beetje zat!

4. heide

heide Fanatiek lid

Oct 8, 2008
    2,043
    0
    0
    begeleidster gehandicaptenzorg
    noord-limburg
    Hier hetzelfde. Nienke is zindelijk vanaf mei, maar poepen op de wc vind ze eng. In het begin hield ze het dan inderdaad ook heel lang op. Tegenwoordig vraagt ze om een luier als ze aandrang voelt en poept dan in de luier. Ik vind het prima zo, gaat vanzelf wel een keer over lijkt me.
    Ik zou er niet teveel druk erop leggen, dat werkt vaak averechts.
    Zou je hem niet ook kunnen zeggen om en luier te vragen wanneer hij moet?

5. Daggie1984

Daggie1984 Fanatiek lid

Jul 3, 2008
    1,435
    0
    0
    limburg
    gelukkig is hij niet de enige die dat nog steeds niet doet hihi

ja we vragen hem ook vaker of hij een luier wilt...

6. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Vooral niet pushen! Komt vanzelf goed.

Wij hebben een raar kind: hij poept graag op de wc maar plassen doet ie bijna altijd in z'n luier. Nog echt niet zindelijk dus, maar is er wel erg mee bezig.

Probeer er alleen maar positief over te doen, veel prijzen als het goed gaat, niet reageren als het fout gaat.

7. Koon

Koon Niet meer actief

Er zijn inderdaad heel veel kindjes die dit hebben. Heeft te maken met een stukje loslaten van zichzelf. Klinkt gek, maar dat is wel echt. Komt vanzelf goed.
    Misschien op een potje proberen? Dan kunnen ze zien waar hun ontlasting blijft en dat dan samen door de wc spoelen?

8. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

Aug 26, 2008
    1,036
    0
    36
    Ons zoontje van 3,5 heeft hetzelfde. Meldt wel dat hij poepen moet, maar als hij op de wc zit doet hij niets. Na 2 keer proberen doen we hem meestal een pamper voor (vraagt hij tegenwoordig zelf al naar).
    Ben benieuwd of dit vanzelf over gaat.

9. Bibiche79

Bibiche79 Fanatiek lid

Jun 10, 2009
    1,364
    0
    0
    Gaat het over mijn dochter :p

Ik sta regelmatig 's avonds voordat we naar bed gaan een poepluier te verschonen en nu doet ze het ook vaak 's nachts :( maar ze roept mij dan wel om te verschonen.

Ik vind het gewoon sneu want gisteren heeft ze urenlang gepiept omdat ze buikpijn had. Maar op de wc/potje of in luier doet ze het gewoon niet. Zo sneu maar hopelijk gaat het snel over.

Plassen al maanden zindelijk overdag. Nooit ongelukjes.

10. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Hier heeft dat probleem niet gespeeld maar met het zindelijk worden heb ik wel een aantal dingen gadaan waar je misschien iets aan hebt:

- boeken uit de bieb (bijv mag ik even in je luier kijken)
    - poep kijken op de kinderboerderij (hoe ziet het eruit, waar poepen ze, ik heb er heel heel verhaal van gemaakt, dochter was zeer geboeid)
    -uitleggen waar de poep naartoe gaat (het gaat door de wc in een buis, buis laten zien, het gaat naar de fabriek, daar wordt het water schoongemaakt etc) Mijn dochter begreep dat wel
    - samen met knuffel poepen
    - stickers plakken en met volle stickerkaart 'betalen' in de winkel
    - wat is poep? Waar komt het vandaan? Ik heb uitgelegd dat wij een motortje hebben en dat we daarom moeten eten. Het motortje heeft niet al het eten nodig. Wat niet nodig is poep je uit
    - iedereen poept, ik ben de hele familie langs gegaan (poept oma ook? etc)
    - er even helemaal geen aandacht aan besteden en pas over een maand nog eens proberen hielp hier goed
    - mijn dochter gaf aan als ze naar de wc moest. ik heb haar steeds de keuze gegeven 'wil je op de wc of in de luier?' na een week zei ze spontaan op de wc!
    - volgens mij is zolang ophoeden niet zo goed, ik zou dan toch maar even een luier omdoen en hem laten poepen

Succes!

11. casanova

casanova Actief lid

Aug 23, 2010
    162
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is net 3 en deed overdag alles op de wc en toen ineens poepte ze steevast in haar onderbroek. Ook als ze echt nét naar de wc was geweest. Ik werd hier vanbinnen zó pissig van. Maar ja dat wilde ik niet laten merken, want dan gaat ze het tegen me gebruiken... Toch maar weer begonnen met stickers plakken als ze op de wc had gepoept. En zeggen wat een grote meid ze was omdat ze al op de wc poepte. (Sommige, oudere kindjes die ze kent, doen helemaal niets op de wc, dit ook gebruikt door te zeggen dat zij klein zijn, maar zíj is al groot, want zij gaat naar de wc.) Het heeft heel wat sop gekost maar uiteindelijk na 1,5 week ongeveer was het klaar en hoef ik haar niet meer de hemel in te prijzen.
    Ik had niet het idee dat mijn dochter poepen eng vond, maar dat het iets was om mij dwars te zitten, als machtsmiddel. We hadden toen ook vaak 'ruzie' omdat zij ontzettend ongehoorzaam was. Nu ze weer wat liever doet, is dat poepen ook over...
    En die uitleg die ik hierboven las lijkt me ook goed. (Wat is het en waar gaat het heen? En vertel vooral dat hij niet mee kan spoelen. Het schijnt dat kindjes dat ook niet vaak door hebben..)

Share This Page