Ja groot gelijk. En lokaal kopen of op de markt is echt wel beter voor de locale ondernemer. Maar goed... Uiteindelijk gooi je van die impulsaankopen ook weer een hoop weg. Dus dubbel zonde. Gewoon kijken wat je nodig hebt. En wasmiddel e.d. In de aanbieding kopen scheelt veel.
Capri sun is net siroop. Dan kan je veel beter een fles kopen en aanlengen als je goedkoop aan water kan komen. Evt iets van een dopper om het in mee te nemen.
Op de site van smakelijck staan heel veel recepten zonder pakjes & zakjes. Hebben ook leuke kook boeken. Het vergt even wat tijd voor je de smaak te pakken heb van het zelf koken maar daarna vind je pakjes echt heel vies is onze ervaring. M'n mond trekt nu bijna samen van de hoeveelheid zout die daarin zit. Ik zou het in fases doen. Eerst bijvoorbeeld frisdrank & brood beleg aanpakken. Moet er echt elke dag frisdrank gedronken worden? Hier is het water, thee koffie of limonade. Dat scheelt al enorm. Niet omdat we het geld niet hebben maar het is ook veel gezonder dan al die suikers. Als je daar een prettige modus in heb gevonden dan vaker zelf koken etc. Denk dat je naast geld besparing ook een hoop winst kan halen op gezondheid door minder suiker gebruik etc. Maar kan me voorstellen dat je gezin wat minder staat te springen om deze omslag.
Ik heb eens een tijdje die wereldgerechten gemaakt. Maar op een gegeven moment ging ik de ingredientenlijst bekijken. Dan zit er in zo'n zakje een mix van kruiden plus wat onnodige toevoegingen (zetmeel, e-nummer huppeldepup en smaakversterker. Toen ben ik die kruiden los gaan kopen, zelfde recept gaan maken, maar dan zonder het pakje. En wat bleek? Lukt beter dan met pakje
Volgens mij weet je t best, maar is het een kwestie van doen. En er is zoveel laaghangend fruit dat het ook heel niet nodig is om een rondje aanbiedingen te doen. 120 euro aan frisdrank? Is dat voor jullie hele bedrijf of zo? Want met zn vieren krijg je dit toch onmogelijk weg. Plus blikjes thuis zijn onzin als je het regelmatig drinkt. (Wij kochten soms blikjes voor een verjaardag oid omdat we het niet drinken en dan allemaal open flessen met een glaasje eruit overhouden. Inmiddels drinkt er in onze directe omgeving bijna niemand meer frisdrank, dus ik heb het helemaal niet meer). Het is niet alleen een aanslag op je portemonnee maar ook op je gezondheid. Zelfs die capri sun. De gewone variant bevat net zoveel suiker als cola. Als je er daar vier per dag van neemt, komt dat overeen met dagelijks een halve zak snoep. Het water kost je de kop niet, maar al die flesjes zijn natuurlijk enorm vervuilend. Waarom niet 1,5 of 2 liter flessen/pakken, of toch als die leidingen gemaakt zijn gewoon wennen aan kraanwater? Zoveel vlees etc weggooien is natuurlijk ook zonde. Wat je zelf al zegt, je wordt er niks slechter van als je "maar" bv 3 soorten vleesbeleg kan kiezen. Of maak eind van de week een borrelplank met de restjes, dan spaar je weer ander vlees uit op dat moment. Sowieso herinner ik me dat jullie enorme hoeveelheden vlees bij het avondeten eten. 100-150 gram schoon aan de haak is echt méér dan voldoende, als lapje vlees of in een wrap etc. In een pastasaus etc kan je met nog veel minder toe. Om af te komen van de Knorr pakjes etc, kan je ook luxe kruidenmixen gebruiken van bv Jonnie Boer. Vele malen lekkerder, je maakt je eigen gerecht maar zonder zelf zes verschillende kruidenpotjes open te hoeven trekken, en voegt zout naar behoefte toe. Je vaste rondjes langs bakker, slager enzovoorts zou ik lekker blijven doen. Lang leve de korte keten en mensen met liefde voor hun producten. Goede producten mogen ook wat kosten. Maar weggooien is natuurlijk gewoon zonde, en sommige dingen maak je net zo makkelijk zelf. En het hoeft niet altijd met de meest luxe ingrediënten natuurlijk he. Ook met "nederige" ingredienten, zeker als ze van goede kwaliteit zijn, kan je heerlijke dingen maken. Overigens, 100% eens met de term koffiebarbaar. Ik sla serieus over als iemand een dolce gusto heeft staan. Zo vies. Ik drink alleen latte of cappuccino, maar dan wel van echte melk en bonen. Drinkt hij er dan een stuk of 4 per dag? Da's ook al best veel (en een hoop afval). Van wat ik zie kan je die ook groot inkopen, dat scheelt ook al.
Nou mooi, zou ik zeggen. Als het niet gedronken wordt hoef je het ook niet te kopen. Ik heb nu een beeld bij je man van iemand die de hele dag ofwel met een vieze koffie (met standaard suiker?), ofwel met een blikje fris in en hand loopt. Ik neem aan dat je wil dat zijn tanden en bloedvaten nog een hele tijd meegaan.
Denk bij alles wat je koopt na of je het écht nodig hebt. Wij kiezen er bijvoorbeeld voor om geen frisdrank en alcohol te drinken. Ten eerste is het ongezond en ten tweede kost het veel geld. Wij drinken koffie/thee/water, de kinderen krijgen af en toe limonade. Is er een (gezonder) alternatief beschikbaar: Wil je elke avond roze koeken op tafel, of mogen het ook twee speculaasjes zijn? Geef je de kinderen een voorverpakt cakeje van een Disney figuur, of mag het ook een rijstwafel met wat smeerkaas zijn? Kijk omlaag als je boodschappen doet. De goedkoopste producten staan lager in de schappen. Maak een weekmenu. Kijk wat er in de reclame is in de winkel waar je altijd boodschappen doet en stel aan de hand daarvan je menu samen. Kook inderdaad zonder pakjes en zakjes. Groente en fruit zelf snijden ipv voorgesneden kopen. Eet een of twee keer per week een gerecht zonder vlees. Als alternatief zou je een ei kunnen bakken. Skip de zuiveltoetjes na het avondeten. Schep wat extra groente op voor een goed verzadigd gevoel en neem een stuk fruit of een blokje extra pure chocola als dessert. Of een zelfgemaakt fruitijsje Leg een moestuin aan. Zoals al is gezegd: begin klein. Begin met iets wat voor jou goed voelt, bv de hoeveelheid frisdrank halveren. Succes!
Op aanbiedingen letten maakt m.i niet ontzettend veel uit. Wat echt belangrijk is dat je je aan een vast budget houdt. Aanbiedingen zijn uiteindelijk ook bedacht om mensen voor onnodige aankopen naar de winkel te lokken hè. Wat ook scheelt is het meeste gemaksvoedsel/bewerkt voedsel zelf maken. (Het scheelt niet alleen geld, maar is ook nog eens veel lekkerder en vaak ook gezonder.) Snap wel dat je niet ineens van de één op de andere dag alles zelf maakt, bij mij ging het ook stapje voor stapje. Maar wellicht beginnen bij de makkelijkere dingen zoals zelf groenten snijden ipv voorverpakt, sowieso liever seizoensgebonden groenten kopen. En daarna beginnen met zelf brood maken, etc. En misschien is een waterfilter ook nog iets ipv al die plastic flessen? Ik krijg een beetje de (eco-)kriebels als ik dit topic lees (Sorry, totaal niet belerend bedoeld, maar het is gewoon zó anders dan hoe wij boodschappen doen/leven.)
Ik snap die frisdrank eigenlijk ook niet, in grote fles noch blikjes. Maar wellicht heb ik makkelijk praten want ik lust eigenlijk ook geen zoete vloeistoffen (op sinaasappelsap/chocolademelk na, maar dat maak ik af en toe zelf) en prik al helemaal niet. Man en kinderen vinden het ook niet bijzonder en kopen misschien 2 a 3x per jaar een fles cola/fanta en dat is dan met name voor bezoek waarvan we weten dat ze daar van houden. Maar nooit kleine blikjes. Toch wel bijzonder dat jouw weekbudget van prik alléén jullie gezin heel lekker en voedzaam zou kunnen voeden. (Ter vergelijking: Wij hadden jarenlang een budget van rond de 50 euro per week, en daar aten wij lekker en voedzaam van.)
Voordat ik mijn man leerde kennen, dacht ik hetzelfde als jou over naar verschillende winkels gaan voor aanbiedingen.. ('dan ben je je voordeel kwijt aan benzine'). Inmiddels ben ik daar volledig in gedraaid en kan ik zeggen dat dit écht heel zinvol is. Mijn man bekijkt de aanbiedingen en weet daarnaast inmiddels door zijn jarenlange ervaringen met bewust kopen precies welke producten in welke winkel het goedkoopste is (wanneer het niet in de aanbieding is). Een simpel pakje boter kan bv zo 50 cent schelen per winkel. En van weer een ander product is de basisprijs in een andere winkel weer 36 cent goedkoper bijvoorbeeld... Kun je denken(wat ik altijd deed)...'wat is nou 50 cent'... Maar als je al die 50 centjes van al die producten optelt, scheelt het aanzienlijk, kan ik uit ervaring zeggen...
Klopt helemaal! Ik bedoelde zelf meer qua groente. Stel de spruitjes zijn 1+1 gratis, dan neem ik voor die week twee zakken mee en pas ik daar mijn weekmenu op aan.
Geschilde aardappels zijn goedkoper. Iig per kilo. Wij eten max 1 keer week aardappelen, dus koop ik tegenwoorrdig geschild.
Wat hier helpt is om een lijstje te maken en dan twee keer per week naar de supermarkt te gaan. Ik haal dan voor 3/4 dagen per keer. Bij mij werkt dat beter dan vaak naar de supermarkt omdat je minder kansen hebt om impulsaankopen te doen De bakker en slager gaan we apart heen. Wat ik wel doe, is afwasmachineblokjes, shampoo, deo, wasmiddel, etc in de aanbieding in te slaan. Dat scheelt wel echt veel geld. Denk dat wij (2 volwassenen, 3 kinderen) op zo’n €200 per week zitten. Kan iets meer zijn als m’n man boodschappen haalt
Lasagne is echt heel makkelijk zonder zakjes. Gehakt bakken met een teentje knoflook erbij. Italiaanse groente erbij bakken. Flinke schep italiaanse kruiden erbij. Blikje tomatenpuree, tomatenblokjes en tomatenfrito erbij. Met stapelen halverwege mozzarella in plakjes ertussen en bovenop geraspte kaas. 30 min in de oven op 180-200 graden.
Mijn enige tip: online bestellen. Doe ik vaak 2 keer per week en kom daar nu mee rond de 160/180 euro. Verder hangt de warme bakker elke dag brood aan de deur. Max 20 euro per week. Alleen op deze manier blijft het bij max 200 euro. Hier liep het helemaal uit de hand, 300 gaf ik ook met gemak uit wat ik echt te gek vindt.
je hebt wel smaak qua kaas . Met hoeveel personen ben je thuis? Ik schrik echt wel een beetje van je uitgaven. 120€ per week aan (fris)drank.. Slager, bakker en kaaswinkel doe ik ook. Kost me zo’n 40 € per week. Groente en fruit neem ik mee in de supermarkt en met de rest vd boodschappen ben ik daar nog zo’n 60€ kwijt. Drogist kom ik zelden. Gebruik aleppozeep, wasbare luiers en geef borstvoeding. Deodorant is hier een pak goedkoper bij de supermarkt dus niet veel nodig bij een drogist. Wij eten dus ook echt wel kwaliteit maar geef toch wel heel wat minder uit..
Ja met groenten/fruit idd wel. Maar het overgrote deel van aanbiedingen is eigenlijk maar onzin. Dat deed ik ook hoor toen ik nog in NL woonde.
Ik zou als ik jou was niet direct alles volledig omgooien, ook omdat ik vaker gelezen heb over je energieniveau (klopt dat?) Daarnaast denk ik dat het beter vol te houden is als je het in stappen doet. Misschien beginnen inderdaad met de frisdrank en water in flessen. Niet alleen voor je portomenee maar ook voor jullie gezondheid en het milieu. Misschien is zo’n grohe cube een idee voor gefilterd en bruisend water? Als ik lees hoeveel je eraan uitgeeft duurt het ook geen jaren eer je dat eruit hebt En met een beetje siroop heb je dan ook een soort fris als je bruisend water gebruikt. Dan zou je misschien een recepten-basis aan kunnen leggen. Online zoeken naar lekkere, gezonde en makkelijke recepten en die op een lijstje schrijven. Als ze bevallen kun je daar een vaste lijst van maken en kan je bij het maken van een weekmenu makkelijk en gevarieerd kiezen. En dan als laatste misschien de voorgesneden groentes vervangen door zelf te gaan snijden. Zelf ben ik chronisch ziek en heb weken waarin ik ook met voorgesneden groente en geschilde aardappels kook. Dat neem ik mezelf dan niet teveel kwalijk, beter dat als eten bestellen denk ik dan En echt de luxe kaasjes en broodjes enzo voor het weekend houden. Brood van de bakker en (grotendeels) vlees van de slager vinden wij ook lekkerder en vind ik ook wat waard + dat je de lokale ondernemer steunt.
Als je nou eens overal de helft van koopt en dan op is op dan heb je al heel veel bespaard. En tuurlijk zullen ze de eerste week klagen maar mijn ervaring is dat ze er wel aan gaan wennen. Jouw gezin is nu gewend aan heel veel eten en veel luxe en dat kan echt wel minder. Je kan ook heel lekker eten met vlees van de lidl en of kaas van de lidl Koken zonder zakjes en pakjes van smakelijck is een aanrader. Ik maak daar heel veel uit en gebruik haast geen honig of knorr meer. De eerste keer is het ff zoeken wbt kruiden maar op een gegeven moment gaat het net zo snel als een zakje openen. Hier ongeveer 100 euro per week voor 2 volwassenen en 3 kinderen. En ja, soms moeten we dingen laten, worden we niet minder van  geld voor meer is er wel maar vind het gewoon erg zonde om zoveel geld op te eten en te drinken.