Boodschappen budget, mijn goede voornemen voor 2021

Discussie in 'De lounge' gestart door GossipGirlxoxo, 22 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.824
    5.958
    113
    Vrouw
    Helemaal mee eens. Ik ben daar een paar jaar geleden mee begonnen.
    Ik gebruik voor de bolognaise 200 gram gehakt en 100 gram pancetta. Dat is echt voldoende voor 4 personen. Ook voor andere gerechten liever minder vlees maar wel goede kwaliteit.

2. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.232
    1.876
    113
    Wij doen de hoofdboodschappen in een winkel.
    Dat zijn gewoon fijne producten.

Wat ik wel doe is naar de Dirk voor pakjes drinken dit hebben ze eens in de zoveel tijd in de aanbieding.
    Dan neem ik 4 a 5 pak en van 15 stuks mee denk aan wicky.
    Dit is voor school of als we een dagje weg zijn.
    Ook ga ik naar de Lidl voor groentes of fruit.
    En naar de jumbo/ah voor knorr wereld die hebben dat wel eens in de aanbieding g dan neem ik er ook wel wat mee.

Maar het is niet zo dat ik dat elke week doe.
    Ik ga gewoon op de fiets met stevige fietstassen alles zit hier dicht bij dus goed te doen.

En jij hebt macro en Sligro pas die zijn vaak voor de grotere verpakkingen.
    E n denk dat je online veel kan zien.

Ga vergelijken 12 blikjes kost 1,20 dus perstuk 10 cent (is voorbeeld he)
    Ga zo kijken en ga 1 keer per 2 weken daarheen haal daar wat goedkoper is.
    En op is op zo leren ze ook gewoon dat je niet hoeft te snaaien om dat het er ligt.

Zo deden wij koffie cups halen 50 voor zoveel was goedkoper daar dan in de winkel.
    Helaas hebben wij dit niet meer.

Dus ga Lekker aan het rekenen.
    Miss ook beleg uit de winkel halen (luxe vleeswaren bij de slager.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Eikeboompje

Eikeboompje Bekend lid

7 sep 2017
    829
    504
    93
    Vrouw
    @GossipGirlxoxo Ik ben heel benieuwd of je je doel gaat bereiken! Wat heb je enorm veel reacties op je topic haha.

4. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.652
    22.094
    113
    Niet belerend bedoeld hoor, maar vul je dit nu niet voor haar in? Misschien zullen sommige mensen alles stapsgewijs doen maar anderen hebben weer geen probleem om het roer radicaal om te gooien. Ik ken meerdere mensen die van de één op de andere dag hun budget halveerden, gezond zijn gaan eten of zelfs veganist zijn geworden, en of je dat kan ligt erg aan je persoonlijkheid.

5. flowertje36

flowertje36 Niet meer actief

Wat een goed doel !
    Hopelijk gaat het je allemaal lukken en zou zelf ook stapsgewijs doen. Niet alleen voor jezelf, maar ook om de kinderen misschien te laten wennen.
    Ze zijn best wel luxe gewend en dan zo ineens minder in de kast lijkt mij een hele omschakeling.
    Dat van het water herken ik wel. Wij hebben ook per week 3 pakken water met koolzuur en 1 pak gewoon water, maar vinden kraanwater niet te drinken en al helemaal niet uit een glas.
    Hier krijgen ze toch echt maar 1 stuk kaas voor een week en op = op :roflmao:

GossipGirlxoxo en Luna86 vinden dit leuk.
  6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.513
    36.473
    113
    Mee eens. Voor sommige mensen is dat juist soms de enige manier.

7. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.925
    9.439
    113
    Gelderland
    Het was zeker niet mijn bedoeling om het voor ts in te vullen!
    Ik wilde alleen aan geven dat als de wil er is het niet altijd lukt om langdurig vol te houden. Soms kunnen kleine stapjes voor jezelf, maar ook voor je gezin veel fijner werken. Iets moet een gewoonte worden en dat heeft naar mijn idee niks te maken met je eigen persoonlijkheid.

GossipGirlxoxo en Neuzeke vinden dit leuk.
  8. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.827
    4.200
    113
    Wat hier echt heeft geholpen is;
    - 1x per week online bestellen. Producten zijn altijd lang genoeg houdbaar
    - ik ga 1x pwk naar de bakker en kaasboer ( toen ik dagelijks ging nam ik toch vaak iets extra mee)
    -2 x per week slager voor vlees en broodbeleg

We drinken door de weeks geen frisdrank meer enkel spa rood of blauw met siroop of thee.

Ik laat me niet verleiden tot aanbiedingen, ik koop alleen datgeen wat ik nodig heb

op deze manier is ons budget van 300 euro per week naar 200 gegaan zonder echt in te leveren op kwaliteit etc. Ik koop nog steeds vers en gesneden. Daar ga ik niet op inleveren.
    In jouw geval zou ik zeker iets doen met de pakjes, blikjes etc. 120 euro per week is echt bizar

GossipGirlxoxo, Neuzeke en Luna86 vinden dit leuk.
  9. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.232
    1.876
    113
    Wij ook van een eigen bedrijf en ruim geld.
    Naar het minimum dan moet je wel maar we hebben niet te klagen.
    Houden over en leven zo als het kan.

GossipGirlxoxo, citroenrasp en flowertje36 vinden dit leuk.
  10. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.783
    2.458
    113
    Die kun je in een krop sla natuurlijk ook tegenkomen. Het verschil is wel d a t je e een krop sla standaard wast en dat je bij een zakje verwacht dat je het zo kunt omkiepen en opeten.

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Ik bestel 1x in de maand bij de AH lang houdbare en zware producten en voor 1 week vers.
    Ik hoef dan alleen de overige weken de verse/bederfelijke dingen te halen.
    Melk/groente/fruit en evt aanbiedingen. Brood en vlees gaan direct de vriezer in.
    Als ik naar de supermarkt ga dan heb ik een briefje mee en ga dan ook recht op m'n doel af. Zorgen dat ik gegeten/geen honger heb want anders ga ik allerlei onzin dingen kopen. Ik sta binnen 10 min met alleen het nodige buiten.

Ik hanteer: op = op. Bestel 5 pakken chocomelk en is dat op dan heb je de rest van de maand pech. Hetzelfde met koek en chips enz.
    Sowieso hier een nieuwe regel: de kinderen blijven uit de voorraadkast. Dus niet dat de yoghurt op is en ze zelf nieuwe gaan pakken want dan is het binnen een week op.
    Als iets in de aanbieding is dan koop ik het groot in. Bijv nu robijn 6 flessen voor nog geen 20 euro ipv rond de 50 euro. Of bijv tijdens hamsterweken van de AH 1+1 gratis.

Pakjes drinken: alleen voor enkele keer dat we een dagje weg gaan maar de laatste tijd namen we gewoon een pak drinken mee met losse plastic bekers. Of thuis dopper vullen met wat chocomelk uit een groot pak. Maar meestal gewoon water mee.

Frisdrank: fles die niet snel op komt moet je op z'n kop in de koelkast zetten. Zo blijft de prik erop. Ik houd een fles zo 2 weken goed.

12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.673
    8.417
    113
    Vrouw
    Ik heb een standaard lijst van wat ik bestel. Daarbij kijk ik aan de hand van vlees/groente aanbiedingen/prijzen wat ik samenstel aan maaltijden. We haalden een tijdje brood bij de bakker, maar zijn vrij makkelijk overgestapt op het volkoren van de ah. Dat vriezen we gelijk in als het binnen komt. Soms ga ik naar de lidl voor wat houdbare dingen die veel schelen in prijs. Ook de vaatwastabletten schelen een hoop.

Pakjes koop ik heel soms in de 1+1. Voor het gemak als we een stuk gaan lopen. Schooldrinken gaat in de mepal bekers.

Voor kaas en vleeswaren geld op is op. Toetjes doen we bijna niet aan. Snoep meestal ook niet meer.

Wbt koffie zou ik zo iets hebben van jaaa daag zo'n duur apparaat en er dan zelf niks uit drinken.

Als wasmiddel gebruik ik die van ah eigen merk. Aanbiedingen kunnen daar lastig aan tippen. Wasverzachter gebruik ik niet. Dingen als detol koop ik in de aanbieding. Voor handzeep heb ik pompjes opgehangen. 3x vullen kost ook maar 1.20. Verder zit het allemaal in kleine dingen. Bijvoorbeeld geen airfryerfriet maar ovenfriet, als het even kan ah eigen merk. We zouden nog kunnen besparen door over te gaan op een andere supermarkt. Maar we hebben nu een bundel van een jaar.

13. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.783
    2.458
    113
    @GossipGirlxoxo Ik heb ergens gelezen dat je nu 8 ons vleeswaren koopt en er vervolgens meestal 3 van weggooit. Nu is het natuurlijk onzin dat je keuze moet hebben uit 8 verschillende soorten vleeswaren en zo ook met allerlei soorten kaas, maar dat heb je zelf ook al aangegeven.
    Maar wat ik me ook afvroeg: waarom gooi jij 3 ons weg? Ik meen me te herinneren weleens gelezen te hebben dat jij heel kieskeurig bent wat betreft de houdbaarheidsdatum van producten (als dit niet klopt, mag je het volgende als niet geschreven beschouwen;)). Gooi je die vleeswaren die aan het eind van de week over hebt dan standaard weg omdat je het dan niet meer vertrouwt en koop je dus vervolgens nieuwe? Want ook al is 8 ons teveel voor 1 week, je hoeft het natuurlijk ook niet meteen na een week weg te gooien. Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van het soort product (met kip bijvoorbeeld ben ik ook heel voorzichtig), maar het is echt niet zo dat dat na 1 week allemaal prompt bedorven is. Dus je kunt dingen ook prima eerst opmaken en naar aanleiding daarvan nieuw kopen. De ene week koop je dan wat meer dan de andere week. Voor heel veel dingen is een houdbaarheidsdatum een 'tenminste houdbaar tot' datum en die producten zijn echt niet meteen bedorven na die datum. Dus ik heb zo'n vermoeden dat je in jouw geval ook kunt besparen door je neus te gebruiken en te proeven: ruikt en proeft het nog goed, dan kun je het nog gewoon eten/drinken. En dat geldt dan dus ook voor andere producten dan vleeswaren. Dus niets weggooien puur en alleen omdat het voorbij de datum is die erop staat. En natuurlijk, vleeswaren zijn bederfelijker dan iets dat in blik zit, dus daar moet je ook gewoon niet teveel van kopen. Maar ik heb zo'n idee dat je vanuit dit principe ook wel wat kunt besparen.

hummeltje5 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.652
    22.094
    113
    Hier was het andersom.
    En toch leef ik niet heel anders dan voorheen... We geven denk ik gewoon niet zo om luxe.

15. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.923
    19.098
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het mss ook wat is, wat je gewoon bent van te eten.
    Wij geven ook niet om luxe maar ik koop wel goede en verse basis producten en dat is dan idd brood bij de bakker en vlees bij de slager.

Luxe spullen zijn voor mij extras die niet hoeven.
    Mijn man is daar gevoelig aan. Doosje macarons bij de bakker, chocolaatjes bij de bakker, klaargemaakte soep van de groentewinkel, tapas schaaltje,....

Zulema, GossipGirlxoxo en citroenrasp vinden dit leuk.
  16. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Net bij de sligro een grote voorraad koffie cups meegenomen was daar met 50% korting in de aanbieding kan man zeker een maand of 2 a 3 mee vooruit.

din0 vindt dit leuk.
  17. GossipGirlxoxo

Is inderdaad omdat ik het niet vertrouw na een x aantal dagen open. Daarom beter minder keus dan gaat het op en niet de prullenbak in.

Aries en nijn37 vinden dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

Ik versta onder de luxe dingen hetzelfde als wat jij benoemd.

Neuzeke vindt dit leuk.
  19. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Onze boodschappen zijn ook een stuk soberder.
    Ik maak een weekmenu waarbij ik bedenk wat we iedere dag eten en soms bedenk ik de laatste dag gewoon iets met wat we allemaal al in huis hebben/ over hebben.

Ik ga vaak eerst naar de Lidl waar dingen toch vaak goedkoper zijn en al dat ik daar niet kan kopen, koop ik bij de AH of Jumbo.

Ik kook zonder pakjes en zakjes, kruid alles zelf.
    Vaak eten we één à twee dagen iets met aardappel, één à twee dagen iets met pasta, een dag curry oid, en dan nog wat andere dingen, maar deze dingen zijn wbt ingrediënten niet heel duur naar mijn idee.

De kinderen drinken ranja, water en melk. Mijn man drinkt graag Spa met een smaakje en zelf drink ik alleen water en melk. Dat scheelt ook al denk ik. Vroeger dronk ik ook vaak ijsthee of frisdrank maar ik heb mezelf dat een tijd geleden afgewend. Ik zie het nu een beetje als loze calorieën. Eet liever een chocolaatje dan een glas frisdrank. Ik vind alle frisdranken nu ook heel zoet, niet zo lekker meer.
    Ik weet niet wat jullie gewoontes zijn en wat je graag zou willen behouden maar je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen frisdrank voor het weekend te reserveren oid.

Verder qua broodbeleg hebben wij eigenlijk maar één soort vlees en kaas meestal.

De kinderen mogen in de middag wat lekkers en zelf nemen we eigenlijk alleen als er bezoek is wat lekkers (koekjes, chipjes, toastjes etc). Wel zo gezond en dat scheelt ook al haha!

Ik probeer er ook om te denken producten in te vriezen voordat de houdbaarheidsdatum verstreken is.

20. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Hier trouwens veel huismerken ook, wij zijn denk ik niet zo heel kieskeurig wat dat betreft.

Deel Deze Pagina