Beugel volwassene

Discussie in 'De lounge' gestart door Oona, 18 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Oona

    Oona Actief lid

    2 jul 2018
    436
    518
    93
    Hoi,

    Heeft er iemand ervaring met een beugel op volwassen leeftijd? Ik heb als kind een beugel gehad, maar ondanks een spalkje zijn mn tanden weer wat schever gaan staan. Ik heb al een afspraak gepland met een orthodontist alleen wil ik ook graag ervaringen van anderen horen.

    Viel het traject mee of tegen? Hoe vaak moest je op controle? Wat waren ongeveer de totale kosten? Is het resultaat zoals je wilde en zo gebleven de jaren er na? Etc. Ik zag op internet foto's van doorzichtige slotjes. Iemand hier toevallig ook ervaring mee? Verkleurt het door eten of blijft het zo mooi onopvallend?
     
  2. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Ja ik, boven en onder blokjes voor ruim een jaar. Totale kosten rond de 2300 euro, naar kreeg 80% vergoed. Iedere 5 weken controle ongeveer, paar keer extra terug voor loszittende blokjes oid. Het is mij alles meegevallen, tuurlijk is het af en toe lastig of vervelend maar hij was er uit voor ik er erg ik had, nu een jaar geleden
     
  3. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Ik zou als volwassenen gaan voor de nieuwe techniek een uitneembare doorzichtige beugel. Die hoeft ook niet de hele dag in. Duurder dan gewone slotjes maar ziet er stukken beter uit en beter voor je tanden (je kunt gewoon eten of tandenpoetsen).
     
  4. Oona

    Oona Actief lid

    2 jul 2018
    436
    518
    93
    @Kinderwens87 bedankt voor de reactie! Fijn dat het je zo meegevallen is. De kosten vind ik behoorlijk, maar daar had ik al op gerekend. Heb je daarna een spalkje achter je tanden gekregen?

    @Amberxx Wat voor beugel bedoel je? Ik zag doorzichtige slotjes, maar dat bedoel je vast niet als het uit kan.
     
  5. muppettje

    muppettje Fanatiek lid

    7 feb 2010
    1.490
    169
    63
    Ga je weer naar dezelfde tandarts/othodontist?

    Ik heb vroeger meedere beugels gehad. Na 10 jaar stonden er weer wat tanden scheef. Ben weer naar dezelfde orthodontist geweest waar ik vroeger ook was. En ik hoefde alleen mijn consulten te betalen en de beugel niet. Scheelde aardig wat geld.. Was service/garantie.. Wellicht kan het bij jou ook..
     
  6. Oona

    Oona Actief lid

    2 jul 2018
    436
    518
    93
    Zo dat scheelt inderdaad enorm! Ik woon inmiddels aan de andere kant van het land. Dus dat is helaas geen optie. En mijn ouders wilden destijds geen kaakoperatie bij me uit laten voeren wat aangeraden werd. Dat wil ik nu wel gaan doen. Dus dan moet de stand van mn tanden sowieso aangepast worden.
     
  7. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Ik heb 5 maanden enkel boven blokjes gehad, elke maand controle. 700,- totaal incl nacht beugel kwijt.

    Vriendin van mij had een invisalign, zoals hier werd bedoeld als nieuwste techniek. Maar na een jaar was het nog niet zoals had moeten zijn en zijn er als nog slotjes in grgaan.
     
  8. yoghurt

    yoghurt Bekend lid

    31 jan 2011
    513
    58
    28
    Brabant
    Hier ook op latere leeftijd. Nooit geen spijt van gehad
    4 tanden moeten laten trekken en 3 jaar in gehad.
    Wel veel last gehad v het aandraaien elke keer.

    Was ca 3000 kwijt, 800 vergoed gekregen
     
  9. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Er zijn verschillende merken volgens mij. Maar ik ken comfortho of invisign. Mijn tandarts verwees mij toen naar die mogelijkheid. Echt ideaal! Je krijgt verschillende soorten bitjes (wat het dus wat duurder maakt). Iedere week of paar weken wissel je ze om.

    Groot voordeel is dat je dus bijna niets ziet (Als volwassene toch wel een ding), je neemt ze uit voor het eten. En veel hygiëischer. Minder schade aan je tanden omdat er niets hoeft te worden vastgemaakt
     
  10. kikker1

    kikker1 Fanatiek lid

    22 jan 2011
    2.078
    879
    113
    Vrouw
    Ik heb er afgelopen jaren ook 1 gehad, achteraf is het me enorm meegevallen en ben ik erg blij dit gedaan te hebben. Het heeft een boel geld gekost (ongeveer 2000) maar het ziet er zoveel beter uit.

    Toen ik 15 was had ik ook een beugel maar hiervan mocht na zoveel jaar het spalkje eruit en daar is het mis gegaan, nu spakje onder en boven en deze blijven mooi zitten !
     
  11. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Ja ik heb spalkjes, en een bitje voor de nacht
     
  12. Oona

    Oona Actief lid

    2 jul 2018
    436
    518
    93
    Aan de ene kant lijkt me zo een doorzichtige beugel die je uit kan doen wel ideaal, alleen ben ik bang dat ik die dan te weinig ga dragen. Ik heb er op zich geen moeite mee om slotjes te krijgen en zeker niet als het kan met doorzichtige, dan zie je alleen het draadje.

    @Kinderwens87 is dat bitje blijvend of voor een bepaalde periode na de beugel? En is het een klein ding? Ik heb voorheen een speciaal bitje gehad om anders te leren praten en slikken, maar die was zo groot dat ik ervan ging kwijlen :D
     
  13. linnim

    linnim Fanatiek lid

    24 mrt 2009
    2.012
    360
    83
    in nederland
    Morgen gaat mijn beugel eruit. 6 maanden een plaatje gehad. Elke 3 weken controle. Totaal 800euro waarvan ik 500 vergoed heb gekregen.

    Het is mij erg meegevallen. Strakker zetten gaf wat klachten maar dit was iedere keer binnen 2 dagen weg
     
  14. Phoebe

    Phoebe Fanatiek lid

    15 dec 2016
    3.423
    1.209
    113
    Hier kan ik wel op reageren. Vroeger heb ik een beugel gehad maar alles was weer schreef gaan staan en mn kaken stonden niet goed. Hiervoor heb ik paar jaar terug 2 kaak operaties gehad + een heel beugel traject nu gelukkig goed gebit! Dit hele traject werd gewoon vergoed bij mij doordat de stand van mn kaken niet goed waren
     
  15. Oona

    Oona Actief lid

    2 jul 2018
    436
    518
    93
    @yoghurt en @linnim kregen jullie het met een speciale reden vergoed? En indien niet, vanuit welke verzekering is dat? Misschien kan ik dan beter nog overstappen.

    @lerana waardoor kreeg jij de kosten vergoed? Ik heb een overbeet, maar voor zover ik weet krijg ik alleen de kaakoperatie vergoed :( Wat hebben ze aan jouw kaak aangepast?
     
    linnim vindt dit leuk.
  16. Annie24

    Annie24 Fanatiek lid

    2 sep 2009
    2.035
    110
    63
    Zuid-Holland
    Ik had hetzelfde. Na 18 jaar is het spalkje verwijderd en heb ik 6 maanden een nachtbeugel gehad. Vervolgens weer een spalkje terug geplaatst. Kosten waren dus niet zoveel. Bij mij ging het trouwens alleen om een spleetje tussen mijn voortanden.

    Alleen 1 nadeel...het nieuwe spalkje is in die 3 jaar tijd al een stuk of 12 keer los gegaan. Dit terwijl de vorige er dus al 18 jaar in zat zonder gedoe.

    Als hij nu nog een keer los gaat laat ik hem verwijderen en stap maar over op de nachtbeugel de rest van mijn leven. Ben er nu een beetje klaar mee om zo vaak naar de ortho te gaan voor dat rot spalkje.
     
  17. Mel3

    Mel3 Actief lid

    14 mrt 2015
    268
    0
    16
    Ik heb nu 10 maanden een beugel met doorzichtige slotjes boven en gewone metalen onder. De slotjes zelf verkleuren niet, de elastiekjes wel,maar daar kan ik wel rekening mee houden. Ik heb totaal geen spijt van de beugel, Mijn tanden staan nu al zoveel mooier!
     
  18. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Is in mijn geval gewoon een dun plastic bitje over Mn tanden in de bovenkaak. Niet over gehemelte ofzo, dus nergens last van:)
     
  19. linnim

    linnim Fanatiek lid

    24 mrt 2009
    2.012
    360
    83
    in nederland
    Ben verzekerd bij izz. In mijn pakket is de vergoeding 500euro voor de gehele looptijd van de verzekering als je 18+ bent
     
  20. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    To pas op met overstappen! Heel veel verzekeringen hebben uitzonderingen met beugels. Je moet dan eerst een bepaalde tijd het hoge pakket of die verzekeraar hebben gehad voor ze orthodontie vergoeden. Anders zijn het voorzienbare kosten.
     
    Oona vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina